דף הבית / מקרי בוחן / האתר שלכם עושה פינג פונג בתוצאות? מה זה אומר ואיך מתמודדים

האתר שלכם עושה פינג פונג בתוצאות? מה זה אומר ואיך מתמודדים

לפני חודש בערך, קמתי לבוקר שגרתי של קפה ובדיקת מיקומים מול המחשב (#משפטים_של_מקדמי_אתרים…). עברתי עם המיקומים של רוב מלקוחותיי, כדי לבדוק אם היו שינויים משמעותיים. ביום שגרתי יש פה ושם עליות קטנות או ירידות קטנות, שום דבר חריג.

הלקוח שהבהיל אותי

אבל, בדיקה אצל לקוח חד כמעט עשתה לי התקף לב. חצי מהביטויים התרסקו כמעט לחלוטין ולא הופיעו במאה התוצאות הראשונות של גוגל. מבדיקה יותר מעמיקה התברר לי ש2-3 מהעמודים המרכזיים נפלו בדירוגים וכל השאר נשארו יציבים כמו סלע. חשוב לציין זה לא קרה בזמן של עדכון אלגוריתמי כלשהו, בטח לא פינגווין ופנדה שיוצרים הרבה רעש ובאזז ברשת ביום שהם יוצאים.

מראה עיניים הרבה יותר טוב ממילים, אז אצרף לכם כאן את סטטוס הדירוגים של הלקוח, במבט של 3 חדשים אחורה:

 לקוח שנפגע - 3 חודשים אחורה

ניתן לראות בתמונה שהלקוח שמר על יציבות יחסית לאורך זמן, אך פתאום ביום בהיר – התרסקות טוטאלית בלא מעט ביטויים, מה שהוריד משמעותית את ממוצע המיקומים.

אז מה קרה פה?

ניתן לראות שלא רק שהמיקומים התרסקו, אחר כך הם המשיכו להשתגע בתוצאות ולעשות פינג פונג מטורף בין תוצאות 20-30 לבין "שומקום" ולכן הקפיצות האלו שרואים בסוף הגרף. אני מדגיש שהגרף מציג ממוצע מיקומים שמתחשב בכל הביטויים (גם אלו שלא נפגעו), לכן הוא לא ממחיש את הקיצוניות שהייתה בפועל עם הביטויים שנפגעו.

אני אשקר אם אומר שזו פעם ראשונה שקורה לי שאתר מתרסק. יצא לי לראות אתרים מתרסקים בעיקר בעדכוני אלגוריתם אגרסיביים כמו פינגווין הראשון הידוע לשמצה (24.04.2012 – תאריך שייחרט בזכרוני לעד), אבל כזאת נפילה המתאפיינת בהתרסקות חלקית של עמודי האתר בתוצאות המלווה בפינג פונג עצבני – כזאת עוד לא ראיתי.

חשוב לציין שיש סוף טוב לסיפור, והנה הגרף נכון להיום, במבט של שנה אחורה:

 לקוח שנפגע - שנה אחורה

לאחר תקופה מורטת עצבים של חודש בערך, האתר חזר ב90% למיקומים שהיו לו לפני הנפילה, ונכון לכתיבת שורות אלו נשאר יציב כבר במשך כמה ימים (טפו טפו שום בצל).

אז מה גרם לכך?

קשה לדעת, מה שבטוח שזאת הייתה פגיעה אלגוריתמית ולא ידנית. בנוסף, קצת רקע על היסטוריית הקידום של האתר, רק כדי לסבר את האוזן:

  • האתר קיים בערך שנה וקודם מ-0 על ידי בלבד.
  • לאתר בוצע קידום איכותי בדגש על תוכן שהקהל מחפש, מעט קישורים אבל באיכות גבוהה, שמירה על כללי אופטימיזציה ושום פעולות מפוקפקות שיכולות להסביר תופעה שכזו.
  • לא התקבלה הודעה ידנית ב WebMaster Tools.
  • למרות הפגיעה, טראפיק האתר לא צנח באופן משמעותי מדי (אולי ב-20%) בתקופה המשוגעת, כנראה כי הוא התחיל להיות ידוע בתחומו (תחום התיירות/פנאי) ולקבל תנועה ישירה.

בנוסף, בעזרת התייעצות עם כמה קולגות מהתחום, התוודעתי לעדכון הזה של גוגל, שאף נרשם כפטנט של גוגל. מבלי להתעמק יותר מדי במשמעות, מדובר בגדול בעדכון שנועד לבדוק עם בעל האתר מבצע פעולות ספאם. אם לגוגל יש חשד כזה, הם ישחקו עם הציונים של עמודי האתר (כאמור במקרה שלי זה היה בעמודים ספציפיים בלבד – אלו שהיו מדורגים על ביטויים תחרותיים יותר) בשביל להלחיץ על בעל האתר / המקדם ולנסות לגרום לו לבצע שינויים משמעותיים באתר (לשנות טקסטים, להוסיף קישורים חיצוניים ועוד).

במידה וגוגל מזהים התנהגות כתוצאה מפאניקה, הם יכולים להחליט "להאריך" את העונש כיוון שיש כאן התנהגות של ספאמר. מדיווחים שונים שמצאתי ברשת, המשחק הזה יכול להמשך כמה שבועות, כמה חודשים ומקרים מסוימים גם הרבה יותר מכך. במקרה שלי כאמור, הסיוט נגמר לאחר חודש בערך.

מסקנות והמלצות

קודם כל, במידה ואתם חווים ירידה במיקומים, במיוחד ירדידה דרסטית של עשרות מיקומים בתוצאות, הדבר הכי חשוב זה לא לבצע שינויים קיצוניים באתר אלא לנסות לנתח את המצב בקור רוח (עד כמה שאפשר).

חשוב לבדוק האם מדובר בעונש רוחבי לכל ביטויי האתר (אולי פינגויין או עדכון רוחבי אחר שמתייחס לקישורים), האם מדובר בנפילה חלקית של עמודים המלווה בפינג פונג של התוצאות? האם התקבלה הודעה על פעולה ידנית ב WMT?

כמובן שיכולים להיות מקרים גם שמתייחסים לתוכן כפול, תוכן רזה, ריבוי עמודים באתר שלא נותנים ערך מוסף לגולש ומכילים מידע דל מאד, טכניקות בלאק האט שעבר זמנן, ועוד מליון סיבות. יש לבצע בדיקה יסודית על האתר עצמו ומחוצה לו (קישורים, אחסון, מהירות וכו') לפני שמגיעים למסקנות ולפני שמבצעים שינויים דרסטיים.

במקרה ונפגעתם בעדכון "פינג פונג" (שם שהמצאתי, כן?) כפי שתואר כאן, ההמלצה הכי טובה שלי אליכם היא להמשיך לקדם בצורה איכותית עד כמה שאפשר, כאילו גוגל לא היה קיים. כלומר: להמשיך לעדכן את האתר בתכנים איכותיים בדגש על הגולשים, להמשיך לנסות לייצר שיתופי פעולה איכותיים בלבד, ולשפר עמודים קיימים בדגש על חווית משתמש ולא רק אופטימיזציה למנוע חיפוש. אם יתמזל מזלכם, האתר יתאושש ככל הנראה תוך כמה שבועות.

מקווה שהפוסט עזר, ולו במקצת. במידה וחוויתם משהו דומה ורוצים לשתף, מאד אשמח לשמוע כאן בתגובות!

דניאל


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

ניסוי CTR עמית מלכי

השפעת אחוזי הקלקה (CTR) על תוצאות החיפוש – מקרה בוחן

זה לא חדש שלאחוזי הקלקה בתוצאות יש השפעה על הקידום. לגוגל יש אינטרס להציג תוצאות ...

עדכון Mobile First

עדכון ה – Mobile First של גוגל: כל מה שחשוב לדעת

בשנים האחרונות הסמארטפונים תופסים חלק נכבד יותר ויותר מחיינו ולכן אין זה מפתיע שגם אחוזי ...

4 תגובות

  1. 1mariqu@gmail.com'

    אחלה כתבה , תודה!

  2. בכיף, שמח שנהנית 🙂

  3. tomer@gmail.com'

    עזוב את הפינג פונג.. קוראים לזה google dance 🙂

    • גוגל דאנס זה שם כללי לריקודים של גוגל, פה אני מדבר על תופעה קצת יותר ספציפית.. אבל כן בגדול אתה צודק. 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה