דף הבית / עונשים בגוגל / עידכון פינגווין 3.0 כנראה רץ בימים אלו

עידכון פינגווין 3.0 כנראה רץ בימים אלו

דרמה בשידור חי: בימים אלו (ככל הנראה כבר מה-17 לחודש) נראה שרץ עדכון לפינגווין – אחד מהעדכונים האגרסיביים של גוגל שמטרתו העיקרית היא להילחם בכל מה שקשור לספאם של קישורים.

בד"כ אני לא נוהג לכתוב על עדכונים של גוגל, אך ספציפית לעדכון הזה ציפיתי בקוצר רוח, שלא לומר במתח מורט עצבים. זה לא שחשבתי שכל האתרים שאני מקדם ירוויחו מהעדכון, אלא יותר בקטע של להיות כבר אחרי זה – כי כאמור מדובר בעדכון מאד משמעותי שיכול להיות מאד, מאד אגרסיבי וכואב.

להלן סקירה קצרה של עדכוני הפינגווין השונים שהתרחשו בשנים האחרונות:

24 באפריל, 2012עדכון הפינגווין הראשון (Penguin 1.0). ככל הנראה העדכון האגרסיבי ביותר של גוגל, שתפס הרבה מאד מקדמי אתרים "עם המכנסיים למטה". באותה העת, כמעט כל מי שעסק בקידום, היה נוהג לשתול קישורים עם אנקורים מדויקים (=שימוש במילת המפתח בתור הטקסט שממנו יוצר הקישור) בהנחה שזה מה שצריך לעשות. גוגל החליטו שיש לשים סוף למניפולציה הזו, וביום בהיר אחד (שהיה דווקא יום קודר עבור לא מעט אנשים מהתחום) החליטו ליישם את האלגוריתם הזה שלמעשה "פירמט" את כל מה שידענו עד אז לגבי היחס של גוגל לקישורים. בנוסף, העדכון מתייחס לאיכות האתרים מהם יוצא הקישור, סוג האתרים ועוד מגוון פרמטרים שמטרתם לחשב את ציון הקישורים בצורה יותר מדויקת על מנת לנקות אתרי ספאם מהתוצאות.

התוצאות היו, כאמור, מאד אכזריות. בגלל שמדובר בעדכון הראשון של הפינגווין, אף אחד לא ידע שבכלל צריך להתכונן לכזה דבר ולכן הרבה מאד אתרים, גם אתרים תמימים, פשוט עפו מהתוצאות – חלק ירדו ב20-30 מקומות בבת אחת וחלק פשוט לא הופיעו במאה התוצאות הראשונות יותר. כמובן שעל חשבון אלו שנפגעו היום אתרים שעלו. עדכון זה שינה מהותית את הגישה ושיטת הקידום אצל מרבית המקדמים בארץ ובחו"ל, ועפ"י מספר שמועות יש הטוענים שלא מעט אנשי מקצוע עזבו את התחום ו/או איבדו את הפרנסה שלהם. כן חברים, מדובר במקצוע אכזרי וקשה.

25 במאי, 2012 – מיני עדכון (Penguin 1.2). מיני עדכון (מה שנקרא Data Refresh) שנועד לתקן ולרענן כל מיני שינויים שביצע העדכון המקורי. אישית, לא זכור לי שינויים כלשהם מהמיני עדכון הזה.

5 באוקטובר, 2012 – מיני עדכון נוסף (Penguin 1.3). עדכון פינגווין קטן נוסף שהייתה לו יותר השפעה בינלאומית (על כל השפות), אבל גם כן הרבה פחות מורגש מהעדכון הראשון.

22 במאי, 2013 – פינגווין שני משמעותי (Penguin 2.0). מדובר לא רק ב data refresh אלא שדרוג ושיפור של העדכון הראשון. מדובר בעדכון יותר אגרסיבי, שגם עשה לא מעט רעידות אדמה בעולם ה-SEO. ההבדל בינו לבין הראשון, מעבר לפרטים הטכניים, הוא שהפעם רוב אנשי ה-SEO שהשכילו להתאים את עצמם למציאות החדשה ולבצע את השינויים הנדרשים בכל הקשור לשיטת עבודה עם קישורים, כמעט ולא נפגעו או אפילו הרוויחו על חשבון אתרים שנפגעו. לעומתם, אלו שעדיין השתמשו בשיטות הישנות (אנקורים מדויקים, קישורי פוטרים בהגזמה, אתרים באיכות נמוכה ועוד) נפגעו, וחלק נפגעו מאד.

4 לאוקטובר, 2013 – מיני עדכון נוסף (Penguin 2.1). מיני עדכון נוסף של פינגווין, אך לא כזה שעשה הרבה רעש, לפחות לא בארץ (כמות הספאם בחו"ל ובעיקר בארה"ב הרבה יותר גדולה ולכן גם השינויים יותר משמעותיים).

17 באוקטובר 2014 – עדכון פינגווין חדש (Penguin 3.0). נכון לכתיבת הפוסט, אין עדיין אישור רשמי מגוגל. אבל כמעט שנה וחצי אחרי עדכון הפינגווין המשמעותי האחרון, הבאזז והשיח ברשת סביב הנושא לא מתירים מקום לספק – פינגווין 3.0 כבר כאן, וכבר הספיק לעשות הרבה מאד רעש וצלצולים בלא מעט נישות בארץ ובחו"ל. עדיין מוקדם לאמוד את ההשלכות של העדכון, שכן מדובר בעדכון מתמשך וכזה שגורם לתגובות שרשרת: ערכם של כל הקישורים ברשת מחושבים מחדש – חלקם עולה, חלקם יורד, וחלקם נשאר אותו דבר. מדובר בחתיכת DATA שצריך לעבד ולכן כל ההשלכות של העדכון יכולות להימשך שבועות, וזאת במקביל לשינויים היומיומיים שיש בגוגל בשגרה, לצד עדכונים נוספים שעשויים להתרחש.

בינתיים, ניתן להתעדכן לגבי העדכון בפורומים שונים, בבלוגים הגדולים בארץ ובחו"ל וגם בטוויטר – הנה, קבלו קישור.

* תודה לאורי זילברשטיין שממנו נודע לי לראשונה על העדכון.

נפגעתם, נפצעתם? שתפו בתגובות 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

שדרוג אתר

איך לעבור מאתר ישן לחדש ולהישאר בחיים

ביצוע הפניות 301, העברה תקינה של נתוני מטא ושמירה על ההיררכיה הם חלק מהדברים שחשוב ...

מקרה בוחן עם תגית hreflang

מקרה בוחן – תגית hreflang

במאמר הקודם דיברתי על למה צריך לטרגט אתר ואיך עושים זאת, על המשמעות של טירגוט, ושצריך ...

תגובה אחת

  1. info@seoreport.co.il'

    תודה על העדכון דניאל,
    קישורים צריך להרויח! מי שלא הבין את זה בעדכון הראשון, חטף מהעדכון השני ועכשיו תגיע "המכה" מהעדכון השלישי. לצערי, בעלי עסקים וגם לא מעט מקדמי אתרים מנסים את הדרך הקלה ליצור הרבה קישורים במכה, בלי להשקיע כמעט. אולי להשקיע כמה דולרים אבל לא להשקיע בחשיבה ומבלי להשקיע בתוכן.
    בעלי עסקים ממשיכים לפנות אלי בשאלות על פרסום באתרי מאמרים, על blast לאינדקסים (directories) ועוד מיני פעילויות קידום טרום-פינגווין שלא רק שלא מועילות, אלא עכשיו מתברר שהם גם גורמות לגוגל להעניש את האתר.
    הנה המאמר שפרסמתי על קישורים מאינדקסים- האם עדיין הם שווים משהו: http://www.seoreport.co.il/2917

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *