דף הבית / ראיונות / אחד על אחד עם פשה קגן

אחד על אחד עם פשה קגן

ברוכים הבאים לראיון החמישי  בסדרת הראיונות שלי עם אנשים בולטים מהתחום. בפעמים הקודמות דיברתי עם איציק נוסצקי, טל זולברג, שמוליק דורינבאום ועמנואל הוכשטדט (זקן השבט).

והפעם – פשה קגן, איש SEO שאני אישית מאד מעריך, עם חשיבה יצירתית שחורגת הרבה מגבולות המיינסטרים, בקטע טוב..כפי שאפשר להתרשם מהתשובות בהמשך.

פשה קגן

שלום פשה, כמיטב המסורת – אשמח את תתחיל קצת בהצגה עצמית: מי אתה, איך נכנסת לתחום, מה עיסוקך בימים אלו ואיזה להקת מטאל אתה הכי אוהב

נעים מאוד! אני פשה קגן, מקדם עצמאי, יועץ, מתכנת פה ושם ופריק של קוד יפה.

אני בתחום לחלוטין במקרה, הג'וב האמיתי הראשון שלי אחרי השירות הצבאי היה תמיכה טכנית בחברת בניית אתרים – ומשם התפתחתי לניהול הצוות עצמו, ניהול נכסי החברה ברשת (מה שלימים הבנתי שנקרא in-house SEO), קידום פעיל ואז ניהול מחלקת קידום.

לעצמאות פניתי בשביל ההזדמנות לעסוק במה שאני באמת רוצה, ללא "אילוצי הנהלה" ובצורה שנראית לי – מה שאומר בחירה חופשית של לקוחות לפני עניין אישי, התאמה של פתרונות נקודתיים פר לקוח ועבודה איכותית.

היום – אני מגוון. אני מחזיק מספר ריטיינרים קבועים עם לקוחות שנבחרו על בסיס עניין אישי (אני נהנה במיוחד מ-SEO לסטארטאפים), מייעץ למספר מוסדות, חופף מרחוק צוותי SEO במדינות אחרות ומנסה לפעול מתוך עניין. אני גם מפתח לפי הצורך, מתחזק שרתים, מאיץ אתרים, אם אין ברירה – מפרסם, מתווך ובתוך כל זה גם מנסה להיות אבא…

התקלת אותי עם להקת המטאל ☺ הפלייליסט שלי משתנה בערך אחת לשבוע – אבל אנצל את המעמד ואפרגן ללהקה באר-שבעית מקומית בשם Salvation שאלבום הבכורה שלהם נכנס לטופ פייב שלי ב-2015.

תוכל לספר קצת איך אתה ניגש לפרוייקט SEO? מה הם הדברים הראשונים שאתה בודק, ואיך מתבצעת לאחר מכן הפעילות בשוטף?

עקב אופי הלקוחות המשתנה שלי בימים אלו – יש לי כמה גישות ל-SEO. בגדול – אני מנסה לדאוג לכך שהתהליך שלי יהיה הוליסטי ככל האפשר – ואני יכול להגיד שהיעדים של סטארטאפים לא תמיד דומים ליעדים של אתרים "רגילים": יצא לי לקדם אתר במטרה לייצר מיצוב והכרה לקראת השקה, עשיתי "קידום עבור משקיעים" – פרוייקט שנועד לעזור לסטארטאפ לגייס משקיעים, ייעצתי לגוף חינוכי גדול בנושאים שגובלים ב-UX. נראה לי שהתמונה ברורה 🙂

מה שאחיד בכל סוג של פרוייקט הוא למידת עולם התוכן של הלקוח, ולדעתי מדובר בשלב החשוב ביותר. אני בודק באיזה "חלל" הלקוח שלי פועל, מי מדבר שם ועל מה, מהו האופי של צרכני התוכן (גולש רגיל אינו קורא תוכן באותה צורה כמו משקיע), מי מתחרה על איזו תוצאה ובאיזו פלטפורמה (לא תמיד גוגל, mind you) וכמובן מוודא שאני יכול לעמוד בכל ההתחייבויות שלי במסגרת התקציבית.

הפעילות בשוטף לרוב כוללת מטרה אחת עיקרית, לעשות whatever it takes כדי להשיג את מה שצריך. לפעמים זה אומר להתלוות למשא ומתן ולפעמים – לתכנת עד שהשמש מפציעה בבוקר…

איך אתה מחלק את העבודה שלך, באחוזים, של On-page מול Off-page?

שניהם חשובים, והתמהיל נקבע לפי הצורך בשטח. לדעתי, זה מאוד דומה לבקשת משכנתא, כשהבנקאי עובר על הנתונים ומציע תמהיל של 3-4 ערוצי הלוואה שונים באחוזים מותאמים ללקוח.

יש לי לקוחות שעבורם נעשית עבודה במסגרת האתר בלבד (אגב, לא רק תוכן. יצא לי לתכנת מערכות שיקלו על מנהלי התוכן ובכך הגבירו את תדירות העדכון – שיקול מערכתי) ובצד השני של המתרס עבודת אוף-סייט בלבד – וכל דבר באמצע.

בפרוייקט SEO "רגיל", כנראה שאציע להקדיש את החודש הראשון לעבודת on-site בלבד, ולאחר מכן – לפי הצורך בפועל. לקוח שטיפלתי בו לאחרונה ביטל לי כל צורך בעבודת off-site – עקב השקה מאוד מוצלחת שבמסגרתה כתבו עליו באופן אורגני לחלוטין בכל אתר טכנולוגי נחשב, ושם השיקול היה לייצר תשתית באתר שתתמוך במותג לטווח הרחוק ותשרוד שינויי עיצוב, למשל.

יש כלים שאתה משתמש בהם על בסיס קבוע ויכול להמליץ עליהם?

הכלים שלי משתנים פר פרוייקט, אבל נראה לי שהכלי המרכזי ביותר והבולט ביותר הינו Zefo – מערכת ניהול עבודת הקידום פרי עמלו של ידידי ניר אדר. לאורך השנים, אני מגלה שהמערכת יודעת לעשות עוד ועוד פעולות שכל אחת מהן הינה כאב ראש בזכות עצמו: מעקב מיקומים, יש. ניהול לקוחות, יש. מעקב קישורים, יש. מערכת תיעוד ודוחות, יש. כלי מחקר, יש. עבור לקוח אחד אני עשוי להשתמש ביכולות מעקב הביטויים, ועבור אחר – רק בכלי המחקר.

צמד כלי עבודה שנמצאים אצלי ב"חיוג מהיר" הם Notepad++ לעריכת קוד ו-WinSCP לכל נושא FTP/SSH שקיים. אני יודע שקיימים עורכי קוד טובים יותר, כנראה שאני אולד-סקול כזה 🙂

בגזרת הכלים הייעודיים – ארגז הכלים שלי כולל את SEMRush לצרכי מחקר מעמיק, Screaming Frog לניתוח האתר עצמו, Pingdom Full Page Test (נכון שאמרתי שאני מאיץ אתרים מדי פעם?…) ומגוון מאוד רחב של כלים שאני משתמש בהם לפי הצורך (מכירים עוד אנשים שיש להם HTTP Header checker במועדפים)?

וכמובן – תודה מיוחדת נתונה לרכב שלי שבזכותו אני מגיע למקומות ופוגש את האנשים, המחשב הנייד (שלמעשה, הוא משרד נייד) והסמארטפון שמאפשרים לי להיות כמה שיותר חופשי מכבלים שאפשר.

האם אתה מתרכז בSEO בלבד או פועל גם בערוצים אחרים?

המונח SEO בעצמו, בעיניי, כולל מספר ערוצים: זה גם קצת פיתוח, גם קצת יחסי ציבור, גם קצת סושיאל, גם קצת פרסום – ברמה שהייתי כבר שוקל לשנות את ראשי התיבות למשהו מעט יותר מייצג. "מהנדס טראפיק"? "מנהל חשיפה"? "משרד יח"צ של בנאדם אחד"?

אז כמובן – מכיוון שהגישה הכללית שלי לעבודה היא "לבנות יעדים רלוונטיים, ולהגיע אליהם בכל צורה ודרך" – אני עושה כמעט הכל, ולמזלי, בהיותי עצמאי – זה קל ולא דורש "אישור" מאף אחד.

שאלת המחקר שלי נוטה להיות "כיצד האינטרנט יכול לעזור לסטארטאפ שלך?" ואני פועל בכל ערוץ שעומד לרשותי כדי לרתום את יכולות הרשת לטובת מטרות עסקיות. מבחינתי, למצוא ללקוח שלי מיטאפ בו הוא יוכל להרצות יכול להיות חלק משמעותי מהעבודה – ודוגמא טובה לכיוון יצירתי.

אגב, ישנם פרוייקטים שבהם אני רואה בגוגל בכלל כאמצעי בלבד – אם המטרה היא גיוס משקיע אז להיות ראשון בגוגל זה נחמד אבל זה לא מהווה מדד להצלחה עסקית… גוגל משלם משכורות לעובדי גוגל בלבד 🙂

עד כמה לקישורים חיצוניים יש משקל היום בעינייך, והם זה צפוי להשתנות בעתיד הנראה לעין?

פעם, כשעשיתי in-house SEO לחברה בלי להבין שאני למעשה מקדם – ידידי הטוב אביב זרק משהו שהתאמתי לצרכיי והפכתי למנטרה בנושא הזה: "קישור נמדד בכמות הטראפיק שהוא מביא".

הפראפראזה האישית שלי לזה היא שקישור (וכל פעולה, למעשה) נמדד בתועלת שלו לפרוייקט. אם זה עוזר – זה טוב. אם זה עוזר הרבה – עשה את זה הרבה.

קישורים היו, ותמיד יהיו, הדרך המהותית ביותר להמליץ על משהו ולהפנות לאנשהו במרחבי הרשת. זה – לא ישתנה לעולם, גם בעולם שכולל מציאות רבודה ואת Oculus Rift מעבר לפינה, אנשים ימשיכו ללחוץ על לינקים. משקלו של קישור משוקלל לפי התועלת שהוא מביא, מיקומו, סיבת פרסומו ועוד. לכן, משקל יהיה תמיד.

נשאלת השאלה – כמה.

עבור לקוח אחד שלי – כל בניית הקישורים היתה כאין וכאפס לעומת מספר קישורים בפורום מקצועי בו מרבית לקוחותיו צורכים תוכן. במקרה אחר – דווקא fine-tuning לנוכחות בסושיאל הקפיצה את מדדי האתר הרבה מעבר ליעד הרבעוני. יש הסכמה עקרונית שקישור מ-Ynet או NRG יעזרו מאוד – אבל מה אם קהל היעד שלך הוא מומחי IT בעלי זיקה למחשוב ענן וחורשים על StackExchange?

אסכם בכך שאגיד שקישורים לנצח יהיו פרמטר מרכזי ומהותי – אך הם ימדדו לא באמצעות מדדים שרירותיים כמו פייג'ראנק או דומיין אות'וריטי – אלא לפי התועלת הממשית שצמחה מהם.

לכל איש מקצוע יש את הסודות והטריקים בשרוול שהוא שומר לעצמו. האם יש איזו טקטיקה או שיטה, אפילו טיפ, שקשורים לSEO שאתה יכול לחלוק?

כמה, אפילו 🙂

גישת ה-whatever it takes שלי אולי פחות טובה לשכירים, אבל בעיניי – היא משחררת עצמאים בתחום הזה לחופשי. חשבו מה הלקוח שלכם היה רוצה להשיג – ועזרו לו להשיג את זה. בין אם מדובר בעוד קונים לחנות הוירטואלית, יותר המרות דרך הטפסים או לבסס את שמו של ה-CTO של העסק כמומחה בעל שם בשוק אבטחת התשתיות (מקרה אמיתי, אגב). קידום אורגני יכול לקבל בוסט גם דרך שלט חוצות, הרצאה בכנס או תיאור קולע לאפליקציה. כל דבר כמעט יכול לעזור – השתמשו בזה.

לגבי גוגל – זכרו שמטרת העל של האלגוריתם היא לחקות חשיבה אנושית ושיקולים אנושיים. במקום לנסות לקרוא בין השורות בכל אמירה של קאטס/מיולר וחבריהם – נסו לחשוב כמו משתמש פשוט, ומה גוגל היו רוצים להגיש לו (או – מה היה עונה על השאלה שלו בצורה טובה יותר?). חשיבה כזאת הובילה אותי אישית להשקיע במתן תשובות לשאלות וביצירת יתרון לוקאלי הרבה לפני ש-knowledge graph וlocation based SERPs היו דבר.

אל תפחדו לצאת מאזור הנוחות. גם אם אתם באים מתחום האון-סייט, בניית הקישורים או יחסי הציבור אפילו – אין מה לחשוש מכיוונים לא צפויים או רעיונות חדשניים – כל עוד הם משרתים את מטרת הפרוייקט. תמיד יש את מי לשאול ומישהו ששאל את השאלה שלכם לפניכם, כל עוד אמיצים מספיק כדי לשאול אותה.

ו…למדו דבר חדש אחד כל יום! לא משנה ממי, לא משנה מה – הכניסו לראש פיסת מידע חדשה שלא היתה שם אתמול.

ולסיום, יש משהו שתרצה להגיד לאומה?

התשובה היא תמיד 42, אל תשכחו להביא מגבת, העוגה היא שקר ונקמה היא מעדן שיש להגישו קר.

אה, לגבי התחום שלנו?

סמכו על איש הקידום שלכם! הוא מציע לכם שירות מקיף וכולל, שלא תמיד קל להבין או למדוד. הוא מחוייב להצלחת העסק שלכם, לא פחות מכם.

תודה לדניאל על הבמה והשאלות – ונתראה במיילים, בכנסים, בקבוצות הפייסבוק ובפורומים השונים!

תודה פשה! 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

אחד על אחד עם גל קריכלי

שלום גל, ספר בבקשה קצת על עצמך ומה הביא אותך לתחום האינטרנט 🙂 אני מכיר ...

אחד על אחד עם רוברט נחום

אחד על אחד עם רוברט נחום

והפעם אני עם רוברט נחום, משווק אינטרנט ותיק עם נסיון רב בשיווק סטארטאפים בזירות בינלאומיות ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה