052-9095200

כל מה שרציתם לדעת על סכמת QA (שאלות ותשובות)

בכל מה שקשור לנושאים מתקדמים בקידום אתרים ונראות של החיפוש, אין ספק שלאחרונה מדברים המון על סכמה שאלות ותשובות (Q&A).

כל מה שרציתם לדעת על סכמת QA

אז מה זה בכלל סכמת QA ולמה כדאי שתתחילו להשתמש בזה?

כמה מילים על סכמות באופן כללי…

סכמות הן צורה מסוימת שבה אנחנו יכולים לסמן פריטי מידע שונים בדף.

לדוגמה, אם יש לנו מאמר באתר, אנחנו יכולים לסמן את הכותרת שלו, את התוכן, שם הכותב, מתי הוא פורסם ומה הדירוגים שהגולשים נותנים לו.

זוהי סכמה פשוטה יחסית שבסך הכול מבליטה את פרטי המאמר בתוך תוצאה סטנדרטית בגוגל, אבל יש גם סכמות שיש להן נראות גבוהה יותר בגוגל. אחת מהסכמות האלו הן הסכמה של שאלות ותשובות (Questions And Answers).

באופן כללי, גוגל מוסיפה כל הזמן סוגי סכמה חדשים, אך זה לא אומר שאלו סוגי הסכמה היחידים שיש.

יש עשרות סוגים שונים של סכמות שמופיעות תחת schema.org. חלקן סופר ספציפיות, למשל, סכמה לעמודי אודות באתרי אינטרנט. לכן שווה להתעדכן בסוגי סכמה חדשים או שינויים בסוגי סכמה קיימים בבלוג המפתחים של גוגל.

איך נראית סכמה של שאלות ותשובות בגוגל?

כאשר אתר מסוים מסמן עמוד כעמוד בו יש שאלות ותשובות, גוגל עשוי להציג את השאלה בתוצאות בשני אופנים:

1. גוגל יציג את השאלה הראשית בעמוד ולאחר מכן מעין קרוסלה של התשובות הכי בולטות בעמוד עם סימון של התשובה היעילה ביותר (אם האתר נותן לדרג את התשובה).

דוגמא לקרוסה של שאלות ותשובות בגוגל

2. תוצאה או כמה תוצאות רגילות ולאחר מכן רשימה של שאלות דומות כשכל תשובה נלקחה מאתר אחר.

דוגמא של סכמה של QA (שאלות ותשובות בגוגל)
דוגמא של סכמה של QA (שאלות ותשובות בגוגל)

בשל האופי של הסכמה הזו, היא מתאימה מאוד לאתרים עם תשובות ושאלות גולשים כמו reddit או quora.

הסבר מעשי: איך להטמיע סכמה של שאלות ותשובות באתרי וורדפרס

צפו בוידאו הבא, בו אני מסביר על כך:

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

סכמות נוספות: שאלות נפוצות ו-"איך עושים"

מלבד הסכמה של שאלות ותשובות, יש גם סכמה של "שאלות נפוצות" ו-"איך עושים" (How to). אלו הן סכמות מעט שונות מכיוון שהן בדרך כלל מקושרות לאתר אחד בלבד.

הנה דוגמה לסכמה של "שאלות נפוצות" בעברית:

סכמה של שאלות ותשובות בעברית
סכמה של שאלות ותשובות בעברית

כמו שאתם יכולים לראות, היא תופסת המון מקום, במיוחד במובייל. מה שאומר שאם אתם מצליחים להציג אותה, יש לכם יתרון גדול מאוד מבחינת הנראות של האתר שלכם.

סכמה של "איך עושים?" (How to)

הסכמה של "איך עושים?" היא סכמה עם מספר צעדים.

אם מדובר בתהליך ארוך או מורכב, גוגל יציג רק חלק מהצעדים וייקשר לדף המלא. במידה וכל צעד מלווה בתמונה, הוא יציג גם אותן.

דוגמא לסכמה של How To בגוגל

מה המצב בגוגל ישראל?

האמת שזו שאלה טובה: בגוגל ישראל רואים לעיתים סכמות של שאלות ותשובות, אבל לא באותה תדירות שיש בגוגל.קום.

הרבה פעמיים גוגל פשוט מציג מאמרים מתוך אתרים כתוצאות רגילות וגם הרבה מאוד סרטונים מתוך יוטיוב. זה לא אומר שלא שווה להשקיע בסימון של הסכמה, אלא שפשוט לא כדאי לצריך לניסים ונפלאות.

כיצד מטמיעים את הסכמות האלו?

לכל סכמה יש פורמט מובנה באמצעותו מסמנים אותה על פי שדות מסוימים, וזה די פשוט.

באתרים שיש להם מערכת ניהול תוכן מותאמת אישית תצטרכו להטמיע את הסימון ישירות בקוד ולשנות אותו באופן דינאמי על פי התוכן של הדף. אם יש לכם מערכת ניהול תוכן מוכרת, לרוב יהיו תוספים שיעשו זאת עבורכם לאחר שתגדירו סוגי מידע מסוימים (הנה רשימה מהחיפוש בוורדפרס).

דרך שלישית היא להשתמש בכלי העזר לסימון ב-Search Console כדי לראות איך אמור להיראות הסימון.

זה טוב למי שרוצה לבצע בדיקה ולראות אם הדרך בה הוא הטמיע תקינה או לראות בדיוק איך ההטמעה אמורה להיראות בתור רפרנס. כמובן שזה לא פרקטי למי שצריך לסמן עשרות עמודים באופן קבוע.

עוד דבר שחשוב לדעת: יש תוספים מסוימים שמשנים את האופן בו העורך של וורדפרס פועל כדי להוסיף סכמה באופן אוטומטי דרך בלוקים מיוחדים.

לדוגמה, Yoast יכול להוסיף בלוקים של שאלות ותשובות לעורך גוטנברג של וורדפרס בגרסאות 5 ומעלה (לאלמנטור אגב אין אופציה דומה נכון להיום).

אם אתם בוחרים להשתמש בשיטה, יכול להיות שאתם לא צריכים תוסף אחר, אבל חשוב שתאמתו שהסכמה באמת תקינה באמצעות הכלים של גוגל.

האם הטמעה מבטיחה שהאתר יופיע עם סכמה?

כמו תמיד אצל גוגל, התשובה היא "תלוי"… לפעמיים האלגוריתם יחליט שאפילו אתר שאין בו סכמה יכול להתאים אם הוא זיהה בו את החלקים הרלוונטיים ולפעמים גם אתר עם המון עמודים שמסומנים בסכמות לא יופיע עם המבנה המיוחד. על פי גוגל, הדבר תלוי בין היתר בהיסטוריית החיפושים, מיקומו של הגולש ואפילו במכשיר בו הוא משתמש (ויש בהחלט מקרים שבהם גוגל בודקת פיצ'רים מסוימים קודם כל במובייל לפני שהיא מטמיעה אותם גם ב-Desktop).

מה לגבי הכללים המנחים?

הכללים המנחים של גוגל (Guidelines) מותאמים לכל סוג של סכמה בנפרד ולפעמיים נועדו להבדיל בין הסכמות.

למשל, סימון של שאלה עם תשובות של גולשים כ-FAQ הוא לא נכון ובמצב כזה הוא כנראה לא יופיע בתוצאות. בדרך כלל אתם לא ממש מסתכנים בעונש, אלא אם כן אתם מבצעים משהו לא בסדר באופן מודע. לדוגמה, יש סכמה של ביקורות שגוגל נאלצה לשנות אותו לאחר שעסקים יצרו עמודי ביקורות מזויפים בתוך האתר שלהם.

אופס, למה ירד לי ה-CTR?

לפעמיים תגלו משהו מוזר ב-Search Console: מרגע שהטמעתם את הסכמה, מספר החשיפות של העמוד בגוגל עלה, אך הלחיצות ירדו. יש לכך הסבר פשוט מאוד, אם הגולש מצא את התשובה לשאלה שהוא צריך ישירות בגוגל, אין לו שום סיבה להיכנס לאתר.

החדשות הטובות הן שאם אתם משתמשים בפורמט של FAQ או שאלות ותשובות, אתם יכולים לשים קישורים ישירות בתוך הטקסט ולהגדיל בחזרה את ה-CTR. בסימון של "איך לעשות" אין את האופציה הזו.

לסיכום

שימוש בסכמה של שאלות ותשובות או סכמות דומות יכול לתת לאתר שלכם נראות גבוהה יותר בתוצאות, דבר שהוא קריטי כשבגוגל התוצאות האורגניות הרגילות נדחקות יותר ויותר אל מקומות לא רלוונטיים. מצד שני, לא כדאי לספק לגולש את כל מה שהוא צריך לדעת כדי שעדיין תהיה לו סיבה להיכנס לאתר ולא להסתפק במה שרשום בגוגל.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
המאמרים הפופולאריים ביותר
מאמרים אחרונים
עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Call Now Buttonחייגו עכשיו