דף הבית / מילון מונחים / הפניות 301 ו- 302

הפניות 301 ו- 302

הפניות מסוג 301 ו – 302 הן הפניות שנועדו להודיע לדפדפן של המשתמש ומנועי החיפוש שעמוד מסוים (או דומיין) כבר לא נמצא בכתובת הנוכחית שלו, אלא בכתובת אחרת.

ההבדל בין השניים הוא שבעוד 301 תפקידו משמש כהפניה קבועה, 302 מורה על הפניה זמנית.

כתוצאה מכך, אם מנועי החיפוש יתקלו בהפניה מסוג 301, הם יאנדקסו את הכתובת החדשה במקום את הכתובת הישנה. לעומת זאת, אם הם יתקלו בהפניה מסוג 302, הם בדרך כלל ימשיכו לאנדקס את הכתובת הנוכחית, אלא אם כן נראה להם שההפניה היא שגויה (כלומר, בעל האתר התכוון להפניה מסוג 301 כאשר בפועל הוא השתמש בהפניה מסוג 302).

מתי נצטרך להשתמש בהפניות 301?

הפניות 301 נועדו לכמה מקרים:

  • אתר החליף כתובת. לדוגמא מ co.il אל domain2.co.il
  • שדרוג אתר. ברוב המקרים שדרוג אתר ילווה בהחלפת מערכת ניהול (או שדרוג למערכת ניהול במידה ומדובר באתר סטטי לא מערכת ניהול כלל). במקרים רבים לא יהיה ניתן לשמר את הכתובות URL מהאתר הישן ולכן יהיה צורך לעשות הפניות 301. מדובר בפעולה שהיא סופר קריטית, במיוחד עבור אתרים מקודמים עם נוכחות בגוגל – על מנת לשמר את הSEO ולצמצמם למינימום נזקים בקידום בעקבות המעבר.
  • עמוד ספציפי בתוך האתר החליף כתובת.
  • עמוד מסוים בתוך האתר כבר לא רלוונטי, אז במקום למחוק אותו להחזיר שגיאת 404, עושים הפניית 301 לעמוד אחר. רצוי שזה יהיה עמוד רלוונטי / קרוב מבחינת הנושא לעמוד שירד.

יש מספר דרכים לבצע הפניות מסוג 301 ו – 302:

  1. ברמת השרת – דרך קובץ ה – .htaccess (באמצעות ציון כתובת המקור וכתובת היעד או כתובת היעד בלבד) או IIS וכו' – תלוי בסוג השרת.
  2. 2. באמצעות פקודה מיוחדת הנמצאת בראש הדף הנוכחי (משתנה בין השפות השונות כגון net ו – php).
  3. באמצעות Javascript- לא מומלץ.
  4. באמצעות תג meta refresh- גם כן לא מומלץ.
  5. באמצעות תוספים – פופולארי במערכות ניהול כמו וורדפרס.
  6. ועוד..

הפניה של כל האתר לעומת הפניה של עמודים בודדים

כאשר מבצעים הפניה קבועה של אתר לכתובת חדשה, חשוב מאוד לא להפנות את כל העמודים לכתובת הראשית של האתר החדש (לדוגמה, מהכתובת http://www.old-domain.com/category1.php לכתובת http://www.new-domain.com), אלא לבצע הפניה של כל עמוד ועמוד לכתובת החדשה המתאימה לו. כך מנועי החיפוש יידעו בדיוק איזה עמוד הוחלף ויוכלו להחזיר לאתר החדש את הדירוגים שלו.

האם הפניה מסוג 301 מעבירה את כל הדירוגים של האתר הישן?

עד לא מזמן הסברה הייתה שכל הפניה מסוג 301/302 וכו' – מעבירה את רוב "מיץ הקישרים" אבל לא את כולו. לאחרונה גארי איליאס מגוגל הפריך זאת וציין כי אין איבוד PR כאשר מבצעים הפניה מסוג 301 או 302. יש לציין שמדובר על PR (PageRank) – השאלה מה לגבי מדדים אחרים של גוגל שמודדים בעזרת קישורים?

בכל מקרה, ככל שיש לכם שליטה בכך, מומלץ תמיד שהקישורים החיצוניים לאתר המקודם יפנו לגרסה הסופית של העמוד ולא לקישור שעובר באמצעות 301.

חשוב לשים לב שיש גם הפניה בשם Meta Refresh שמעבירה את המשתמש מעמוד לעמוד (בדרך כלל לאחר מספר שניות), אבל מנועי החיפוש לא מתייחסים אליה כהפניה כלל, ולכן חלק גדול יותר (או כל) מיץ הקישורים הולך לאיבוד.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

שיפור יחס המרה

שיפור יחס המרה (CRO)

שיפור יחס המרה (Conversion Rate Optimization) או בקיצור CRO, זה תחום שלמעשה קיים מראשית האינטרנט ...

גוגל אנליטיקס - Google Analytics

גוגל אנליטיקס – שירות סטטיסטיקה לאתרים

גוגל אנליטיקס הוא שירות של גוגל שמאפשר לעקוב אחר תנועת הגולשים באתרי אינטרנט ולצבור מידע ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *