דף הבית / קידום אתרים בגוגל / נתונים מובנים: מהי סכמה (Schema) ולמה זה טוב?

נתונים מובנים: מהי סכמה (Schema) ולמה זה טוב?

יש לך סכמה באתר?

כמה מכם שמעו את המונח "סכמה" בשנה- שנתיים האחרונות? מניח שהרבה מכם, בטח אלו שעוסקים בקידום אתרים לוקאלי, אבל לא רק. אבל מה זה סכמה ולמה היא חשובה?

הטמעת סכמה

המונח סכמה, בקידום אתרים, מתייחס בעצם לתכונות הניתנות למוצר אינטרנטי מסוים ע"י הוספת קוד ספציפי לעמוד אינטרנטי / אתר אינטרנט. אותו מוצר אינטרנטי יכול להיות מאמר, כותב המאמר, מוצר בחנות וירטואלית, מיקום של בית עסק וכו'.

אותן "תכונות קוד" (code attributes) הן בעצם קטעי קוד המיועדים בעיקר, אבל לא רק, למנועי החיפוש. אותן תגיות / תכונות קוד נקראות בשפה המקצועית – מיקרודאטה (microdata).

מה אנחנו יודעים על מיקרודאטה (Micro Data)

נכון להיום קיימות 3 דרכים עיקריות לסימון מידע באתרי אינטרנט. 3 דרכים אלו מתבססות על מה שנקרא מיקרודאטה, כלומר, תכונות / תגיות HTML המייצגות דברים שכיחים כגון אירועים, אנשים, מאמרים וכו'.

כאמור, לגולש הממוצע, תגיות אלו אינן משנות, שכן, כגולש, הוא יודע לבחור ולברור את המידע המוצג בפניו בעת הגלישה והקריאה באתר.

למה בכל זאת תגיות אלו נועדו?

לעומת הגולש האנושי, מנועי החיפוש (כאשר גוגל בראשם), מעוניינים להציג לגולש עוד בעמוד תוצאות החיפוש את המידע הרלוונטי ביותר.

לכן עלינו "לסמן" את אותו מידע אשר אנו מעוניינים להציג למנועי החיפוש כמידע רלוונטי (אותו אנו חושבים שהקורא יהיה מעוניין לדעת עוד בשלב החיפוש), לדוגמא:

  • ציון / ביקורת על סרט / מתכון / ספר / מוצר ועוד
  • פרטי אירוע כזה או אחר
  • מחיר מוצר
  • שעות פעילות ו/או מידע כללי על בית העסק וכו'
  • וידאו (לדוגמא תצוגה מקדימה של סרטוני יוטיוב)
  • ועוד…

כמובן, שיש לכך יתרון משמעותי בהיבט של SEO – אחד הגורמים המשפיעים על דירוג אתרים הוא עניין הCTR בתוצאות החיפוש (שיעור הקליקים). כמובן שמי שיש לו תוצאות עשירות במנוע החיפוש יבלוט משמעותית בהשוואה למתחרים שאין להם תוצאות כאלו. דבר זה, בשילוב של טייטל ודיסקריפשן משכנעים, יכולים לעשות הבדל משמעותי לטובת יחס ההקלקה של התוצאה הספציפית.

כמה דוגמאות בפועל של הטמעת סכימות ואיך זה נראה בגוגל

להלן כמה דוגמאות של תצוגה עשירה בגוגל (מבוססת סכמה) שכולנו נתקלים בהם על בסיס יומיומי בחיפושים בגוגל:

ביקורת על סרטים:

סכמה של סרטים

תאריכים של אירועים / הופעות:

תצוגה עשירה של אירועים בגוגל

תצוגת וידאו (באתר שהוא לא youtube או וימאו למשל):

תצוגה עשירה של סרטונים בגוגל

מתכונים:

תצוגה עשירה של מתכונים בגוגל

אפילו Breadcrumbs ותאריך פרסום מאמר זה סוג של Markup:

תצוגה עשירה של פירורי לחם ותאריך בגוגל

יש עוד מגוון דוגמאות וסביר להניח שעם הזמן גוגל יציעו יותר ויותר אפשרויות להעשיר את תוצאות החיפוש.

כיום ישנן שלוש דרכים עיקריות לגרום למנועי החיפוש למצוא מידע זה ביתר קלות:

1. מיקרו-פורמטים – Microformats:

שימוש בתבניות / תגיות HTML מובנות. הרעיון של מיקרו-פורמטים הוא בעצם להוסיף מבנה היררכי הגיוני לעמודי ה HTML כפי שהם מוצגים לגולש מחד ודרך קלה יותר לבעלי האתרים להציג מידע נוסף על הנושא אותו הם סוקרים, ללא צורך להמציא את הגלגל מחדש (עבודה עפ"י קונבנציה מוסכמת). מיקרו-פורמטים מתבססים על מחלקות HTML (class) כדי להציג את המידע, לדוגמא – כרטיס ביקור עסקי יוצג באופן הבא:

 

המחלקה – vCard מצביעה על כך שמדובר על כרטיס ביקור עסקי (השייך למיקרו-פורמט של hCard).

בתוך hCard ניתן למצוא מאפיינים נוספים כגון שם מלא, URL ועוד.

2. RDFa

RDFa זה Resource Description Framework in attributes – תיאור משאבים על ידי תכונות.

זו הרחבה של HTML5, אשר נועדה לעזור בתיוג מידע רלוונטי, על מנת להציגו במנועי החיפוש. מנועי חיפוש משתמשים בתגיות אלו כדי ליצור רישומי חיפוש טובים יותר ולתת לגולשים מידע רב יותר על אתר האינטרנט, על מנת שהגולשים יוכלו להתמצא טוב יותר באתר.

3. מיקרודאטה – microdata

תכונות HTML המאפשרות למכונות / רובוטים לקרוא (ולהבין) ביתר קלות את המידע הכתוב בעמוד אינטרנט מסוים ולהציג את אותו מידע בעמוד תוצאות החיפוש באמצעות Rich Snippets (תיאור מורחב). מיקרודאטה כאמור, נועד לשרת את מנועי חיפוש כדי להקל עליהם להבין את המידע בדף אינטרנט מסוים בהקשרם. שם פרטי, שם משפחה, שם עסק, כתובת רחוב וכו' '…

לדוגמא: כפי שהוזכר לעיל, אם נחפש מידע על הסרט "לוגאן" נקבל את התוצאה הבאה:

תצוגה עשירה של ביקורת סרטים בגוגל

דירוג הגולשים המסומן באמצעות כוכבים והמידע על כמות המדרגים הם בעצם מידע מורחב המתפרש ע"י גוגל כמידע רלוונטי וחשוב לגולש.

אז איך בעצם מנועי החיפוש יודעים מה המידע הרלוונטי?

על-ידי שימוש במיקרו-פורמטים בדף HTML, אנו יכולים לסמן למנועי החיפוש מה הוא המידע הרלוונטי, ולגרום להם למצוא את זה הרבה יותר מהר. האפשרות האחרת היא פשוט לתת להם לסרוק את כל הדף ולהראות מה הוא זה רלוונטי, וזה לא מה שאנחנו רוצים להשיג.

אנחנו, כמו כל בעל אתר, רוצים שגוגל ידע להציג לגולש את מה שאנחנו חושבים שהוא רלוונטי וחשוב, ואנחנו רוצים שהוא יוכל למצוא את המידע הזה כמה שיותר מהר.

הערה: גם אם אנחנו משתמשים במיקרודאטה באתר שלנו, אין זה אומר שגוגל בהכרח יציג נתונים אלו. בסופו של יום גוגל הוא זה שמחליט בעבורו מה רלוונטי. ברוב המקרים, במידה והאתר סמכותי בעיני גוגל, אין איתו בעיות מיוחדות והקוד הוטמע באופן תקין, סביר להניח שהוא יזכה לחשיפה של תצוגה עשירה בחיפושים.

מה זה schema.org?

זהו פרויקט הממומן ע"י גדולי האינטרנט (גוגל, יאהו, מיקרוסופט ויאנדקס). הפרויקט עצמו משתמש במילון מושגים הכולל שימוש בתכונות קוד שונות (כפי שנסקרו לעיל, microformats RDFa ו- microdata). מילון מושגים זה מאחד בין שלושת המייצגים ויודע לפרש את היחסים ביניהם.

הסכמות הן קבוצה של "דברים", הקשורים ביניהם בסט של תכונות. הם מסודרים בהיררכיה מסוימת, כאשר המבנה הראשוני מיוצג על ידי "דבר" (thing) אשר מוריש את תכונותיו לסכמות מתחתיו.

לדוגמה, אם אנחנו רוצים לקיים אירוע עסקי ולסמן אותה עם microdata של BusinessEvent, אותה סכמה יורשת את כל המאפיינים של אירוע הבסיס (event), ההורה, אשר יורש את המאפיינים של דבר (thing).

בקיצור: כל סכמה יורשת את המאפיינים של ההורים שלה, ומוסיפה תכונות נוספות על גבי אותם בהתאם ל"דבר" אותו היא מייצגת.

אז איך מטמיעים את הסיפור הזה?

יש כמה דרכים להטמיע סכמות באתר שלכם:

1. תוספים – כרגיל, מי שעובד על וורדפרס, החיים שלו דבש – יש המון תוספים שעושים את העבודה, אמליץ על כמה מהם:

  • All In One Schema.org Rich Snippets – תוסף חינמי שעובד טוב. נכון לעכשיו תומך בלא מעט דברים כמו: ביקורות, אנשים, אירועים, מאמרים, מתכונים, מוצרים, אפליקציות ועוד.
  • WP Rich Snippets – תוסך פרימיום (69$ לאתר אחד). התוסף וורדפרס הכי מתקדם שנתקלתי בו לצורך זה. מאפשר הטמעה של מגוון רחב של סכמות, מאד ידידותי ונוח לשימוש, כולל תמיכה.
  • WP Review Pro – תוסף פרימיום נוסף (39$). לא ניסיתי אבל עושה רושם מצוין. התוסף למעשה נותן פתרון של Reviews בלבד (הכוכבים שמופיעים בתוצאות), אבל לפי הביקורות עושה את זה מצוין. היתרון שאין הגבלה לכמות אתרים שאפשר להתקין עליו. מצוין לאתרי מסחר / ביקורת.

2. הטמעה ידנית בקוד Schema.org – מי שאוהב "להתלכלך" בקוד יכול להטמיע סכמה בעצמו, בכל מערכת ניהול שמאפשרת גישה לקוד הרלוונטי. ניתן להיעזר באתר לצורך זה.

3. מחוללים – ברשת קיימים אינספור מחוללים למיניהם (Markup generators) שמאפשרים להזין נתונים רלוונטיים והם מייצרים את הקוד עבורנו. גם כאן, ניתן להטמיע בכל מערכת ניהול שמאפשרת עריכה של הקוד הרלוונטי. אחד המחוללים הטובים ביותר שנתקלתי בהם הוא של Web Code Tools – מושקע ועושה את העבודה.

איך אדע עם הטמעתי נכון?

לשם כך קיים הכלי של גוגל בשם Structured Data Testing Tool שבאמצעותו ניתן  לבחור את הקוד או העמוד שלנו, ולראות האם הכל הוטמע כמו שצריך. הערה חשובה – גם אם הכל מוטמע נכון, אין זה אומר שגוגל בוודאות יציגו את הסכמה בתוצאות החיפוש.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

האתר שלך (יש להוסיף http://)

דואר אלקטרוני (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות עידו ברנע

עידו ברנע - מפתח אתרים / ברברשת - פתרונות אינטרנט לעסקים קטנים.

שווה לקרוא גם את

עתיד קידום אתרים

עתיד קידום האתרים – לאן זה הולך ואיך נערך לזה כבר עכשיו

סטיב ג'ובס, שלוש שנים לאחר יציאת האייפון בשנת 2010,  אמר שלא בטוח כלל שיהיה מנוע ...

השוואה בין מערכות CMS שונות

מערכות ניהול תוכן הטובות והגרועות ביותר לקידום אתרים

בעלי אתרים יכולים לבחור כיום בין מגוון מרשים ביותר של מערכות לניהול תוכן: החל ממערכות ...

2 תגובות

  1. virial@gmail.com'

    עוד אפשרות להטמעת קוד סכמה – דרך גוגל תג מנג'ר. חוסך את כל התוספים והפנייה לתכנתים. פשוט מדביקים את הקוד הרצוי בתג מנג'ר, מגדירים על איזה עמודים הוא אמור לרוץ ומפבלשים. זה לא פתרון מושלם, אבל הוא החסכוני ביותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *