דף הבית / ללקוח הפוטנציאלי / 8 דברים שיכולים להכשיל פרויקט קידום אתרים

8 דברים שיכולים להכשיל פרויקט קידום אתרים

הפעם אני מעוניין לדבר על הצד הפחות נעים של המקצוע – כשלונות. כמו בכל תחום שבו אין לנו שליטה מלאה, לאף אחד אין 100% הצלחה וגם לא ניתן להבטיח כזה דבר. מה גם, שזה נורא תלוי איך אנחנו מגדירים "הצלחה".

בפוסט הבא אני מרכז כמה סיבות שבהן פרוייקט קידום עשוי להיכשל, מנסיוני של כמעט 7 שנים במקצוע.

1. חוסר תיאום ציפיות

תיאום ציפיות זהו אחד הנושאים החשובים ביותר שעל המקדם לעשות לפני תחילת העבודה – גם עבור עצמו ובעיקר מול הלקוח. באופן כללי, קידום אתרים זהו תחום שקשה לספק הבטחות "ברזל" בסגנון "תוך X חודשים תהיה במקום הראשון בודאות", וצריך מאד להיזהר בהבטחות מהסוג הזה שעובדים מול לקוחות. להרחבה בנושא הזה, כתבתי מאמר בשם "9 דברים שצריך לשאול את המקדם שלך (ואת עצמך) לפני תהליך הקידום".

בכלל, בכל התקשרות ראשונית מול לקוח אני אף פעם לא נותן הבטחה, אלה נותן "הערכה מבוססת" מתוך נסיוני בתחום, שלוקחת בחשבון גם שינויים ועדכונים צפויים של גוגל. דוגמאות להערכות מסוג זה:

  • הגדלה של 20% מהטראפיק האורגני תוך X חודשים
  • גידול בכמות הלידים ב-%X תוך Y זמן
  • הגעה ל-X מהביטויים לעמוד הראשון תוך חצי שנה
  • וכו'

כאשר מפזרים ללקוח הבטחות ללא כיסוי, ולא "מכינים את הקרקע" כראוי, במיוחד עבור מי שמעולם לא התנסה בעבודה מול ספק של קידום אורגני, מהר מאד יגיעו טלפונים לחוצים, חפירות והרבה מאד אי-ודאויות מצד הלקוח. ברור שלא ניתן לרצות לקוחות כאשר הבסיס מראש לקוי. לכן, תיאום ציפיות זה אחד הדברים החשובים ביותר שיש לעשות לפני תחילת העבודה, וככל שמקדם האתרים בעל נסיון רב יותר, כל ההערכות לרוב יהיו מדויקות יותר וקרובות למציאות.

2. איך מודדים הצלחה?

סעיף זה מתקשר לסעיף הקודם. על מנת לדעת האם פרוייקט קידום כזה או אחר הצליח או נכשל לאחר פרק זמן מסוים (נניח – חצי שנה). יש לשאול איזה יעדים הצבנו לעצמו, אם בכלל? מנסיון שלי עם עבודה מול המון סוגים של לקוחות, לכל לקוח יש את הדברים שמעניינים אותו ואלה שפחות מעניינים אותו. נכון שגם לנו כאנשי מקצוע יש פה Say משמעותי, וצריכים לכוון את הלקוח בנוגע לדברים שחשוב למדוד ולעקוב, אבל בסופו של יום לכל אחד יש את הרצונות והקריזות שלו. כמה דוגמאות:

  • לקוחות שכל מה שמעניין אותם זה מיקומים.
  • כאלו שלא מעניין אותם שום דבר חוץ מטראפיק.
  • לקוחות שמעניין אותם רק השורה התחתונה – כמה מכירות/לידים קיבלתי בעקבות הקידום? מבחינתם להיות בעמוד 100, העיקר שזה מביא עבודה.
  • לקוחות יותר טכניים שרוצים שתסדר להם את הטייטלים והדיסקריפשנים באתר.
  • לקוחות שרוצים בעיקר שתעזור להם עם ניתוח של האנליטיקס.
  • לקוחות שמשפריצים ניטים שאתה מצליח לארגן לכם קישורים חיצוניים חזקים.
  • יש כמובן גם שילובים של הנ"ל ועוד מגוון סוגים…

לכן, אנחנו בתור אנשי מקצוע צריכים לתת את העבודה על הצד הטוב ביותר מצד אחד, ומצד שני לרכז את העבודה (ולכן גם את הדוחות החודשיים) בהתאם לדברים שיותר מעניינים את הלקוח.

3. מקדם האתרים לא עשה שיעורי בית

כאשר מתחילים פרויקט קידום מבלי לבצע צ'קליסט לקידום אתרים, ללא בדיקה יסודית של פרופיל הקישורים של האתר באמצעות כלים לבדיקת קישורים ואמצעים אחרים, את רמת האופטימיזציה, בעיות של תוכן משוכפל, הערכת הסיכון לחטוף עונש מגוגל ודברים נוספים, אז כמובן שנכנסים לפרויקט ברגל שמאל, עם פוטנציאל להיות חשופים ופגיעים מאד בעדכון הבא שגוגל ינחיתו.

תארו מצב (לא נדיר, לצערי) בו אני מקבל פרויקט של קידום אתרים של לקוח שכבר עבד מול ספק אחר, שעשה לו חרא של עבודה (בלשון המעטה), ועכשיו אני, המקדם החדש, צריך להתמודד ו"לקחת אחריות" עם כל הנזקים שצפויים להגיע. לך תסביר עכשיו ללקוח שהאתר שלו עף, שאתה רק נכנסת לתפקיד ואין לך שום קשר לזה…

לכן, חשוב מאד להתחיל כל פרוייקט של קידום עם בדיקות של הדברים הנ"ל ואחרים, על מנת למזער נזקים פוטנציאליים, להקדים תרופה למכה בעת הצורך ובאופן כללי להפחית את רמת האי ודאות למינימום האפשרי.

4. מחיר

סוגיית המחיר היא נושא שיכול להיות רגיש. מחיר קידום אתרים משתנה בין ספק לספק, לפעמים במנעד רחב מאד של מאות אחוזים. אין פלא, שלקוחות פוטנציאליים מתבלבלים ולא יודעים מה ההבדל בין הצעה של 2000 ש"ח בחודש והצעה של 6000 ש"ח בחודש, על אותו אתר בדיוק.

פרוייקט קידום אורגני יכול לקום וליפול על סוגיית המחיר. כך למשל, מישהו בתחילת דרכו יכול לקחת פרוייקט שגדול עליו ובמחיר זול מדי, ברמה שהוא לא יכול לספק את הסחורה, או לספק סחורה לא איכותית בעליל (קישורי ספאם, תוכן ברמה ירודה וכו'). יש הרבה שיגידו שקידום אתרים בתקציב נמוך, אך עדין ברמה גבוהה – זה בלתי אפשרי. הם טועים. זה אפשרי, כל עוד קיים תיאום ציפיות ושיתוף פעולה מלא עם הלקוח, אבל כמובן שזה גם תלוי מאד בתחום.

מהצד השני של המתרס, לקוח יכול לסגור עם חברה מסוימת עבודה בריטיינר גבוה, מפני שנראה לו שהוא יקבל עבודה ברמה גבוהה, ושהוא יותר מדי זמן התבחבש עם המחשבה לעשות קידום או לא, אבל אז מהר מאד ירגיש שהוא לא מקבל תמורה בעד האגרה, שכן לוקח הרבה זמן לראות את הפירות של העבודה בקידום אורגני, וזה מחזיר אותי לנושא של תיאום ציפיות מול הלקוח.

גם לנושא הזה יש פתרונות יצירתיים – כמו למשל קביעת מחיר הדרגתי לאורך הפרוייקט. למשל מחיר גבוה יחסית בתחילת העבודה לצורך מחקר מילים מקצועי, שכתוב כל התכנים באתר, סידור דברים טכניים, הוספת קישורים פנימיים בעמודי האתר, אופטימיזציה לתמונות, שיפור המהירות וכו', ולאחר מכן –מחיר סמלי יותר הכולל בעיקר עבודה שוטפת של יצירת תוכן איכותי לאתר והפצתו, בניית קישורים וכו'.

5. קידום שלילי

קידום אתרים שלילי, זה משהו שיכול להתרחש בכל פרק זמן נתון, בכל פרוייקט. כמה מילים על קידום שלילי – בדרך כלל מדובר בהפצצה מסיבית של מתחרה / סתם מישהו משועמם, של קישורים חיצוניים באיכות ירודה (לרוב באמצעות תוכנת אוטומציה כלשהי) אל עמודי האתר, תוך שימוש באנקורים כמו "spam", "porn" ועוד דברים בסגנון הזה.

גוגל מכירים את הנושא הזה וטוענים שיודעים להתמודד עם זה היטב, אך הצהרות לחוד ומציאות לחוד. קידום שלילי (Negative SEO) יכול מאד לפגוע באתרים חדשים ו/או אתרים שלא צברו מספיק ותק ומוניטין, כאלה שאין להם עדיין פרופיל קישורים מספיק חזק שיהיה חסין נגד המתקפה. נכון שיש כלים כמו  Disavow Tool של גוגל שבעזרתן ניתן "להתנער" מקישורים שליליים, אבל יכול לקחת זמן רב עד שזה ישפיע, אם בכלל.

לכן, בשורה התחתונה – קידום שלילי זאת סוגיה בעייתית שאין ממש דרך טובה להתמודד איתה כאשר האתר נתפס "עם התחתונים למטה". יחד עם זאת, הסיכוי שזה יקרה על אתר חדש הוא די נמוך מפני שאתרים חדשים בין כה וכה נמצאים מתחת לרדאר ועדיין לא מאיימים על אף אחד.

6. מעבר לאתר חדש

מעבר לאתר חדש, באם נעשה בצורה חובבנית ללא שימוש בהפניות 301 וכו', יכול לחסל פרויקט SEO. מתישהו אכתוב מדריך למעבר של אתרים לדומיין חדש או בין מערכות ניהול שונות (בלי נדר…) אבל עד אז, כדאי מאד להיעזר בגורם SEO מקצועי ומנוסה שיודע להתמודד עם מעברים כאלו בצורה חלקה ככל הניתן.

7. יחסי אנוש בעיתיים

לא משהו שיחודי לתחום שלנו, אבל כן, בסופו של דבר אנחנו עובדים מול בני אדם, ואם אין כימיה בין הספק ללקוח, ברמה שכל דבר קטן יכול לפוצץ את העסק – זה מה שיקרה בסוף. למקדמי אתרים עצמאיים יש את הפריבילגיה (בדרך כלל) לבחור עם מי לעבוד ובעיקר עם מי לא לעבוד. שכירים לעומת זאת, לעיתים נאלצים לשרת לקוחות מבאסים במיוחד – אבל מה לעשות, זה חלק מהעניין.

8. מקדם האתרים מרגיש שהוא לא מספק את הסחורה

כן, גם זה קורה. מי שיש לו קצת יושרה מקצועית ורגישות לכסף של הלקוח, יכול להחליט שהוא מפסיק את הפרויקט מיוזמתו. אני יכול לשתף אתכם שלי זה קרה לפחות 3-4 פעמים במהלך הקריירה. לפעמים בגלל שהלקוח ציפה ליותר מדי (סעיף 1 כבר אמרנו?), לפעמים כי הרגשתי שהגעתי ל"מיצוי" (לאחר קידום מוצלח מאד של שנה וחצי) ולפעמים כי, מה לעשות, יש אתרים שתקועים ולא זזים לשום מקום ולא תמיד אנחנו יודעים למה.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

איך מחזיקים לקוח בביצים

איך מחזיקים לקוח בביצים ואיך לוודא שזה לא יקרה לכם

שוק הפרסום והשיווק באינטרנט הוא תחום פרוץ למדי ובניגוד לתחומים אחרים, אין שום לשכה אתית ...

קידום אתרים שלילי

קידום אתרים שלילי (Negative SEO): מה זה וכיצד מתגוננים?

קידום אתרים שלילי הוא כינוי לטקטיקה שבה מקדמי אתרים מנסים לפגוע באתרים של המתחרים שלהם ...

תגובה אחת

  1. emanuel@10s.co.il'
    Emanuel Hochstädt (זקן השבט)

    יש לי רושם שכמעט כל מקדמי האתרים (נגד מתחרים ראויים בצמרת תוצאות החיפוש) מבצעים רק את מה שכללת ברשימת הטעויות הנפוצות, ותוהים עכשיו מה נותר להם לעשות, אם בכלל.
    מזה שמונה שנים מגיבים לי בפורומים המקצועיים שאני רק אומר מה לא לעשות ולא אומר מה כן לעשות (שהרי משלמים להם עבור ביצוע עבודה ולא עבור הימנעות מעבודה smile emoticon ). אם כי ברפואה ובהנדסה הכרחי ללמוד מה לא לעשות, ואנחנו עוסקים פה בהנדסה כי מנוע החיפוש הוא מכונה מורכבת, התשובה למה שכן צריך לעשות מוצגת בהנחיות הנהלת חברת גוגל לבעלי\מנהלי האתרים, בעיקר בדף "יצירת תוכן בעל ערך" ( https://support.google.com/webmasters/answer/6001093… )
    אבל מי שקורא אותו מסרב לפעול על פיו. המסקנה המתחייבת מהסירוב הזה היא עגומה מאד לעתיד הצפוי לתדמית המקצוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *