דף הבית / קריירה / גביית כסף מלקוחות: כך תייעלו את הגבייה שלכם בעסק

גביית כסף מלקוחות: כך תייעלו את הגבייה שלכם בעסק

והפעם פוסט קצת שונה – על נושא קצת רגיש אך חשוב: כסף.

כל העצמאים ובעלי החברות שבינינו רוצים להתפרנס בכבוד ולקבל תשלומים בזמן – האם זאת בקשה מוגזמת מדי? ברור שלא, אבל לצערי במציאות הישראלית, אני נתקל, וגם שומע מחברים וקולגות – על קשיי גבייה מול לקוחות, מכל מיני סיבות שונות ומגוונות: הלקוח תחת ועושה בעיות, ללקוח יש קשיים כלכליים, סתם סיבות טכניות ("השיק ייצא אליך רק ב15 לחודש הבא", "הבוס צריך לחתום על השיק", "לא נכנסת למסב החודש" "אנחנו עושים העברות ב15 לחודש") ועוד שלל תירוצים אחרים.

גביית כסף מלקוחות

אז אם אתם עוסקים בקידום אתרים, שיווק באינטרנט, או סתם עצמאיים :-), במאמר הבא החלטתי לעשות קצת סדר באמצעי התשלום השונים, כולל כמה טיפים לגבייה מסודרת יותר.

1. כרטיס אשראי

כרטיס אשראי זה אח. מבחינתי, המלך של אמצעי התשלום. נכון, זה אומר שחברת הסליקה/אשראי גוזרות עלינו עמלה, אבל היי, הכסף נכנס כמו שעון, לא צריך להציק ללקוח, והשליטה נמצאת אצלנו.

יתרונות של סליקה באשראי:

  • השליטה בידיים שלנו
  • לא צריך לרדוף אחרי הלקוח
  • שגר ושכח – הלקוח נותן את הפרטים פעם אחת
  • ניתן לבצע אוטומציה (כולל הוצאת חשבוניות)

חסרונות של סליקה באשראי:

  • ברוב המקרים הכסף נכנס רק בחודש העוקב (למשל כל הגבייה של אפריל תיכנס לחשבון ב1 למאי). יש גם חברות שמעבירות כסף יום למחרת – המשמעות היא עמלה גבוהה יותר משמעותית…
  • לא מעט לקוחות מסרבים למסור פרטים (יש כאלו שעבורם זה דיל ברייקר)
  • כרוך בעמלות – חשוב לערוך השוואה בין הספקים השונים
  • קל יחסית לביטול (מצד הלקוח)
  • לא 100% חלק – לפעמים יש בעיות כמו מסגרת שהסתיימה, פרטים לא נכונים, נגמר תוקף וכו'

תשלום בכרטיס אשראי

2. העברה בנקאית

עד לא מזמן האמצעי המועדף עלי (לפחות בשביל לשלם לספקים), אבל כאשר לקוחות משלמים בהעברה בנקאית, יכולות להיות עם זה הרבה בעיות:

  • לא מבצעים העברה בזמן
  • מתרצים שהם לא עושים העברה "כי העמלה מאד יקרה" (מי אתם, עסקים שמשלמים 40+ ₪ עמלה להעברה בנקאית?!)
  • אם הלקוח לא מסודר (ומניסיוני, 90% מהם לא כאלה), זה עלול לגרום למרדף מאד מתיש אחר הלקוח

ויחד עם זאת, כמה יתרונות של תשלום בהעברה בנקאית:

  • מהיר (במידה ומדובר באותו בנק זה מתעדכן מיידית)
  • ניתן לבצע אוטומציה (הוראת קבע)
  • לא ניתן לבטל (למיטב ידיעתי…)
  • האם הלקוח תקתקן, זה האמצעי הכי נוח בעיניי

3. שיקים

שיקים יכולים להיות חלום או סיוט:
חלום – אם מקבלים שיקים מראש לתקופה של חצי שנה או שנה, ואז הכל דופק (בשאיפה כמובן שהשיק לא יחזור). עם זאת יש חסרונות קטנים עם שיקים:

  • צריך ללכת פיזית לבנק כדי להפקיד (בעיה לאנשים מאד מאד עסוקים כמוני…לכן אני מרכז את זה ליום אחד בחודש)
  • נכון, אמנם היום יש אפליקציות שמאפשרות להפקיד שיקים גם של בנקים אחרים, א-ב-ל זה עדיין לא עובד כ"כ טוב, הרבה פעמים השיק לא עובר / חוזר / החתימה גדולה מדי ומפריעה לעיבוד התמונה וכו' – דברים שלא קורים במכונה בבנק או אצל הפקיד.

סיוט – שיקים יכולים לבאס ממש, אם שולחים אותם בדואר. מנסיוני, שיקים בדואר או שלא מגיעים בכלל או שמגיעים לאחר חודשים ארוכים, אחרי שכבר הותשתם סופית מההמתנה.

כלל ברזל – אם הלקוח מתעקש לשלם בשיקים – שלא ישלח בדואר! שווה לנסוע פאקינג חצי מדינה כדי לקחת אותם ביד או לשלם לשליח שיעשה את זה בשבילכם. ואם כבר נסעתם – עדיף שזה יהיה בשביל יותר משיק אחד. לקוחות צריכים להבין שהזמן שלנו יקר ולהעריך אותו.

4. PayPal

פייפאל זה אמצעי טוב למי שלא רוצה לפתוח חשבון בחברת אשראי מאיזושהי סיבה, ובמידה ושאר האמצעים לא מקובלים על הלקוח.

אחד היתרונות של פייפאל – בשביל לשלם, הלקוח לא צריך שיהיה לו חשבון פייפאל, אפשר לשלם בכל כרטיס אשראי (כולל בעייתיים כאלו כמו דיינרס ואמריקן אקספרס).

יחד עם זאת, החסרונות של פייפאל לא מעטים:

  • מדובר בחברה די בריונית שסוגרת ומקפיאה חשבונות מתי שבא לה, בלי לספק יותר מדי הסברים או בכלל
  • עמלות גבוהות
  • לא באמת אטרקטיבי ביחס לאמצעים האחרים

5. מזומן

אמנם מזומן מתקשר אצל רוב אנשים לכסף שחור, אבל תתפלאו – יש כמה צדיקים שמעדיפים לשלם במזומן וגם רוצים על זה חשבונית מס. למה? כי יש עסקים שבהם רוב העסקאות מתבצעות במזומן ולכן נוח להם יותר לשלם במזומן.

יתרונות – אתם מקבלים כסף מזומן 🙂

חסרונות – צריך להיפגש פיזית עם הלקוח בכל פעם (אם הוא מגיע אליכם – מה טוב…)

תשלום במזומן

6. ברטרים

ברטרים (סחר חליפין) הינה שיטת תשלום עתיקת יומין בה אנו למעשה נותנים שירות / מוצר תמורת שירות / מוצר אחר. למשל – קידום אורגני תמורת עיצוב גרפי, שיעור פרטי בשוק ההון תמורת שיעור פרטי בשיווק באינטרנט וכו'.

שלא תטעו – גם על ברטרים צריך להצהיר חשבונאית (להוציא קבלות וכו'). אם אתם רוצים לעשות את זה בצורה מסודרת – דברו עם הרו"ח שלכם. הרחבתי עוד קצת על ברטרים בהקשר של חסכון עלויות בקידום אתרים במאמר הזה.

איך לגבות כסף בצורה טובה יותר?

אם יש משהו שאני משכלל ומשפר כל הזמן, זה את נושא הגבייה. אמנם לא הגעתי לדרגת מאסטר ואין חודש שאני לא רודף אחרי כמה לקוחות כדי שישלמו כבר קיבינימט, אבל אין ספק שב9 שנותיי כעצמאי למדתי דבר או שניים על הנושא. להלן כמה טיפים לגבייה מוצלחת יותר:

תשלום מראש תמיד!

זה כלל ברזל, במיוחד עם לקוחות חדשים. אין כסף? אין רבוטה. גם אם הבנאדם נראה לכם הכי סחבק בעולם.

במידה והלקוח עושה בעיות, מתחמק, נותן תירוצים – אתם בהחלט יכולים לבחור שלא לעבוד איתו. כעצמאים, יש לנו את הפריבילגיה הזו. אם מדובר בחברה גדולה / עירייה / גוף ממשלתי ואתם מוכנים לבלוע את הגלולה, אפשר להתעקש לקחת כ. אשראי כאמצעי בטחון בלבד. הסיכוי לא גדול, אבל לא יזיק לנסות. לחלופין מומלץ לבקש את הצ'קים מראש, גם הם דחויים.
אם כל האמצעים לא עוזרים, אפשר פשוט לקחת את הסיכון. מנסיוני לפחות, עבודה עם חברות גדולות (שמשלמות שוטף + 60 במקרה הטוב) בד"כ כרוכה בעיכובים מהסוג הזה, אבל אחרי שעברתם את התקופה הראשונה של השוטף, בד"כ הדברים מתקתקים בלי בעיה.

לעבוד עם הסכמים מסודרים

בחוזה / הסכם העבודה יש לציין את תנאי התשלום (מועד + אמצעי) וגם מה קורה במידה והלקוח לא משלם (למשל במידה והתשלום מתעכב תהיה רשאי להקפיא את העבודה). כמו כן, לתעד כמה שיותר בכתב כל מה שקשור לענייני גבייה.

התמדה ואסרטיביות

אתם לא צריכים להרגיש לא נעים, שאתם מתקרצצים על הלקוח או משהו בסגנון – זכותכם לגבות מה שמגיע לכם. אם תחפפו בגבייה – הלקוחות ירגישו את זה היטב וירשו לעצמם גם למרוח את מועד התשלום שוב שוב, להקטין ראש וכו'. מנסיוני, תזכורת במייל אחת לכמה ימים, הודעות וואטספ וגם שיחות, בסופו של דבר עושות את העבודה.

שירותי גבייה חיצוניים

יש לכם הרבה לקוחות בעייתיים ואין לכם זין להתעסק עם זה? תעשו אאוטסורסינג לגבייה. זה עולה כמה מאות שקלים אבל חוסך לא מעט כאבי ראש, מתחים ובעיות בריאותיות 🙂

מה עושים במקרים קשים…?

תמצאו לכם איזה גרגורי אחד…סתם, לא.

במקרים קשים שהלקוח מתחמק מהתשלום, או שאומר במפורש שהוא לא מתכוון לשלם וכו', לפעמים אין ברירה אלא לפנות למישור המשפטי. אני אישית מעולם לא הגעתי למצב כזה, גם במחיר של לאבד פה ושם כמה אלפיות. בעיני, זה לא שווה את בזבוז הזמן, המתחים וכל הנלווה לזה.

בשורה תחתונה – ניתן למנוע את כל הבלאגן אם מתעקשים מספיק על תשלום מראש. ניתן אפילו להציע ללקוח הנחה מסוימת (5-10%) על תשלום מראש, אם זה מאד חשוב לכם, אתם מוכנים לספוג את ההורדה ולו בכדי שיהיה לכם שקט תעשייתי לאורך הדרך ואפשרות להתרכז בעיקר (בעבודה) ולא בתפל.

בהצלחה!


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

חיפוש עבודה בפייסבוק

איך למצוא עבודה בפייסבוק בתחום הדיגיטל וקידום אתרים

את המאמר הבא כתבתי בהתבסס על מאמר דומה בבלוג באתר שלי שעוסק בשיווק עצמי ומציאת ...

להפוך למקדם אתרים עצמאי

שוקל להיות מקדם אתרים עצמאי? טיפים להצלחה

פוסט זה מוקדש באהבה לכל מקדמי האתרים העצמאיים שבארון (יענו שכירים אבל מפלרטטים עם המחשבה ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *