דף הבית / ראיונות / אחד על אחד עם מנשה אברמוב

אחד על אחד עם מנשה אברמוב

לאחד הפוגה של כמעט חודש, אני שמח להציג ראיון נוסף בפינת האחד על אחד שלי (ויש עוד כמה טובים בדרך…) והפעם עם מנשה אברמוב, האיש והאגדה. יצרן התוכן הגדול ביותר שאני מכיר בפורומים וקהילות, שני אולי רק לעמנואל הוכשטדט "זקן השבט".

מנשה אברמוב

1. שלום מנשה, אמנם אתה דמות מאוד ידועה בקהילת הSEO– בארץ, אבל בכל זאת אשמח אם תציג את עצמך בכמה מילים, מה עיסוקך היום וכיצד נכנסת לתחום?

היי דניאל, מודה לך על הבמה ועל הזמן שהקדשת עבורי.

היום אני משמש כ-"מומחה לקידום אתרים" במה שהתחיל כחברת אופטיוויז ושנה שעברה הפך להיות חטיבת ה ECM (שיווק וסחר אלקטרוני) בחברת NGSOFT – חברת היי טק קריאטיבית.
אם נלך מעט אחורה, לפני שנכנסתי לתחום, הייתי עצמאי ללא קשר ל-SEO ושם הכרתי את עולם השיווק.

לאחר מכן במשך מספר שנים לקחתי חלק בפעילות ללא מטרות רווח בניהול ובקידום אתר בתחום הגיימינג, ובין השאר שימשתי כמנהל הפורום והקהילה של השחקנים, הגיימרים, כשבמקביל גיליתי נוכחות בפורומים נוספים, בשלב הראשוני רק כצופה, שלב שבו למדתי רבות, , ולאחר תקופה התחלתי לקחת חלק יותר פעיל של מתן מענה ועזרה, ומאז ועד היום אני משמש כמנהל \ עורך.

בשלב כלשהו באותה התקופה יצר איתי קשר חבר לגבי קידום עסק של קרוב משפחה, וביקש שאגיע לחברת הקידום (AFTERU) שלו לדבר איתם על העסק שלו, מה שבהמשך התגלה כסוג של ראיון עבודה. לאחר כ 8 חודשים החלטתי שהנושא מושך אותי מספיק כדי להתמקד בתחום זה.

2. מאיפה אתה שואב את כל הידע? תוכל להמליץ לנו על מקורות עיקריים לקבל מידע ועדכונים?

את הידע אני שואב מאלפי מקורות – אני מאוד קיצוני, ויש שיאמרו אובססיבי, בכל הקשור ללמידה וניטור מידע. חלק מכך, אני נעזר  בדשבורד אישי שממנו אני דואג להתעדכן, הן במייל והן בתוכנת ה -RSS.

RSSOWL

RSSOwl

WebSite-Watcher

WebSite-Watcher

Mozilla Thunderbird

מבחינת מקורות סמכותיים, מצאתי שדפי המידע של גוגל מאוד אינפורמטיביים בכל הקשור ל SEO טכני (לא משתף בבלוגים ספציפיים, כאלו יש אלפים, אני מעדיף דווקא לשתף כלים טכנולוגיים ולהשאיר לקוראים את הסינון).

לגבי שאר הנחיות האיכות גיליתי שדווקא תחומים אחרים מעולם היזמות נותנים מענה ומידע רלוונטי, שמעשיר אותי וגם אותם אני מנטר.

במידה ויש בקרב הקוראים "פריקים של מידע" כמוני, אשמח לפרסם בעתיד רשימת מקורות רלוונטיים: ערוצי יוטיוב, פורומים, בלוגים וכו. עדכנו אותי בתגובות ואדאג להעלות אותם (מזהיר שמדובר באלפים!).

במקביל אני משתדל לפנות לי יום או יומיים אחרי העבודה, וללכת MeetUps (מפגשים) מקצועיים העוסקים בעולם היזמות, וכך דואג להתעדכן גם באופליין בכל תחום שיכול לעזור לי בתור מקדם אתרים ואיש שיווק בכללי.

להלן חלק מעולמות התוכן שמעניינים אותי:

  • UX
  • CRO ופרסונליזציה
  • Growth Hacking
  • Content Marketing
  • Gamification
  • מכירות \ NLP
  • מיתוג ועיצוב
  • תוכן וסושיאל
  • Inbound\Outbound Marketing
  • BIG DATA ו אנליטיקס
  • Product discovery & Customer Development
  • Customer Success ו Customer Experience
  • Community Building \ Managing

כאשר בתור פרקטיקה קבועה לאחר כל MeetUp (בהנחה ולמדתי משהו חדש) אני בוחן מה אני יכול ליישם עבור לקוחותי ובכלל, ופועל להטמיע במתודולוגיית העבודה אצלנו בחברה (לאחר סיעור מוחות יומי במהלך פגישות הקפה במשרד).

http://www.meetup.com/members/142776592/

Meetup

מוזמנים לעדכן אותי אם תרצו להצטרף, ואדאג ליידע אתכם במיטאפים שבהם אתם מתעניינים.

3. מהיכרות שלי איתך על בסיס דיונים שונים בפייסבוק ופורומים שונים, אני יודע שאתה נמנה עם המקדמים ה"שמרנים" יותר שנוטים לעבוד לפי הכללים של גוגל. איך, בכל זאת, אתה ניגש לקידום של אתר חדש שמתחיל מאפס, בזירה תחרותית?

מקריאת התשובות שלי, גם אתה וגם שאר הקוראים, בהחלט יכולים לחשוב שאני דיי שמרן! על אף שבדיונים בפייסבוק אני נוהג לשקף את המקורות האותנטיים יותר, שהם, כאמור, ההנחיות של גוגל. אני לא מגדיר עצמי כשמרן אך לטובת הלקוחות, ואלו שאני מייעץ להם בפורומים, אני נצמד להנחיות האיכות של גוגל (ככל האפשר) דבר שמוכיח עצמו עדכון אחר עדכון.

באספקט אחר אפשר גם לומר שאני הכי פחות שמרן, שכן בדרך כלל אני משלב בכל פרויקט פתרונות שאני מגלה ומכיר, אך פחות פופולריים בקרב מקדמי האתרים.

בדרך כלל מדובר ב:

בפרויקט אישי שלי (ללא מטרות רווח) התחלתי דווקא ביעדים, פיתוח תוכן ויצירת תשתית מבוססת UGC שהניבה טראפיק והמרות (מה שכלל, בעיקר, עבודה מול עורכי תוכן ומפתחים להוספת מוצרים ופיצ'רים עם intent שיתופי).

שמתי לב שהמקדמים ה "שמרנים יותר" הם אלו שלפחות קראו את הנחיות האיכות של גוגל (ללא קשר אם מסכימים איתם או לא). מדובר באלפי דפים, שאם תשאלו אותי – חובה להכיר.

4. האם לדעתך ומנסיונך (דגש על נסיונך) אפשר לקדם אתרים ללא קישורים חיצוניים, ואין הכוונה לאתרים של מותגים גדולים שנהנים מפרופיל קישורים טבעי, אלא – אתר לא מוכר של עסק קטן?

לדעתי, לא ניתן לקדם אתר בלי קישורים חיצוניים (בתוצאות חיפוש אורגניות).

יחד עם זאת, זה לא אומר שחייבים לבנות אותם, ולא אומר שחייבים לזבל את הרשת וליצור קישורים מניפולטיביים. אפשר באותה המידה להשקיע בפיתוח תוכן, ביצירת נכסים דיגיטליים ולשפר את האתר מבחינת שיתופיות (ללא קשר לגודל הלקוח, הגודל משפיע על קצב ההתקדמות אבל גם פה זה אינדיבידואלי), וכך נגדיל את הסיכויים והבסיס שהאתר יזכה לקישורים טבעיים.

5. מה הכי מרתק אותך בתחום ה-SEO והאם אתה רואה את עצמך עוסק בו גם בעתיד הקרוב?

אתגרים, בעיקר טכניים, וטיפול במקרים מורכבים. בנוסף הסינרגיה עם מחלקות נוספות מלמדת אותי המון.

ולא. כפי שציינתי, אתפתח בתחום היזמות.

6. איך אתה רואה את תחום ה-SEO משתלב עם ערוצי שיווק אחרים (סושיאל, PPC וכו')?

לא רואה שהכוח והחשיבות של עולם ה SEO יתגמד בקרוב, נהפוך הוא (ואלו החושבים אחרת מוזמנים לשרשר הסבר).

לגבי השילוב: מדובר בחיבור ושיתוף מידע ותכנים – זו היא במה נהדרת לפיתוח עסקי ושימוש במדיום לשיפור קידום האתר למשל:

  • תובנות מנתוני העוקבים
  • זיהוי קהלי יעד חדשים וניתוחם
  • זיהוי צרכי הגולשים בערוצים השונים ומתן התייחסות לצרכים באתר
  • פלטפורמות ליצירת קשר עם מובילי דעה ואנשי קשר במהלך קמפיין אאוטריץ
  • פוטנציאל ליצירת קמפיינים מבוססי תוכן בסושיאל עבור האתר
  • ערוץ האזנה ואינטראקציה עם קוראי האתר עבור תהליך הפיתוח תוכן

7. עם אלו כלים אתה הכי אוהב לעבוד ביום יום?

כלים טכניים כמו A1 ו Screaming Frog , אקסל המון (Seo Tools For Excel) וצ'קליסטים פרטיים.

כלי אבחון ושיפור זמני טעינה (Fiddler, PageSpeed, YSlow)

תוספי דפדפן שמבטלים תמונות CSS וסקריפטים (FireBug, Web Developer)

8. יש לך איזה טיפ מחץ, לא משנה אם זה Onsite/Offsite, שאתה יכול לשתף עם הקוראים?

תשקיעו בהתפתחות אישית ותכירו ורטיקלים שונים (תחומים משלימים כפי שהוצגו בתחילת הראיון). בתחום דינאמי כמו שלנו שבו קל למצוא מקדמי אתרים שבמשך זמן ארוך עובדים בתבנית קבועה וחוזרת ולאחר תקופה מוצאים את עצמם עומדים במקום מקצועית, ראיה רחבה וקביעת יעדים אישיים הם המניע הגדול ביותר להתפתחות.

9. אלו תכונות, לדעתך, צריך שיהיו למי שרוצה להצליח בתחום ה-SEO?

אוריינטציה טכנית, תודעת שירות, שאפתנות לידע (אוטו דידקטיות), יצירתיות ומחשבה מחוץ לקופסה!

תודה מנשה!

תודה לך דניאל ולקוראים על הבמה ועל הזמן שהקדשתם עבורי!

רק אוסיף ואומר, שאשמח לענות על שאלות המשך ותהיות של הקוראים באזור התגובות, ובמיוחד של אלו החלוקים עלי (למדתי שרק מחילוקי דעות וסיעורי מוחות לומדים המון דברים חדשים)


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

רן מגל

אחד על אחד עם רן מגל

הפעם אני מדסקס עם רן מגל, איש קידום אתרים מהותיקים בארץ, עם הרבה מאד נסיון ...

פבל ישראלסקי (AskPavel)

אחד על אחד עם פבל ישראלסקי

אחד על אחד נוסף, והפעם עם האחד והיחיד – פבל ישראלסקי המוכר מהבלוג AskPavel ובעלים ...

12 תגובות

  1. virial@gmail.com'

    כמו שחשבתי – תענוג של ריאיון עם איש מוכשר.
    דניאל, אולי תיתן טיזר על הבאים בתור? 😉

  2. itzik22@gmail.com'

    שאלה למנשה
    היי מנשה, אחלה ראיון. אשמח שתרחיב על נושא הקישורים – אם בכל זאת עושים הכל, משקיעים באתר, דואגים לתוכן מעולה והכל – אבל מה, אנשים לא מקשרים אליו והאתר לא מתקדם בתוצאות. מה אתה עושה במקרה כזה?
    איציק

    • exploter@gmail.com'

      היי איציק,
      זה מתחלק למספר נקודות שאותם אקח בחשבון כדי לטפל במקרה כזה:
      *תיאום ציפיות עם הלקוח, מדובר בתהליך שלוקח זמן, ובתאכלס אתה עובד נכון פשוט לוקח זמן עד שמסביב לאתר מתגבשת קהילה נאמנה שבסופו של דבר תשתף אותו

      *האם קיימת פעילות חברתית שנעשית במקביל לפיתוח האתר שתחשוף אותו בפני קהל יעד רלוונטי ושגרירים שישתפו אותו ויעקבו אחר הכותבים והתוכן באתר

      *האם התוכן באמת איכותי, אם לא משתפים ולא מקשרים אליו כדאי לבחון עד כמה הוא באמת נותן ערך והאם הוא מספיק שימושי (מאוד פופולרי שיוצר התוכן מאמין בצורה עיוורת שהוא מספיק שימושי אך בעצם טועה)

      *האם האתר מספיק שמיש (וקריא) והאם דאגתם להנגיש לקוראים ולמשתמשים את הכלים והדרכים לשתף אותו ולקשר אליו (כמו אמבטים, כפתורי שיתוף או קמפיין אוטריץ שמיידע את המשתפים הפוטנציאלים)

      *האם ההגדרה של "מתקדם בתוצאות" נכונה מראש, ואולי נכון יותר להגדיר מה היעדים האסטרטגיים של הלקוח לפני שיוצרים את התוכן.
      תוכן איכותי יקבל טראפיק אורגני גם אם מדובר בביטויי זנב ארוך ממוקדים וטבעיים שאותם האלגוריתם התאים וגם אם עדיין לא זכה לכמות משמעותית של קישורים (יש סיגנלים נוספים באלגוריתם שמשפיעים על האתר ובהם אפשר להתמקד)

      כמובן זה דיי אינדיבידואלי לכל מקרה ומשתנה, אבל בעיקרון אלו הדגשים שעליהם אתבסס בשלבים הבאים

  3. aviben@yahoo.com'

    מנשה, יש מצב לקבל את רשימת המקורות שלך למעקב? אולי תעלה קובץ פלט של כל הRSS שאתה עוקב אחריהם או משהו כזה?

    • exploter@gmail.com'

      היי אבי,
      האם מדובר בנושא ספציפי שבו אתה מתעניין, או כל הפיד?
      משום שבמספר כתובות יש צופן \ קוד אישי כחלק מ API שמשמש אותי בתהליך הניטור

  4. avivos@walla.com'

    מה הופך את האנשים מהפינת אחד על אחד שלך למומחים ?
    לא ראיתי ולו פעם אחד שום עבודות שהם קידמו בגוגל שיוכיחו שהם שווים משהו והם נקראים "מומחים" טוב נו..

    • exploter@gmail.com'

      היי אביב,
      לא ממש סגור אם התגובה מיועדת לי או לדניאל בכל מקרה אתייחס לנקודה….
      אתה מוזמן לקפוץ לביקור ולעיין בעבודות אני זמין בשעות הצהרים המוקדמות.
      את הכתובת תמצא פה:
      http://www.ngsoft.com/contact-us
      (המשרדים שבהוד השרון)

      לשאלתך מה הופך מקדם למומחה אין ממש תשובה (אצלי ההגדרה מופיעה בהסכם עבודה), נכון לעכשיו אין שום מבחן רשמי מטעם גוגל (בהשוואה ל ADWORDS)

      על מה שגרם לדניאל להחליט שמישהו מומחה הוא בטח ישמח להרחיב!

      • avivmagiv@walla.com'

        אשמח אם תצרף אתרים שקידמת פה ולא את תיק העבודות של החברה..
        יכול להיות לך ידע טכני בקידום אבל כל עוד לא קידמת אתרים תחרותיים באפן מעשי אין לך שום זכות לקרוא לעצמך מומחה וכן לשאר האנשים ב 1-1 כאן.
        מומחים זה מקדמים כמו דניאל זריהן שקידם במילה קידום אתרים למקום 2 , כמו שחר שקידם וילות בצפון למקום 1, כמו יוסי שקידם במילה "משחקים" למקום 4
        אלו מקדמים שוואלה עשו משהו ויש להם תיק עבודות להציג ולא כאלה שלמדו קצת או עשו תואר שלא שווה לירה כל עוד הם עומדים במבחן התוצאה.
        אותו דבר "זקן השבט" קידם אתר לפני 20 שנה וקורא לעצמו "מומחה לקידום אתרים" ואנשים אוכלים את הלוקשים האלה! זה פשוט קרקס מה שקורה כאן שכל מקדם קורא לעצמו מקדם אתרים מקצועי ואני יכול להגיד לך שזה 90% מהמקדמים בארץ שלא עושים שוב דבר חוץ מלעשוק את הלקוח עקב חוסר היכולות שלהם בתחום.
        דניאל "החליט" שאתם מומחים רק כדי להכניס פעילות לאתר ואני בטוח שהוא חושב כמוני והוא ישמח להרחיב.

        • היי אביב,
          מסכים שיש לא מעט חאפרים בתחום ויש זילות במילה "מומחה". יחד עם זאת לא מסכים עם הנימה המזלזלת של התגובה שלך… במדור שלי של הראיונות החלטתי לארח כל מיני קולגות ואנשים שאני מעריך אותם באופן אישי ומקצועי. אני בדרך לא מציין את המילה "מומחה" (גם לא לגבי עצמי אגב). אלו פשוט אנשים בולטים בתעשייה שמעניין אותי באופן אישי לשמוע מה יש להם להגיד על כל מיני נושאים ואני בטוח גם שלא מעט מהקוראים בבלוג.

        • exploter@gmail.com'

          דווקא ההפך ידע טכני דיי ממצה אלפי דפים שגוגל מציג לבעלי האתרים בהנחיות שלהם.
          משום מה אתה דיי מתעלם מהעובדה שיש המון הנחיות ובדיקות טכניות שמקדמי האתרים לא מכירים (בהשוואה לרשימה של הודים או גיגים בפיבר שמהם הם קונים קישורים מה שלא דורש טיפת ידע מקצועי)

          בבדיקה של אתרים שמככבים בתוצאות חיפוש (שאתה מגדיר תחרותיות) אתה תמצא אתרים שעולים לראש התוצאות ונמחקים מהם לאחר עונש או הפחתה אלגוריתמית (והם דיי תקופתיים ולא דומיננטים בנישה), ובבחינה יותר מעמיקה אתה תגלה שלמעט מסת קישורים לא נעשה דבר באתרים שדורש ידע מקצועי או טכני.

          לגבי הבקשה שלך לראות אתרים שקידמתי מעבר למסגרת החברה אני לא בטוח שאוכל לתת לך רפרנס רלוונטי (אני שכיר מ 2010) אם אתר בן 6 שנים שכבר לא באוויר רלוונטי לך, בטח שאוכל לשתף!

          אחרת כמו שאמרתי תרגיש חופשי ליצור קשר ולקפוץ לביקור כדי לברר אם ההגדרה של "מומחה" מבחינתך תואמת להגדרה של דניאל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *