דף הבית / קריירה / מומחה SEO, אתה חי את התחום – איך משדרגים את הקריירה?

מומחה SEO, אתה חי את התחום – איך משדרגים את הקריירה?

לפני שלוש שנים סיימת קורס והגעת עם התלהבות רבה לעבודת ג'וניור ב- SEO. למדת המון, הרבה מעבר למה שיכולת לצפות לו – הן בהיבט המקצועי והן בהיבטים של התנהלות מול לקוחות ומתן שירות. אם להסתכל קצת אחורה, אפשר בקלות להבין את הערך שיש בך היום לעומת מה שהיית אז, ועכשיו – מה עושים הלאה?

מאז שהקמתי את WEBSEM ב-2005, זכיתי לגייס ולהכיר הרבה מאוד אנשי SEO – חלקם ראו את עבודתם בתחום כנתיב כניסה לעולם השיווק בדיגיטל, וחלקם ראו ורואים בו עדיין את ה-קריירה שלהם לעתיד. מיותר לציין שהאחרונים, הם אלו שהרבה פעמים שהופכים לאנשי המקצוע המוערכים, המוצלחים והמצליחים ביותר ב- SEO. את חלקם אתם מכירים – הם כותבים פוסטים פורצי דרך בתחום ומתווים את אופני הפעולה שבהם פועלים השאר. הם נואמים מבוקשים בכנסים ומחנכים דורות חדשים של אנשי SEO בכל מה שנכון ולא נכון בעולם הקידום האורגני של היום ובעיקר – הם מחדשים באופן קבוע, לא קופאים על שמריהם ותמיד מנסים להרים את הראש הכי גבוה שניתן, כדי לראות מה צופן לנו מעבר לאופק האלגוריתם של Google.

תקופת התקשרות מינימלית עם לקוח

למה אני, כמעסיק, חייב להיות צייד טאלנטים?

אני מאמין שכל סוכנות קידום משקיעה מאמצים כדי לגלות את ה"טאלנטים" בתחילת דרכם, משום שלצד חסרונות מסוימים, יש בכך יתרונות רבים. נכון, פעמים רבות אדם שיצא זה עתה מקורס קידום אתרים הוא "ירוק לגמרי" וצריך ללמוד הרבה לפני שהוא ניגש לקדם אתר בפועל, ואף ניתן לומר בצורה דיי ברורה שבחודשי העבודה הראשונים כעובד, הוא פשוט לא רווחי. אבל, בקרב חברה שמעודדת מקצועיות, הראייה חייבת להיות לטווח ארוך.

אנחנו ב- WEBSEM, דרך אגב, מאמינים יותר בפוטנציאל של המועמד, כלומר יכולות קוגניטיביות ותכונות אופי יותר מאשר בהכשרה מסוימת. לכן, פעמים רבות יקרה שנגייס אדם שלא סיים קורס מסוים, אבל הוכיח שהצליח ללמוד עצמאית על התחום. אם הוא מפגין גם להיטות ליישם פרקטיקות שלמד על מנת לקדם בלוג של חבר או את אתר העסק המשפחתי – הוא בכלל שובה את לבנו… אדם כזה, על פי רוב עולה בתוך זמן קצר על מסלול תלול של התמקצעות, שבמהלכה הוא מקבל יותר סמכות לטיפול ישיר באתרי לקוחות ובזכות זאת, נתקל במקרי קיצון שמלמדים הרבה כל-כך.

מזהה בכך את עצמך, ועכשיו נשאלת השאלה "מה הלאה"?

אז אתם המטאור הזה שמפציע בוהק בשמיים ועשיתם כברת דרך ארוכה בזמן קמת יחסית, אבל, לאט לאט עקומת הלמידה מתמתנת, ולעתים מקבלים את התחושה של "דריכה במקום". החדשות הטובות הן שיש כיוונים רבים שאפשר להתפתח אליהם והם יכולים לספק לא רק את הסקרנות שלנו, אלא גם לפתח את הקריירה שלנו. הנה כמה מהם:

ניהול

נכון שאנחנו מרגישים תמיד שכדי להתקדם אנחנו צריכים לנהל, אבל האמת היא רחוקה מכך, ואין ספק שלא לכל אחד מתאימה עמדת ניהול, גם לא של צוות קטן יחסית. אמנם ניסיון בניהול הוא תמיד פרט ראוי בקורות החיים, אך חשוב להבין שפעמים רבות, ניהול עלול להרחיק אתכם מההתמקצעות בתחומי הליבה של הקידום האורגני ויסיט אתכם יותר לכיוון של תפעול של תהליכים ושל התנהלות בנושאים פרסונליים של עובדים. היו כנים עם עצמכם ושאלו האם רוצים לרכוש כישורי ניהול ומאמינים שאתם מתאימים לכך. אם התשובה היא "כן" – זה הזמן להתקדם לתפקיד ניהולי. רוצים להתמקד יותר בגרעין הקשה של השיווק הדיגיטלי – אולי אחד הכיוונים הבאים יתאים לכם יותר.

שדרוג קריירה

PPC והסביבה הקרובה

אצלנו בחברה, קרה פעמים רבות שאיש מקצוע בתחום מסוים הגיע לרמה מקצועית גבוהה במיוחד, ובין אם היוזמה הגיעה מצדו ובין אם מצד מנהליו, הוא התחיל להתמחות במקביל בתחום נוסף לקידום אורגני. קיימות נקודות השקה רבות בין SEO ל- PPC, לדוגמה – שני התחומים מטפלים בסופו של דבר בהתאמה רלוונטית וקפדנית של מילות מפתח לחיפוש שמבוצע על ידי גולש, בניסיון להתאים את נכסי הלקוח בצורה טובה ככל הניתן לאלגוריתם של Google וכמובן – בבניית אסטרטגיה המותאמת ליעדיו העסקיים. ואכן, יש יתרון גדול למי שמצליח לשלב התמקצעות בשני התחומים במקביל, כמובן בתנאי שאף אחד מהתחומים אינו נפגע מכך. יש חשיבות רבה שלא לעשות את השילוב בין התחומים בשלב מוקדם מדיי וכמובן, שעל פי רוב, הדבר מחייב (ואין דרך שאוכל להדגיש את זה בצורה חזקה דייה) יכולת לימוד עצמית ומשמעת עצמית אדירות.

תחום נוסף שניתן לשקול הינו ניהול Social Media. חלק ניכר מאנשי ה- SEO החלו את דרכם כאנשי תוכן שהתפתחו בצורה טבעית לתחום הקידום האורגני. אנשים כאלה, כאשר הם יצירתיים ובעלי יכולות קופירייטינג טובות, עשויים להיות מנהלי דפי Facebook מוצלחים מאוד, שירימו לגבהים דפים שתקופה ארוכה סבלו של דשדוש. איש SEO פרגמטי רגיל במציאת פתרונות יצירתיים למצבים לא פשוטים, ובכלל זה מציאת כיווני שיתוף פעולה חיוביים. לעודד באמצעות תחרות Facebook הגעה לדף נחיתה? לבנות קהלים חכמים ב- AdWords באמצעות ה- Analytics מתוך היכרות מעמיקה עם הקהל של האתר? בוודאי! ויש עוד הרבה רעיונות שימושיים שאפשר ליישם עם קצת יכולת וידע והמון יוזמה.

קוד

קוד ויישומים מתקדמים

אחד מצומתי הדרכים הבעייתיים בתחומי הדיגיטל הוא תחום המדידה וההתממשקות בין מערכות. פעמים רבות, לקוחות מתבססים במשך שנים על מדידות לא נכונות של נתוני E-Commerce ב- Analytics או שנתוני ההמרות בכללותם ב- AdWords שגויים ואין התאמה בינם לבין הנתונים המתקבלים בפועל במערכות הלקוח. ישנן מספר סיבות לבעיות אלה: אנשי ה- SEO וה- PPC צריכים בדרך כלל את "השורה התחתונה" – מדידת המרות או רכישות לדוגמה, אבל לא יודעים את האופן הנכון ליישם את הקוד. אנשי הקוד מתמצאים בקודים הרלוונטיים אליהם, אבל לא במערכת הסקריפטים ושכבות המידע של Google.

 

את כל המקרים האלו יכול לפתור איש מקצוע מתחום ה- SEO (ולפעמים גם ה- PPC) שמתמצא בקוד בצורה מעמיקה. קשה להאמין לברק שרואים בעיני הלקוח אחרי שלראשונה אחרי תקופה מצליחים ליצור מצב שבו הנתונים שאנחנו רואים ב- Analytics וב- AdWords תואמים לנתוני האמת. גם היום לא רבים הם אנשי ה- SEO שיודעים להתנהל היטב עם Google Tag Manager ולהפחית באמצעותו את התלות במתכנתים בצד הלקוח. למתחילים מומלץ להתחיל בכך – נקודת פתיחה מצוינת!

בניית הפרסונה שלך ברשת

יש לכם בלוג? רוב הסיכויים שעדיין לא, אבל כדאי לשקול זאת בחיוב. נכון שצריך להשקיע זמן בכתיבת חומרים שמישהו ממש ירצה לקרוא (היי – יש לא מעט כאלה) וממש לחדש בכל פוסט, אבל התוצאה היא PR מדהים שאתם יכולים לעשות למען עצמכם. תמיד כדאי לבנות את החיים המקצועיים שלכם ברשת בצורה חכמה, כזו שתציג מקרי בוחן (כמובן להיזהר ולא לחשוף נתונים חסויים של לקוחות) שבהם אתם מציגים תשובה ברורה לפרקטיקה שהצליחה או להנחה שהצלחתם לאשש או להפריך באמצעותם. כותבי בלוגים המזדהים בשמם, והמקפידים להיות מעורבים ברשת, להגיב, לשתף, לפרגן ולבקר פרסומים של עמיתים למקצוע, זוכים להיות מוכרים ומוערכים בתחומם. נכון שזו ביצה לא גדולה במיוחד, אבל גם בה יש סלבס 🙂

כמובן שאפשר לבנות את הפרסונה כבר בתחומי החברה שבה אתם עובדים – לכתוב בבלוג החברה בשמכם. למתנסים בכך בפעם הראשונה, זו יכולה להיות כתיבה בתנאי חממה מצוינים, שייעשו תחת ביקורתם של מנהליכם, במטרה להניב בסופו של דבר, תוכן איכותי שיכבד אתכם. ניתן לקרוא עוד על כך בהקשר של ניהול מוניטין ברשת.

התפתחות בקידום אורגני בסגמנט מסוים

קידמת אתר מתחום האקדמיה, התיירות, המסעדנות, ההימורים, החדשות, המכירות? רוב הסיכויים שלא טיפלת באתרים מכל הסגמנטים הללו, אלא רק מחלקם, וכמובן שנוכחת לדעת כי קידום אתרים בכל תחום הוא שונה ולפעמים שונה לחלוטין. יש ערך רב בהתמקצעות בוורטיקל מסוים, משום שכל זירה מתנהגת בצורה אחרת ; אי אפשר להשוות את האופן שבו יש לקדם אתר מתחום התיירות לאתר מתחום האקדמיה. הערך שיפיק מעבודתך הלקוח השני מאותו תחום יהיה גבוה בהרבה מהלקוח הראשון, והלקוח השלישי יפיק עוד יותר. גם כאן יש חשיבות רבה לניסיון הנישתי שלנו ולהתמקצעות בתחום הסופר-ספציפי.

קידום נכסים אינטרנטיים מלבד אתר האינטרנט של הלקוח

אנחנו יודעים ש- Google עושה רבות על מנת לשפר את ה- CTR של המודעות ושל הנכסים שלה, דוגמת דפי העסק, סרטוני Youtube והמפות, ופעמים רבות הדבר פוגע ב- CTR של התוצאות האורגניות מתוך אתר הלקוח. עם זאת, מקדמים רבים מזניחים לעתים נכסים אלה ואינם מפיקים מהם את התועלת הראויה. אז קידמת את האתר של הלקוח בצורה נפלאה, אבל עדיין, במילות מפתח רבות, הוא מופיע מתחת לנכסים אחרים שניתן פעמים רבות לקדם בצורה יחסית קלה אם רק רוכשים את המומחיות בכך. כאן – הנכם נכנסים לתמונה. או או למפה. או לסרטון, מה שלא יהיה. כאן גם יהיה לכם ייתרון תחרותי ותוכלו להפיק עבור לקוחותיכם את מלוא הניצול שהפלטפורמה האורגנית של גוגל מאפשרת.

עבודה כאיש קידום אתרים In-House

פעמים רבות, אנחנו יודעים שכאיש SEO המטפל במספר לקוחות במקביל, קצת קשה לשמור על ריכוז ולרדת לעומקם של דברים. לעתים אנחנו עונים למיילים של לקוחות, מכינים דו"חות או מכבים שריפה כלשהי. לאנשי SEO שמתפקדים מתוך ארגון, קיימות מספר פריבילגיות, דוגמת התעמקות בכל האספקטים של אתר החברה – שהוא פעמים רבות האתר הבודד שעליהם לקדם, עבודה בצמידות למחלקת השיווק והבנה טובה וברורה יותר של המטרות העסקיות ואף סיוע בקביעתן עם "רגליים על הקרקע" בכל הנוגע למה אפשר ולמה אי-אפשר וכן עבודה עם לקוחות פנימיים ולא מול לקוחות חיצוניים.

קטנה לסיום

הביקוש לאנשי SEO איכותיים נמצא בעלייה מתמדת. אם בזמני עבר, מקדם אתרים היה צריך שיהיה בבעלותו סט יכולות בסיסי בלבד ועבודתו כללה בעיקר פעולות "שחורות" ורפטטיביות, הרי שהיום מקדם אתרים צריך יכולות נרחבות בהרבה. איש SEO צריך לשלוט בתחומים רבים, לרבות UX, UI, קוד, הבנה בעיצוב, תוכן ועוד. אם אתם מקצוענים – אתם שווים הרבה יותר.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

האתר שלך (יש להוסיף http://)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות אסף פז

אסף פז, מייסד ומנכ"ל משותף של סוכנות הדיגיטל WEBSEM משנת 2005, אמון על תקציבי PPC בסך עשרות מיליוני שקלים לשנה, בעל אות הערכה "Top Contributor" של Google AdWords, מעביר הרצאות רבות בכנסים רשמיים של Google בישראל, אירופה, אפריקה וארה"ב. בשנת 2016 הקים את QualiMatch.com, פלטפורמה לשידוך אנשי דיגיטל למשרת החלומות שלהם. מה עוד? אוהב לרוץ, נשוי באושר לליאור ואבא לאריאל.

שווה לקרוא גם את

חיפוש עבודה בפייסבוק

איך למצוא עבודה בפייסבוק בתחום הדיגיטל וקידום אתרים

את המאמר הבא כתבתי בהתבסס על מאמר דומה בבלוג באתר שלי שעוסק בשיווק עצמי ומציאת ...

להפוך למקדם אתרים עצמאי

שוקל להיות מקדם אתרים עצמאי? טיפים להצלחה

פוסט זה מוקדש באהבה לכל מקדמי האתרים העצמאיים שבארון (יענו שכירים אבל מפלרטטים עם המחשבה ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

נושא

תוכן ההודעה