יאפ (Yep) – הכירו את מנוע החיפוש החדש מבית ahrefs

אחת מהדרכים העיקריות שבהן כלים חיצונים לניתוח של קישורים או פרמטרים אחרים של SEO עובדים היא באמצעות יצירת סוג של זחלן משלהם. למרות שהזחלן הזה לא מתיימר להחליף את הזחלן של גוגל, הוא מנסה להיות הכי קרוב לכך שאפשר.

יש מקדמי אתרים שרואים בזחלנים האלו מקור אמין יותר ויש כאלו שרואים בו מקור אמין קצת פחות… (אני למשל פחות נוטה להסתמך עליהם).

אבל לא משנה באיזה צד אתם נמצאים, העובדה ש-ahrefs החליטה לפתוח לציבור הרחב מנוע חיפוש משלה בשם Yep! לאחר שהשקיעה בו לא פחות מ-60 מיליון דולר אמורה לעניין כל מקדם או מקדמת אתרים!

רגע לפני שנתחיל הנה סקירה שתעזור לכם להבין מה זה ahrefs 👇

אז מה בדיוק ה-Yep הזה מציע לנו?

כבר כשניכנס לאתר הבית של Yep יהיה לנו קל מאוד לראות שמדובר במנוע חיפוש צנוע אפילו יחסית לגוגל: אם בגוגל אנחנו יכולים לחפש חדשות, תמונות, קניות, סרטונים, מפות ועוד הרבה, אז ב-Yep אנחנו יכולים בינתיים לחפש רק תוצאות כלליות או חדשות.

מצד שני, מאחורי הקלעים ahrefs צוברת נתונים כבר משנת 2010 ולכן ההתחלה הצנועה הזו היא לא בהכרח בעוכריו של Yep…

כרגע הבוט של Yep הוא עדיין הבוט של ahrefs והוא הבוט האקטיבי ביותר אחרי זה של גוגל (סורק לערך 8 ביליון דפים ביום), אך בשלב כלשהו yep אמור לקבל בוט עצמאי.

אם אנחנו מדברים ספציפית על האינדקס של Yep, אז תדירות הסריקה שלו היא בין 15 ל-30 דקות, הוא מוסיף עד 30 דפים מיליון לאינדקס בכל יום ויכול להסיר עד 20 מיליון דפים.

מודל חלוקת הרווחים המיוחד של Yep

הדבר השני שבולט לעין היא ההצהרה של המפתחים ב- Yep.

לפי ההצהרה הזו, החיפוש ב-Yep תורם גם ליוצרי התוכן שמופיעים בו. איך בדיוק זה מתבצע וכיצד זה בעצם שונה מחלוקת רווחים בערוצים של גוגל?

כאשר מישהו לוחץ על מודעה בתוצאות החיפוש של גוגל, רק גוגל מרוויחה מכל העניין, אלא אם כן מדובר במודעות שמוצבות בתוך אתרי אינטרנט של צד שלישי או ערוצים ביו-טיוב שנכנס לתוך תוכנית השותפים של האתר. וגם אז חלוקת הרווחים היא בערך 70-30 לכל היותר (היוצרים מקבלים 70% וגוגל 30%)

Yep לעומת זאת רוצה לתת ליוצרים הכנסות גם ממודעות במנוע החיפוש הראשי עצמו עם חלוקת רווחים שתהיה 10/90 (היוצרים מקבלים 90%).

למה Yep עושה את זה? הנימוק המרכזי הוא שהיום יש המון תוכן טוב שמתחבא מאחורי חומת תשלום או שירותי מנויים. אתרים מאבדים תנועה גם בגלל כל העניין של Result Zero.

בסופו של דבר, גם אתרים שהיה יכול להיות להם תוכן טוב נאלצים להשתמש בקישורי אפילייט ורמת התוכן יורדת בהתאם (אי אפשר, או לפחות זה ממש לא מומלץ לכתוב ביקורת גרועה על מוצר שרוצים למכור דרך קישור אפילייט).

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

איך מעובד המידע ב-Yep ואיך מתבצע הדירוג של התוצאות?

על פי הצוות של Yep, בדיקת האיכות של התוצאות מתבצעת על ידי סט של בערך 1,000 תוצאות בשפות ונושאים שונים. לכל שאילתה יש רשימה של של האתרים או הדפים האיכותיים ביותר.

באופן הזה קל לעבוד עם בקרת איכות (QA) בנפח גדול ולראות מהם השינויים כאשר מחליטים לשנות את הפרמטרים של הדירוגים.

בנוסף לזאת, יש ציון מספרי שמחשב את איכות הקישורים בתוצאות הראשונות.

כל הניתוח הזה מתבצע במרכזי מידע בסינגפור על גבי 1000 שרתים שמעבדים 100 Petabytes של מידע. (מדובר בלא פחות מ-12,400 טרה בייט !).

כמובן שלעומת מרכזי המידע של גוגל מדובר בערך בגרגר חול על שפת הים, אבל בשנה הבאה (2023) אמור להיפתח מרכז נתונים גם בארה”ב.

בין הפרמטרים בהם נעשה שימוש אפשר למצוא פקטורים של תוכן, קישורים, כותרות ועוד.

בנוסף לכך, Yep משתמש במערכת לניתוח שפה טבעית (NLP) שלטענת המפתחים מקבילה ל-Bert של גוגל.

נכון להיום התוצאות שיש ב-Yep הן אורגניות בלבד ורק בהמשך יתווספו גם תוצאות ממומנות כאשר כרגע לא ממש ברור איך תתבצע חלוקת הרווחים.

האם Yep ייקח את כל התוצאות האורגניות שיקבלו לחיצות ויחלקו איתם את הרווחים מהמודעות שמופיעות באותו העמוד? ואם כן, איך בדיוק ייקבע מי יקבל יותר ומי יקבל פחות?

כרגע הדבר המרכזי שברור הוא שיוצרים יצטרכו להירשם ליאפ במיוחד ויקבלו תג יוצר אותו ישימו כמו כל תג אחר (הפיקסל של פייסבוק וכו’) באתר שלהם.

איך Yep עובד כמנוע חיפוש ומהי איכות התוצאות?

באתר של Monetize בדקו מספר גדול של תוצאות (לא בעברית כמובן) כדי להבין אם Yep מחזיר תוצאות ברמת רלוונטיות דומה לזו של גוגל ובאיזה פורמט בדיוק.

יש לציין ש-Yep מודעים לכך שאיכות התוצאות שלהם עדיין רחוקה מאוד מזו של גוגל ולמעשה זו אולי הסיבה שהם שמים קישורים באמצע העמוד גם למנועי חיפוש אחרים כמו גוגל, בינג ו-DuckDuckgo. (אני מניח שבמיקום הזה גם יופיעו מודעות ולכן זו גם בדיקה של ה-CTR).

הנה כמה דוגמאות מעניינות לשאילתות משם ועוד כמה נוספות שבדקתי: (התרגום לעברית הוא רק לצרוך הנוחות):

“איך להרתיח ביצה” – יאפ מחזיר תוצאות טקסט בלבד עם Site Links מאותו האתר. כל קישור הוא מעט שונה מהאחרים. לדוגמה, “ביצה קשה” או “ביצה קשה רכה”. גוגל לעומת זאת מחזיר שילוב של תמונות, סרטונים, תיאור קצר של התשובה ושאלות נוספות.

גם בחלק מהאתרים האחרים יש Sitelinks, אבל שם מדובר רק בשלוש ארבע מילים שנחתכות באמצע (עם … בסוף).

איך Yep עובד כמנוע חיפוש

“הסמארטפונים הכי טובים בפחות מ-500$” – דומה מאוד לשאילתה הקודמת, מבנה דומה בלי תוצאות עשירות. גוגל לעומת זאת מחזיר שילוב של אתרים וסרטונים עם רשימה נוספת של שאלות נוספות.

“פיצה בברוקלין” (נאלצתי לשנות קצת את הניסוח) – כצפוי, כאן גוגל מחזיר בראש הרשימה תוצאות מקומיות ואילו יאפ מחזיר רק תוצאות רגילות…

“חיפוש חדשותי” – בגוגל ישראל חיפשתי “Israel” באנגלית וכצפוי קיבלתי חדשות. ב-Yep לעומת זאת קרה דבר מוזר: למרות שחיפשתי בתוצאות הכלליות שאמורות לכלול גם חדשות, קיבלתי חדשות רק בטאב של News, מה שקצת מוציא את הפואנטה מכל העניין. מעבר לכך, מסיבה בלתי ברורה התמונות שליד התוצאות האלו היו שבורות (למרות שזו כנראה בעיה זמנית).

“חתול מבוית” – חיפוש שהוספתי והחזיר לי תיבה עם מידע מויקיפדיה באופן דומה לגוגל, אבל בלי קישור לערך עצמו.

חיפוש ב Yep

מבחינת תוצאות זהות, בדרך כלל היו בין שתיים לארבע אתרים זהים (לא בהכרח במיקום ולא כולל תוצאות מיוחדות).

מה עם עברית?

הממשק של יאפ תומך כרגע בשמונה שפות בלבד, מן הסתם אף אחד מהן היא לא עברית. ובכל זאת כמובן שהחלטתי לראות מה קורה כשמקישים שאילתה בעברית. ה-Sitelinks עדיין הופיעו במבנה המוזר שלהם.

עבור “קידום אתרים” האתר שלי הופיע במקום השני ובסך הכול היו רק שתי תוצאות זהות בכל העמוד.

תוצאות חיפוש בעברית ב yep

Yep והפרטיות שלכם

כמו כל מנוע חיפוש שרוצה קצת לשנות את העולם, גם Yep מדגיש את השקיפות שלו בכל מה שקשור לפרטיות הגולשים. Yep לא משתף את נתוני החיפוש שלו עם מנועי חיפוש אחרים והעוגיות (קוקיס) משמשות רק כדי לשמור את הגדרת השפה והעיצוב (כהה או בהיר).

כמו כן, Yep לא שומרים שום נתוני גלישה פרטניים כדי לשפר את התוצאות שלו, לא IP, לא היסטוריה ולא פרטים על הדפדפן.

כל המידע שכן שנשמר לא מזוהה עם גולש ספציפי, אלא עם נתוני השימוש של כל הגולשים. לדוגמה, אילו תוצאות זוכות ל-CTR הכי גבוה.

לסיכום – השני סנט שלי

למרות ש-Yep מצליח להחזיר תוצאות רלוונטיות יחסית, חסרה לו מאוד חווית המשתמש הידידותית והמוכרת של גוגל. למרבה המזל, הבסיס של האינדקס נראה טוב ולכן זו לא אמורה להיות בעיה שאי אפשר לפתור.

האתגר השני והיותר משמעותי הוא קודם כל להגיע לאחוזי שימוש גבוהים, אפילו מיקרוסופט ששופכת טונות של כסף על Bing ו-DuckDuckGo לא הצליחו בדיוק להתחרות בגוגל.

כדי שמנוע חיפוש יצליח להתחרות בגוגל הוא חייב להחזיר תוצאות טובות יותר באופן מובהק.

בתחילת המילניום היה פער איכות עצום בין גוגל לבין מנועי החיפוש האחרים, והאינטרנט עוד לא חדר לכל שכבות האוכלוסייה. היום גוגל פתח פער כל כך גדול, שלא ברור אם מישהו בכלל יכול לגשר עליו. גם כשהוא מחזיר תוצאות בינוניות, הן רחוקות מלהיות ספאם…

בכל מקרה, יהיה מעניין לראות איך חלוקת הרווחים תעבוד בפועל ברגע ש-Yep יעבור לשלב השני בהרצה שלו.

אולי בכל זאת נגלה משהו שלא ידענו…

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו