דף הבית / בניית אתרים / שיפור מהירות האתר ככלי לקידום אתרים

שיפור מהירות האתר ככלי לקידום אתרים

למהירות האתר וטעינתו תמיד הייתה השפעה מסוימת על דירוג האתר בגוגל. במחקר אשר בחן את הפרמטרים המשפיעים על דירוג גוגל בשנת 2014 נמצא כי מתוך קריטריון הטכנולוגיה למהירות האתר ישנה חשיבות רבה. מהירות האתר כה חשובה מסיבה פשוטה, גוגל מאז ומתמיד טענו כי הם פועלים על בסיס חווית המשתמש, כשהמטרה היא לתת תעדוף לאתרים שמזמינים יותר לגולש. זה די ברור כשמש וגם הוכח במחקרים כי אתר שנטען ופועל באיטיות גורם לתסכול, מגדיל משמעותית את הסיכוי שהגולש ינטוש את האתר לאחר זמן קצר, אם לא מיידית.

מאמר אורח מאת דרור יהודה, מקדם אתרים ב-WebResult

בעידן בו אנו צורכים ללא הפסקה כמויות אדירות של מידע באמצעות מכשירים רבים וטכנולוגיות שונות הגולש לא מקדיש יותר מדי זמן לאתרים איטיים שאינם מציגים עבורו את המידע ביעילות. הלכך, שיפור מהירות האתר כחלק מחוויית המשתמש צפויה לשמש גורם יותר ויותר משמעותי בדירוג גוגל.

יתרה מכך, למהירות האתר ישנה חשיבות גדולה יותר עקב עדכון גוגל האחרון המעניק חשיבות בדירוג עבור אתרים אשר מותאמים למובייל. מהירות הגלישה בטלפון סלולרי היא לרוב קטנה יותר לעומת גלישה דרך דפדפנים במחשבים נייחים, כך שגלישה איטית בנייד מהווה נקודה שלילית לאתר בדירוג גוגל.

אתרים איטיים מעצבנים את הגולש

עד כמה חשוב לשים דגש על מהירות האתר?

לכל מקדם אתרים יש את האג'נדה שלו, התפיסה הרווחת היא שלמהירות האתר יש אמנם השפעה מסוימת על דירוג גוגל והיא אף גדלה לאחרונה אך עדיין זה פרמטר אחד מיני רבים ולכן ישנם מקדמים שמתמקדים בפרמטרים אחרים. אני סבור שבדיקת מהירות האתר ושיפורה צריכה להוות פעולה בסיסית אותה יש לבצע כחלק מהפעולות הראשוניות בקרב חברות קידום אתרים.

בלי קשר להשפעה על קידום האתר, מדובר בפעולה בסיסית של חוויית המשתמש. פעולה זו עשויה להגדיל את זמן שהיית הגולש באתר ואת ההמרה שלו וזוהי בסופו של דבר מטרת הקידום, יותר כיף לעבוד עם לקוח מרוצה שמקבל פניות נכון?

אם כן ננסה לבדוק את השפעתה של המהירות בפועל, ניתן לראות כי אתרים שסבלו מזמני טעינה ארוכים ושיפרו אלמנט זה בהמשך זכו לדירוג גבוה יותר בעקבות שיפור זה והגדילו את כמות התנועה ומשך זמן השהייה באתר. מעבר לכך, כאמור, חוויית המשתמש תופסת מקום גדול יותר מבחינת הדירוג של גוגל.

אם בעבר ניתן היה לראות גם אתרים מיושנים עם חווית משתמש גרועה במעלה הדירוג היום התופעה הזאת הולכת ופוחתת. כיום אתרים שנבנים בחוכמה תוך כדי שימת דגש על חווית משתמש (כשהדגש הוא על נוחות הגולש בשימוש ולאו דווקא אתרים משוכללים עם עיצוב מפוצץ) מקבלים דירוג גבוה.

בנוסף, בבדיקה במספר בדיקות שביצעתי, נמצא כי בתחומים וביטויים תחרותיים יותר בהם נעשית עבודת קידום גדולה מצאתי כי הרוב המוחלט של האתרים המדורגים גבוה הוא בעל ציון מהירות גבוה בכלי בדיקת המהירות של גוגל (סביבות ה-80). כך שבתחומים תחרותיים מאוד, בהן כל פרמטר קטן עשוי לעשות את ההבדל למהירות גבוהה יש בהחלט השפעה חיובית, גם אם מדובר בהקפצה קטנה בדירוג. בתחומים תחרותיים לכל תוספת בדירוג יש משמעות לא קטנה המתבטאת בהגדלת התנועה, הפניות ובסופו של דבר במכירות.

אז איך בודקים את מהירות האתר?

את מהירות האתר ניתן לבדוק בעזרת כלים שונים, הכלי הנפוץ והפשוט ביותר אותו הזכרתי קודם הוא כלי בדיקת המהירות של גוגל – Google Page Speed, כלים מומלצים נוספים הם:

Pingdom

BlazeMeter

WebPagetest

GTmetrix

מעבר לציון המהירות הכלים האלה גם נותנים טיפים כיצד ואיך ניתן להוריד את זמן טעינת האתר ושיפור המהירות.

פעולות להגדלת מהירות האתר

ישנן דרכים רבות בהן ניתן להפחית מהעומס על האתר ולהגדיל את מהירותו, שילוב של מספר פעולות בסופו של דבר מתבטאת בהפחתה משמעותית בזמן טעינת האתר ומהירותו. נציין כאן מספר דרכים וכלים לשיפור מהירות האתר:

צמצום הבקשות לשרת

זכרון מטמון – תוספי קאש – תוסף קאש (הגדרת זמן מטמון) גורם לדפדפן לטעון דפים וקבצים שהוגדרו מראש בפעם הראשונה כשבפעמים הבאות מידע זה נשמר והדפדפן לא יצטרך לטעון את הדפים בשנית, מה שמקצר יותר את זמן עליית הדפים באתר. חשוב להקפיד להגדיר את הדפים המתאימים בהם אנו רוצים שיישמר הקאש, אחרת הדפדפן יציג לנו מידע מיושן. להלן מספר כלים שיעזרו לכם למטרה זו:

W3 Total Cache

WP Super Cache

WP Rocket

שימוש בפרוטוקול Keep Alive –  פרוטוקל זה מאפשר העברת קבצים רבה בבת אחת, כך שנחסך מהשרת עיבוד של בקשות רבות המגדילות את זמן טעינת העמוד. את פרוטוקול זה ניתן להפעיל אצל חברת האחסון (רובן אינן מפעילות אותו, אך ניתן לבקש זאת(.

שימוש ב-CDN . CDN אילו ראשי תיבות של Content Delivery Network. למעשה זוהי טכנולוגיית ענן המציגה העתק של קבצי האתר דרך שרתים שונים, היא מפחיתה את העומס על השרת ומאפשרת קבלת מידע דרך כתובות שרתים קרובים יותר למיקום הגאוגרפי של הגולש.
טכנולוגיה זו שימושית בעיקר לאתר בינלאומי מרובה משתמשים המכיל גם קבצי מדיה מרובים, אתר עם קצב גדילה מהיר או באתרים שלא הצלחנו לשפר בהם משמעותית את המהירות באמצעות דרכים אחרות. זאת, מכיון שעלות השימוש בה הינה יקרה  ומכיוון שלעיתים הצגת העתק של האתר מהשרתים השונים עלולה להציג תוכן מיושן ולא מעודכן. ספקים מרכזיים של טכנולוגיה זו – Akami, Yahoo, Google, Cloudflare: SimpleCDN.

קבצים ותמונות – דחיסה וצמצום

אחת הדרכים החשובות בשיפור מהירות האתר היא צמצום במשקל הקבצים והתמונות. את כל קבצי עמודי האתר ניתן לדחוס באמצעות תוספים רלוונטיים, כך שהשרת מעביר כמות מידע פחותה באופן משמעותי ולכן דפי האתר יעלו מהר יותר. כמו כן, קבצי JS ו-CSS רבים "תורמים" לאיטיות עליית האתר עקב הבקשות המרובות לשרת, הלכך מומלץ לצמצמם את גודלם באמצעות טכניקות בקוד וכן לאחד סקריפטים וקבצים מאותה משפחה. (הנושא של הקוד משחק תפקיד משמעותי יותר היום במהירות וקידום האתר לכן מומלץ מאוד להקים אתר חדש לעסק בסיוע בוני אתרים מקצועיים המבינים את הקוד ברמה גבוהה ושולטים בSEO.

תמונות תופסות משקל רב בשטח האחסון שלנו ומאטות את מהירות עליית דפי האתר. הלכך, חשוב לעבור על קבצי התמונות שלנו ולהשתמש רק בקבצים להם אנו זקוקים באמת. את הקבצים המיותרים נמחק או נשמור בתיקייה נפרדת במחשב. כמו כן, מומלץ לדחוס את קבצי התמונות שלנו, פעולה שמפחיתה באופן משמעותי את משקל התמונות. כמו כן, מומלץ להעלות לאתר תמונות בגודל המתאים ולא להיעזר בתוספי מערכת הניהול להתאמה אישית של התמונה, זוהי פעולת עיבוד המעמיסה על השרת ולכן מעכבת את זמן טעינת העמוד.

הורדת משקלי תמונות

סדר טעינת הקבצים

טעינת עמודי האתר מתבצעת לפי סדר מסוים כשלעיתים נטענים תחילה קבצים כבדים. דוגמא בולטת לעין היא האיטיות בטעינת סקריפטים מסוימים ובתוספי רשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק. אופטימיזציה של סדר הטעינה בה יוגדרו כי הקבצים הכבדים יותר יטענו בסוף יאפשרו טעינה מהירה יותר של דפי האתר.

כלים רלוונטיים:

GZip –  טכנולוגיה זו מבצעת דחיסה של כל קבצי העמוד טרם הפניה לדפדפן, כך שהדפדפן נדרש לבצע מספר פעולות מינימלי.

EWWW Image Optimizer

FastStone Photo Resizer

LazyLoads (כלי הטוען תמונות בזמן אמת בלבד)

Better WordPress Minify

כלי אופטמיזציה למסד הנתונים:

WP-Optimize

Smush.it

Tag Manager

שרת אחסון

בחרו שרת אחסון שמתאים לצרכי האתר, אם האתר שלכם הוא אתר מורכב ועושה שימוש בקבצים כבדים השתמשו בשרת חזק עם נפח אחסון גדול. מנגד, אם מדובר באתר קטן לעסק עם מספר עמודים קטן שאינו שוקל הרבה השתמשו בשרת אחסון פשוט יותר העונה על הצרכים של האתר שלהם.

מהירות אתר וניידים

לרוב לאתרים לוקח זמן רב יותר להיטען מאשר הדפדפן במחשב השולחני עקב מהירות גלישה איטית. כעת, כשגוגל מייחסים חשיבות גדולה יותר לאתרים מותאמים לנייד רצוי שמהירות האתר תשתפר גם בפלטפורמה זו.

עשו ניקיון באתר ומחקו קבצים ומידע לא רלוונטי

מערכות הניהול בעלות הקוד הפתוח מאפשרות שימוש בתוספים מדליקים, אך יחד עם זאת על השרת שלנו הם מעמיסים. הלכך מומלץ להשתמש רק בפלאגינים הנחוצים לנו באמת ולמחוק פלאגינים שאינם שימושיים לנו יותר. כמו כן מומלץ למחוק קבצים שאינם רלוונטים, למחוק תגובות ספאם ולאשר תגובות בהמתנה.

כמו כן, לא מומלץ להשתמש באפליקציות וטכנולגיות כבדות כמו פלאש, באנרים רבים, צ'אטים ועוד. אולי מבחינת עיצוב זה יכול להראות נחמד, אבל זה מכביד על טעינת האתר, הלכך צריך למצוא את האיזון בין עיצוב נאה לאתר שעולה מהר. מעצבי האתרים עשירים בדמיונות, אך ליופי לפעמים יש עקב אכילס ולכן חשוב לקחת בחשבון את אלמנט מהירות האתר עם בניית האתר.

ניתן לראות כי ישנם גורמים רבים אשר משפיעים על מהירות האתר ומאטים אותו, אך יש גם לא מעט אמצעים בעזרתם ניתן לשפר אותה. אין ספק כי מהירות האתר משחקת תפקיד חשוב יותר כיום והיא מהווה חלק אינטגרלי חשוב בהליך קידום האתר. מעבר לכך, הפעולות שמסייעות בשיפור מהירות תורמות לחווית משתמש טובה יותר שעשויה להתבטא בטראפיק גבוה יותר ולקידום האתר. כמו כן, פעולות אלה עשויות לחסוך לנו מקום בשרת ולחסוך לנו בעלויות האחסון.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

יש לך שאלה? רוצה הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

הנגשת אתרים

נגישות אתרים – מהי הדרך הכי בטוחה לגשת לזה?

רבים פונים אלינו ושואלים מהו רכיב נגישות? מי צריך אתר נגיש? מה זה בכלל חוק ...

כלים למחקר מתחרים

3 כלים עוצמתיים למחקר מתחרים

כאשר אנחנו מקדמים את האתר שלנו אל מול המתחרים (צריך לזכור שקידום אתרים זה תהליך ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *