דף הבית / ללקוח הפוטנציאלי / קידום אתרים למתחילים – עשה זאת בעצמך

קידום אתרים למתחילים – עשה זאת בעצמך

בעלי עסקים רבים מחפשים דרכים לשווק את העסק שלהם במינימום הוצאות, במיוחד בעלי עסקים חדשים שעדין לא במצב שיכולים להשקיע כספים בשיווק.

למרות שאפשר לעשות קידום אתרים בזול (במיוחד אם עובדים עם פרילנסר לקידום אתרים) ובהנחה שהמקדם מספיק מקצועי על מנת לבודד רק את הפעולות האפקטיביות ביותר ולהוציא את המקסימום מתקציב השיווק, רבים עדיין בוחרים לעשות זאת בעצמם. קידום אתרים עשה זאת בעצמך דורש הרבה סבלנות, זמן ואנרגיה – וגם כל אלו ביחד לא תמיד יביאו לתוצאה הרצויה. במקרה כזה, אין מנוס מלפנות לבעל מקצוע, לפחות להתייעצות.

בכל אופן, החלטתי לכתוב מדריך קידום אתרים למתחילים ולרכז כמה טיפים עבור כל אותם בעלי עסקים או סתם חבר'ה שבא להם לקדם את עצמם בגוגל בתוצאות האורגניות. חשוב לציין שכבר כתבתי מדריך קידום אתרים אך הוא לא פונה ספציפית למתחילים ובעצם מרכז כל מיני מדריכים ומאמרים שכתבתי פה באתר.

אם בא לכם לראות אותי בוידאו לא כריזמתי בעליל (אני מבטא את עצמי הרבה יותר טוב בכתב מאשר בעל פה…) אתם מוזמנים לצפות גם בסרטון הזה:

*מידע לא מעניין אבל תירוץ לקישור פנימי – זה המדריך השני מסוג "עשה זאת בעצמך" שאני כותב. הראשון היה – ניהול מוניטין ברשת בשיטת עשה זאת בעצמך.

1. האם גוגל מכיר את האתר?

לפני שבכלל מתחילים לדבר על הקידם בפועל – יש לוודא שהאתר מאונדקס וקיים מבחינת גוגל. מן הסתם, לא ניתן לקדם אתר אם גוגל בעצמו לא "מכיר" אותו (שלום שלום, לא סחבקיות וכאלה).

מה זה בכלל אומר מאונדקס בגוגל? הכוונה היא האם לגוגל יש גרסה שמורה של האתר בתוצאות. למי שלא יודע – גוגל לא שולף את תוצאות החיפוש שלו בזמן אמת מרחבי הרשת, אלא רק תוצאות אשר הוא סרק ואינדקס (=הוסיף לאינדקס), שזה בתכלס אומר – מיליארדים של אתרים ודפים מרחבי הרשת (למרות שיש עולם שלם שלא חשוף לגוגל בכלל אבל זה לעניין אחר לחלוטין). כברירת מחדל, גוגל סורק ומאנדקס כל אתר שהוא מוצא אלא אם כן נאמר אחרת (כלומר בעל האתר החליט לחסום אותו לסריקה).

למי שזה מעניין אותו, יש פה סרטון רשמי של גוגל המכיל הסבר מאד בסיסי (באנגלית) על איך גוגל עובד:

הדרך הכי זריזה לבדוק האם ואיך גוגל מאנדקס את האתר שלנו היא להריץ בדיקה בחיפוש של גוגל בצורה הבאה:

site:domain.co.il

את הדומיין יש להחליף עם כתובת האתר שלכם ולהריץ את הפקודה בגוגל. התוצאה הזו אמורה להניב את רשימת כל העמודים מהאתר שלכם שגוגל הוסיף לאינדקס שלו. אם הינכם יודעים פחות או יותר כמה עמודים יש באתר, בידקו האם זה עולה בקנה אחד עם מה שגוגל מציג בתוצאות.

אם ניקח את האתר שלי כדוגמא, זאת התוצאה שנקבל:

כמות תוצאות באתר שלי

נכון לכתיבת שורות אלו, יש אצלי באתר כ-171 עמודים (שגוגל מכיר).

הערה – ככל שהאתר מכיל יותר דפים, כל הסיכוי שלא נקבל תוצאות מדויקות מהבדיקה הזו. למרות זאת, מדובר באינדיקציה פשוטה וטובה מספיק על מנת לקבל מושג ראשוני.

החיפוש על כתובת האתר שלכם החזירה תוצאה שנראית הגיונית? ברכות, האתר שלכם מאונדקס ואפשר להתחיל לעבוד. במידה ולא – גשו למדריך שכתבתי "9 סיבות שהאתר שלך לא מאונדקס בגוגל". אם אתם עושים את צעדכם הראשונים בתחום, סביר להניח שרוב הדברים שם יישמעו לכם כמו סינית ולכן מומלץ לפנות לאיש מקצוע לעזרה בנושא.

2. מחקר נושאים וביטויים

כל פרוייקט של קידום אורגני (וגם ממומן) צריך להתחיל במחקר מילות מפתח איכותי. שאתם רוצים לקדם אתר בנישה מסוימת, עליכם לוודא שאכן יש באתר תוכן שפונה לקהל הרלוונטי, באמצעות הביטויים שהוא מחפש. איך בודקים את זה? באמצעות מגוון כלים למחקר מילות מפתח, כאשר הידוע והפופולארי שבהם הוא מתכנן מילות המפתח של גוגל. כתבתי ממש לאחרונה מדריך מאד מפורט בנושא הזה עם כמה וכמה כלים למחקר מילים – שווה לכם לעיין בו.

המטרה היא לייצר רשימה ראשונית של נושאים וביטויים, ולקבל מושג מה מעניין את קהל היעד שלכם ואיך הוא מחפש את מה שמעניין אותו.

חשוב לדעת על ביטויים ותחרות – למרות שקידום אתרים זה תחום צעיר יחסית, אפשר להגיד שהתחרות גדלה, ברוב התחומים, כל הזמן. ככל שאתם נכנסים לתחום הזה מאוחר יותר, כך תצטרכו לעשות יותר עבודה על מנת לצמצם פערים עם המתחרים שחלקם התחילו הרבה לפניכם. חשוב לדעת את זה, כי קידום אורגני זה ריצת מרתון ולא ספרינט – תחום שלוקח זמן ודורש סבלנות רבה.

כמו כן, התחרות משתנה, לפעמים ברמה קיצונית – בהתאם לחיפוש הספציפי. גם באותה נישה, כל ביטוי זה עולם ומלואו ויכול להניב תוצאות שונות לחלוטין, ולכן התחרות משתנה בהתאם.

3. האם האתר מדורג?

לאחר שיש לכם רשימה התחלתית של ביטויים (מומלץ לארגן בקובץ אקסל), זה הזמן לייצר תוכן עבור הביטויים האלה. אבל לפני כן, מה שאני עושה בדרך כלל זה לבדוק את המצב הנוכחי של האתר בגוגל (כלומר איך גוגל מדרג את הביטויים האלו בתוצאות).

את זה אפשר לבדוק ב-2 דרכים עיקריות:

  • שימוש בתוכנה לבדיקת מיקומים
  • בדיקה ב-SEMRush

א. תוכנה לבדיקת מיקומים: אני משתמש בRank Tracker ומאד ממליץ עליה (חינמית עבור אתר בודד) אך יש גם כלים טובים נוספים ויותר פשוטים שעושים את העבודה – Rankaware, Rankerizer.

ביצעתם בדיקה וראיתם שהאתר לא מדורג על אף אחד מהביטויים או מדורג על חלקם במקומות לא ריאליים (דף 2 ומטה)? זה יכול להיות מכמה סיבות:

  • יש תוכן רלוונטי עבור הביטויים האלה אבל האתר לא מספיק חזק (צריך יותר סמכות וקישורים חיצוניים)
  • אין תוכן רלוונטי עבור הביטויים האלה בכלל

זאת חלוקה דיכוטומית וגסה מאד, יכולות להיות עוד מליון סיבות אבל לא אלאה אתכם יותר מדי בפרטים בשלב זה.

ב. בדיקה ב-SEMrush:

SEMRush זהו כלי שמנטר את התוצאות של גוגל באופן קבוע – הן בתוצאות האורגניות והן הממומנות. באמצעות בדיקה בכלי תוכלו לדעת אם האתר שלכם מדורג ב2 העמודים הראשונים בגוגל על ביטויים כלשהם (כלומר 20 תוצאות ראשונות). זהו כלי טוב לקבלת אינדיקציה ולא 100% מדויק ובהחלט יכול להיות מצב שיש ביטויים שאתם מדורגים עליהם שעדיין לא מופיעים שם. כמו בכל כלי צד ג' – הם עובדים הרבה יותר טוב עם אתרים גדולים שיש להם הרבה Data.

מה שצריך לעשות – להיכנס לאתר semrush.com ולהריץ בדיקה על הדומיין שלכם, לאחר מכן להיכנס ל Organic Search -> Positions ולראות האם הוא מדורג על משהו.

צפייה במיקומים בSEMRush
צפייה במיקומים בSEMRush

ואז נגיע למשהו כזה:

צילום מסך מתוך SEMRush
צילום מסך מתוך SEMRush

4. ייצור תוכן לאתר ברמה הכי גבוהה שאפשר

לאחר בדיקת המיקומים בכלים הרלוונטיים, אנחנו אמורים לקבל מושג מה המצב הנוכחי של האתר מבחינת תוכן ומיקומים.

במידה ואין לכם תוכן רלוונטי עבור הביטויים שבחרתם באתר, חובה לייצר תוכן כזה. ניתן להיעזר במדריך שכתבתי – 14 דרכים לייצר תוכן לאתר שלכם. דרך טובה לעשות זאת היא גם לחפש את הביטוי הספציפי שמעניין אתכם, לראות אילו תוצאות גוגל מדרג עליו כרגע, ולנסות לייצר תוכן יותר טוב פי כמה. חשוב להיות מקוריים ושום אופן לא להעתיק מאף אחד – לשכפל תוכן מאחרים זה אחד הדברים הגרועים שאתם יכולים לעשות.

כמובן שזה לא יספיק, כי אם האתר שלכם חדש או לא קודם מעולם – גם התוכן הכי פצצתי בעולם לא יביא אותו למקומות הראשונים ללא עזרה חיצונית (קישורים, סושיאל, ושיווק באמצעות תוכן באופן כללי). כן, גם אני חושב שזה דבילי וחבל אבל ככה גוגל עובד, עדיין.

לכן – חשוב לבחור מראש ביטויים ממוקדים יותר (לונגטיילים / Longtails), כלומר ביטויים בעלי 3-4 מילים, שלרוב הם פחות תחרותיים מצד אחד ויותר ממוקדים מצד שני. להרחבה בהקשר הזה.

עבודת התוכן לא אמורה להיפסק לעולם!

אתר טוב הוא כזה שלא קופא על השמרים – אתר שמרענן, מחדש ומייצר תוכן איכותי לקהל הגולשים כל הזמן. כך גם תצליחו לבנות קהילה נאמנה של קוראים, וגם גוגל "יאהב" אתכם יותר כי גוגל לא אוהב אתרים שמעלים אבק.

עבודת תוכן צריכה לבוא בד בבד עם אופטימיזציה נכונה. להרחבה אני ממליץ לקרוא את החלק הטכני והחלק של תוכן ומבנה האתר במדריך שלי מעל 100 גורמים המשפיעים על דירוג בגוגל.

כמו כן – מומלץ לקרוא גם את המדריך שלי לאופטימיזציית On-Page לאתרי אינטרנט.

5. קישורים חיצוניים

קישורים חיצוניים הם מהפרמטרים החשובים ביותר לקידום אתרים, אבל גם אחד הנושאים היותר בעייתיים, במיוחד עבור עסקים שרוצים לקדם בעצמם את העסק. כתבתי מדריך שבו מעל 40 דרכים בהם ניתן להשיג קישורים חיצוניים לאתר, אבל עדיין – לרוב העסקים אין מספיק זמן, אנרגיות או ידע על מנת ליישם מה שכתוב שם.

יחד עם זאת, יש דברים בסיסיים שכל בעל אתר יכול לעשות:

  • הוספת האתר לאינדקסים (רצוי כמה שיותר ממוקדים לתחום העסק). במרבית האינדקסים ניתן להוסיף קישור לאתר.
  • לפתוח בלוגים חינמיים ולפרסם בהם מאמרים ולשלב בהם קישורים לאתר (רצוי להימנע מאתרי מאמרים שכבר כמעט לא תורמים בכלל ואף עשויים לגרום לנזק). דוגמאות – סלונה, Onlife ועוד. גם מבלוגים אלה אין לצפות לניסים ונפלאות אבל הם כן יעזרו לראות שיפור מסוים.
  • להשתתף בפורומים רלוונטיים לתחום האתר, לשתף מהידע והנסיון ועל הדרך לזרוק כמה קישורים לעמודי האתר (כל עוד זה משרת את משתתפי הדיון ולא למטרת ספאם טהור).
  • להיעזר בשירות של בניית קישורים. כך ניתן לחסוך עלויות של קידום אורגני מלא ולשלם רק עבור קישורים. יחד עם זאת – תרומה של קישורים בפני עצמה תהיה תמיד מוגבלת כל עוד אין אופטימיזציה ועבודת תוכן נכונה באתר.

חשוב לציין שכמו תוכן – קישורים חיצוניים זה לא זבנג וגמרנו, זה משהו שצריך לתחזק ולהשקיע בו לאורך זמן – בעיקר בזירות תחרותיות. מהרגע שמפסיקים, עם הזמן נאבד את היתרון אל מול המתחרים שלא נחים על זרי הדפנה.

6. רשתות חברתיות

לא ניתן להתעלם כיום מנוכחות של הרשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק. אתר רציני צריך שתהיה לו נוכחות גם מחוץ לגוגל ובכל מקרה ההמלצה היא לא להסתמך בלעדית על תנועה אורגנית מגוגל – שכן זהו אחד הערוצים הכי פחות יציבים שיש. למידע נוסף על שימוש ברשתות חברתיות במסגרת קידום אורגני.

אשמח לדעת האם המדריך עזר לכם ואפילו במעט – ואני תמיד כאן במידה ויש שאלות בנושא ובכלל 🙂

צריכים עזרה?

למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום, מבולבל מעודף המידע ברשת (שבהרבה מקרים לא מעודכן ואף יכול לגרום נזק) ורוצה הכוונה אישית, כדאי לדעת שאני גם מעביר שיעורים פרטיים בקידום אתרים.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

יועץ קידום אתרים

איך יועץ קידום אתרים יוכל לעזור לכם?

בעלי אתרים רבים שרוצים להתחיל לקדם את האתר שלהם מפחדים להתחייב לחברות קידום לפני שהבינו ...

הטמעת סכמה

נתונים מובנים: מהי סכמה (Schema) ולמה זה טוב?

יש לך סכמה באתר? כמה מכם שמעו את המונח "סכמה" בשנה- שנתיים האחרונות? מניח שהרבה ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *