פיתוח אתרים – על פיתוח אתרי אינטרנט והקשר לקידום אתרים

כל מי שמסתכל על מה שהולך כאן בשנים האחרונות, מבין שבעל עסק חייב היום להיות מצוייד באתר אינטרנט מודרני, גם אם עיקר הפעילות העסקית שלו מבוצע בעיקר אופליין.

מתי בפעם האחרונה ראיתם חנות פיסית שאין לה אפילו אתרונצ’יק (אתר קטן) שמסביר לגולשים מהן שעות הפתיחה של העסק ואיך מגיעים אליו?

אתר אינטרנט לעסק לא חייב, אגב, להיות אתר מכירות שיציע מוצרים בצבעים וגדלים שונים לקהל הלקוחות. פיתוח אתרים יכול להתבצע גם כדי לייצר כרטיס ביקור דיגיטלי משוכלל לעסק, בניית מיניסייט, יצירת אתר תדמית, הקמת בלוג מקצועי, תפעול של אתר תוכן או מגזין לצרכי פרסום ויצירת הכנסות פסיביות – ולמעשה, האפשרויות כאן הן בלתי מוגבלות.

אז על מה נדבר היום?

במאמר הזה אני רוצה לדבר על כמה וכמה שלבים בהתפתחות של פיתוח אתרים, ולציין מספר דגשים חשובים שרלוונטים לכל שלב. או במילים אחרות:ככה אמור להיראות מחזור החיים של פיתוח אתרי אינטרנט.

פיתוח אתרים

תהליך פיתוח האתר

כמו בכל דבר בחיים, גם במקרה של פיתוח אתרים יש אג’נדות שונות, שאנשים מוכנים להיהרג עליהן (מדובר במטאפורה. יש מעט מאוד אנשים שאשכרה מוכנים למות כדי ששיטת פיתוח האתרים שהם מציעים תאומץ על ידי הלקוח)

אז ווריאציות שונות לתהליך העבודה של פיתוח אתרים קיימות בלי סוף:

✔️ יש כאלו שמעדיפים את שיטת ה Waterfall – שיטה שבאמצעותה כל שלב משמש כשלב מקדים לשלב הבא. כלומר, קודם כל מאפיינים את צרכי הלקוח, לאחר מכן מפתחים, מבצעים בדיקות יחידה, בדיקות אינטגרציה, בדיקות
משתמש ועוד כמה קללות כאלו ואחרות, ממשיכים לביצוע התיקונים, מגישים שוב ללקוח, והדרך מכאן לריגוש שבהקמת אתר אינטרנט חדש סלולה ומוכנה.

✔️ לא מעט גופים אחרים סבורים, מבחינתם, שהתהליך הזה הוא די פאסה. הם מעדיפים שיטות אג’יליות – כלומר, שיטות זריזות וגמישות שבמהלכן יתבצע ניסוי וטעיה, הלקוח יקבל מנות קנות של פיתוחים, יבחן אותן, יבין האם
יש צורך בתיקון שלהם וכל הזמן תהיה התקדמות.

בשיטות האלה כולם יושבים יחד כל הזמן, גם אנשי הביזנס, גם האנשים הטכנולוגיים, גורמים משפטיים אם הם קיימים, גורמי ניהול סיכונים, מנהלי פרויקטים ועוד כל מיני פונקציות כאלו ואחרות.

כך או כך, פחות חשוב מהי השיטה שבה תבחרו, ופחות חשוב כמה ברצינות אתם לוקחים את הכללים של השיטה שבחרתם, בגדול, ניתן יהיה לומר שבכל תהליך של פיתוח אתר יתקיימו מספר שלבי בסיס. בואו נכיר אותם.

אפיון צרכים ובניית מודל עסקי

רגע לפני שאתם פונים אלי, בסוג מסוים של צדק, ושואלים: “דניאל, האם מדובר באפיון ראשוני? האם באפיון מתקדם? האם האפיון מתבצע במשותף? האם הוא רק טופס שנדרש הלקוח למלא?” אני אשיב לכם שזה בכלל לא משנה.

העקרון שצריך להישמר הוא שהלקוח, בדרך כזו או אחרת, פשוט יגיד לכם מה בדיוק הוא צריך. את שיטות העבודה כל גוף פיתוח מאמץ לעצמו.

אז בשלב הזה אנחנו צריכים שהלקוח יספר לנו מה בעצם הוא רוצה להשיג באמצעות האתר

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

✔️ האם האתר נועד אך ורק לשמש ככרטיס ביקור מודרני שאליו יוכל להפנות לקוחות פוטנציאליים שהוא פוגש מחוץ לאתר?

✔️ האם הוא רוצה למצב את עצמו כאוטוריטה בתחומו וליצור אתר תוכן מושקע בטירוף?

✔️ אולי מדובר באתר מסחר גדול שבו ינוהלו אלפי מוצרים שונים?

כל זה מבלי שבכלל הגענו לשאלה החשובה יותר. האם באמת מה שנדרש ללקוח הוא בניה או פיתוח של אתר? לא מעט לקוחות נוטים להתבלבל ולחשוב שהם זקוקים לפיתוח של אתר אינטרנט, כאשר בפועל, כל מה שהם זקוקים לו, הוא בעצם בניה של דף נחיתה ממיר.

בשלב אפיון הצרכים יסביר יענה הלקוח בדרך כלל על שאלון שבו הוא יסביר מה הצרכים שלו מן האתר, מהי הפונקציונליות הנדרשת, כמה עמודים הוא צופה שיהיו באתר, האם נדרש מעבר לפיתוח האתר גם שלב שבו יזין מפתח האתר תוכן (באתרים גדולים במיוחד עם אלפי מוצרים מדובר בפרויקט גדול).

חשוב יהיה שבשלב האפיון יציין הלקוח גם מי הולך לתפעל את האתר בשוטף, האם הוא רוצה להיות מסוגל לקחת שליטה על האתר ולבצע תיקונים בעתיד, עד כמה המבנה של האתר צפוי יהיה להשתנות, האם יש לו תוכניות להרחיב את השירותים של העסק ועוד.

התאמת פתרון לצרכי הלקוח

בשלב הזה, שהוא אחד השלבים הקריטיים בפיתוח אתרים, ינסה מפתח האתר להתאים את הפתרון הטוב ביותר לצרכים של בית העסק והלקוח שעומד מאחוריו. שוב נשאלת כאן השאלה, האם הלקוח בכלל זקוק לאתר. ייתכן שמיניסייט, דף נחיתה או כרטיס ביקור דיגיטלי יספקו אותו.

ואז מתחילות, בדרך כלל, השאלות הקשות להגיע:

✔️ על איזו מערכת ניהול תוכן רוצה הלקוח לבנות את האתר?

✔️ עד כמה הוא רוצה להיות מעורב בשינויים שיבוצעו באתר?

✔️ האם הוא מעוניין להיות מסוגל בעתיד להעביר את האתר לשירות אחסון אחר?

✔️האם יש ללקוח ידע טכנולוגי מספק כדי לתחזק את האתר באופן שוטף? אולי הלקוח מעדיף ממשק פשוט ונוח שיאפשר לו לבצע עריכה של תכנים ושינוי עיצובי באתר מתי שרק יבחר בכך?

התאמת הפתרון הטכנולוגי המתאים ביותר לצרכי הלקוח היא שלב מקדים לפיתוח האתר עצמו.

עיצוב אתר

פיתוח הפונקציונליות של האתר

טוב. הגענו לקודש הקודשים. אחרי שהלקוח כבר החליט מהי הפלטפורמה שתיתן לו את המענה הטוב ביותר, וציין מהי הפונקציונליות הנחוצה לו באתר, מתחיל שלב הפיתוח.

חשוב לציין שהשלב הזה חייב להיות מבוסס על אפיון מפורט שבוצע עוד קודם לכן. פיתוח אתרים הוא תהליך שכולל הקמת עמודי האתר במבנה היררכי שתואם את צרכי הלקוח, מימוש הפונקציונליות שנדרשת באתר (כמו סינונים, מיומנים וסידור של מוצרים, רישום לדפי נחיתה, התחברות לשירותי סליקה, השארת תגובות או פניות ועוד ועוד.

שלב פיתוח האתר יכול, כאמור, להתבצע בשיטה המסורתית Waterfall או להתבסס על שיטות אג’יליות ומודרניות יותר.

עיצוב האתר

בכל פרויקט פיתוח אתרים יגיע שלב העיצוב. כאן שמורה לכם הבחירה בין שימוש בתבניות מעוצבות מוכנות מראש, ובין התקשרות מול מעצב שיתכנן ויבצע עבורכם עבודת עיצוב אתר בהתאמה אישית, שתגרום לאתר שלכם להראות נוצץ ובולט במיוחד. במה כדאי לבחור? זה כמובן תלוי בצרכי המיתוג שלכם, בתקציב שלכם, בזמן שעומד לרשותכם, ובתוכניות שלכם לעתיד מן העסק עצמו.

הזרמה של תנועה לאתר

אחרי שהאתר כבר עומד על הרגליים, ושלב פיתוח האתר הסתיים, תגלו במקרים רבים, שזה לא מספיק להקים אתר יפהפה, מעוצב ופונקציונלי, וחשוב יהיה גם לייצר עבורו תנועה ולהזרים אליו גולשים.

כדי שזה יקרה, יש לא מעט שתוכלו לעשות.

תוכלו לפרסם את האתר בפייסבוק או בגוגל, להזרים אליו תנועה באמצעות דיוור ישיר, לפרסם כתבות יח”צ, לשווק אותו בקבוצות וואטסאפ סגורות, להיות פעילים באינסטגרם, לעשות שימוש בבאנרים ובפרסומות ולמעשה – באמת שהשמיים הם הגבול.

לכל ערוץ פעילות כזה ישנם, כמובן יתרונות וחסרונות. חשוב יהיה להבין היכן קהל היעד שלכם נמצא, מתי הוא נמצא שם, עד כמה הוא יכול להיות קשוב למסרים השיווקיים שלכם, כמה קל להמיר את קהל היעד הזה בערוץ הספציפי, מהן העלויות של פעילות בערוץ הזה, עד כמה הריווחיות שלכם תשחק אם תמשיכו לשווק באותה צורה לאורך זמן, היכן נמצאים המתחרים שלכם – ויש עוד בערך מיליון שאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם בהקשר הזה, לפני ההחלטה איך בדיוק משקיעים את עוגת התקציב הזאת.

קידום האתר

קידום האתר

יש יותר מסיכוי סביר, שאחד הערוצים שבהם תבחרו לפעול, בטח אם אתם מתכננים לתפעל את העסק לאורך זמן על גבי האתר שבניתם, הוא ערוץ הקידום האורגני בגוגל.

אם יצא לכם לבקר בבלוג שלי, אתם בטח יודעים שזהו אחד מתחומי ההתמחות העיקריים שלי, כדי לקדם את האתר בצורה אורגנית בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים, תצטרכו להשקיע משאבים במספר עולמות תוכן.

✔️ הראשון הוא תוכן. בלי תוכן קשה עד בלתי אפשרי יהיה מבחינתכם לקדם את האתר – בטח ובטח בתחומים שהם תחרותיים. כדי לקדם את האתר בגוגל תצטרכו לשלב, כחלק מאסטרטגיית התוכן שלכם, פוסטים שמייצרים ערך מוסף אמיתי לגולשים המגיעים אל האתר. להפיץ אותו בפורומים הנכונים. לכתוב בצורה כמה שיותר מקיפה כדי שגם גוגל יתרשם שאתם רציניים. להתקשר מול כותבי תוכן רלוונטיים בתחום שיוכלו לסייע לכם במשימה הזאת אם אין לכם את הזמן, הכישרון או הרצון לעשות זאת. ובעיקר, מעל הכל – להתמיד במשימה הזאת.

✔️ עולם התוכן השני הוא אופטמיזציה של עמודי האתר החדש לתצוגה במנועי החיפוש השונים. העובדה שבניתם אתר ואתם מסוגלים במבט חטוף להסיק על מה הוא מדבר לא אומרת שגם מנועי החיפוש יהיו מסוגלים לעשות את אותו דבר. אופטימיזציה מאפשרת למנועי החיפוש להבין טוב יותר במה עוסק האתר. לשם כך, תצטרכו לטייב את היררככית הכותרות באתר (סתם לדוגמה – יכול להיות שהכותרת שלכם מעוצבת בצורה שונה מיתר הטקסט בעמוד, אולם מנוע החיפוש יתייחס אליה, בגלל הגדרה לא נכונה, כטקסט רגיל), לשלב קישורים פנימיים לעמודים חשובים, ליצור כותרות מטא ותיאורי מטא לעמודי האתר השונים, לייצר טקסט חלופי לתמונות באתר (מה שיסייע לכם גם בהנגשה של האתר) ועוד ועוד פעולות רבות כאלו.

✔️ עולם התוכן השלישי שבו תצטרכו להשקיע כדי לקדם את האתר הוא בניה של קישורים חיצוניים ועיבוי פרופיל האתרים המקשרים אל האתר. בקצרה, קישורים הם הפניות שמבצעים אתרים אחרים אל עמודי האתר שלכם, ויכולים לסייע בהפיכת האתר שלכם לאתר סמכותי ומקובל בנישה. מנועי החיפוש עושים שימוש בקישורים כאלו על מנת ללמוד על מידת האמון שניתן לתת באתרי אינטרנט, וגם כדי לאתר ולמצוא תכנים חדשים ראויים לאנדוקס במנוע החיפוש.

רגע לפני שנצלול לתוך עולם הקישורים הנה הסבר קצר על המהות של פרופיל קישורים 👇

איך מעבים פרופיל קישורים לאתר שזה עתה בניתם?

יש לא מעט שיטות. ראשית תוכלו לפנות לספקים ולקוחות שלכם שהינם בעלי אתרים משיקים ושאולי, בתמורה לתוכן איכותי, יסכימו לקשר אליכם. תוכלו גם לבחור בשיטות החלפה של קישורים או רכישה של קישורים, ברישום לאינדקסים, במציאת הזדמנויות על ידי איתור קישורים שבורים – ויש עוד לא מעט שיטות, חלקן מוצלחות יותר וחלקן פחות, באמצעותן תוכלו להגדיל את מספר הקישורים הנכנסים לעמודי האתר שלכם.

✔️ עולם התוכן הרביעי שאליו תצרכו להתייחס הוא הפעילות ברשתות החברתיות. האתר שלכם יכול להיות מקסים באמת, אבל בלי אינדיקציה לכך שגם מחוץ לאתר שלכם חושבים כך, יהיה לכם קשה לקדם אותו. לכן, יהיה כדאי לכם לבחור את הערוץ המשלים הכי הגיוני לפעול בו.

אם יש לכם אפשרות לייצר קטעי וידאו איכותיים שמסבירים לקהל היעד שלכם כיצד להשתמש במוצרים שלכם – פתיחת ערוץ יוטיוב תוכלו לחזק מאוד את המותג שלכם, וגם לדרג את הסרטונים האלו בדפי תוצאות החיפוש עבור חיפושים של גולשים.

💡 אם אתם חזקים בקבוצות פייסבוק או פעילים במיוחד באינסטגרם – תוכלו כמובן שם להיות פעילים בצורה מבוקרת ולשווק את העסק והאתר שלכם כדי לאותת למנועי החיפוש שיש אבא ואמא שעומדים מאחורי האתר.

✔️ עולם התוכן החמישי שכדאי יהיה לקחת בחשבון בעת פיתוח אתרים הוא עולם חווית המשתמש. עם כל הכבוד לזמן ולמאמץ שהשקעתם בפיתוח האתר, אם הוא לא ייצר חוויה איכותית, זמינה ומהירה לגולש – יש עוד לא מעט אלטרנטיביות שאליהן, ככל הנראה, תנותב התנועה של הגולשים שלכם.

לאנשים היום אין כבר סבלנות לאתרים שנטענים באופן איטי ומסורבל, בטח ובטח כשהם נמצאים בין עיסוקים וטרודים מאוד להספיק כמה שיותר במהלך היום. יתרה מכך, חווית משתמש לא טובה עלולה במקרים רבים לעצבן 😠 את הגולשים שלכם, ועל הדרך, לפגוע בצורה משמעותית בשיעור ההמרה שלהם.

תחזוקה שוטפת

ורק עוד מילה על פיתוח אתרים. רבים חושבים שתהליך פיתוח ובניה של אתר מסתיים ברגע שהאתר עלה לאויר. זוהי, כמובן, הנחת עבודה לא נכונה. תהיו מוכנים לכך שידרשו עוד שינויים והתאמות לאחר שתעלו עם האתר לאויר. הסיבה לכך, היא שבמקרים רבים, רק אחרי קבלת משוב ראשוני מן הגולשים באתר תוכלו להבין מה באמת נדרש לתקן ולשנות.

בהצלחה 👍

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו