אחד על אחד עם פבל ישראלסקי

אחד על אחד נוסף, והפעם עם האחד והיחיד – פבל ישראלסקי המוכר מהבלוג AskPavel ובעלים של קבוצת אנגורה מדיה.

פבל ישראלסקי (AskPavel)
פבל ישראלסקי. צילום: עמית שעל

שלום פבל, אותך באמת אין צורך להציג. אבל בכל זאת, לא נראה לי שכולם מכירים את ההיסטוריה שלך, אז ספר קצת: איך התחלת, כמה שנים אתה בתחום, מתי הקמת את הבלוג וכו'?

קודם כל תודה רבה על הבמה, במעמד זה אני רוצה לפרגן ולהגיד לך כל הכבוד על העשיה והתרומה שלך באופן כללי והפינה הזו בפרט שעוזרת לנו להכיר את כל הנפשות הפועלות בתעשייה, תמשיך כך! 🙂

הסיפור שלי התחיל אחרי שהשתחררתי מהצבא…

כמה שבועות אחרי השחרור קיבלתי ניוזלטר ממכללה כלשהי בתחום היזמות ובו הייתה הזמנה לסמינר יומי על קידום אתרים. הייתי אז רק חייל משוחרר והנושא הזה סיקרן אותי נורא אז התחלתי לחקור עליו.

ככל שהתעמקתי וראיתי שהפופולאריות של גוגל עולה באותם ימים, הבנתי שקידום אתרים אורגני יהיה שווה הרבה כסף לעסקים בעתיד כי הנחתי שכמעט כל החלטה צרכנית תתחיל מגוגל. מה גם שמאד סיקרן אותי שיש איזשהו אלגוריתם סודי שאף אחד לא יודע בוודאות איך הוא עובד וצריך "לפצח אותו" (רוסי).

מאד רציתי להגיע ליום העיון הזה, אבל באותם ימים בתור חייל משוחרר 750 שקל היה הרבה כסף שלא יכולתי להוציא על סמינר. ניסיתי לחשוב על דרך בה אוכל להגיע לארוע הזה מבלי לשלם, אז החלטתי להמר ולהציע לבעלת המקום עסקה – "אני אקדם לך את האתר של היזמות בגוגל על כמה ביטויים ואם אצליח תתני לי זוג כרטיסים לסמינר".

היות והאתר לא היה מדורג גבוה בביטויים האלו והתחרות לא הייתה גבוהה באותם ימים בשום תחום, ידעתי שאוכל יחסית בקלות לקדם אותו לעמודים הראשונים גם בלי הרבה ידע ונסיון. הנחת המוצא שלי הייתה פשוטה – כדי להצליח בעסקה אהיה מחוייב ללמוד קידום אתרים כדי לדעת איך לקדם (יצרתי לעצמי מעין מנגנון שמכריח אותי ללמוד). לכן אם לא אצליח בסופו של דבר, לפחות יצא שלמדתי משהו חדש. ואם כן אצליח, גם למדתי משהו חדש וגם קיבלתי כרטיסים לסמינר – Win Win 🙂

ואז יצאתי לדרך והתחלתי לקרוא כל חומר אפשרי בתחום. באותה התקופה לא היו יותר מדי קורסים ומאמרים בארץ ולכן בעיקר נשענתי על תוכן בחו"ל. קראתי המון בפורומים, שאלתי, ניסיתי ובעיקר נתקלתי במחסומים כי קידום אתרים זה תחום כזה בו אנשים לא ממש משתפים את מה שלא ברור מאליו (בדיוק בגלל שאף אחד לא באמת יודע איך האלגוריתם עובד). כיום יש הרבה יותר נגישות למידע ופתיחות אבל באותה תקופה פשוט "ירקתי דם"…

מכאן החלטתי שאני רוצה לעשות בדיוק את ההיפך בתור פיצוי קטן לכל מי שנכנס לתחום – לתעד ולשתף כל מה שאני לומד בדרך גם אם מדובר באיזושהי "תגלית" או משהו שאנשים שומרים לעצמם. כך נולד הבלוג על קידום אתרים – AskPavel, מעין יומן מסע שבו כתבתי על כל דבר שלמדתי ולימים הפך לקהילה שכותבים בה כיום 70 מקדמי אתרים, 30,000 מבקרים בחודש וכ-8,500 קוראים מנויים לניוזלטר. המון תודה לכל האנשים שתורמים מהזמן והידע שלהם כדי להפוך את הקהילה הזו למובילה בתחומה.

בסופו של דבר הצלחתי לעמוד באתגר וקידמתי בהצלחה את האתר ליזמות. הגעתי לאותו סמינר ושאלתי את בעלת המקום אם אוכל לעבוד אצלה במשרת מקדם אתרים – זה היה מקום העבודה הראשון שלי בתחום.

קצת הפסקתי לעקוב… אז כמה חברות / פעילויות כוללת היום אנגורה מדיה?

לפני שאפרט על הפעילויות, אני שמח לשתף על מיזם טרי שהושק לאחרונה עליו עבדתי בשנה האחרונה – קורס קידום אתרים לבעלי עסקים ומנהלי שיווק שהשקנו לאחרונה.

זהו קורס עם מטרה אחת בלבד – לגרום לסטודנטים להביא את האתר שלהם בעצמם לתוצאות, מיקומים ואפילו הכנסות במהלך הקורס, באמצעות ליווי מרצים שהם בעצמם מקדמי אתרים כיום בשטח.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

מה שהתחיל בתור בלוג, בו נוסף לאחר מכן מדור שאלות ותשובות, ולאחר מכן פינת דרושים, כעת AskPavel סוגר מעגל עם קורס אופליין בו אנחנו הולכים ללמד את כל מה שאנחנו יודעים. אחרי שנים של עבודה בתחום ה-SEO, החלטנו שזה לא יהיה הוגן מצידנו לשמור את כל הידע והניסיון שצברנו וכך הרעיון נולד.

נחזור לאנגורה מדיה…

קבוצת אנגורה מדיה הוקמה ב-2011.

קודם כל חשוב לעשות הפרדה בין פעילויות וחברות (יישויות משפטיות) – לא כל פעילות בקבוצת אנגורה מדיה היא יישות משפטית, רק חצי חברות במובן המשפטי. כיום אנגורה מדיה היא קבוצה שכוללת 7 פעילויות מרכזיות בנוסף ל-AskPavel, לצורך ההסבר אקרא לכל פעילות "חברה" גם אם אינה חברה במובן המשפטי:

  • Servula: מערכת להזמנת שירותי כתיבת תוכן לאתרים.
  • Alpinist 301: סוכנות קידום אתרים שמתמקדת בלקוחות גדולים\מותגים בשוק הישראלי.
  • TeraLead: סוכנות קידום אתרים שמתמקדת בעסקים קטנים ובינוניים בשוק הישראלי עם סניף בצפון.
  • 3Door Digital : סוכנות קידום אתרים שתמקדת בלקוחות בשוק הבינלאומי.
  • Booster Monster: שירות לשיפור זמן טעינה של אתרי וורדפרס. אין צורך הסביר את הערך של השירות, דניאל כתב בעבר פוסט מצויין שמסביר את הקשר בין מהירות האתר לקידום שלו בגוגל.
  • Next Case: כנס שנתי בנושא שיווק דיגיטלי בו לכל מרצה יש 20 דקות להציג מקרה בוחן (Case Study).
  • אתרים: אין לזה ממש שם, זה פשוט פעילות נוספת באנגורה מדיה שכוללת אתרים שלנו שאנחנו מטפלים בהם כדוגמת אתר טיסות זולות סחבוק.

אני מאד לא מאמין בקונסולידציה בעסקים ולכן משתדל להפריד ולבדל כל פעילות תחת מותג נפרד שידבר בשפה של קהל היעד (החסרון המרכזי – העמסת תקורות מיתוג).

בגדול יש לי 3 כללים בסיסיים להכנסת פעילות חדשה לקבוצת אנגורה מדיה:

  1. היא צריכה להיות מקור רווח כשלעצמו.
  2. הלקוחות שלה יכולים להנות מהשירותים של שאר הפעילויות.
  3. הלקוחות של שאר הפעילויות יכולים להיות לקוחות פוטנציאליים של הפעילות הנוספת.

נדגים את זה על אחת מהחברות בקבוצה שמספקת שירותי כתיבת תוכן (סרבולה):

  1. החברה ריווחית כשלעצמה כי היא מוכרת שירותי כתיבת תוכן.
  2. לקוחות שצריכים תוכן סביר שחלקם צריכים שירותי קידום אתרים, מעניין אותם ללכת לכנס, הם צריכים שיפור זמן טעינה לאתר וכו'.
  3. לקוחות קידום אתרים של הסוכנויות שלנו צריכים תוכן ולכן הוא נקנה מסרבולה.

האם ביום יום אתה מעורב בפעילות השוטפת מול הלקוחות ואם כן כיצד זה בא לידי ביטוי?

כן, אני אומנם לא איש הקשר מולם אבל חשוב לי לראות כל הזמן מה נעשה ולתת את התובנות שלי בעבודה השוטפת על הלקוחות. לרוב אני גם משתדל להיות מעורב בבניית האסטרטגיה בתחילת העבודה ולמדוד שזה מתבצע בשוטף לפי התכנון.

ההון האנושי זה הדבר הכי חשוב לנו בקבוצה ואנחנו משתדלים לפתח את המקצועיות ככה שאני סומך בעיניים עצומות על צוות ה-SEO שלי שאותו מנהל עד כה בהצלחה רבה עומר אליאז.

תוכל לתאר יום טיפוסי שלך?

אחרי שהצלחתי לגרד את עצמי מהמיטה? 🙂

אז היום שלי תמיד מתחיל מכוס קפה שחור, חצי שעה צ'י קונג ועוד 20 דקות השראה יומית (לרוב תוכנית\ראיון עם אחת מ-8 האנשים שאני מעריץ).

אין לי לו"ז קבוע, זה תלוי באילוצים. יום אחד יכול להיות מצב שאבנה תוכנית עבודה לחודש הקרוב, אז זה יכול לגזול לי כמה שעות. יום אחר יכול להיות שכל היום אבלה במענה על מיילים, שליחת הצעות מחיר וניהול הצוותים. משתדל שסדר היום שלי יהיה מהנה (עבורי), או שבאים לעבודה בכיף או שלא באים בכלל.

בגדול, אני פועל בשיטה של צ'ט הולמס ומכין 6 משימות שאני צריך להשלים עד סוף היום כל יום, לרוב אני קובע את המשימות במהלך הנסיעה ברכבת באותו הבוקר.

כמובן כל יום אני כולל פעמיים שעת "Got a minute hour" (גם אחת השיטות של צ'ט הולמס), כדי לשחרר צווארי בקבוק שתקועים אצלי.

ממרומי הניהול של כמה עסקים, איך אתה מתעדכן על עולם ה-SEO והשיווק אונליין בכלל?

כן, עדכניות זה הדבר הכי חשוב בעסק שלנו ולכן למרות שאני לא מבצע את השירותים ללקוחות עדיין חשוב לי להתעדכן כדי לדעת לאן צריך לקחת את החברה. אלו המקורות שאני מתעדכן מהם לגבי שיווק דיגיטל ו-SEO:

  • קודם כל העובדים שלי – האנשים הכי מוכשרים ומעודכנים שאני מכיר, את הכל לרוב שומע מהם לפני כולם.
  • אתרים: inbound.org, searchengineland.com, seroundtable.com.
  • קבוצות בפייסבוק: מקצועני הפרסום, קידום אתרים מקצועי, הקבוצה של עמית לביא, הקבוצה של יאן ואור, קבוצת התותחים שבפרלמנט קידום אתרים, מנהלי שיווק מצייצים ועוד
  • קבוצת נטוורקינג סגורה איתה אני נפגש אחת לחודש כדי להתעדכן ולדון בסוגיות.

לגבי עסקים ויזמות יש מקורות אחרים לא פחות טובים אבל זה לא נושא הפוסט…

מה התכנון קדימה? יש עוד תחומים שאתה מעוניין להיכנס אליהם?

כן, תמיד… אבל אף אחד מהם לא קשור לשיווק באינטרנט או SEO, לצערי לא יכול להרחיב כרגע אבל בקרוב זה ייחשף 🙂

טוב מספיק עם הקשקושים, שנדבר קצת SEO? אז מה אתה חושב על לינקים, והאם לדעתך הם מתישהו יעלמו מהעולם כפרמטר בדירוגים של גוגל?

קודם כל הרבה מדברים על זה שבחו"ל זה נעלם לאט לאט ובארץ עדיין לא, אז צר לי לבשר שבחו"ל לא רק שזה לא נעלם, יש תחומים שבהם זה הדבר היחיד שעוזר.

יש לנו לקוחות בינלאומיים שמשלמים מעל 5 אלף פאונד בחודש כדי להשיג קישורי פרימיום וזה הגורם היחיד שעוזר להם לטפס. האם זה העתיד של ה-SEO? אני לא חושב, אבל כרגע זה עובד וזו עובדה. בטח ובטח שגם בארץ.

מה שכן, בניגוד לישראל קישורים לא איכותיים\רלוונטיים פחות עובדים בחו"ל (בטווח הארוך). כאן בארץ אפשר לראות הרבה אתרים מדורגים במקומות הגבוהים ביותר על ביטויים תחרותיים בזכות קישורים אלו (אפילו בביטוי קידום אתרים). אני מאמין שיום יבוא ואותם כללים יחולו גם בארץ ואז כל האתרים שהצליחו בזכות שיטות אלו יפלו ביום בהיר אחד.

בזמנו כתבת פוסט מעולה על 100 גורמים שמשפיעים על דירוג אתרים בגוגל, לצערי השקעה בחלק גדול מהם בארץ לא תניב פירות כרגע וחבל כי בבסיס אלו גורמים חשובים שמשפיעים על האתרים ואיכות האינטרנט.

מה דעתך על כל החאפרים האלה שעוקפים אותך בתוצאות על "קידום אתרים"? 🙂 והאם לדעתך הם ישרדו גם לאחר הפינגווין?

קודם כל לא חושב שהם חאפרים, אתה לצורך העניין עוקף וחאפר זה הדבר האחרון שהייתי אומר עליך 🙂

האמת זה מצחיק אבל הרבה שואלים אותי את זה.

אתה יודע, גיליתי משהו מאד מעניין…

בעבר יצא לי להיות במקום הראשון במשך תקופה של כ-4 שנים, ברזל בלי לזוז. החלטתי יום אחד מתוך סקרנות לבצע בדיקה כדי לראות מה זה נותן. השקעתי משהו כמו 3 ימים כדי לנתח את כל המיילים שקיבלתי באותה תקופה ומתוך זה גזרתי את כמות הלידים\סגירות וכו' וגיליתי שכיום כשאני לא שם הכמות לא השתנתה.

בסופו של דבר זה ביטוי שמשמש בעיקר מקדמי אתרים ופחות לקוחות קצה. ובכל מקרה לקוח קצה לא מקבל החלטה על סמך הממצא הזה בלבד. לראייה אפשר לראות ש-3 חברות קידום האתרים המובילות בארץ כלל לא נמצאות בעמוד הראשון על הביטוי הזה.

אז בשורה התחתונה זה משהו שהוא בגדר nice to have, זה טוב למיתוג, מיצוב אבל בסופו של יום זה לא משפיע על ביזנס. לפחות לא במקרה שלנו.

אגב, אני יודע מה בדיוק גורם לכולם לעקוף (או מה אנחנו לא עושים כדי לחזור לשם), התשובה היא שזה רק מדד אחד כי באחרים אנחנו עוקפים – קצב יצירת קישורים חדשים. אבל כפי שאמרתי, אני מעדיף להשקיע את הזמן והמשאבים האלו באפיקים אחרים כמו לקוחות, קידום פעילויות חדשות שלנו, אסטרטגיה ועוד דברים שישפיעו באופן ישיר על ההכנסות שלנו.

אני מניח שאחת ההתמחויות שלכם זה קידום אתרים בינלאומיים / אתרים של חברות ענק. תוכל לחלוק כמה טיפים בנושא הזה?

נחלק את זה ל-2 מקרים:

  1. אתרים גדולים באופן כללי

כשניגשים לקדם אתרי ענק כמו אינדקסים, פורטלים ואתרים של עשרות-מאות אלפי עמודים מאונדקסים, שם המשחק הוא אחר לחלוטין.

כבר אי אפשר לחשוב בכובע של איש SEO שעוקב ומקדם קבוצת ביטויים, ההסתכלות היא על רמת הטראפיק האורגני הכולל לדומיין.

אם נבחן לדוגמא לקוח מסוים שלנו, אי אפשר היה להכפיל לו את הטראפיק האורגני תוך שנה מהסתכלות של פרויקט SEO סטנדרטי:

לקוח של פבל

כשיש לך 300 אלף ביטויים שמביאים לאתר טראפיק, אתה צריך לחשוב על מהלכים קטנים שיוצרים תהודה בקבוצות ביטויים. שינוי קטן, שמשוכפל בכל העמודים מאותו הסוג. לכן עיקר המיקוד הוא בפרמטרים כמו:

  • זחילה ואינדוקס: אם מצליחים לשפר את רמת האינדוקס ולו רק ב-1% על פני מאות אלפי עמודים, הרי שהתרומה המצטברת לדלתא החודשית יכולה להיות בעשרות אחוזים.
  • זמן טעינה: כנ"ל, שיפור זמן טעינה של 2 שניות לסוג עמוד אחד שישתכפל לכל עמודי האחים יכול להביא לעליה משמעותית בסוף החודש.

בשורה התחתונה – להסתכל על האתר כמכונה אחת גדולה שבה כל שיפור משפיע על כל העמודים ולא התמקדות במספר עמודים שמטרגטים ביטויים שונים.

  1. אתרים גדולים בשוק הבינלאומי

חוץ ממה שכתבתי בסעיף הקודם, בשוק הבינלאומי באים לידי ביטוי גם קישורים, לפעמים זה הגורם שיכריע מי יהיה ראשון כי האתרים מראש אופטימליים ב-100% מבחינת On Page בגלל כמות המשאבים שמשקיעים באופטימיזציה שלהם. קחו למשל שאילתות כמו car insurance, cheap flights, online casino וכו'…אני בטוח שלא תמצאו שם שגיאות On Page אקוטיות.

למזלי בתקופה שעבדתי ב-888 העסקתי חברת קידום אתרים בשם 3Door Digital והייתי מאד מרוצה ממנה, בעיקר בגלל שיש לה יכולת לקדם אתר ולבנות קישורים ב-24 שפות. מדובר במקדמי אתרים בריטים שגרים בישראל ומקדמים אתרים בחו"ל בתחומים תחרותיים כבר למעלה מ-10 שנים. לפני כשנה החלטנו לרכוש את הפעילות ולמזג אותה לתוך קבוצת אנגורה מדיה כדי לבסס את המעמד שלנו בשוק הבינלאומי אליו אנו מכוונים וזה היתרון שלנו בקידום אתרים בשוק הבינלאומי.

לא כל חברת SEO יכולה להשיג קישורים איכותיים בתחום X במדינה Y, זה עניין של קשרים שנבנים במשך שנים. מערכות יחסים עם לינקבילדרים ורשתות אתרים גדולות שמאפשרות להשיג כל קישור בכל שפה לכל תחום.

אני כן יכול להגיד ולייעץ לכל אנשי ה-SEO שם בחוץ, אם אתם עובדים מול תאגידים כמונו ומול חברות גדולות, חשוב מאוד לשים לב לפרטים הקטנים של הקישורים, בחברות גדולות יש הרבה מאוד פוליטיקה ארגונית שיכולה לעכב לכם קישורים, אל תתנו לכל אחד ואל תוציאו לכל אחד. שלא יגרום לכם (ולהם מן הסתם) בעיות עתידיות לא נעימות בכלל.

בדרך כלל, אתרים גדולים דורשים הרבה מאוד זמן עבודה של איפיונים ותכנונים, מעבר לזה, אין לי יותר מדי טיפים לשתף מעבר לזה כי אנחנו לא עושים קסמים מיוחדים או משהו שאנשי SEO לא מכירים. בסוף כשמדובר בתחומים תחרותיים המטרה היא לנסות ולמצוא את הבידול מול המתחרים. אותם אלמנטים שקשורים לקידום שלא שמים עליהם מספיק דגש וזה המקום לעשות את הדברים אחרת מהצד שלנו.

אתה גם אתה מרגיש את הפער הזה בין גוגל ישראל לגוגל הבינלאומי בכל מה שקשור להתייחסות לספאם, ניואנסים של שפה וכו'?

מאד. יש תחומים שבהם טכניקות קידום שפועלות בישראל לא עובדות בשוק הבינלאומי ולפעמים יכולות רק להזיק, חד וחלק. אני לא מתייפייף ואומר שהכל לבן וכשר שם אבל יש דברים שמשפיעים אחרת, לדוגמא:

  • "תוכן SEO"
  • קישורי פוטר
  • ממשק משתמש וחווית משתמש
  • זמן טעינה
  • ועוד.

מה עוד נאחל לך, פבל?

להפסיק להיות פרפקציוניסט, זה קוטל את הפרודוקטיביות ומעכב ביצועים (אחת הבעיות הכי גדולות שלי).

או כמו שכתוב מעל השולחן של מארק צוקרברג "Done is better than perfect"

עוד ראיונות באתר עם אנשי SEO:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו