דף הבית / קידום אתרים בגוגל / 5 שלבים בתהליך קידום האתרים

5 שלבים בתהליך קידום האתרים

היי, אני שמח (באמת!) שקפצת לבקר.

בפוסט הזה אני אנסה להסביר בצורה הפשוטה ביותר שאני יכול, איך עובד קידום אתרים בגוגל ומהו התהליך האופייני של פרוייקט קידום אתרים, לפחות מהזווית שלי. כל שלב בפוסט הזה יכול להיות מאמר מפורט בפני עצמו, אבל על מנת לא להתפזר יותר מדי במאמר אחד, אני אכתוב די בתמצות על כל נושא, בשביל להבין את הרציונל מאחורי תהליך הקידום.

1. מחקר שוק ומתחרים

מחקר שוק הוא עניין דינמי שמושפע מהרבה גורמים חיצוניים כמו טרנדים, עונתיות, נושאים אקטואליים, חוקים וכו'. הדברים האלו לא רלוונטיים לכל עסק ובכל תחום אבל חשוב להיות מודעים אליהם.

כאשר מבצעים מחקר לפני תחילת העבודה צריך לזכור שעם כל הכבוד לכלים שיש באינטרנט, אסור לשכוח את העולם האמיתי ושימוש בשכל הישר. לא תמיד נדע מכלים של גוגל או כלים אחרים, מה שוק היעד שלנו מחפש ובאיזו צורה. בהרבה פעמים – הדברים האלה יגיעו מהיכרות של קהל היעד (למשל באמצעות שאלות נפוצות שהם שואלים, מוצרים או שירותים שהם מתעניינים לגביהם, מידע שהם מחפשים ועוד). גוגל לא חושפים את כל הקלפים ולכן ככל שנהיה יצירתיים במחקר שלנו ונכיר את קהל היעד טוב יותר, כך הסיכוי שנוכל לבצע לאתר קידום איכותי ובהרבה מקרים לא להתחרות ראש בראש עם כל העולם.

כידוע, במרבית המקרים גוגל מציגה רק 10 תוצאות בעמוד הראשון (בשאילתת מסוימות זה יכול להיות קצת פחות או קצת יותר), כאשר עפ"י מחקרים רבים 3 התוצאות הראשונות גורפות מעל 60% מהלחיצות של המשתמשים. במצב כזה, מה הפלא שכולם רוצים להיות במקום הראשון או לפחות בשלישייה הראשונה?

לכן, עלינו לבדוק טוב טוב את התחום הרלוונטי לנו בגוגל, בכדי להבין את רמת התחרות הנוכחית ולהעריך כמה השקעה תידרש על מנת להגיע לעמוד הראשון ולאחר מכן גם למקומות הראשונים. מה שחשוב להבין, שכל שאילתה (ביטוי שמחפשים בגוגל) זה עולם בפני עצמו.

רמת התחרות משתנה מביטוי לביטוי

גם אם מדובר באותה נישה שאנו בודקים, התחרות משתנה (לפעמים בצורה קיצונית) מביטוי לביטוי. כלל האצבע שנכון ברוב הפעמים, הינו שככל שביטוי יותר ממוקד וארוך (מה שנקרא בעגה המקצועית Longtail), התחרותיות שלו בגוגל תהיה נמוכה יותר (יהיה יותר סיכוי לקדם אותו לתוצאות גבוהות) וגם – סיכוי רב יותר שהוא יהיה "ממיר", כלומר שאנשים שהגיעו אלינו מביטוי הזה יעשו איזשהי פעולה באתר – יצרו קשר, יורידו משהו, יקנו משהו וכו'.

ניקח דוגמא: הביטוי "מסעדה" יהיה קשה פי כמה וכמה מהביטוי "מסעדה חלבית בתל אביב" (וגם הרבה פחות רלוונטי אם אנו מקדמים מסעדה חלבית בתל אביב..). הדוגמא מעט קיצונית בכוונה על מנת להדגיש את ההבדלים ברמות התחרות והמיקוד ל-2 ביטויים שונים באותו תחום.

אז כיצד מחליטים איזה ביטויים לקדם?

הביטויים שנחליט לקדם, צריכים להיות פחות תחרותיים מצד אחד, וכמה שיותר רלוונטיים לעסק שלנו מצד שני. ישנן הרבה דרכים לבדוק כמות חיפושים חודשית ממוצעת על ביטויים שונים. בין היתר הכלי המוכר ביותר – כלי מילות המפתח של גוגל ולאחרונה גם מעריך התנועה. יש גם כלים כמ גוגל טרנדס שמאפשרים לנו לבדוק מגמות של חיפוש על פני ציר הזמן.

עם הזמן והנסיון מקבלים גם "עין מקצועית" וניתן להעריך את רמת התחרות רק מהתבוננות על 10 התוצאות הראשונות על ביטוי מסוים. כמובן שיש עוד כלים נוספים אבל זה נושא לדיון אחר. למידע נוסף על מחקר מילות מפתח.

2. הקמת אתר / אופטימיזציה

אני אתייחס לסעיף זה בהנחה שיש כבר אתר קיים וצריך לדגם אותו לקראת תהליך הקידום האורגני.

לאחר שביצענו מחקר מילים ממוקד לאתר שלנו, עלינו לדאוג לתשתית טובה באתר שלנו. תשתית טובה = אתר עם תוכן רלוונטי, אופטימיזציה של קוד ותוכן, מבנה נכון וגם קישורים פנימיים.

חשוב לזכור שגוגל הוא בסופו של דבר, מכונה. אמנם מכונה חכמה מאד שמתוחזקת ע"י מהנדסים רבים ומוכשרים, אבל – גם למכונה כזאת יש מגבלות בסופו של דבר. אז כן, ללא תוכן איכותי הכולל את הביטויים הרלוונטיים לתחום שלנו, יהיה קשה מאד לקדם את האתר (כתבתי כאן על 14 דרכים לייצר תוכן לאתר).

חשוב לדעת ש"תוכן" זה לאו דווקא טקסט. תוכן יכול להיות הרבה דברים: וידאו, תמונות, אינפוגרפיקות, תרשימים וכו'. יחד עם זאת, תוכן טקסטואלי זה עדיין הבסיס, ואחת הדרכים הטובות ביותר לגרום לגוגל להבין על מה האתר שלנו מדובר.

לכן, לכל הפחות – עלינו לדאוג שהביטויים שבחרנו להתמקד בהם בתהליך הקידום, יופיעו בכותרת העמוד (title), בתגיות H1,H2 וכו' (זה בסדר גמור אם זה לא אומר לכם כלום בשלב הזה), ועוד. מעבר לכך, יש עוד המון גורמים המשפיעים על דירוג אתרים בגוגל.

לדאוג שלכל ביטוי יש מענה ראוי באתר

בחלק מהמקרים, יכול להיות שהאתר שלנו דל מדי בתוכן ואז כדאי מאד ליצור עמודי תוכן ייעודיים עבור כל ביטוי. זה עדיף עשרות מונים מלנסות "לדחוף" רשימה ארוכה של ביטויים לעמוד אחד עם מספר עמודים בודדים. כמובן, שלכל עמוד צריך להיות את הערך המוסף שלו, ואין טעם להכניס תוכן בכח (זה אף יכול להוביל לפגיעה בדירוגי האתר עקב שביעות רצון נמוכה של הגולשים וגורמים נוספים).

3. יחסי ציבור (או במילים פחות עדינות: קישורים)

קישורים הם פרמטר וותיק מאד, המחושב לדירוג אתרים בגוגל (ובמנועי חיפוש נוספים). בשנים האחרונות, כוחם של הקישורים החיצוניים הולך ופוחת, עקב מניפולציות מרובות של קישורים שמבוצעות על ידי אלפי מקדמי אתרים בכל העולם.

מנגד, בתקופה האחרונה גובר כוחם של הסיגנלים החברתיים, אותם "איתותים" ופעילויות שונות המתקשרות לאתר או המותג שלנו ברשתות החברתיות (פייסבוק,יוטיוב,טוויטר,לינקדאין וכו'), וזאת – על חשבון הקישורים ה"מסורתיים".

למרות כל זה, קישורים הם עדיין פרמטר מרכזי ומשמעותי מאד בכל תהליך של קידום אתרים, ולמעשה כזה שאין לו רף עליון מקסימלי – אפשר לשפר אתר ולבצע אופטימיזציה עד גבול מסוים, אבל לגבי כמות ואיכויות של קישורים – אין לזה סוף. כמובן, לא צריך קישורים מפה ועד ירוחם (אם במקרה אתם מירוחם, הדימוי לא רלוונטי), צריך רק להיות יותר טובים מהמתחרים שלנו. נגעתי קצת בתדירות וסוגי קישורים במאמר הזה.

היכן משיגים קישורים?

בעולם אוטופי (יענו, מושלם וזה) – יהיה לנו תוכן כל כך מעולה באתר שאנשים פשוט ירצו לקשר אלינו בכוחות עצמם, על מנת לשתף את החברים שלהם. שלא תבינו, דברים כאלה קורים – לרוב באתרים גדולים כמו ynet, וואלה! וכאלה (אבל לא רק!). אם יש לנו תוכן באמת מעניין/שונה/מיוחד/מצחיק/מכעיס/שנון זה יכול לקרות לנו גם כן, אבל אני מדבר פה עליך – בעל עסק קטן/בינוני, שכנראה אין לו את הדברים הנ"ל.

אז מה עושים?

אז זהו, בין היתר תפקידי הוא לשדך בין אתרים. אני מוצא אתר נחמד בתחום הרלוונטי לעסק שלך, מוודא שהוא עומד בקריטריונים שאני מציב, ודואג לפרסם בו תוכן שיהיה מעניין וייתן ערך לגולשים של האתר, ועל הדרך ייתן קישור "קרדיט" לאתר המקודם. ישנן דרכים נוספות לדאוג לקישורים לאתר, חלקן עובדות וחלקן כבר לא כל כך (או אף גורמות לנזק). לכן, אין חכם כבעל נסיון.

תהליך השגת הקישורים לאתר הוא מתמשך ואמור לא להיפסק לעולם – כך גוגל יודע שמדובר באתר מעניין, מעודכן וטוב שאנשים ירצו לקשר אליו. אך אין צורך להיכנס לפאניקה, לא צריך כמויות של קישורים לאתר כי אם הרבה יותר חשוב לדאוג לאיכות.

4. לדאוג שהאתר יישאר בעניינים

בשנים האחרונות נכנס בגוגל פרמטר בשם "Freshness". כמו שניתן להבין מהשם, זהו סוג של אלגוריתם שיודע לזהות תכנים המתעדכנים בתדירות גבוהה יותר, ולתת להם עדיפות בתוצאות החיפוש. בלי קשר לזה, זה תמיד דבר מבורך להגדיל את האתר עם תוכן איכותי (בלבד), ממוקד ורלוונטי לקהל הגולשים שלך.

בדומה לקישורים, גם תהליך הרענון צריך להיות עקבי ומתמשך, וגם כאן אין הכמות חשובה כי אם האיכות של התכנים. כמובן שאם יש לך הרבה מה לעדכן – תרגיש חופשי לעשות זאת ואין צורך לחשוב על זה יותר מדי.

5. בקרה ושיפורים

בתחילת כל תהליך קידום אורגני יש לבדוק את מצב האתר באנליטיקס – אותה תוכנת אונליין של גוגל שמראה לנו מה קורה מתחת למכסה המנוע של האתר שלנו: כמה גולשים ביקרו אצלנו, מה הם עשו, מהיכן הם באו ועוד המון דברים מעניינים.

במשך התהליך יש לבדוק אחת לכמה זמן מה מתרחש באתר, אילו פרמטרים יותר חזקים ואילו פחות, ולחשוב כיצד לשפר את המדדים על מנת להביא את הגולשים שלנו לשביעות רצון מקסימלית, שכן גולשים מרוצים = רווחים גבוהים יותר = אנחנו מרוצים.

לסיכום, תהליך קידום אורגני הוא מורכב ומתמשך. להבדיל מפרסום בגוגל באמצעות Google Adwords, לא מדובר בהקמת קמפיין בין לילה, אלא תהליך ארוך ויכול להמשך כמה חודשים לפחות בטרם רוצים תוצאות ושיפורים משמעותיים בשיווק האתר באינטרנט.

המאמר הזה נגע על קצה המזלג בכל אחד מהתהליכים. במידה ונותרתם עם שאלות ללא מענה תמיד אפשר ליצור איתי קשר באופן אישי ואשמח לעמוד לרשותכם בכל עת.

בהצלחה! ואם המאמר הזה עזר לכם ולו במעט, אני מאד אודה לכם אם תשתפו אותו באחת מן הדרכים הבאות:


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

קידום בגוגל איטליה

איך נכנסנו לעמוד ראשון בגוגל תוך 4 וחצי חודשים ב-3 ביטויי מפתח בשוק תחרותי בגוגל איטליה

פוסט אורח מעניין מאת מעוז זוגרבו, על קידום אתרים בחו"ל (ספציפית גוגל איטליה), נושא שאני ...

להתפרנס מקידום אתרים

לעשות כסף באינטרנט: 4 דרכים להתפרנס מקידום אורגני

הטרנד של ״לעשות כסף דרך האינטרנט״ (שכיום כבר לא ממש נחשב טרנד אלא דרך חיים) ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *