דף הבית / מקרי בוחן / קייס סטאדי: כיצד חסימה של מעל 500 עמודים לסריקה הקפיצה את האתר בדירוגים

קייס סטאדי: כיצד חסימה של מעל 500 עמודים לסריקה הקפיצה את האתר בדירוגים

במקרה הבא אני הולך להציג משהו שאולי ישמע מוזר: אתר עם קצת יותר מ-1500 עמודים מאונדקסים בגוגל, ש"איבד" שליש מהעמודים שלו באינדקס אבל המיקומים שלו בגוגל השתפרו פלאים. וכל זה בוצע בלחיצת כפתור.

איך זה ייתכן? הכל בפרק הבא 🙂

מקרה בוחן Noindex

קצת רקע: מדובר באתר וורדפרס בתחום של דפוס/מוצרי פרסום וכו'. עסק קטן. בעצם זה סוג של אתר קטלוגי שכולל גם אפשרות סליקה (לא בדיוק אתר מסחר קלאסי, מעין יצור כלאיים).

הלקוח לא איתי יותר מדי זמן, מדובר על תקופה של חצי שנה בערך.

הבעיה: כ-1/3 מהעמודים באתר היו מסוג תגית מוצר (product-tag/).

למי שלא מכיר קצת אסביר: בוורדפרס יש אפשרות לשייך פוסטים ומוצרים גם לקטגוריות וגם לתגיות. על קטגוריות לא חושב שיש צורך להרחיב. תגיות אלו בעצם עמודי ארכיון שמציגים אוסף פריטים (מוצרים, פוסטים וכו') עם מכנה משותף.

תגיות דומות ברעיון לקטגוריות אבל לרוב נוטים לשייך כל מוצר לכמה וכמה תגיות (לפעמים אפילו עשרות) בחשיבה שזה עוזר לקידום בגוגל. כך הלקוח שייך את כל מאות המוצרים שיש לו באתר לתגיות שונות עד שהגיע למצב שיש מאות כאלו באתר (כמעט 600).

חיפוש קטן בגוגל בעזרת פקודת site ופקודת inurl ממחישים את זה במהירות:

חיפוש עמודי תגיות בגוגל
חיפוש עמודי תגיות בגוגל

לעוד טיפים לחיפושים מתקדמים שאפשר לבצע בגוגל.

האם תמיד עמודי תגיות מהווים בעיה?

לא, ממש לא.

מתי זה מתחיל להיות בעייתי?

שיש המון כאלו ושהם מהווים אחוז נכבד מסך העמודים הכולל באתר. במקרה הזה כאמור מדובר בבערך שליש – זה המון. רוב עמודי התגיות לא תורמים מאום לערך של האתר – כי בדרך כלל אין בהם שום תוכן ייחודי ומשלהם והם בסך הכל אגרגטורים של עמודים אחרים (לרוב כאמור – מאמרים או מוצרים).

יש אתרים שכן משקיעים יותר בתגיות ונותנים תיאור ייחודי לכל עמוד כזה אבל ברוב המקרים זה לא קורה.

כשגוגל בוחנים את האתר שלנו, תמיד מה שיותר חשוב זה האיכות ולא הכמות: איכות התוכן, איכות הקישורים וגם איכות האינדקס.

איכות האינדקס זה מושג שהמצאתי כרגע 🙂 אבל שלא תתבלבלו – יש לזה משמעות רבה.

הכוונה היא בגדול: מהו אחוז העמודים באתר שלנו (דגש על אלו שגוגל מכיר ומאנדקס) שנחשבים איכותיים וכאלו שמביאים ערך לגולש? התשובה האידיאלית צריכה להיות כמובן 100%. זה לא קורה ברוב האתרים, אבל צריך לשאוף למשהו קרוב לזה.

במקרה המדובר, אחוז העמודים האיכותיים ובעלי הערך עמד על קרוב ל70%, בהנחה ואני מוריד את כל התגיות. ברגע שחסמתי את כל עמודי התגיות מהאינדקס (על ידי הגדרה פשוטה בתוסף Yoast), בעצם העלתי את האחוז הזה הרבה יותר קרוב ל-100%.

יש לזה גם משמעות בהקשר של תקציב זחילה – על מנת לייעל את הסריקה של הרובוטים של גוגל, אל תעשו להם עבודה קשה – כמה שפחות עמודי זבל, כך הסריקה תהיה אופטימלית יותר וגוגל ימצא את התוכן החשוב יותר בקלות ובמהירות. בהקשר זה אני ממליץ לקרוא על עדכון פנדה שמתייחס הרבה להיבטים של התוכן.

אני מצרף פה גם סרטון של מאט חתולים שמתייחס לשאלה "האם אתרים עם יותר עמודים ידורגו טוב יותר"?

אמ;לק – לא בהכרח.

אני מצרף פה גם מצגת של ג'ף פרסטון שהוצגה בכנס SMX בסיאטל ביוני 2017 שהוא מתאר מקרה דומה (רק בסקייל הרבה יותר גבוה):

אז מה קרה לאחר חסימת העמודים?

לאחר חודש וחצי בערך מחסימת עמודי התגיות, זה מה שקרה למיקומים בגוגל:

שיפור במיקומים בעקבות הסרת תגיות

העליות שאתם רואים מתייחסות למצב המיקומים נכון לכתיבת שורות אלו (7/8/2017) לעומת חודש וחצי לפני כן – מתי שהתרחש השינוי שעשיתי.

אני מאמין שגוגל רק עכשיו מתחיל להגיב לזה ובקרוב יהיו שיפורים נוספים.

חשוב לציין שלגוגל לוקח יותר זמן לסרוק את כל העמודי התגיות ולעדכן באינדקס שהם חסומים, מפני שאלו עמודים שנמצאים מטבע הדברים עמוק יותר בהיררכיה ולזחלן לוקח יותר זמן להגיע אליהם.

ועכשיו לכמה שאלות שאולי צצו לכם בראש בעקבות המקרה הזה:

1. האם לרוץ לחסום את כל עמודי התגיות אצלי באתר?

לא כל כך מהר. כמה דברים שכדאי לבדוק לפני כן:

2. האם עמודי התגיות מביאים תנועה לאתר?

ניתן לבדוק זאת בקלות באנליטיקס במסך הבא (ללחוץ להגדלה, או לסובב את המסך אם אתם בסמארטפון):

פילטור עמודי תגיות באנליטיקס
פילטור עמודי תגיות באנליטיקס

נכנסים ל Behavior <-  Landing Pages ולאחר מכן רושמים בשדה הפילטר /tag/ על מנת לסנן תצוגה של עמודי תגיות בלבד. זה משתנה מסוגי עמודים ומערכות שונות אז כדאי לוודא מהו ה-url של עמודי התגית במערכת.

למקפידים אפשר גם לבחור סגמנט של תנועה אורגנית בלבד ולקבל תמונה יותר מדויקת (במקרה שלי זה לא שינה הרבה).

מה שהמסך הזה בעצם מציג לנו זה את כל עמודי התגיות באתר שהגיעו אליהם ישירות, כלומר "נחתו בהם" והם העמוד הראשון הנצפה בסשן.

ברגע שעשיתי את זה אני יכול להבין מהר מאד האם עמודי התגיות שווים לי משהו ומביאים לי טראפיק. בצילום מסך הספציפי ניתן לראות שהם הביאו לי במהלך יולי 2017 סך הכל 42 ביקורים, שזה אחוז קטן מסך הטראפיק הכולל לאתר שלי.

האם כדאי לוותר עליהם? במקרה שלי אני מעדיף שלא. אני מתכוון להשקיע בהם יותר ולתת טקסט ייחודי ולהעשיר כל אחד מהם בהמשך. ככה עשיתי בתגית של וורדפרס למשל.

3. כמה עמודים כאלה יש ומה האחוז שלהם מהאינדקס?

שאלה נוספת שכדאי לשאול –הדרך הקלה והמהירה לבדוק את זה באמצעות חיפוש כזה בגוגל:
site:domain.co.il inurl:tag שכפי שהדגמתי לעיל, מציג את מספר עמודי התגיות שגוגל מאנדקס באתר. לאחר מכן יש לבצע את אותה הבדיקה רק בלי הפרמטר inurl על מנת לראות כמה עמודים גוגל מאנדקס בכל האתר, ולחפש את ההפרש ולהבין עד כמה עמודי התגיות משמעותיים מבחינת הנפח שלהם באתר.

בדיקה נוספת שאני ממליץ לעשות היא בעזרת Screaming Frog, האולר השוויצרי של כל איש SEO. פשוט להריץ סריקה על האתר ולסנן תצוגה של עמודי תגיות בלבד בעזרת שדה הפילטר. הבדיקה מאד דומה ברעיון לזאת של גוגל, אבל תיתן לכם גם מבט זריז על מצב האופטימיזציה של התגיות ואולי גם תמצא לכם עמודים שגוגל לא מצא.

מה עכשיו?

במידה וראיתם כי העמודים האלה בקושי מביאים טראפיק + הם מהווים אחוז גדול מעמודי האתר, ייתכן מאד שהם פוגעים בביצועי האתר ומונעים ממנו להתקדם עוד יותר.

במקרה הזה אני עדיין לא ממליץ לבצע חסימה גורפת של העמודים מהאינדקס אלא להתייעץ עם מקדם אתרים.

במידה והם מביאים טראפיק לא רע ולא תופסים נפח מאד גדול באתר – ההמלצה להשאיר ולטפח אותם, כלומר – לבצע להם אופטימיזציה על מנת לנצל אותם עוד יותר ולגרד מהם עוד תנועה אורגנית, להגדיר להם טייטלים ודיסקריפשנים מעולים, להכניס בהם מלל ייחודי ועוד.

עכשיו אתם..

מה דעתכם על מקרה הבוחן? יצא לכם להתמודד עם משהו דומה? יש לכם מה להוסיף? שאלות וכו'? דברו איתי 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

קידום חנות וירטואלית

קידום חנות וירטואלית: מדריך קידום אתרי מסחר בגוגל

קידום חנות וירטואלית (אתרי E-Commerce) נחשבת למשימה מאתגרת: מדובר בדרך כלל באתרים גדולים, שיכולים להכיל ...

איך אפשר לזרז את תהליך הקידום?

איך אפשר לזרז את תהליך הקידום האורגני?

אחת מהשאלות הראשונות ששואלים את מקדמי האתרים היא "כמה זמן ייקח לקדם את האתר שלי?". ...

8 תגובות

  1. virial@gmail.com'

    אני בדרך כלל לא מאפשר סריקה של תגיות, אבל פעם ראשונה שאני שומע ששינוי כזה הביא לכזו עלייה במיקומים! כיף לקרוא ולהחכים

    • תודה 🙂 זה אתר שקיבלתי בירושה וזה היה המצב הנתון. במקרה הספציפי הזה גם אני לא הייתי מאנדקס בכלל את התגיות האלו.

  2. yoankatz@gmail.com'

    אוי זה מזכיר לי מקרה דומה עם תגיות פורטפוליו – ותכלס יש הגיון הרי מה הטעם לאנדקס דפים חסרי ערך.

  3. mail2m@gmail.com'

    אחלה כתבה, החכמתי. נבדוק ונעדכן!

  4. felix@digitouch.co.il'

    "איכות האינדקס" אחלה מושג, הולך ליישם את זה, ולהעביר את האתרים "ניקוי איכות" 🙂

  5. micha@drshivuk.co.il'

    מזמן שמתי לב שתגיות לא ממש תורמות לקידום האתר אז הפסקתי להוסיף אותן לפוסטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה