דף הבית / בניית אתרים / המדריך להקמת אתרי תמיכה משודרגים

המדריך להקמת אתרי תמיכה משודרגים

כמעט כל מי שעוסק בקידום אורגני, משתמש באתרי תמיכה בצורה כזו או אחרת. לאתרי תמיכה נוצר מוניטין, איך לומר, לא משהו. לפני שנצלול לעומק הדברים הייתי רוצה להתייחס למושג הזה.

מה זה בעצם אתר תמיכה?

אתר תמיכה, אתר תשתית, אתר לווין – כל אחד קורא לזה בשם אחר, אבל בתכלס – מדובר בדרך כלל באתר שכל יעודו הוא לשמש פלטפורמה לפרסום מאמרים והוצאת קישורים מהם – לצורך חיזוק אתרי לקוחות והחלפות מאמרים וקישורים.

אני פחות אוהב את ההגדרה "אתרי תמיכה", כי אוטומטית נוטים לזלזל בזה ולהגיב בבוז לכל הצעה של שת"פ / החלפה עם אתרים כאלו, למרות שיש אתרי תמיכה חזקים מאד וגם יותר מאתרי לקוח מסוימים. הגישה שלי היא פחות להתעסק בסמנטיקה והגדרות אלא יותר כל מקרה לגופו. בהקשר הזה כתבתי מדריך על כלים לבדיקת קישורים ולמה צריך להתייחס בחשדנות לנתונים מהכלים האלה.

יתר על כן, אתרי תמיכה הם נכסים לכל דבר ועניין – הם חלק מהעסק שלנו, אנו משקיעים בהם כסף (תשתיות, אחסון, תוכן, דומיין וכו') ולכן צריך לקחת אותם ברצינות וכך גם אחרים יקחו אותם ברצינות (כולל גוגל, אם בונים אותם נכון) והם יניבו פירות לטווח הארוך.

לכן, החלטתי לכתוב מדריך שיעשה סדר בנושא והרי הוא לפניכם.

* למרות שכאמור, אני לא אוהב את ההגדרה, אשתמש כאן בצמד המילים "אתרי תמיכה" על מנת שתהיה לנו שפה משותפת 🙂

כל מה שצריך לדעת בשביל להקים אתרי תמיכה משודרגים

1. בחירת הדומיין

עניין הדומיין לא קריטי במיוחד, אך רצוי שיהיה בעל שם קליט ואף בעל פוטנציאל "מיתוגי" ולא רק רצף גנרי של ביטויים. במידה וקונים דומיין מיד שנייה או דומיין פנוי שיש לו היסטוריה – כדאי לבדוק היטב את הסחורה ולוודא שלא מדובר בדומיין זבל עם קישורי ספאם, דומיין שעצם רכישתו מפרה זכויות יוצרים ודברים נוספים (זה נושא בפני עצמו).

2. אחסון

בחירת האחסון היא חשובה, במיוחד כאשר מקימים מספר די גדול של אתרי תמיכה. להלן כמה כללי אצבע לבחירת אחסונים לאתרי תמיכה:

  • כמו בכל אתר, חשוב מאד לבחור באחסון מהיר ואיכותי (בין אם בארץ ובין אם בחו"ל), עם uptime של 99.9% לפחות, אפשרות לגיבויים אוטומטים, ממשק נוח (בדרך כלל cPanel אך כל אחד והעדפותיו…), תמיכה, זמן תגובה טוב וכו'.
  • לפזר את האתרים על פני אחסונים שונים או אחסון עם C Class וכתובות IP שונות. זה חלק קריטי מבחינת גוגל (לקריאה מעמיקה בנושא). אתם לא רוצים לשים את כל הביצים בסל אחד. למרות שקשה מאד להסתיר מגוגל את הבעלות על האתרים לאורך זמן, מומלץ לעשות זאת ואם אפשר גם לרשום את הדומיינים עם שמות אחרים בכל פעם (למשל פעם בשם פרטי ופעם על שם החברה / קרובי משפחה וכו').
  • חלוקה נושאית על פני האחסונים. לדוגמא: אם יש לכם 3 אתרים בתחום הפיננסים, 3 בתחום של נופש ופנאי ו3 בתחום של עריכת דין, ויש לכם 3 אחסונים שונים – פזרו כל אתר באחסון אחר, וככה תגיעו למקסימום גיוון של אתר בנישה מסוימת פר אחסון.

3. עיצוב ומיתוג

לא צריך לקחת מעצב על ולהשקיע אלפי שקלים בעיצוב, אבל מספיק לבחור תבנית וורדפרס (הפלטפורמה החביבה של אתרי תמיכה) שהיא לא ברירת המחדל ושלא תיראה כמו עוד מליון אתרים אחרים, לקשקש איזה לוגו נחמד בכמה דקות (הנה כלי נחמד שיעזור לכם לעשות את זה) ולדאוג באופןן כללי שה Look & Feel של האתר יראו סבבה. למשתמש המנוסה זאת עבודה של חצי שעה-שעה לכל היותר.

המטרה – לאותת (הן לגוגל ולהן למבקרים) שיש פה אתר עם אבא ואמא ולא עוד אתר פח שאף אחד לא משקיע בו. נכון שאין מה להשוות בין מראה מוקפד ומושקע של אתר לקוח לבין אתר תמיכה שאפשר להרים בחצי שעה, אבל ההשקעה המינימלית הזו עדיפה מכלום ותשתלם לאורך זמן.

4. קישורים חיצוניים ובניית סמכות

למעשה, צריך להתייחס לאתרי תמיכה כאתר לקוח לכל דבר, או סוג של לקוח "לייט" עם תקציב צנוע. מה שזה אומר, שגם לאתרים האלו צריך לבצע קידום (על אש קטנה / בהתאם ליכולות והתקציב), לבנות קישורם איכותיים ומגוונים ככל הניתן ובאופן כללי לטפח אותם לאט אבל בטוח. באופן אישי יש לי גם אקסל ייעודי בו אני מבצע מעקב אחר קישורים חיצוניים המפנים לאתרי התמיכה שלי.

אתר תמיכה שרק מתפרסמים בו מאמרים עם קישורים יוצאים אך לא מקבל קישורים נכנסים בעצמו לא שווה הרבה ובעצם ערך הקישורים ממנו יכול להיות אפסי או אפילו שלילי. המטרה שלכם היא לאותת לגוגל שיש פה אתר רציני וככל שהסמכות שלו תעלה הקישורים ממנו יהיו שווים יותר – הרי זאת המטרה שלנו מלכתחילה.

הכללים:

  • לא לקשר בין האתרי תמיכה, אתם לא רוצים להפגין בצורה כל כך בוטה שיש לכם רשת אתרים. כל אתר צריך לעמוד בפני עצמו.
  • אם בא לכם לעשות טסטים של קישורים עם האתרי תמיכה (קישורים מרוסיה וכו') – עשו זאת רק אם לא אכפת לכם "לשרוף אותם".
  • ניתן ומומלץ לפתוח פרופילים חברתיים לכל אתר תמיכה, לתחזק אותם ולשתף מהם מאמרים המתפרסמים באתר מדי פעם.

5. תוכן וקישורים יוצאים

כאמור, אתרי תמיכה מתבססים בעיקר על תוכן שכל תכליתו היא להוציא קישורים חיצוניים לאתרים אחרים. יחד עם זאת, אין זה אומר שהוא צריך להפוך לחוות ספאם ולמטרה קלה עבור האלגוריתם של גוגל.

הנחיות לניהול נכון של תוכן וקישורים יוצאים:

  • בחירת תחום ספציפי. אחד הדברים החשובים זה להקים אתר תמיכה לפי תחום/נישה. לא אתר "כללי" כמו אתרי מאמרים אלא אתר שיהיה רלוונטי לתחום מסוים של נושאים ולא יחרוג ממנו. לרלוונטיות יש חשיבות גבוהה הן לדירוג של האתר והן לקישורים היוצאים ממנו.
  • תוכן ראשוני ללא קישורים. בכל הקמה של אתר תמיכה, מומלץ לדאוג מראש למשהו כמו 10-15 מאמרים מבוססי לונגטייל (אם אפשר לקבל גם טראפיק לאתר על הדרך, למה לא) בתחום בו עוסק האתר ולפרסם אותם בהדרגה ללא קישורים חיצוניים. למידע נוסף על כתיבת מאמרים.
  • יחס נכון בין תוכן לקישורים. אתם לא רוצים שכל מאמר באתר תמיכה שלכם יכיל קישור חיצוני. נסו לשמור על כלל של משהו כמו מאמר אחד ללא קישור חיצוני על כל 4 מאמרים שכן. זה לא משהו שחקוק בסלע אבל זה יחס סביר יחסית שיעזור לכם למצב את האתר כאתר נורמלי ולא כזה שכל מטרתו היא לפרסם קישורים.
  • מומלץ לשלב גם קישורים פנימיים. גם באתרים שמוציאים קישור חיצוני וגם בכאלה שלא, ניתן ומומלץ לשלב מדי פעם קישור פנימי לעמוד רלוונטי באתר – שוב, בעיקר כדי לתת מראה של אתר אמיתי.
  • השקיעו במדיה עשירה. מומלץ ואפילו חובה לשלב תמונות במאמרים ובתקצירי מאמרים, סרטונים במידה ויש, וכל כלי עזר ויזואלי שיעשיר את התכנים באתר.
  • תנו כותרות מבוססות לונגטייל. במקום להעניק למאמרים שמתפרסמים כותרות סתמיות כמו "רשלנות רפואית", תהיו יותר ספציפיים ותנו לזה כותרת כמו "מה עושים במקרה של רשלנות רפואית" – זה ייקח לכם שניה יותר, אבל יגדיל משמעותית את הסיכוי לקבל טראפיק מחיפושי לונגטייל לאתר. למה בכלל צריך טראפיק באתר תמיכה? הסבר בסעיף הבא.

6. מוניטיזציה

מוניטיזציה משמעותה הפיכה לכסף – כלומר שימוש במה שקיים על מנת לייצר הכנסות. אתרי תמיכה מושקעים שעם הזמן מקבלים טראפיק יכולים לשמש גם ככלי לעשיית כסף. ברוב המקרים לא מדובר בסכומים מפלצתיים, אבל אם ההכנסה תכסה על עלות הדומיין והאחסון השנתיים – מה רע?

כמה רעיונות לייצור הכנסה מאתרי תמיכה:

  • אדסנס – תוכנית השותפים מבוססת מודעות של גוגל. אחת הדרכים הקלות ביותר לעשות מוניטיזציה לאתרים. כל מה שצריך הוא לפתוח חשבון, לייצר גדלים של מודעות ולשתול את הקוד באתר שלכם. כמובן שניתן לבצע אופטימיזציה למודעות עם הזמן אבל זה נושא למדריך בפני עצמו.
  • תוכניות שותפים – גם תוכניות שותפים היא דרך קלה יחסית להכניס עוד כסף, סוג של שגר ושכח: פותחים חשבון, בוחרים את התחומים הרלוונטיים ומקבלים קוד להטמעה באתר. זה יכול להיות באנרים, לינקים רגילים, פופ אפים / פופ אנדרים, מודעות חכמות עם רוטציה ועוד מגוון כלים.
    בארץ פועלות כמה חברות כאלה: WeSell, Clickon, Sekindo, 3ad ועוד. כמו כן ישנן תוכניות שותפים נישתיות של אתרים ספציפיים ובחו"ל יש עוד עשרות ואף מאות כאלו.
  • מכירת קישורים – כן… (ליאור שליין סטייל)

7. חיבור לאנליטיקס וWebmaster Tools

נכון, מדובר באתרי תמיכה – אבל זה לא אומר שלא צריך לדעת מה הולך שם מתחת למכסה המנוע. מומלץ מאד לחבר את האתרים לאנליטיקס וWMT (המהדרין אף יפתחו מייל ייעודי לכל אתר על מנת לבצע "הפרדת רשויות"). עם הזמן, יצטברו נתונים מעניינים שיוכלו לעזור לכם לשפר את האתרים, לדוגמא תוכלו לקבל מושג מאיזה ביטויים מוצאים את האתר (לפעמים מקבלים שם רעיונות שלא חשבנו עליהם בכלל), וכך ניתן לקבל רעיונות לנושאים (או לפחות טייטלים) למאמרים שמתפרסמים באתרים ולהגדיל בקלות יחסית את הטראפיק.

אמ;לק (ארוך מדי, לא קראתי)

אתרי תמיכה הם אתרים לכל דבר, ונכס חיוני לעסק של שיווק באינטרנט. התייחסו לאתרי תמיכה כאתר לכל דבר – חישבו עליו על מעין לקוח קטן והשקיעו במראה, בתוכן ובקישורים שלו. עם הזמן, האתר יצבור כוח וטראפיק – אותם יהיה ניתן למנף להכנסות, לשת"פים עם אחרים וכמובן לחיזוק אתרי הלקוח שלכם.

רוצים להוסיף? כיתבו לי בתגובות 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

תוספים לכיווץ תמונות בוורדפרס

השוואה: התוספים הטובים ביותר לכיווץ תמונות בוורדפרס

אופטימיזציה לתמונות הינה קריטית לקידום אתרים וחווית משתמש (שקידום אתרים זה חלק בלתי נפרד ממנה): ...

עתיד קידום אתרים

עתיד קידום האתרים – לאן זה הולך ואיך נערך לזה כבר עכשיו

סטיב ג'ובס, שלוש שנים לאחר יציאת האייפון בשנת 2010,  אמר שלא בטוח כלל שיהיה מנוע ...

8 תגובות

  1. כל הכבוד! מאמר מעולה ומקיף…
    הייתי מוסיף עוד קצת על תחום התוכן מאחר והוא מאוד משמעותי

  2. תודה רבה טל ומאד נחמד לראות אותך פה 🙂
    מסכים איתך לגבי התוכן

  3. נמרוד דקר

    דניאל מאמר חשוב מאוד ומושקע , יכול לעזור להמון אנשים להבין איך להקים אתרי תמיכה בצורה נכונה ויועילו גם לעצמם וגם לאחרים

  4. info@beontop.co.il'

    מומלץ לא להוסיף אדסנס לכל האתרים אלא אם כן יש חשבון אדסנס שונה לכל אתר. יש את אותו קוד מעקב לחשבון האדנס וגוגל יודעים לקשר בינהם.

    • נכון, אבל השאלה עד כמה רחוק אתה רוצה ללכת בשביל "לברוח" מהעין של גוגל. בסופו של דבר יש להם המון דרכים לדלות עלינו מידע וקשה עד בלתי אפשרי להסתיר את הנתונים האלו לאורן זמן.

  5. 5468888@gmail.com'

    דניאל שלום,
    אני מניח שאתה כותב עבור מקדמי אתרים ולא עבור מי שיש לו אתר משלו ומבקש לקדם אותו בעצמו, משום שאתה מדלג בקלילות על שאלות נוקבות שאולי ברורות למקדמים אחרים, לדוגמה:
    אם אתה מקים מספר אתרי תמיכה, אינך יכול לעשות שימוש באותו אימייל בכולם, משום שגוגל מייד "יעלה עליך".
    כלומר, עבור כל אתר תמיכה, אתה צריך לפתוח מייל חדש, ואם יש לך 6 אתרים, אין זה כל כך פשוט להקים עבור כל אחד מייל חדש שאינו מקושר למייל הראשי שלך, מה גם שלא תוכל לבצע עקוב אחרי של כל המיילים למייל אחד מרכזי.
    נניח שהקמת מייל לכל אתר, עליך להרשם איתו לגוגל אנליטיקס ולדאוג להיכנס לכל חשבון בנפרד כדי לראות תוצאות ומצבך.
    גם אין זה פשוט לקדם כל כך הרבה אתרי תמיכה, במיוחד אם אין קישורים בינם לבין עצמם.
    לעניין המונטיזציה באמצעות אדסנס: גוגל מבקש שתמסור לו מספר חשבון אליו הוא מעביר כספים. האם עליך לפתוח חשבונות בנק כמספר אתרי התמיכה שלך?
    היינו כולם מודים לך אם היית מתייחס לשאלות פרוזאיות אלו וממליץ כיצד לנהוג.
    שאלות נוספות: האם כדאי להקים בלוגים חינמיים במקום אתרי תמיכה?
    אני מזכיר שחלק מהבלוגים מאפשרים להכניס מאמרים רבים שיפורסמו אוטומטית אחת לשבוע שבועיים וכך, לאחר שהעלית את המאמרים, אינך צריך להתעסק איתם יותר.
    בעיה נוספת אליה לא התייחסת: כמה קישורים אפשר כבר להוציא מאתר תמיכה אחד לאתר לקוח אחד. לכל היותר אחד או שניים. מעבר לכך, גוגל כבר יזהה את הקשר בין האתרים.
    נשמח כולנו לשמוע את דעתך ואולי גם דעת אחרים כאן

    • היי גבריאל ותודה על התגובה 🙂
      אתייחס לשאלותך לפי הסדר:
      בנושא המיילים – אפשר לפתוח לכל אתר מייל על הדומיין שלו (mail@domain.co.il) ולא לשייך אותו לחשבון גוגל בכלל. אם זה ממש מדאיג אותך יש גם כלים אלטרנטיביים לגוגל אנליטיקס, כך שאתה לא חייב לחבר את האתרים לשירותים של גוגל בכלל. באופן אישי אני פחות פרנואיד בקטעים האלה ובכל מקרה לא מאמין שיהיה אפשר להסתיר מגוגל לאורך זמן את הבעלות של האתרים. אבל מצד שני גם מעולם לא חוויתי בעיה עם זה.
      לגבי קידום האתרים – מי שעובד במסה גדולה של מאמרים מדי חודש (כמוני) ועושה הרבה שיתופי פעולה – זה פחות בעיה בשבילו. זה עניין של תכנון נכון. מי שמקים אתרי תמיכה כדי "לעשות לביתו" – לא צריך כל כך הרבה אתרים (עדיף להשקיע באיכות על פני כמות) וגם יכול לשתף פעולה עם קולגות או אנשים מתחום דומה. אם תרצה רעיונות, אתה מוזמן להתייעץ איתי בפרטי 🙂
      לגבי אדסנס – סגרו לי את החשבון לפני כמה שנים כך שאני פחות במקום לתת לך תשובה מקצועית בנושא 🙂
      לגבי קישורים יוצאים מאתרי תמיכה – נכון, יותר מכמה בודדים לכל לקוח זה כבר לא ממש אפקטיבי. אבל שיש הרבה לקוחות…מה גם שהם יכולים לשמש כתשתית טובה להשיג קישורים לאתרים אחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *