דף הבית / ראיונות / אחד על אחד עם עמית אדלר

אחד על אחד עם עמית אדלר

ברוכים הבאים לראיון השביעי בסדרת הראיונות שלי, והפעם – עמית אדלר, איש תוכן ו-SEO ותיק, ואחד המוערכים עלי בברנז'ה הישראלית.

עמית אדלר

שלום עמית, לא נראה שיש מישהו שלא מכיר אותך אבל בכל זאת – תן קצת פרטים עליך… איך הגעת לתחום ומה אתה עושה כיום?

דרכי המקצועית מתחילה בסוף שנות ה-90, כשהתחלתי לעבוד כעורך תוכן לראשונה. משם העניינים התגלגלו והתפתחו לאורך השנים, ובינואר 2009 נכנסתי לתחום ה-SEO. מה שמצחיק הוא שהבנתי מהי חשיבותו האמיתית של תוכן רק כשהתחלתי לקדם, ופחות כשהייתי עורך.

זכיתי ליהנות מהימים בהם כל מה שהיה צריך לעשות כדי לקדם אתר הוא לפרסם את אותו מאמר ב-10 אתרי מאמרים שונים, עם קישור אנקור מדויק, וזכיתי גם להיות נוכח בשינויים הגדולים שהיו מאז. כיום אני עובד בחברת websem, אבל גם היום – אחרי יותר מ-7 שנים בתחום – אני ממשיך ללמוד דברים חדשים מדי פעם ולמרבה הפלא.

אתה אחד הכותבים שאני יותר נהנה לקרוא, מאיפה אתה לוקח השראה לכתיבת פוסטים?

קודם כל תודה, זה בהחלט הדדי 🙂

ההשראה לדברים שאני כותב נובעת מכמה מקורות. אני בדרך כלל אדם דעתן, ומדי פעם חייבת "להתפרץ" אצלי איזו דעה או שתיים לחלל האוויר. חלק מזה מגיע מדברים שעליהם אני חושב תוך כדי עבודה (או גם מחוץ לשעות העבודה); חלק אחר נובע מדברים שמומחי שיווק אחרים כותבים ועליהם אני מביע את דעתי. אני משתדל להספיק לעבור על כמה שיותר חומרים חדשים מדי שבוע, גם כדי לנסות לדוג וללמוד משהו חדש, וגם כדי שיהיו לי נושאים נוספים לכתיבה. גרפומן, כבר אמרתי?

אני יודע שאתה גם בגישה של Content Marketing, אבל האם לדעתך אפשר ליישם את זה לכל תחום, ואיך תוקפים את זה בעסקים קטנים עם תקציב מוגבל?

השאלה הזו מתחברת בדיוק לסיום התשובה הקודמת שלי. אני אחד שבא מכתיבה, מאוד אוהב לכתוב ונדהם כל פעם מחדש מעוצמת המילה הכתובה (כשזה נוגע לקידום אורגני, לפחות). אני מודה ומתוודה שאם הייתי יכול לכתוב ולקדם רק אתרים בתחומי השיווק הדיגיטלי, הייתי הכי מרוצה בעולם.

אבל מה קורה עם עסקים קטנים או תחומים בעייתיים? מה קורה כשיש לך לפחות 10 אתרים לקדם, ואין זמן להשקיע בתוכן טוב בכל אחד מהם? אין כאן פתרון קסם. אני אישית מנסה ליישם את הדברים שלמדתי עד היום. לא אגיד שזה מצליח לי בכל פעם, כי לשבת ולשבור את הראש כל פעם מחדש עבור 10 אתרים שונים או יותר, זה ממש לא משחק ילדים. בדיוק כמו ש-SEO תלוי במאות פרמטרים, כך גם שיווק מבוסס תוכן – אתה אף פעם לא יודע מתי ואם תצליח, עד שזה באמת קורה.

עסק קטן שבא לקבל שירות SEO חייב להבין מראש שהוא עסק קטן. לא כל מכולת יכולה להיות AM:PM, ולא כל מנעולן שהקים אתר לפני שנה יכול לעקוף את הגדולים שנמצאים שם כבר שנים. תיאום הציפיות חשוב כאן לא פחות משיטות הקידום עצמן. חשוב להדגיש שתוכן לבדו לא תמיד יכול לעשות את העבודה, ואז נכנסים גורמים נוספים למשוואה, כמו קישורים ואלמנטים אחרים.

האם לדעתך/מניסיונך ניתן לבסס קידום אורגני על בסיס תוכן בלבד?

אם אני ממשיך את קו המחשבה מהשאלה הקודמת, מן הסתם התשובה תהיה – זה תלוי. מאוד תלוי על איזה אתר/ים נפלת. יש אתרים שמגיבים נפלא גם לשינויים קטנים בתוכן ובתגיות, ויש אתרים שלא זזים מילימטר גם אחרי שסחטת עליהם הרבה דם, יזע ודמעות. כבר ראיתי אתרים קטנים שהתקבעו ללא רחמים בביטויים תחרותיים בחמישייה הראשונה, בלי הרבה מאמץ וכמעט בלי קישורים, לעומת אתרי ענק שלא משנה מה עשיתי – נשארו בשלהם וסירבו לנשק את רגלי העשירייה הראשונה.

אם אתרים שלך מצליחים להגיע ליעדיהם רק בהתבסס על תוכן, אשריך. אם לא – צריך להפעיל את קסמי האוף-פייג' ולראות מה תהיה ההשפעה. כל אתר שאתה מקדם הוא מעבדת ניסוי וטעייה המתקיימת בפני עצמה, במנותק מכל אתר אחר בנישה; כי כל אתר חדש הוא סט חדש של מאות פרמטרים, שמספיק שכמה מהם יהיו שונים כדי לחרוץ גורל לכאן או לכאן.

על איזה בלוגים בארץ ובחו"ל אתה ממליץ על מנת להתעדכן בתחום?

אני מניח שאין לי ממש מה לחדש בנושא הזה. רובנו מתעדכן פחות או יותר מאותם מקורות מידע (חוץ ממנשה אברמוב, שיש לו כמה מאות מקורות בפיד ואין לי מושג איך הוא לא מקבל סחרחורת). בפוסט שכתבתי לאחרונה ציינתי 9 מקורות מידע שמהם למדתי הכי הרבה SEO בשנה האחרונה – בעיקר מהבלוגים האישיים של תותחי-על כמו ניל פאטל ובריאן דין, שעושים הון-תועפות מהאתרים שלהם ומהידע שהם חולקים. הבלוג של ביל סלוצקי, שעוסק בפטנטים של גוגל, מאפשר את אחת ההצצות הקרובות ביותר לתוך המוח הגוגלי שאי פעם נוכל לקבל, וכמובן שאי אפשר בלי MOZ ואתרי החדשות, כגון SEL ושאר אחיו לשמות התלת-פאזיים (search engine xyz).

שתף כמה טריקים / טיפים למתקדמים…

גם פה אני לא ממש יכול לחדש, כי בסופו של דבר הכול גלוי וידוע. כמה טריקים קטנים שעבדו ועובדים אצלי עד היום:

  1. לא לפסוח על הקטנת משקלי תמונות באתר. זה הדבר הכי קל ויעיל שאפשר לעשות לצמצום זמני טעינה, ויש לו השפעה מיידית עליהם.
  2. לא לפחד ממתן תגובות עם קישור או אזכור בפורומים ובבלוגים, כל עוד הדבר נעשה כחלק מהשיח הטבעי בפלטפורמה המדוברת, וכל עוד תורמים תגובה אמיתית לנושא הנמצא בדיון. נכון שאין לזה את העוצמה של קישור מ-YNET, אבל כשזה נעשה בצורה נכונה ומאוזנת, זה תורם את כוחו הצנוע בסופו של דבר.
  3. אם העסק שאתם מקדמים משתמש גם בשירותיו של משרד יחסי ציבור, הדבר יכול לחולל מפנה של ממש בקידום האורגני. אלגוריתם פנדה עוקב אחרי אזכורים ברשת, ובהם גם אזכורי מותג. אם "קוקה קולה" מופיע במאות אלפי דפי אינטרנט ו"עמית אדלר" מופיע רק בכמה מאות, זוהי עדות לכוחה של קוקה קולה כמותג, ויש לכך השפעה על האורגני.
  4. החלפות קישורים הן דבר נפלא, כל עוד מפסיקים לחשוב כמו מכונות ("אני רוצה קישור רק מאנקור מדויק"). איך נדע שנפלנו על אתר טוב להחלפות? נבקש לראות טראפיק חודשי (רצוי אורגני) ונבדוק שהאתר מוברג בשלושת הדפים הראשונים בגוגל בביטויים סבירים ומעלה. כמובן שאם מציעים לכם את גלובס או וואלה, תתנפלו על זה בשתי ידיים ולא צריך שום בדיקות.
  5. הטיפ הכי חשוב – לא לחשוב לרגע שהכול כבר ידוע לך ושהגעת למי מנוחות. תמיד להמשיך להתעדכן, לקרוא וללמוד מניסיונם של אחרים, וגם להיות יצירתי זה לא פחות חשוב. בנוסף חשוב לזכור שלא כדאי לסמוך רק על גוגל, ושצריך (אפילו חובה) להשתמש גם באפיקי שיווק נוספים במקביל.

האם אתה חושב שמתישהו קישורים חיצוניים לא ישפיעו בכלל?

ייתכן מאוד שמצב כזה יקרה מתישהו בעתיד, ואני די בטוח שגוגל חותרת לשם במרץ. כוחם של קישורים ירד פלאים בשנים האחרונות (ע"ע הפסקה השנייה שכתבתי כאן), וזו כנראה הצצה מוקדמת לעתיד הדברים שיבואו.

מצד שני ידוע שלגוגל יש גרסה של מנוע החיפוש ללא אלמנט הקישורים, ושהתוצאות בו גרועות. גם אחרי כל מאות הפרמטרים, האלגוריתמים הפרוותיים והבינה המלאכותית המתוחכמת – בלי קישורים גוגל בעצמה מודה שהתוצאות פשוט זוועה.

ככל שקישור קל יותר להשגה, כך הערך שלו מתאפס והולך (ולהפך). אם מצליחים להשיג את הקישורים הקשים יותר להשגה, לפתע שוב מתגלה מחדש כוחם של קישורים איכותיים. לא סתם גוגל קיבלה פטנט מחודש עבור פייג' ראנק ב-2015, אותו פרמטר שכולם חושבים שאבד עליו הכלח. זה בדיוק מה שגוגל הייתה רוצה שנחשוב.

בתור איש תוכן, מעניין אותי איך אתה ניגש לכתיבה של מאמר. יש לך תהליך מסודר לזה? איך אתה תוקף את הנושא של הכתיבה?

אין לי מתכון אחד ומסודר בנושא הזה, אבל גם פה זה תלוי מאוד בשאלה מול מה אני ניצב. מה הנושא המדובר? האם זה משהו פשוט או משהו יותר מורכב שדורש התעמקות? האם אני כבר בקיא בנושא כי כתבתי עליו בעבר? האם הנושא כבר מופיע באתר בפורמט כלשהו? אם כן, אולי שווה הפעם לעשות משהו יותר גרפי ופחות טקסטואלי (למרות שטקסט הוא הגורם השולט כאשר רוצים להתברג בעמוד הראשון).

אני משתמש בגוגל ובבאז סומו כדי לגלות מידע אודות הנושא המדובר – האם יש עליו ידיעות חדשותיות שכדאי להכיר? האם הנושא פופולרי בקרב משתמשים? אני גם תמיד משתדל למצוא זווית מעניינת, כדי לא לשעמם את הקוראים (במיוחד באתרים שעוסקים בנושאים יבשים ולא הכי פופולריים).

בעולם אידיאלי שבו הייתי מקדם רק אתר אחד או שניים, היה לי הרבה יותר זמן להשקיע בתכנים סופר-מוצלחים, אבל בפועל הזמן שלי מוגבל והוא נחלק בין מספר אתרים. יש לזה השפעה על איכות וכמות התכנים שאני מצליח לייצר. בגדול אני מנסה לחשוב ולגלות מה יכול להיות מספיק מעניין לקהל היעד של האתר. אני לא יכול להגיד בפה מלא שזה תמיד עובד ומצליח, אבל זה הלך המחשבה שיכול להוביל לתכנים מוצלחים בסופו של דבר.

ועוד משהו שתרצה להגיד לסיום?

זהו, אני חושב שחפרתי מספיק.

תודה עמית! 🙂

תודה לך, דניאל, על הבמה שנתת לי ועל התכנים המעשירים שאתה מייצר.

 


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

שוקי מן

אחד על אחד עם שוקי מן

שמח לארח בפינה אחד על אחד את אחד מאנשי האנליטיקס הבולטים בארץ – שוקי מן. לשוקי ...

ליאון "שפידר" אברבוך

אחד על אחד עם ליאון אברבוך

ברוכים הבאים לאחד על אחד נוסף, והפעם עם ליאון אברבוך, שיותר מוכר בכינוי Leon Schpider מהפייסבוק. ...

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *