דף הבית / גוגל אנליטיקס / פילטרים וגולים בסיסיים שכדאי להטמיע באנליטיקס

פילטרים וגולים בסיסיים שכדאי להטמיע באנליטיקס

מה לא נאמר על התחום הקסום שלנו? האמת היא שדי הרבה…

תמיד מדברים איתנו על קישורים, על תכנים, אופטימיזציות, שיתופי פעולה ועוד…

מעטות הפעמים בהן מזכירים את החלק הכל כך חשוב בעבודה שלנו כמקדמי אתרים או כמו שאני אוהב לקרוא לזה קידום עסקים כי הרי בינינו בשביל זה אנחנו פה, בשביל באמת לתת ערך ללקוח שמשלם לנו ממיטב כספו כל חודש. פוסט אורח מרועי רבינק מהאתר www.algorithmic.co.il.

החלק הזה שעליו אני מדבר הוא האחד והיחיד – מעקב אחרי הנתונים שלנו. בפוסט הזה אנסה להתמקד בשני חלקים עיקריים.

בחלק הראשון אתמקד מדוע כל כך חשוב לעקוב אחרי הנתונים שלנו.
בחלק השני אתן קצת טיפים מעשיים ובסיסיים שכל אחד, אפילו המתחילים מבינינו יוכלו ליישם בקלות.

שנתחיל…? Here we go!

מעקב אחרי נתונים באנליטיקס

מדוע כל כך חשוב לעקוב אחרי הנתונים שלנו?

בגדול, בכל עבודה או בכל תחום בחיים אנו צריכים לבצע מדידה, בדיקה עצמית או סוג של מעקב בכדי לדעת איפה התחלנו איפה אנחנו עכשיו, לאן אנו רוצים להגיע ומה ניתן לשפר.

כך גם בתחום שלנו אנו נרצה לדעת מה היה כשקיבלנו את הפרוייקט של הלקוח שלנו ואילו שינויים חלו במהלך החודש אחרי מאמצי העבודה שהשקענו במשך החודש.

דבר זה יתן לנו נקודת מבט טובה יותר לגבי הביצועים שלנו כמקדמי אתרים וגם ישמשו אותנו כהוכחה כלפי הלקוח שבאמת ה"עניינים" מתקדמים.

אבל חוץ מסיבות ברורות אלה, אילו עוד סיבות יכולות להיות בכדי לבצע מעקב? אפרט אותן כאן…

מעקב אחרי נתונים עוזר לנו להשאר ממוקדים

הרבה אנשים שאני מכיר נכשלים בהשגת המטרות שלהם לא בגלל שאין להם את היכולת להצליח או שהם חסרי כישרון, אלא בגלל שהם מאבדים את המטרה שלהם במשך התהליך.
מעקב אחרי נתונים עוזר לנו להישאר מפוקסים על הדברים החשובים שאנו צריכים לעשות בכדי שנוכל לזוז קדימה לכיוון היעד שלנו.

זה טבעי שאנשים יראו את הדברים השליליים שקורים, אפילו אם השגנו משהו שרצינו, לפעמים דברים פחות טובים שקורים לנו גורמים לנו לשכוח מההישגים האלה.
בכדי להימנע ממצב זה תדאגו לעקוב אחרי הביצועים שלכם, וכמו כן שמירה על מצב רוח מרומם חשובה מאוד להמשך הדרך.

מעקב אחרי יעדים יכול לעזור לנו בחילוק משימה גדולה לכמה משימות ויעדים קטנים וע"י כך, אנו נוכל להשלים יעד גדול שהיה לנו ונוכל לעבוד מול כל משימה גדולה שאנו נצטרך לבצע.

הסיבה האחרונה שעליה אדבר בחלק זה היא, מעקב אחרי תוצאות.
מעקב מסוג זה יוכל בטווח הארוך להראות לנו סוג של דפוס התנהגות של אילו פעולות שביצענו עבדו הכי טוב בשביל השגת היעדים שלנו וכך נוכל לשנות ולהתאים את עצמנו במידת הצורך ולהשיג את המטרות שלנו יותר מהר.

השלב המעשי – פילטרים וגולים (Goals)

במדריך הבא אראה איך מיישמים שני פילטרים פשוטים אך מאוד הכרחיים כמעט לכל עסק.

***הערה: אני ממליץ ליצור Test view ולהחיל תחילה את השינויים בתצוגה זו לפני שאנו מיישמים את השינויים בתצוגה הראשית שלנו!

פילטר שלא יכליל תנועה מהעסק שלנו

מנקודת מבט של עסק אנו כנראה נרצה לנתח נתונים רק מהלקוחות שלנו או מהלקוחות הפוטנציאליים שלנו.
אנו לא נרצה נתונים של העובדים שלנו מעורבבים עם הלקוחות שלנו.

התהליך הוא:

  1. בגוגל אנליטיקס נלך ללשונית Admin לאחר מכן נבחר את ה- View שאנו רוצים לבצע בו שינויים (ראו הערה בתחילת הפוסט).
  2. לאחר שבחרנו את התצוגה שבה אנו רוצים לבצע שינויים, נבחר ב- Filters ואז נבחר ביצירת פילטר חדש (כפתור אדום New Filter +)
  3. נבחר ב- – Create new filter ולאחר מכן נבחר שם לפילטר ( השם שתבחרו יעזור לכם בעצם לזהות את הפילטר ומה הוא עושה) אני ממליץ על: “Exclude Business IP”
  4. לאחר מכן נבחר ב- – Predefined Filters
    Exclude – traffic from IP address
    select expression – that are equals to.
  5. תרשמו את ה-IP של העסק ותעשו verify לפילטר.

פילטר באנליטיקס

Exclude IP Filter

*הערה לגבי הפילטר הנ"ל:

לרובנו אין IP קבוע ולכן שימוש בפילטר הראשון עלול להטעות, מאחר שבכיבוי וההדלקה הראשונים, שנבצע במחשב שממנו אנו עובדים, ה- IP עשוי להשתנות ואז, כן תחשבנה כניסות “עצמיות”, בעוד שאנו נמשיך לחשוב שהן מפולטרות –
(בקיצור, מתאים למי שיש IP קבוע, או זוכר לעדכן את הפילטר עם כל שינוי.)

מניעה של כפילות נתונים

גוגל אנליטיקס הוא case sensitive ואם לא הוגדר פילטר כזה יכול להיות שיווצר מצב של כפילות נתונים. בכדי לצרף פילטר שיקבע שכל ה-URL’s יהיו באותיות קטנות(lower case)  אנו יכולים להשתמש בפילטר מותאם אישית לאותיות קטנות.

שוב פעם גם כאן אני ממליץ לעשות הכל ב– test view תחילה.

התהליך הוא:

  1. בגוגל אנליטיקס נלך ללשונית Admin לאחר מכן נבחר את ה- View שאנו רוצים לבצע בו שינויים (ראו הערה בתחילת הפוסט).
  2. לאחר שבחרנו את התצוגה שבה אנו רוצים לבצע שינויים, נבחר ב- Filters ואז נבחר ביצירת פילטר חדש (כפתור אדום New Filter+).
  3. נבחר ב-Create new filter ולאחר מכן נבחר שם לפילטר (השם שתבחרו יעזור לכם בעצם לזהות את הפילטר ומה הוא עושה) אני ממליץ על:  “Force URL’s to lowecase”
  4. לאחר מכן נבחר ב- Custom נסמן בצ’ק בוקס את Lowercase
  5. ב- Filter Field נבחר ב- Request URI גם כאן יש לבצע verify לפילטר.

Lowercase URL Filter

מה שנשאר לי להגיד לכם זה מזל טוב יש לכם שני פילטרים שכמעט כל עסק צריך ב 5 דקות 🙂

הערה:

אחרי הגדרת פילטרים מכל סוג שהוא, כדאי תמיד לעקוב אחר התנועה באתר לאחר מכן (הפילטרים מתייחסים רק לנתונים מאותו רגע ההגדרה ואילך ולא לגבי נתונים היסטוריים) ולוודא כי הנתונים נראים תקינים גם לאחר החלת המסננים.
אני גם מציע ליצור תמיד כגיבוי View אחד שלא יכלול פילטרים מאף סוג שהוא ושיהיו בו הנתונים המלאים.

גולים (Goals) בגוגל אנליטיקס

כשאנו מדברים על גולים אנו מדברים בעצם על היכולת שלנו למדוד באיזו תדירות גולש השלים פעולה ספציפית באתר שלנו.

לכל אתר יש יעדים כאלו ואחרים… בדר"כ, האתרים שמשתמשים בשיטת מעקב זו הם אתרי מכירות (E-commerce).

גול (Goal) מייצג בעצם פעולה שהושלמה, כמו למשל המרה בסוג האתר שציינתי קודם אך לא רק. גול יכול לייצג גם הגעה לדף מסויים או הרשמה לניוזלטר.

להלן הגולים שניתן לייצר בעזרת גוגל אנליטיקס:

גולים באנליטיקס

חשוב לדעת שבכל View ניתן לייצר עד 20 גולים בלבד ובכדי לייצר עוד גולים נצטרך לפתוח View חדש.

בגדול, ה-Goal אותו אנו מייצרים עובד בצורת משפך וניתן לראות את זה כמו משחק כדורסל או כדורגל (תלוי כל אחד מה הוא אוהבJ ) למה אני מתכוון?

אז ככה, כמו שבמשחק כדורסל ישנם שחקנים, וכל שחקן תורם את חלקו על מנת שהקבוצה או בעצם השחקן שיהיה בעמדה הכי טובה לסל יקלע לבסוף.

גם כאן כל עמוד משמש לנו כמעין שחקן עזר במטרה שלנו להשיג את היעד. תחשבו על זה, מספיק שדף אחד מתוך הגול הכולל לא יהיה מעוצב נכון או בנוי נכון להמרה, כל הגול עלול ליפול ולא להצליח.

ישנם כל מיני סוגים של מודלים שאנו יכולים לתת ערך לכל יעד ובכך אנו נדע איזה לאיזה שלב בגול שיצרנו יש את הכי הרבה ערך. תוכלו ללמוד עוד על אלה כאן (לינק https://support.google.com/analytics/answer/1662518?hl=en&ref_topic=3205717)

אני יכול להרחיב כאן עוד המון על גולים ומודלים, לקח לי שעות וימים ללמוד לעומק את הנושא אבל לפוסט הזה נשאר בבסיס הדברים כך שזה יוכל לשמש אתכם כמה שיותר מהר.

התהליך ליצירת גול הוא:

  1. בגוגל אנליטיקס נלך ללשונית Admin לאחר מכן נבחר את ה View-שאנו רוצים לבצע בו שינויים.
  2. לאחר מכן, אנו נבחר ב- Goals ואז ב- New Goal כפתור אדום.
  3. אחר כך יפתח לכם מסך שבשלב הראשון יתן לכם לבחור בין גול טמפלט או גול בהתאמה אישית (Custom) – נבחר באחרון ונלחץ המשך.
  4. מאחר ובדוגמא זו אני אתן את הדוגמא לגול הכי פופלארי אנו ניתן שם לגול שלנו בהתאם.
    בדר"כ באתרי מכירות הדף שמתקבל לאחר הרכישה הוא thankyou כלומר, המערכת זיהתה שהגולש רכש והעבירה אותו לדף הסופי שאומר בעצם לנו ולגולש שהרכישה בוצעה ותודה.
  5. לכן ניתן לגול הזה את השם Thankyou Page .
  6. הצעד הבא הוא לבחור בסוג. יש לבחור מתוך 4 סוגים Destination, Duration, Pages/Screens per Session או Event .
    לא ניכנס למה זה כל אחד, נבחר כעת בראשון שהוא Destination ונלחץ המשך.
  7. השלב הבא הוא לבחור Expression שזה אומר: Equals to, Begins with, Regular Expression.
    בדר"כ נבחר ב- equals to ולאחר מכן נרשום בתיבה שליד את הכתובת הרלטיבית של הדף /thankyou.php לדוגמא.
  8. באופציית ה-Value כרגע לא ניגע ואת כפתור ה- Funnel נשים ב-ON.
  9. עכשיו הגיע החלק שבו אנו צריכים לרשום את הדפים שאנו רוצים לעקוב אחריהם ושבעצם זה יהיה הנתיב שאנו נרצה שגם הגולש יעבור בו.
    ניתן לפתוח שלבים עד 20 כאלה, לכל שלב נצטרך לתת שם וגם כאן לכתוב את הכתובת הרלטיבית שלו.
    הערה: יהיה לכם כפתור שנקרא Required הכוונה בו האם הגולש חייב לעבור בדיוק בין כל השלבים הללו בכדי שהוא ייחשב/ייספר כאחד שביצע את הגול – נתון להחלטתכם.
  10. לאחר מכן נוודא שהגול עובד ע"י Verify this goal וזהו יש לכם אחלה של משפך שבו תוכלו לראות את תנועת הגולשים שלכם מי השלים את הגול ומי נטש באמצע…

את כל זה תוכלו לראות תחת Conversions -> Goals -> Funnel Visualization

*מצטער על האנגלית אני עובד רק עם אנגלית 🙂

להלן תמונות המדגימות בדיוק את כל השלבים לנוחיותכם:

 

הגדרת Goal באנליטיקס

Thank you page
גול באנליטיקס

לסיכום

מנקודת המבט שלי כמקדם אתרים שימוש בכלי הזה הוא בגדר חובה ואם לא בכלי זה אז בכלי אחר שיכול למדוד עבורכם את הנתונים ואת ההתקדמות שלכם.

אך אם לרגע נסתכל על הכלי המדהים הזה שגוגל נתנה לנו (מבלי לבקש תמורה עליו שזה לכשלעצמו צעד יפה) אנו יכולים לראות שאפילו בכמה פילטרים פשוטים והצבת גולים אנו כבר פותחים בפנינו עוד מגוון אפשרויות ופתרונות לעסק של הלקוח או אפילו של עצמנו ובכך מייעלים את עבודתנו וזמננו אחרי הכל יש רק 24 שעות.

אני אישית ממליץ לכל מקדם אתרים לחרוש על הכלי הזה כמה שאפשר בכדי להתמקצע בו וגם על הדרך, תלמדו איך עולם השיווק עובד מנקודת מבט יותר טכנית כמו למשל מודולים וכו'… מקווה שעזרתי ולו במעט בפוסט זה!


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות רועי רבינק

רועי רבינק הוא מקדם אתרים ובעלים של חברת אלגוריתמיק המעניקה שירותי קידום בגוגל ובניית אתרים.

שווה לקרוא גם את

טעויות בפייסבוק

שיווק דפוק – לא חבל עליכם?

הפעם אני מארח את רוני ריבלין, אחת מהכותבות המוכשרות שאני מכיר, ונותן לה את הבמה ...

קידום בגוגל איטליה

איך נכנסנו לעמוד ראשון בגוגל תוך 4 וחצי חודשים ב-3 ביטויי מפתח בשוק תחרותי בגוגל איטליה

פוסט אורח מעניין מאת מעוז זוגרבו, על קידום אתרים בחו"ל (ספציפית גוגל איטליה), נושא שאני ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *