דף הבית / ללקוח הפוטנציאלי / למה הרבה עסקים לא מרוצים מחברות קידום אתרים?

למה הרבה עסקים לא מרוצים מחברות קידום אתרים?

אם אתם בעלי עסקים שמשקיעים בשיווק או פרסום כלשהו, סיכוי טוב שאתם מכירים סביבכם אנשים שלא מרוצים מחברת הקידום שלהם. למעשה, יכול להיות מאוד שגם אתם חלק מהסטטיסטיקה, שהרי לא מעט מקרים מתרחשים בתחום הזה, לצערנו, שבהם התוצאות אינן משביעות רצון, הציפיות לא תואמות את המציאות, ההבטחות שונות לגמרי ממה שקורה בשטח ועוד.

בתחום שבו יש כל כך הרבה בעלי מקצוע – מנוסים יותר ומנוסים פחות, טובים יותר וטובים פחות – חשוב מאוד למצוא את האדם הנכון, וחשוב מאוד גם להבין: למה הרבה עסקים לא מרוצים מחברות הקידום שלהם? איך הפכו מקדמי האתרים למוסכניקים של האינטרנט (מבחינת התדמית השלילית, כן?) – כל זאת ועוד, בפרק הבא. הישארו איתנו 🙂

לקוחות לא מרוצים

1. היעדר תיאום ציפיות

יש משפט ידוע שאומר: "אם לא תצפה, לא תתאכזב". לא, אני לא מבקש מכם להגיע אל הפגישה עם חברת הקידום, ולהתחיל את הקמפיין לצידה, ללא ציפיות כלל. חשוב שיהיו לכם ציפיות, כי ציפיות הן מטרות – ומטרות הן למעשה מה שמוביל את העסק קדימה.

אבל, וזה האבל הגדול, חשוב לבצע תיאום ציפיות – ורבים בתחום לא עושים זאת, הן מצד הלקוח והן מצד מקדם האתרים או חברת קידום האתרים. כתבתי על זה בעבר במאמר 8 דברים שיכולים להכשיל פרוייקט קידום אתרים, וכמובן שזה עדיין רלוונטי מתמיד.

כיצד מתאמים ציפיות? הלקוח מספר מה הוא מצפה לקבל, והמקדם ברוב המקרים יוריד אותו לקרקע :-), יסביר לו אם זה אפשרי או לא, ואם זה אפשרי – בכמה זמן הוא מעריך שזה יכול לקרות.

במצב כזה, כשכל הקלפים על השולחן, קורים שני דברים: האחד – הלקוח יודע פחות או יותר מה אמור לקרות מעתה והלאה; השני – הוא יכול להחליט שהעניין לא מתאים לו, להגיד יפה תודה ולחפש חברת קידום אחרת, שאולי תציע לו משהו שהולם יותר את ציפיותיו. כך או כך, הדברים עובדים בשקיפות ואז כמות התלונות והאכזבות יורדת פלאים.

על פניו נשמע תענוג נכון?

אז זהו, שמהנסיון שלי, ואני אחד שמתאים ציפיות באופן אגרסיבי יחסית, לקוחות נוטים לשכוח את כל התיאום הזה, ולהתחיל לנדנד אחרי חודשיים "נו למה אני לא במקום הראשון". אז למעשה – נושא התיאום ציפיות זה לא משהו חד פעמי ויש צורך לתחזק אותו מדי פעם – כלומר לתת תזכורות ללקוח שמדובר בתהליך מאד איטי אך כזה שמשתלם לאחר פרק זמן מסוים.

אני יכול להעיד שסטטיסטית מהנסיון שלי, 95% ממי שנמצא איתי בתהליך מעל שנה, רואה הרבה פירות מהקידום ומתחיל להחזיר את ההשקעה החודשית, לפעמים בגדול (מאד תלוי בתחום העיסוק).

ואקנח את הסעיף הזה במשפט יפה שאמר וורן באפט:

You can't produce a baby in one month by getting nine women pregnant

ובתרגום חופשי: "אתה לא יכול לעשות ילד בחודש בזה שתכניס 9 נשים להריון".

והמסקנה חברים – יש דברים שפשוט לוקחים זמן.

2. אין סבלנות

זה די דומה לסעיף הקודם, משום שבמקרים רבים, ללקוח אין הסבלנות הדרושה כדי לתת לתהליך לקרות. בייחוד כשמדובר בתחום שהתחרות בו רבה, חשוב להבין שפעולות הקידום לוקחות זמן: שום דבר (בדרך כלל) לא קורה תוך שבוע או שבועיים, ותתפלאו – במקרים רבים גם לא אחרי חודשיים ושלושה.

עבודת קידום האתרים היא עבודה סיזיפית, שדורשת הרבה מאוד אורך רוח וסבלנות והשקעה בכמה ערוצים במקביל: אופטימיזציה לאתר, קישורים חיצוניים, יצירת תוכן ועוד. השקעה רק בחלק מהדברים הנ"ל תביא לרוב לתוצאות חלקיות (אלא אם כן הלקוח בעצמו יצרן תוכן או מותג גדול שמקבל קישורים טבעיים על בסיס קבוע, למשל).

הדברים נבנים לאט-לאט, והאם העבודה נעשית בצורה מקצועית בדרך כלל זה רק עניין של זמן עד שרואים תוצאות משביעות רצון.

3. הערכה לא נכונה

זהו סעיף שבו מוטלת כל האחריות על המקדם ולא על הלקוח.

הסעיף הזה מדבר על עניין רווח, לצערנו, אשר קורה לא פעם – ב-99% מהמקרים בטעות, אגב, ולא מתוך כוונה רעה (כך נכון גם לגבי הסעיף הקודם המדבר על הלקוח): המקדם מקבל לידיו את האתר, כדי להבין 'מי נגד מי' ולנסות לשער מה יצטרך לעשות כדי לקדם אותו. הבחינה הזו תאפשר לו לספק ללקוח תשובות בנוגע לזמן הנדרש כדי שייראו תוצאות, בנוגע לתקופה הדרושה לכל הקמפיין וכמובן – בנוגע למחיר החודשי שייקבע.

אך מה לעשות שלעיתים המקדמים שוגים בהערכתם, ומספקים לכם תשובה שאינה תואמת את המציאות? הבעיה היא שדברים שכאלה מתגלים רק בדיעבד, ואז אתם, הלקוחות, נותרים עם קמפיין שלפחות לפי שעה לא מספק את התוצאות הדרושות. גם כאן חשוב להיות סבלניים – אך עד לגבול מסוים. כיצד אפשר להימנע ממצב כזה מלכתחילה? חפשו מקדמי אתרים בעלי ניסיון עשיר, שכבר 'טיפלו' בפרויקטים מכל הסוגים, וקידמו אתרים בכל נפח. למקדמים כאלו קל הרבה יותר לספק הערכה ברורה ומדויקת.

אני למשל מעדיף תמיד לספק הערכה קצת יותר פסימית, גם אם אני די בטוח שאפשר להביא תוצאות מהר יותר – על מנת לקחת לעצמי דלתא מסוימת וגם אולי להפתיע את הלקוח לטובה בהמשך :-). כמובן, שכל הערכה צריכה לקחת בחשבון תרחיש שבו פתאום צץ אתר חדש או כזה שכבר קיים בתוצאות ומתחיל להשקיע בקידום באופן אגרסיבי.

מה שכן, וזה חשוב – כל מקדם אתרים / משווק צריך להיות 100% אמיתי עם עצמו (וכמובן גם עם הלקוח), ולסרב לקחת פרוייקטים בהם הוא לא מרגיש שהוא יכול לתרום בצורה משמעותית לקידום, אלא אם כן מדובר ביעד מיוחד מבחינת הלקוח.

4. הקושי הולך וגובר

זהו נתון שחשוב שיהיה לכם בראש כל הזמן: קידום אורגני הולך ונהיה קשה יותר ויותר עם הזמן, משום שעל אותה 'משבצת' שלכם (גם אם התחום שלכם לא תחרותי מאוד) מתחרים עוד ועוד גורמים, שגם הם מבקשים לקדם את העסק שלהם במרחב הצפוף שבו אתם פועלים.

מאז שגוגל קיימים ועד היום – יש 10 תוצאות בעמוד הראשון, השני וכן הלאה. לפעמים יש אפילו פחות – תלוי באופי התוצאות שיש בעמוד. אבל, מספר העסקים שמשקיעים באינטרנט רק הולך וגדל מדי שנה – לכן, מן הסתם, התחרות הולכת ונהיית צפופה וקשה יותר ככל שעובר זמן, ולכן רף הקושי של תהליך הקידום גם הוא הולך וגובר. אם לפני כמה שנים הערכה ממוצעת של משך הזמן בו ניתן לראות תוצאות משמעותיות בקידום הייתה חצי שנה בערך, היום להערכתי זה יותר מתקרב לשנה – ברוב התחומים, ובתחומים קשים במיוחד זה בכיף יכול להגיע גם לשנה וחצי, שנתיים.

יש פרויקטים שצריך להשקיע בהם אלפי שקלים רק על מנת לתחזק ולשמר אתה קיים (פחות או יותר), בלי יותר מדי שאיפות להתקדם.

5. מתמקדים בדרך במקום בתוצאה

מהי המטרה שלשמה אתרים מקודמים ללא הפסקה בגוגל וביתר מנועי החיפוש? חשיפה. כלומר כל נושא הקידום נעשה כדי להשיג לאתר חשיפה רבה יותר, וכך למשוך אל העסק יותר לקוחות ולגרום ללקוח לרכוש את מוצריו (או לעשות כל פעולה אחרת שהעסק מעוניין בה).

הבעיה מתחילה כאשר בעל העסק או המקדם – ואפילו שניהם יחד – מתמקדים במקום של האתר במנועי החיפוש, במקום בתנועה אל האתר (הטראפיק) ובשיפור ביחס ההמרה שממנו הוא נהנה.

למעשה, הם שואפים רק לדבר אחד, שהוא כלל לא מטרת הקידום המקורית. הפסיקו להתחרות על המקום הגבוה ביותר במנועי החיפוש – חפשו את השורה התחתונה החשובה יותר: כמה אנשים מגיעים לאתר שלכם, וכמה מהם עושים את הפעולה הרצויה? אם הנתונים האלה טובים מבחינתכם, השגתם את המטרה. כמובן שתמיד יש מה לשפר ולשם צריך לשאוף תמיד.

6. בחירה לא נכונה של אסטרטגיה

הסעיף הזה בעיקר באחריות של המקדם. נושא המחקר המילים ובחירת הביטויים שרוצים לקדם הוא אחד הקריטיים ביותר בכל תהליך של SEO. אפשר להגיד שבמידה רבה, על זה יקום וייפול הפרוייקט וההצלחה שלו. לכן, שווה להקדיש תשומת לב רבה לבחירת הביטויים ובאופן כליל את האסטרטגיה שלפיה הולכים לקדם אתר מסוים. כל אתר מתנהג אחרת וכל אתר הוא בעל אופי אחר ולכן שיטת העבודה ובחירת הביטויים משתנים בהתאם.

יש למשל פרוייקטים בהם המונחים עצמם פחות חשובים, מה שיותר חשוב זה כמות הטראפיק שמגיע לאתר – לדוגמא פורטלים גדולים של תוכן ו/או חדשות, שההכנסה העיקרית שלהם היא לפי צפיות ומכירת שטחי פרסום.

על מנת לא ליפול בסעיף הזה על הלקוח לקחת אחריות ולעשות מאמצים לבחור את המקדם המקצועי ביותר שהוא יכול בהתאם לתקציב הנתון, ואם אינו בטוח – שייקח גם מומחה רלוונטי שיוכל לתת ייעוץ בתשלום.

מקדם שרלטן
"תוך חודש אני מכפיל לך את התנועה! עליי אבא'לה"

7. חוסר שקיפות

זו סיבה שקשורה, במידה מסוימת, לסיבה מס' 1, משום שמקדם אתרים שלא מתנהל בשקיפות יהיה כזה מתחילת הדרך, כנראה, וכבר בהתחלה יימנע מאותו שלב חשוב כל כך של תיאום ציפיות. לאחר מכן הוא ימשיך לנהוג באותה הדרך לאורך כל הקמפיין, ולמעשה לא ישתף אתכם בשום שלב בפעולות שהוא מבצע.

ראשית, יש בכך משום חשד שהמקדם רוצה להסתיר מכם משהו; שנית, זוהי זכותכם המלאה לדעת מה קורה בכל רגע נתון, כי זהו האתר שלכם, זה העסק שלכם – וזה הכסף שלכם שהולך לכיסו של המקדם. שקיפות, אגב, תועיל לשני הצדדים משום שברגע שהלקוח יודע בדיוק מה קורה, הוא ממורמר פחות, מתוסכל פחות ומבין יותר מה מתרחש סביבו.

8. אי אפשר להבטיח דבר

אם תבצעו סקר מהיר בין בעלי אתרים אשר משלמים כסף רב למקדם האתרים שלהם, תגלו כי אצל רובם, אם לא אצל כולם, התסכול הגדול ביותר נובע מכך שמדובר בתחום לא שגרתי וגם אמורפי: גם לבעלי המקצוע קשה לעיתים להסביר מה בדיוק הם עושים מדי יום ביומו, משום שזהו מקצוע שחלק ממהותו היא לעבוד בתנאי אי וודאות, משום שהכול מוכתב על ידי האלגוריתם של מנועי החיפוש (והמוחות שעומדים מאחוריו).

מהסיבה הזו, מקדמי אתרים לא יכולים להבטיח דבר שהוא מוחלט – והלקוחות נותרים מתוסכלים. אבל אם תדעו זאת מראש, כנראה התסכול יהיה קטן יותר, משום שתבינו ממה המצב נובע. זאת גם הסיבה שיש לקחת בערבון מוגבל (מאד) וגם להתרחק ממקדמי אתרים שמבטיחים הבטחות חד משמעיות כמו "אתה תהיה במקום הראשון בביטוי X תוך Y חודשים".

אם חושבים על זה קצת, קידום אתרים זה לא המקצוע היחיד שלא ניתן להבטיח בו תוצאות. הנה עוד כמה דוגמאות בשלוף:

  • עורך דין יכול להבטיח 100% הצלחה? (אולי כן במקרים מאד ספציפיים)
  • רופא יכול להבטיח הצלחה בניתוח?
  • פרסום ברדיו / טלוויזיה יכול להבטיח שיגיעו אליך לקוחות?
  • ועוד…

לסיכום

שרדתם עד לכאן? יפה מאד. כנראה עכשיו אתם קצת יותר חכמים במה שנוגע לבחירת מקדם אתרים. יש לכם טיפים בנושא ומעוניינים לשתף? כמו תמיד – אשמח לתגובות, שאלות וכו'.

בהצלחה!

איך להמשיך מכאן?


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

לא רק תכנים

מורה נבוכים ללקוח חדש של שירות קידום אתרים

המטרה של המאמר הנוכחי היא להאיר קצת את האפילה עבור בעל עסק / מנהל שיווק ...

קידום אתרים מהיר

קידום אתרים מהיר – מתי זה אפשרי וממה צריך להיזהר?

הרבה בעלי עסקים שאין להם ממש רקע וניסון עם התחום, מחפשים פתרונות של קידום אתרים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה