22 מדדים המשפיעים על איכות הקישורים

באתר שלי אני מדבר הרבה על קישורים, ויש לזה סיבה – אני לא חושב שהם הולכים להיעלם בזמן הקרוב כסיגנל משמעותי וחזק של קידום האתר בתוצאות האורגניות של גוגל. רשתות חברתיות? פחחח, נחמד, אבל זה ממש לא תחליף.

בתור מקדם אתרים מקצועי בגוגל, עם נסיון של מעל עשור בתחום, ההערכה שלי היא שגוגל עדיין לא מצאו אלטרנטיבה ראויה לקישורים, שתוכל באמת לשקף את הכח של חכמת ההמונים ואת הפן הדמוקרטי שיש ברשת.

יחד עם זאת, לפי הסרטון, הדגש הוא על כרגע. השאלה אם יום אחד גוגל יצליחו לפתח אלטרנטיבה כ"כ מתקדמת עד לרמה שקישורים לא יהיו רלוונטיים בכלל לשקלול הדירוגים היא שאלה מאד מעניינת, והאמת? אני ממש לא בטוח שזה יקרה, לפחות לא בזמן הקרוב.

בכל מקרה, להלן כמה פרמטרים שמשפיעים על תמורת הקישור החיצוני אל האתר שלכם, מסודרים לפי סדר אקראי של חשיבות (שגם ככה אף אחד לא יודע באמת למעט אנשי גוגל עצמם).

1. רלוונטיות

יש אם משהו שיש לגביו תמימות דעים כמעט טוטאלית בקרב מומחי קידום אתרים בגוגל – זה עניין הרלוונטיות של קישורים.

רלוונטיות מתייחסת לקשר שבין האתר והעמוד ממנו יוצא הקישור, לבין האתר והעמוד אליו מפנה הקישור.

ככל שיש קשר נושאי הדוק בין השניים, כך, ברמת העקרון, ערך הקישור יהיה גבוה יותר.

אם ניקח למשל אתר של אינסטלטור, מבחינת רלוונטיות, קישור חיצוני אליו מאתר העוסק בתחום האינסטלציה ו/או בתחומים משלימים יהיה עדיף על פני קישור מאתר בנושא אחר לחלוטין כמו חנות נעליים או בניית אתרים למשל.

יחד עם זאת, לפי נסיוני בתור סוכנות המעניקה שירותי קידום אתרים כבר שנים רבות, רלוונטיות בפני עצמה אינה גורם מספיק חזק שקובע את ערך הקישור, בטח שלא בהשוואה לגורמים כמו חוזק העמוד הספציפי והדומיין ממנו הקישור יוצא.

2. אנקור טקסט

האנקור טקטס (Anchor Text), או טקסט העוגן, אותו טקסט שממנו יוצא הקישור, הוא אחד הגורמים המשפיעים על תרומת הקישור, בעיקר בנושא הרלוונטיות.

אם בעבר הלא כל כך רחוק כולם רצו להשיג קישורים מביטוי ספציפי או סט ביטויים מצומצם מתוך הנחה שזה יעזור לקדם את האתר עבור שאילתות חיפוש מסוימות, עדכון פינגווין של גוגל טרף את הקלפים בהקשר הזה ומאז אתרים שעושים שימוש מוגזם באותו אנקור טקסט בפרופיל הקישורים הם חשופים לפגיעה בדירוגים.

אני באופן אישי קצת סקפטי לגבי העניין וממה שיצא לי לראות, חוזק האתרים המקשרים ומידת סמכותם, הוא זה שקובע הרבה יותר האם הקישור הזה יעבור את מבחן פינגווין או לא.

כבר יצא לי לראות אתרים עם פרופיל קישורים שבו 50% ואף 60% מסך הקישורים המפנים אל האתר הם מאותו ביטוי מדויק, והם עדיין מככבים בצמרת למרות שעברו כמה וכמה עדכוני פינגווין מאז.

לכן, בהערכה שלי – הפרמטרים של הקישורים תלויים זה בזה וגוגל לא מתייחסים לכל אחד מהם ברמה אבסולוטית נפרדת אלא בצורה יחסית.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

כך למשל, אם "חטאתי" בפרופיל קישורים הכולל אחוז גבוה של אנקורים מדויקים, אבל רובם מאתרים סמכותיים וחזקים, גוגל יהיה יותר סלחני כלפיי מאשר מצב שבו יש ריבוי אנקורים מדויקים וגם אתרים באיכות נמוכה.

3. סמכות האתר עבור הנושא המקושר

סמכות האתר (Authority), להבדיל מאמינות (Trust), מתייחסת לעד כמה האתר סמכותי עבור נושא ספציפי.

אם גוגל מזהה שהאתר שלי סמכותי בנושא מסוים, יהיה לי הרבה יותר קל לדרג אותו עבור הנושא הספציפי הזה וביטויים הקשורים אליו.

כמו כן, במידה ואקבל קישורים חיצוניים מהאתרים שהם סמכותיים באותו נושא, או נישה קרובה מספיק, קישורים אלו יתרמו לי יותר (באופן יחסי) מקישורים שווי ערך בפרמטרים האחרים אבל בנושא אחר לחלוטין.

4. חוזק הדומיין

חוזק הדומיין הוא מדד כללי שמתייחס לכמה פרמטרים – PageRank (לפחות מה שנשאר ממנו), שכיום אינו שקוף לציבור הרחב ולא ברור מהי מידת חשיבותו באלגוריתם של גוגל, TrustRank – אמינות האתר, ותק, ועוד.

חוזק הדומיין אוטומטית משליך על חוזק הדף הספציפי ממנו יוצר הקישור ולכן יקבע גם עד כמה הקישור יהיה חזק.

5. חוזק הדף

חוזק הדף הספציפי ממנו יוצא הקישור מאתר מסוים, נקבע כאמור גם מהחוזק הכללי של הדומיין, אבל מעוד הרבה פרמטרים אחרים – מהו המיקום של העמוד הספציפי בהירריכה של האתר, כמה קישורים חיצוניים יש לדף הספציפי, כמה קישורים פנימיים יש לדף הספציפי, עד כמה התוכן איכותי בדף הספציפי, וגם שאר הפרמטרים שברשימה הזאת.

6. מיקום בדף

מיקום הקישור בדף, הוא מדד די חשוב. יש הבדל משמעותי בין קישור שיוצא מתוך הטקסט הייחודי של הדף עצמו (למשל מאמר), לבין קישור שיוצא מתוך פוטר ומופיע בכל עמודי האתר.

כמו כן, יש הבדל בין קישור שיוצא מהחתימה של הכותב (למשל, בפוסט אורח), לבין קישור שיוצא מתוך גוף המאמר ונכתב בהקשר של המלצה. מיקום הקישור בדף הוא בהחלט שיקול אסטרטגי שיש לקחת בחשבון, ככל שיש שליטה על הנושא.

7. Nofollow / Dofollow

נכון, לפי הנתונים היבשים קישורי Nofollow לא תורמים לדירוגים, לפחות לא באופן ישיר.

יחד עם זאת, כן יש להם חשיבות לגיוון פרופיל הקישורים הכולל (נפוצים בשימוש ברשתות חברתיות), להבאת טראפיק וייתכן כי יש תרומה מסוימת בנושאים שקשורים לסמכות ואמינות.

כמובן שתמיד נשאף להשיג קישורי Dofollow, אבל חשוב לא להזניח גם קישורי Nofollow.

8. סוג הקישור

קישורים באופן כללי מתחלקים לכמה סוגים:

  • קישור HTML רגיל
  • קישור Javascript (פחות מומלץ)
  • קישור מתוך תמונה
  • קישור מתוך יישום פלאש (הולכים להיכחד בקרוב)
  • קישור מתוך PDF
  • ועוד…

כמובן שהקישור המומלץ ביותר הוא קישור HTML רגיל שגוגל יכול לסרוק בלי בעיה.

גם קישורים מתוך תמונה עם תגית טייטל ואלט רלונטיים יכולים לעזור וטובים לשם הגיוון, אבל עדיין אין פה יותר מדי מה להתברבר – אין על קישורי HTML רגילים, בלי התחכמויות.

9. קישורי הפניות

קישורי הפניות (301,302) או קישורים שנעזרים בעמוד "מתווך" (בדרך כלל עם פרסומת באמצע) הם קישורים שפחות נרצה בפרופיל הקישורים שלנו.

קישורי 301 יכולים לקרות כחלק טבעי מהתפתחות הרשת (עמודים משתנים, אתרים עוברים למערכות אחרות ועוד), אבל במידת האפשר, תמיד כדאי לרענן ולעדכן את הקישורי הפניות למיניהם, לקישורים ישירים. הזכרתי את הנושא הזה גם במאמר 7 דרכים לחזק את פרופיל הקישורים הקיים שלכם.

10. כמות קישורים יוצאים ואיכותם

כמות הקישורים היוצאים מאותו הדף המקשר אלינו – קובעים למעשה עד כמה הקישור שאנחנו מקבלים "מיוחד" ואישי.

אם אנחנו מקבלים עוד קישור מתוך 1000 – הרי שההתייחסות מהצד של גוגל תהיה בהתאם. מומלץ להימנע מקישורים שחולקים עם עוד מאות או אלפי אתרים אחרים ("שרמוטות של קישורים") – כי אז כל הערך שלהם הולך לאיבוד, שלא לומר יכול להיות שלילי.

כמו כן, סביר להניח שהנ"ל מחושב ביחס לכמות הטקסט שיש בעמוד. אם מדובר בעמוד עם המון תוכן, כמו למשל המאמר שלי מעל 100 גורמים המשפיעים על דירוג אתרים, שממנו יש הרבה קישורים יוצאים – עדיין האיכות שלהם נשמרת כי זה יוצא הגיוני בהתייחס לכמות המידע. אם מדובר בעמוד שבו מעט מאד מלל והמון קישורים יוצאים – פה זה כבר מקבל יחס שונה לחלוטין.

בנוסף, קישורים רבים לאתרי ספאם, אתרי סקאם, ובאופן כללי אתרים באיכות נמוכה יכולים לפגוע באמינות האתר המקשר וכפועל יוצא גם מאיכות הקישור שתועבר בסופו של דבר.

11. אחוז השימוש בקישור

זהו נושא שנוטים לדבר עליו הרבה לאחרונה – עד כמה הגולשים משתמשים בקישור באתר, ולאחר מכן האם הם מרוצים מהאתר שהגיעו אליו? לגוגל יש כמה דרכים למדוד את הדברים האלה:

  • נתונים משימוש בדפדפן כרום (שמשמש, בין היתר כמעין רוגלה של גוגל)
  • גוגל אנליטיקס
  • טולברים למיניהם שמותקנים בדפדפן
  • וכנראה עוד דרכים שאני פחות מכיר…

לפי הנתונים בשטח, הפרמטר הזה, עדיין לא נכנס חזק יותר מדי חזק לשקלול תרומת הקישורים, שכן בתכלס רוב הקישורים לא מביאים טראפיק אבל כן מחושבים לצורך הדירוגים. את זה אני אומר על סמך מידע באנליטקס של מאות אתרים.

12. עומק באתר

עד כמה העמוד ממנו יוצא הקישור, נמצא עמוק בהיררכיה של האתר? כלל האצבע הוא שעמוד שקרוב יותר לדף הבית (בדרך כלל העמוד החזק ביותר באתר) "יהנה" יותר מכוחו של הדף הבית, וכל שלב נוסף בהיררכיה הכח הזה ילך ויפחת.

אם למשל קיבלתם קישור חיצוני מתוך מאמר כלשהו באתר, בדרך כלל על מנת להגיע לעמוד התהליך יהיה דף הבית -> מאמרים -> העמוד הספציפי.

כלומר, מרחק 2 קליקים מדף הבית. בעזרת שימוש בקישורים פנימיים וחיצוניים, ניתן יהיה לחזק את כוחו של הדף הזה עוד יותר, ובעקבות כך גם את הקישור היוצא ממנו.

13. ותק הקישור

תרומתם של קישורים נמדדים לאורך זמן.

גוגל לא ממהר לשקלל קישור חדש בדירוגים ולכן גם אם ניסיתם לאנדקס את העמוד שממנו יוצא הקישור במהירות, ככל הנראה לא תראו את האפקט שלו באופן מיידי.

מה גם שהציון שגוגל נותן לכל עמוד בתוצאות החיפוש נסתר מעינינו ולכן לא ניתן לדעת האם הציון של העמוד עלה או ירד. לדוגמא, יכול להיות שהפער הצטמצם בין מקום 2 ל3 אבל אין לנו שום דרך לדעת את זה.

מצד אחד, ישנה חשיבות גם לקישורים חדשים, שכן זה מעיד על כך שהאתר יוצר עניין ברשת ומקבל המלצות חדשות, אך גם לקישורים ותיקים מפני שזה כביכול אומר שההמלצה של האתר עדיין בתוקף.

14. מיקום השרת

המיקום הפיזי של השרת, בו מאוחסנים האתרים עם הקישור היוצא, גם להם ישנה השפעה בשקלול הקישורים של גוגל.

אם למשל, יש לי אתר ישראלי על שרת ישראלי שמכוון אל קהל יעד ישראלי, סביר להניח שרוב הקישורים שלי גם יהיו מאתרים ישראליים.

במידה ורוב הקישורים המגיעים אליי הם ממדינות לא קשורות כמו רוסיה, פקיסטן וכאלה – זה יכול להצביע על משהו לא טבעי.

כמובן שהגיוני לקבל קישור ממדינה אחרת, כמו שאני מקשר לבלוגים של SEO באנגלית כל הזמן, אבל הכל תלוי בהקשר.

קישורי ספאם שנשתלים באופן אוטומטי על ידי תוכנה כזו או אחרת, באתר בשפה אחרת לגמרי אבל עם טקסט עוגן בעברית – עדיין עובדים, וזו לדעתי תעודת עניות לגוגל. בתחומים מסוימים רואים את זה הרבה (מנעולנים, אינסטלטורים), ובמקרה הזה לגוגל אין הרבה ברירות אלא להציג את מי שמזבל הכי פחות, או הכי "איכותי".

בעזרת כלים כמו Majestic או Ahrefs, ניתן לבדוק היכן מאוחסנים האתרים שמקשרים אליכם.

Majestic - מפת קישורים

15. תדירות הקישורים (Link Velocity)

תדירות הוספת קישורים לאתר היא פרמטר די משמעותי, וכזה שלגוגל קל לעלות עליו בכדי לזהות ספאם וניסיונות לספאם. מדובר במדד יחסי, ויש כמה דברים שנלקחים בחשבון:

  • האם האתר שייך לגוף גדול (ולכן הגיוני שיקבל הרבה קישורים בזמן קצר)?
  • האם האתר מייצר תוכן בהתאם לקצב שבו הוא מקבל קישורים נכנסים?
  • האם הקישורים מתפזרים על פני עמודים חדשים שעולים לאתר או שרובם מתנקזים לדף הבית ו/או מספר עמודם מרכזיים?
  • האם ישנו קצב הדרגתי שבו נבנים הקישורים או שיש פיקים משמעותיים ואז שוב ירידה?

גוגל מסתכל על כל הדברים האלה ובעזרתם מנסה לחשב האם יש פה פרופיל קישורים טבעי או קומבינה.

באתרים ותיקים יותר, שצברו סמכות ואמינות בעיני גוגל, הופעה של אלפי או עשרות אלפי קישורים באופן פתאומי ככל הנראה יצביע על ניסיון לבצע SEO שלילי, ורוב הסיכויים שגוגל אוטומטית יתעלם מקישורים אלה, שכן לא סביר שאתר כזה יעשה דבר כזה ביוזמתו.

יחד עם זאת, לא הייתי נותן יותר מדי קרדיט לגוגל בנושא הזה ותמיד כדאי להיות עם אצבע על הדופן, ובמקרה הצורך להשתמש ב"נשק יום הדין" – Disavow Tool.

16. כמות קישורים פר דומיין

ככלל אצבע, השאיפה צריכה להיות להשיג קישורים מכמה שיותר דומיינים שונים, ולא הרבה קישורים מאותו דומיין.

כל קישור שני ומעלה מאותו דומיין, יתרום לכם פחות. שחושבים על זה, זה הגיוני – מה יותר שווה: 2 המלצות של בנאדם אחד או 2 המלצות של 2 אנשים שונים?

יחד עם זאת, לא מספיק רק גיוון בדומיינים אלא גיוון בכתובות IP של הדומיינים, פרטי whois שונים ובקיצור – כמה שיותר אתרים שלא קשורים אחד לשנים שיקשרו עליכם, כמובן תוך שמירה על איכות הקישורים.

אני מתייחס לנושא הזה גם בסרטון הבא:

17. הדדיות

בהנחיות האיכות שלהם בנוגע לקישורים, גוגל מצהירים שיותר מדי קישורים הדדיים ("קשר אליי ואקשר אליך") מפרים את הכללים שלהם, ולכן יכולים לפגיעה בדירוגים.

בניגוד להצהרות אחרות של גוגל, פה דווקא יש קשר למציאות. לא כדאי להגזים ביותר מדי קישורים הדדיים, יחד עם זאת כמה בודדים בוודאי לא יזיקו – הכל ביחס לכמה קישורים סה"כ יש לכם, כמה מהם הדדיים וכמה חד-כיווניים.

עוד על קישורים הדדיים:

18. קישור אדיטוריאלי

קישור אדיטוריאלי (Editorial) זה קישור שהיה צריך לעבור את אישור העורך – בין אם זה בעל האתר או מי מטעמו. בתכלס, זה אומר קישור שאין לכם דרך להשיג בכוחות עצמכם (כמו למשל לפרסם הודעה בפורום עם אישור אוטומטי), אלא בעזרת ה-אוקיי של מישהו.

זה יכול להיות קישור טבעי שמישהו החליט לקשר אליכם מיוזמתו, או במסגרת שיתוף פעולה – פוסט אורח או כתבה ששלחתם שמצריכה את אישור בעל האתר. יחד עם זאת, וכמו שציינתי במאמר הזה כבר כמה פעמים – אין חשיבות למדד הזה בפני עצמו, אלא ביחס למדדים אחרים.

ניקח למשל אתרי מאמרים שמצריכים את אישור העורך – למרות שהם קישור אדיטוריאלי, האם זה נחשב קישור איכותי? התשובה הקצרה – ממש לא.

19. אזכורים

אזכורים מרחבי הרשת, על שם המותג / האתר אך ללא קישור אמיתי – גם להם יש חשיבות מסוימת. זה נכון בעיקר בהקשר של קידום אתרים מקומי, שיש אזכורים של שם העסק, ביחד עם כתובת, טלפון ופרטים מזהים נוספים – מה שנותן לגוגל אינדיקציה שמדובר בעסק אמיתי, ולפעמים גוגל גם שואב את המידע מאינדקסים שונים על מנת להציג פרטי עסק בתוצאות המקומית.

מלבד זאת, לאזכורים לאתר מסוים בנוסף לתחום בו הוא עוסק, יכולה להיות תרומה גם לSEO המסורתי. למשל אם מישהו כותב על קידום אתרים וכותב את השם שלי, אבל ללא קישור – גוגל עדיין יכול לעשות אחד ועוד אחד ולהבין השם שלי מתקשר עם התחום קידום אתרים ולחזק את האתר שלי בצורה כזו או אחרת.

סביר להניח שמדד זה ילך ויהפוך למשמעותי יותר בעתיד הקרוב.

20. גיוון בכתובת IP ו-C-CLASS

כפי שהזכרתי בסעיף הדומיינים, לא מספיק לקבל קישורים ממגוון דומיינים שונים – אלא גם מכתובת IP וכתובת C-CLASS שונות.

כל הפיזורים האלה מטרתם אחת – להראות שאין פה קשר מובהק בין האתרים המקשרים, כך שיראה שהאתר מקבל המלצות (קישורים) שונות מהרבה גורמים שונים ובלתי תלויים. כמובן שפרופיל קישורים טבעי בדרך כלל יעמוד בתנאים הנ"ל.

21. קונטקסט הקישור

לא ראיתי אזכור לכזה דבר באף מקום אבל נראה לי הגיוני שגוגל משתמשים בזה.

לפעמים קישורים מגיעים מתוך קונטקסט שלילי (דיס-המלצה, השמצות וכו') ובמקרה כזה, כך ההגיון שלי לפחות אומר – הקישור לא צריך לתרום לדירוגים ואולי להפך. האם אני נותן לגוגל יותר מדי קרדיט שאכן דבר כזה קיים? ייתכן, אבל נראה לי שסביר להניח שזה קיים במידה כזו או אחרת.

22. קישורים פנימיים

כתבתי מדריך שלם על קישורים פנימיים ואיך משתמשים בהם נכון.

אז אמנם הם לא קישורים חיצוניים אבל עדיין יש להם השפעה לא מבוטלת על קידום וחיזוק עמודים אחרים באתר. שימוש נכון בקישורים פנימיים, גם בשימוש במבנה והיררכיה של האתר וגם תוך ניצול של תשתית קיימת של תוכן, יכולים לעשות הבדל משמעותי.

הגעתם עד לפה? איזה כיף

עוד חשוב לציין – הפרמטרים האלה משתנים לאורך השנים לפי האופי הדינמי של האינטרנט. לכל אחד מהם יש סקאלה מסוימת וכאשר יש יותר מדי קיצוניות בסקאלות השונות, זה יכול להעמיד את האתר בסיכון. שאפו לשמור על כמה שיותר איזון וקרבה לצד החיובי של הסקאלה. ניתן 2 דוגמאות קיצוניות:

קישור רע – קישור לא רלוונטי מאתר לא סמכותי שיוצא ביחד עם עוד מאות קישורים אחרים לדף מסוים.

קישור טוב – קישור רלוונטי מאתר סמכותי מתוך עמוד חזק שמדורג היטב בגוגל, עם מינימום קישורים יוצאים אחרים באותו הדף, וכזה שגם מעביר טראפיק לאתר על בסיס קבוע במידה כזו או אחרת.

מדריכים נוספים על קישורים חיצוניים

כמו בכל מאמר – אם יש לכם מה להוסיף, להעיר, לשבח, לשלוח אימוג'ים של קקי וכו' – אשמח לשמוע מכם 🙂

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו