דף הבית / קידום אתרים בגוגל / קידום אתרים שלילי (Negative SEO): מה זה וכיצד מתגוננים?

קידום אתרים שלילי (Negative SEO): מה זה וכיצד מתגוננים?

קידום אתרים שלילי הוא כינוי לטקטיקה שבה מקדמי אתרים מנסים לפגוע באתרים של המתחרים שלהם על מנת להוריד אותם בדירוגים וכך לזכות בעצמם בדירוגים גבוהים יותר לאתרים שלהם. למעשה, מדובר בסוג של קידום אתרים שחור.

כצפוי, רוב הפעולות שמבוצעות בקידום אתרים שלילי הן ספאם לכל דבר ועניין, כאשר במקרים קיצוניים לא מדובר רק בהפרה בוטה של ההנחיות של גוגל לבעלי אתרים, אלא גם בפעולות שאפשר לתבוע בגינן בבית משפט (רק שמטבע הדברים בד"כ מאד קשה לדעת מי עומד מאחורי זה).

קידום אתרים שלילי

במאמר הבא אני הולך לפרט על מספר שיטות שונות לבצע קידום שלילי לאתרי אינטרנט.

1. הפצצת קישורי ספאם

זוהי הטקטיקה הכי מוכרת של קידום אתרים שלילי ובמהלכה יוצרים קישורי ספאם בכמות מסיבית לאתר הקורבן. קישורים אלו יכולים להיות קישורים מאתרים שנויים במחלוקת כמו אתרים שעוסקים בהימורים או במין, והם יכולים להיות פשוט קישורים מאתרים באיכות נמוכה שהם בעצמם אתרי ספאם, לרוב בחו"ל… בכל אופן, מדובר כאן על יצירת קישורים בכמות מסיבית ובדרך כלל בזמן קצר יחסית.

זאת פעולה שמאד קל לבצע – כל אחד יכול להזמין ב5$ באתרים כמו Fiverr מישהו שמציע שירות של הפגזת קישורים (לרוב מדובר על כמויות של אלפים ועשרות אלפים) לאתר X ולנסות לגרום לו נזק. מדובר לרוב בשירות שמבוצע על ידי תוכנה / כלי אוטומטי שמשאיר תגובות או פותח פרופילים עם קישורים במאות ואלפי אתרים שונים לאתר היעד. ברוב המקרים גם מדובר בהתקפת קישורים שיוצאים מאותו אנקור טקסט על מנת לגרום לאתר להיפגע עקב פינגווין או מנגנון אחר המתייחס לספאם של קישורים.

מה גוגל אומרים על זה?

גוגל כמובן מודעים לנושא וטוענים שקידום שלילי לא ממש עובד. אבל המציאות מוכיחה שזה לא בדיוק נכון.

למה SEO שלילי יכול להיות אפקטיבי? כמה סיבות:

  • אם האתר מאד חדש ועדיין לא פיתח לעצמו פרופיל קישורים איכותי, הוא הרבה יותר חשוף ורגיש להתקפות קישורי ספאם, מפני שגוגל עדיין לא "מכיר" את האתר ולא סומך עליו, ולכן עשוי לחשוב שמדובר בפעולה מצד בעל האתר לקידומו ולאו דווקא פעולה שלילית של מתחרה שמנסה לגרום נזק.
    עם זאת, היום גוגל הרבה יותר טובים מבעבר בלסנן התקפות מהסוג הזה, כי הם יודעים שזה לא הגיוני שכל פלוץ שמפגיז קישורים יכול לגרום לנזק כ"כ גדול לכל אתר בכזו קלות.
    ועדיין – אף אתר לא חסין ב100% מהתקפות מהסוג הזה, במיוחד אם זה מבוצע בצורה יותר מתוחכמת עם מישהו שממש יודע מה הוא עושה ולא סתם ילד שמנסה לגרום נזק.
  • אם קידום שלילי לא היה אפקטיבי בכלל – לא היה כל צורך בכלי ה-Disavow Tool בסרץ' קונסול של גוגל (כלי שמיועד להודיע לגוגל שאנו רוצים "להתנער" מקישורים מסוימים שכנראה גורמים לנו נזק).
  • לגוגל מאד קשה לפתח יכולת חפה מטעויות לניתוח קישורים ו"כוונה" מאחורי כל קישור כך שלא תמיד הם יודעים בוודאות אם מדובר במתקפה או נסיון "תמים" לבצע מניפולציה על תוצאות החיפוש.

הרגל טוב יהיה לדגום את האתר מפעם לפעם בקונסולת החיפוש וגם בכלים שונים לניתוח קישורים שבאמצעותם יהיה אפשר לגלות נסיונות קידום שלילי במהירות יחסית.

גם אני חטפתי

האתר שלי, דרך אגב, מותקף החל מינואר 2017 בקידום שלילי וקיבל עד היום אלפי קישורי ספאם במטרה ברורה לגרום לי נזק ולהעיף את האתר מהתוצאות. אני ב- 99% בטוח מי עומד מאחורי זה אבל לצערי לא יכול לעשות שום דבר עם זה כי אין לי דרך להוכיח. מה שבטוח, שזה מסוג הדברים שרק חברות פח לקידום אתרים נוהגות לעשות 😊

להלן טעימה קטנה מקישורי הספאם שהאתר שלי קיבל (ועדיין מקבל על בסיס יומיומי) – אפשר ללחוץ להגדלה:

קישורי ספאם

כמו שאפשר לראות הרבה מקישורי הספאם זה מאתרים סיניים / רוסיים למיניהם.

עד היום, טפו טפו, האתר שלי לא זז מילימטר בעקבות ההתקפה הזו, ככל הנראה בגלל שגוגל יודע שסחבק לא מתעסק בקקי ולא יעשה שטות כזו לעולם – יש פה אינדיקציה די ברורה שמדובר במתקפה ונסיון מכוון לגרום נזק. יש פה גם הרבה אלמנט של סמכות שמצטברת עם הזמן.

שימו לב גם לגרף הבא (ללחוץ להגדלה):

דומיינים מקשרים

ניתן לראות פה את מספר הדומיינים המקשרים לאתר שלי לאורך זמן (במקרה הזה – בשנה האחרונה). רואים את הפיק המטורף הזה סביב ינואר? זה בדיוק הזמן בו התחילה המתקפה. ניתן לראות שגם לאחרונה יש ירידה ודילול במספר הדומיינים המפנים בעקבות זאת שרבים מהקישורים האלה לא שורדים הרבה ונמחקים על ידי בעלי האתרים או בצורה אחרת.

סוג אחר של ספאם קישורים

צורה אחרת של הפצצת קישורים היא באמצעות הפניות מסוג 301. הפניות אלו נועדו במקור על מנת לדווח לגוגל שאתר מסוים עבר לכתובת אחרת, אבל מכיוון שהן גם משפיעות על הדירוגים של האתר אליו נעשתה ההפניה, הן בהחלט עלולות להזיק לו. בצורה זו, אפשר להשתמש באתרי ספאם קיימים ולהפנות אותם באופן גורף (כלומר שכל עמודי האתר יפנו לאתר היעד) ובכך לנסות לגרום נזק. באופן אישי לא יצא לי לחזות במקרה כזה (ובטח שלא לנסות) אבל קיימים לכך לא מעט עדויות וסיפורים.

2. העתקת תוכן

ידוע שגוגל עשוי להוריד את דירוגים של אתרים שמעתיקים תכנים מאתרים אחרים (או לפגוע בתצוגה שלהם בגוגל) שהרי גוגל מנסה להימנע מהצגת תוצאות כפולות. באופן זה, מקדמים יכולים להתחיל להעתיק תכנים בכמויות גדולות מאתרי המטרה ולהפיץ אותם בשלל אתרים אחרים שהם בדרך כלל אתרים ברמה נמוכה מאוד (כאמור, אתרי ספאם). במקרים מסוימים, גוגל יכול לשייך את הטקסט המועתק עם אתרי ספאם באופן כללי וכך לפגוע גם באתרים לגיטימיים שמציגים אותו.

יש לציין שהיכולת של גוגל לזהות מיהו האתר המקורי שהפיץ את הטקסט היא מוגבלת, למשל אם לא נעשה שימוש בתג קנוניקל שמקשר את הטקסט לאתר ברמת הקוד (ראו בהמשך) וגם בעקבות "פערי סמכות" – כלומר, יכול להיות מצב שאני מפרסם מאמר אצלי באתר, הוא מתאנדקס והכל, ואחרי יומיים מתפרסם באתר יותר סמכותי משלי – למשל דה מרקר או Ynet. גוגל עשוי לחשוב שאני העתקתי מהם והם המקור – ולכן ייתן להם עדיפות בתוצאות מפני שהם נתפסים כיותר סמכותיים ממני.

ואגב – כן, גם בשיטה הזו ניסו לפגוע בי. קרה לי לא פעם ולא פעמיים שמצאתי כתבות שלי מפורסמות בהרבה אתרים שונים – לרוב בלוגים ברמה מאד נמוכה, במטרה ברורה לגרום נזק. לפעמים גם סתם אנשים מעתיקים את התוכן כי זה נראה להם מגניב פשוט לעשות קופי פייסט מפיסת תוכן שמישהו אחר השקיע בה שעות על גבי שעות, מבלי לתת קרדיט.

גם פה, ככל שהאתר סמכותי ואמין יותר בעיני גוגל, הסיכוי להיפגע עקב מתקפת העתקת תכנים נמוך מאד.

3. פריצה לאתר

אם המקדם "השלילי" (או במקרה הזה האקר) מצליח לפרוץ לאתר המטרה, הוא יכול לעשות בו כרצונו. בדרך כלל הוא יעדיף לקחת את העמודים הקיימים ולהוסיף להם טקסט באיכות נמוכה או קישורים למקורות מפוקפקים, וזאת על מנת שיעבור זמן עד שבעל האתר יגלה שהאתר שלו נפרץ ויתקן אותו. הוא יכול גם לנסות לחסום את כל העמודים לסריקה של גוגל – מה שימנע מהאתר מלהופיע בתוצאות…

מכיוון שמדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין, המקדם לא מבצע את הפעולה בעצמו ובדרך כלל גם לא מהארץ, אלא שוכר מישהו שיעשה זאת ממדינות בהן קשה יחסית לתפוס האקרים והאכיפה היא חלשה יותר (לדוגמה, חלק ממדינות מזרח אירופה או ברית המועצות לשעבר).

אבטחת אתרים זה נושא חשוב שלא כדאי להקל בו ראש. למידע נוסף היכנסו למדריך שכתבתי על אבטחת אתרי וורדפרס (שרלוונטי גם למערכות אחרות).

4. הסרת קישורים "טובים"

הסרת קישורים טובים יכולה להתבצע בשתי דרכים:

  1. פריצה לחשבון גוגל אליו משויך האתר באמצעות ה – Search Console. בתוך ה – Search Console יש כלי בשם Disavow Tool כאמור, שמאפשר לשלוח לגוגל רשימה של אתרים שהקישורים מהם לא ייחשבו בדירוג האתר (טכנית זה דומה להצמדת תגיד Nofollow לקישורים אלו). באופן זה, אפשר להגיד לגוגל להתעלם מקישורים מאתרים בהם השתמש המקדם המקורי על מנת לקדם את האתר בגוגל. אלו יכולים להיות אתרים אחרים של המקדם או אתרים שבוצעו איתם החלפת מאמרים וקישורים.
    חשוב לציין שזה מקרה די נדיר ולא קורה הרבה.
  2. מכיוון שגוגל לא תמיד מתחשב בקישורים שרשומים בתוך ה – Disavow Tool, חלק מהמקדמים "השליליים" משתמשים בשיטה יותר קיצונית ומתחזים לבעל האתר על מנת לפנות למקדמים או מנהלי אתרים אחרים שבוצעו איתם החלפות ומבקשים מהם להסיר את הקישורים בתואנות שונות. (ברוב תוכנות הדואר האלקטרוני יש אמנם התראות על שליחה מכתובת מזויפת, אבל לא תמיד שמים לב לכך).

בעלי אתרים שמקבלים פניות כאלו, ברוב המקרים לא מוודאים שהשולח הוא באמת בעל האתר, ועשויים לשתף פעולה עם אותו בנאדם שביקש להסיר את הקישור.

בתור בעל אתר, אם אינך רוצה סתם לפגוע בחפים מפשע – כדאי לשים לב מאיזה מייל נשלחת הפנייה. אם מדובר במייל חינמי (ג'ימייל, וואלה, יאהו וכו') ולא כזה שמזוהה עם הדומיין – זה יכול לעורר חשד. ניתן גם לתחקר קצת את השולח כדי לוודא שמדובר בבקשה לגיטימית.

5. השפעה על ההשלמה האוטומטית של גוגל

זה סוג של קידום שלילי, שלא קשור ישירות לאתר אלא לגוגל. לאחרונה שמתי לב שגוגל משלים את השם שלי בהקשר שלילי. ברור לי לגמרי שזו פעולה של מתחרים כי ההשלמות הראו משהו אחר לגמרי עד לא מזמן. כתבתי על זה קצת בעמוד הזה.

היו אפילו כמה תביעות בנושא – אנשים תבעו את גוגל בטענה שהם משלימים את השם שלהם בהקשר שלילי. חלק מהתביעות אף הסתיימו בנצחון של התובעים, או הסכם פשרה שבו גוגל שילמו לתובעים סכומים שונים.

מה אומרת גוגל על כל העניין?

למרות שגוגל התייחסה בעבר לקידום אתרים שלילי (במיוחד אחרי עדכון פינגווין ששם לו למטרה להוריד את הדירוגים של אתרים עם כמות גדולה של קישורי ספאם שמפנים אליהם), העמדה החצי רשמית שלה היא שהמהנדסים שלה משתמשים בהרבה מאוד אמצעים על מנת למנוע מצבים כאלו ולמעשה מספר המקרים בהם מישהו באמת הצליח לבצע קידום אתרים שלילי הוא זעום.

למרות זאת, ההצהרה של גוגל לא מרגיעה חלק נכבד מקדמי אתרים שההיגיון שלהם אומר שאם בעל אתר יכול לפגוע באתר שלו על ידי ביצוע פעולות קידום קיצוניות שהמקור שלהן הוא מחוץ לאתר (Off Site), אין שום מניעה שגם המתחרה שלו יוכל לבצע זאת…

מה אפשר לעשות נגד קידום אתרים שלילי?

בשלב הראשון צריך להבין שלא כל מה שנראה לנו כמו קידום אתרים שלילי הוא אכן כזה. למשל:

  • קישורים מאתרים כמו SimillarWeb שסורקים את הרשת ומקשרים לאתרים שונים בה. באותה המידה זה יכול להיות גם קישורים מאגרגטורים וכלים שונים שמשאירים "חותמות" כמו למשל כלים שסורקים את האתר ובודקים קישורים או כל דבר אחר.
  • קישורים רבים מאותו האתר, אלו יכולים להיות קישורים רוחביים שנמצאים בפוטר שלו והם לא בהכרח קישורים מזיקים…
  • קישורים מכל מיני חבילות שקנינו לפני שנים וממשיכים להשתכפל באמצעות אתרים שמעתיקים את הספריות הקיימות. אלו בדרך כלל לא קישורים טובים במיוחד וכדי להסיר אותם באמצעות ה – Disavow Tool, אבל סביר להניח שהם לא נוצרו על ידי קמפיין מכוון של קידום אתרים שלילי.
  • קישורים שנבנו על ידי חברות קידום שסמכנו עליהן… (עד עדכון פינגווין, קישורים מניפולטיביים במיוחד עבדו היטב ויש כאלו שטוענים שבגוגל ישראל זה עדיין המצב…)

בשלב השני יש מספר פעולות מניעה שבהחלט אפשר להשתמש בהן :

הירשמו להתראות דרך ה – Search Console

כאשר אתם נרשמים להתראות דרך ה – Search Console, תקבלו הודעה על פריצה לאתר ברגע שהעכביש של גוגל סורק את האתר ומוצא בו בעיה. כך תוכלו לדעת מתי גוגל זיהה את הבעיה בפעם הראשונה ולטפל בה בהקדם.

כמובן שגוגל לא ימצא ויתריע על כל פריצה או נסיון פריצה לאתר. לשם כך יש לאבטח את האתר ולהשתמש באחסון ברמה גבוהה.

בצעו בדיקה של קישורים באופן קבוע

מלבד רשימת הקישורים שנמצאת ב – Search Console, רצוי גם להשתמש בשירותים כמו Ahrefs  או Majestic. שירותים אלו מאפשרים לא רק לראות חלק משמעותי של הקישורים הנכנסים לאתר, אלא גם את הקישורים האחרונים שהתווספו ולקבץ אותם לפי דומיינים.

במידה ואתם מזהים התקפת קישורי ספאם, לא מומלץ להתעלם (אל תסמכו ב100% על ההצהרות של גוגל) – במיוחד אם האתר חדש או לא צבר מספיק כח. מה שכדאי לעשות זה:

  1. לייצר רשימה מקיפה ככל האפשר של הקישורים שמפנים לאתר הנפגע – באמצעות הSearch Console וכלים לבדיקת קישורים.
  2. לייבא את כל הרשימה לקובץ אקסל מרוכז ולסמן את כל הקישורים הבעייתיים – אם אתם לא מספיק מנוסים, אל תעשו את זה לבד – היעזרו ביועץ קידום אתרים שהתנסה בדברים מהסוג הזה.
  3. לשגר לגוגל את כל הקישורים הרעילים שאתם מעוניינים להתנער מהם באמצעות כלי ה Disavow.
  4. לקוות לטוב. לצערי למעט אישור שהם קיבלו את הקובץ, אין שום אינדיקציה מגוגל לדעת איך וכיצד זה השפיע.
  5. להמשיך לייצר קישורים טובים לאתר ו/או להשקיע באתר עצמו – ברמת התוכן, חווית משתמש וכו'. תתרכזו בעיקר, לא בתפל.

מניעת התחזות של מישהו אלינו

החדשות הרעות הן שקשה עד בלתי אפשרי למנוע ממישהו להתחזות אלינו אחרי שהוא כבר הצליח במשימה שלו (זאת בניגוד להתחזות של מישהו לחבר או עמית שלנו אותה אפשר לזהות בעזרת  רישום השרת ששולח את ההודעה), אבל בהחלט אפשר לנסות ולהחזיר את הגלגל אחורה אם מישהו ניסה לגרום לנו נזק דרך יצירת קשר עם בעל אתר אחר שמקשר אלינו.

בדרך כלל מספיק לשלוח מייל שמסביר את הסיטואציה ולמה לא ייתכן שאנחנו שלחנו מייל שיגרום לנו נזק…

שימוש באבטחה דו שלבית

על חשבון הגוגל שלנו ניתן להגן באמצעות אבטחה דו שלבית בה המשתמש חייב להקליד קוד ידנית המתקבל דרך SMS או אפליקציה כל פעם שהוא ניגש ממחשב או מכשיר חדש… באותו אופן אפשר להגן על האתר שלנו בעזרת התקנת תוסף מתאים.

מניעת שכפול תוכן

לאחר שזיהנו תוכן כפול באמצעות שירות כמו Copyscape , נוכל לפעול בשני מישורים :

  1. במישור המשפטי – אם מדובר במספר מצומצם של אתרים שמעתיקים מאתנו תוכן, ובמיוחד אם מדובר באתרים בארץ, קל למצוא מי עומד מאחוריהם באמצעות זיהוי רשומות ה – Whois שלהם. מכאן אפשר ליצור קשר עם בעל האתר ולבקש ממנו להסיר את התוכן לפני שעוברים להליכים משפטיים.
  2. במישור הטכני – זה תמיד רעיון טוב להוסיף תגי קנוניקל לאתר. תג קנוניקל הוא תג שנמצא בדף ומורה לגוגל מיהו המקור של התוכן. אפשר להשתמש בתג גם על מנת למנוע מצבים בהם גוגל יעניש אותנו בגלל שפרסמנו את התוכן שכתבנו בכמה אתרים במקביל.

בכל אופן, לא מדובר בפתרון מושלם מכיוון שבדרך כלל מי שמעתיק את התוכן לא כולל את תג הקנוניקל אצלו (בטח לא אם הוא השתמש ב – Copy Paste) או שהוא פשוט משנה אותו ומצביע על העמוד המועתק בתור העמוד המקורי, מי שרק יכול לבלבל את גוגל יותר.

אגב, ספאמרים מתוחכמים יותר יכולים ליצור קישורים עם פרמטרים שונים לאתר שלנו (page.php?x=y) וכך לגרום לגוגל לחשוב שיש לנו דפים כפולים באתר. על מנת למנוע זאת אפשר להשתמש בתג הקנוניקל עצמו ולהפנות לעמוד עם הפרמטרים המקוריים, או שאפשר לשנות את האופן שבו גוגל מתייחס לפרמטרים האלו בתוך ה – Search Console.

להגדיל סמכות

כתבתי בעבר מדריך מפורט על הגדלת סמכות של האתר שלכם, שעדיין רלוונטי עד היום. אתרים סמכותיים משמעותית פחות פגיעים מנסיונות קידום שלילי כמו הפצצת קישורים או העתקת תוכן. כמובן שלא ניתן להיות סמכותי מהיום למחר, זה תהליך שלוקח זמן אבל זה קורה באופן טבעי לאתרים שמשקיעים באמת ומספקים ערך מעולה לגולשים שלהם.

דיווח לגוגל

אם כל האמצעים האחרים כשלו, אפשר לדווח לגוגל בכמה אופנים שונים :

  1. דרך טופס מתאים שנועד לדווח על אתרי ספאם.
  2. דרך הפורום של גוגל למנהלי אתרים – אמנם רוב התשובות מתקבלות מבעלי אתרים אחרים, אבל במקרים מסוימים גם הצוות של גוגל עשוי לספק תשובה.
  3. לעלות לשידור באחד מהאנגאאוטס של גוגל במהלכו גוגל מקיימת פאנלים של שאלות ותשובות. ניתן לדעת מתי מתקיים פאנל כזה ולהצטרף אליו דרך העמוד של ה – Google Webmasters בגוגל פלוס.

היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

ציון המהירות בגוגל

האמת על Pagespeed Insights (או: חלאס עם האובססיה המיותרת)

נראה שמאז שגוגל הציגה את השירות של Pagespeed Insights, כל מקדם אתרים או בעל אתר ...

טיפים לפרסום מתקדם בגוגל

פרסום בגוגל: אסטרטגיות מתקדמות שעובדות בגוגל ממומן לחיפוש 2017

מאמר אורח מאת אמנון קיויתי, בעל נסיון רב בפרסום ממומן (PPC) בגוגל, שחולק כמה טיפים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *