דף הבית / קישורים / אנקור טקסט (טקסט עוגן)

אנקור טקסט (טקסט עוגן)

כאשר אנשים שהם לא מתחום הדיגיטל מסתכלים על אתרי אינטרנט, לעיתים קרובות הם לוחצים על קישורים באופן כמעט לא מודע מבלי להקדיש מחשבה לטקסט המודגש שמבדיל אותם מן הסביבה. הטקסט הזה, שמקשר לכתובת פנימית או חיצונית, נקרא "Anchor Text" ולמרות שהוא כמעט שקוף מבחינתנו, יש לו חשיבות עצומה מבחינת קידום אתרים וגם מבחינת השימושיות של אתרי אינטרנט.

טקסט עוגן וקידום אתרים

אחד מן הפרמטרים החשובים ביותר של גוגל הם הקישורים שמובילים לאתרי אינטרנט שונים מאתרים אחרים, כאשר בדרך כלל, קישור היוצא מאתר א' לאתר ב', נחשב להצבעת אמון של אתר א' באתר ב'. אך האם רק העובדה שהקישור עצמו קיים משנה? ממש לא… על מנת ללמוד על הנושא של האתר המקושר (אתר ב'), גוגל מסתכל גם על טקסט העוגן של הקישור ומשקלל אותו כאשר הוא מדרג את אתר ב' בתוצאות החיפוש. גם כאשר הקישור הוא פנימי (כלומר, אתר ב' מקשר לעצמו), לאנקור טקסט ישנה חשיבות.

מעבר לאנקור טקסט, יש עוד הרבה פרמטרים שמשפיעים על איכות הקישורים – על כולם כתבתי בהרחבה במאמר שאליו קישרתי ממש בתוך המשפט הזה 🙂

אנקור טקסט ועדכון פינגווין

ב23/9/2016 גוגל השיקו את עדכון פינגווין האחרון – פינגווין 4.0 או "פינגווין בזמן אמת". בכמה מילים – פינגווין זה עדכון שמתייחס בעיקר להיבט של הקישורים במטרה להלחם בספאם – מניפולציות שמקדמי אתרים עושים על מנת לדחוף אתרים למעלה בעזרת קישורים חיצוניים.

יש חילוקי דעות רבים האם אכן שימוש מוגזם באנקור טקסט מדויק בפרופיל הקישורים יכול לגרום לענישה של אתר.

לדוגמא: ניקח אתר צימרים שבו 40% מהקישורים הנכנסים הם מהביטוי המדויק "צימרים". נניח שלאתר יש 1000 קישורים נכנסים ו400 מתוכם מקשרים אליו עם הביטוי "צימרים". האם הדבר בהכרח יגרום לענישה? אז זהו, שלא. אין בנושא הזה הודעה רשמית מגוגל, אבל מנסיוני לאחר מחקר פרופיל קישורים של מאות אתרים במצטבר, לא ניתן לומר באופן גורף שפרופיל קישורים כזה (ואף של 50-60% אנקור מדויק ויותר) בהכרח יוביל לענישה. כאמור, יש עוד פרמטרים רבים הקשורים לקישורים, שככל הנראה שזורים זה בזה ומעבר לקישורים גוגל מסתכל על עוד המון דברים אחרים כמו היבטים של אופטימיזציה, תוכן ועוד.

צילום מסך של חלוקת קישורים של אתר אמיתי שמדורג נכון לכתיבת המאמר הזה חזק מאד בביטויים "צימרים" ונגזרותיהם:

טקסט עוגן צימרים

כפי שניתן לראות, 40% מהקישורים המפנים אליו (לפי Ahrefs) מכילים את הביטוי המדויק "צימרים". האם זה מפריע לו לככב בתוצאות? ממש לא.

שורה תחתונה? אם מרבית הקישורים שלכם ברמה גבוהה (אתרים איכותיים, קישורים ממוקמים באזורים טבעיים, משרתים את הגולש וכו') – גוגל יהיה סלחן גם עם שימוש יחסית גבוה באנקורים מדויקים. האם לאמץ זאת כפרקטיקה? לא הייתי ממהר, אבל דבר אחד בטוח – גם בעידן פוסט פינגווין 4 אין ספק כי לאנקור טקסט משקל משמעותי מאד בציון הרלוונטיות שגוגל מעניק לקישורים היוצאים.

שימושיות

תופעה שקשורה ספציפית לשפה העברית היא קישורים על חלק ממילה או קישורים שלא מתחברים כלל עם הטקסט שלפניהם או אחריהם. לדוגמה, כמה פעמים יצא לכם לראות מילה עם ו' החיבור או ה' הידיעה שהקישור בה נמצא רק על המילה בלי האות הראשונה בה?

כמה פעמיים יצא לכם לראות משפט עילג שנראה שאחד הקישורים נדחף אליו בכוח? לא מדובר בטעות, אלא בדרך כלל בניסיון מכוון של מקדם אתרים לקדם את האתר שלו על ביטוי מדויק מבלי להתחשב בטובתו של המשתמש או בכללי הדקדוק העברי.

אמנם מרבית הטקסטים הבעיתיים נמצאים באתרים פחות פופולאריים ולעיתים אלו שמיועדים בראש לקדם אתרים אחרים (אתרי מאמרים או אתרי לווין), אך השגיאות הללו עדיין צורמות.

הבא ניקח דוגמא חיננית:

הובלה

(הצורה הנכונה היא "חברות הובלה", אך הצורה "הובלות" נדחפה אל המשפט על מנת שיהיה אפשר לקשר ממנו אל האתר אותו רוצים לקדם). כמובן שעם קצת מחשבה היה ניתן די בקלות לנסח את הטקסט הזה מחדש.

רוצים דוגמא יותר משעשעת? קיבלתם:

נהג מונית באשדוד

יותר אונס מזה אין 🙂

לכן, אם רוצים ליצור אנקור טקסט "יעיל קידומית" ושימושי גם מבחינת המשתמש, יש להקפיד על כמה כללים פשוטים:

  1. אנקור טקסט צריך לשרת קודם כל את הגולשים
  2. התאמה של הטקסט למשפט שלו כך שישתלב בה באופן טבעי
  3. לא לאנוס ולא לדחוף בכח קישורים פנימיים או חיצוניים (יש מצב שאני עושה את זה מדי פעם, אצלי זה כבר הרגל בילט אין…)
  4. לא לפחד להשתמש באנקורים מדויקים מדי פעם – הם עדיין אפקטיביים מאד, אך עדיין להיות אם אצבע על הדופק ולא להגזים עם זה.

יש לכם מה להוסיף על אנקור טקסט? כמו תמיד, מוזמנים להגיב 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

קידום בגוגל איטליה

איך נכנסנו לעמוד ראשון בגוגל תוך 4 וחצי חודשים ב-3 ביטויי מפתח בשוק תחרותי בגוגל איטליה

פוסט אורח מעניין מאת מעוז זוגרבו, על קידום אתרים בחו"ל (ספציפית גוגל איטליה), נושא שאני ...

בניית קישורים פנימיים

איך לבנות קישורים פנימיים כמו מלך

טוב, בתכלס מלך לא צריך לבנות קישורים – הוא צריך לשבת רגל על רגל ולספור ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *