דף הבית / כלים לשיווק באינטרנט / גוגל Search Console (לשעבר Webmaster Tools)

גוגל Search Console (לשעבר Webmaster Tools)

ה- Search Console של גוגל, או "קונסולת החיפוש", הידוע גם בשם Webmaster Tools לשעבר, הוא אחד הכלים החשובים שיכולים לשמש בעלי אתרים למטרות שונות.

מדובר באחד האמצעים היחידים דרכם ניתן לקבל מידע רשמי וחשוב על האתר ישירות מגוגל, כמו למשל על עונשים ידניים, על איזה ביטויים נחשף באתר בתוצאות החיפוש ובאיזה מיקומים, אחוז הקלקה (CTR) ממוצע ועוד.

כמו כן, דרך הכלי ניתן לראות אילו אתרים מקשרים לאתר שלנו ומאיזה עמודים. במקרים רבים מהנסיון שלי, נתוני הקישורים של ה-Search Console מדויקים יותר מרוב הכלים המוכרים לבדיקת קישורים. עובדה זו לא צריכה להפתיע, שכן המידע מגיע ישירות מגוגל.

הוספת Search Console לאתר

יש הרבה דרכים להתקין את הסרץ' קונסול לאתר. להלן סקירה זריזה על כמה מהן:

  • אימות באמצעות אנליטיקס – במידה ובאתר כבר מותקן קוד אנליטיקס שאתם הבעלים שלו או שיש לכם הרשאה מספיקה, כל מה שצריך לעשות זה אימות באמצעות הממשק:
    אימות באמצעות אנליטיקס
  • העלאת קובץ HTML לשרת – דרך נוסף לבצע אימות, היא להעלות קובץ HTML שמורידים ישירות מהממשק של הכלי, ואימות על מנת שגוגל ידעו שאתם בעלי האתר.
  • הכנסת תג מטא לקוד – דרך נוספת, קצת יותר חודרנית – היא לשתול בקוד של האתר קוד מסוים שגוגל סורקים אותו ומאמתעים את הבעלות של האתר.
  • Tag Manager– מנהל התגיות של גוגל מאפשר להכניס קוד מסוים לאתר באופן חד פעמי וממנו לשלוט על על כל מיני כלים שונים של גוגל ללא התעסקות עם הקוד פעם נוספת – אנליטיקס, Search Consoleוואחרים.
  • רשומת DNS – בחיים לא השתמשתי באופציה הזאת, לדעתי סתם מיותר ומסבך את העניינים.

מה ניתן לעשות בעזרת ה- Search Console

סקירה זריזה על האפשרויות הנפוצות של הכלי (לא על כולן):

שיפורים ב-HTML

נמצא תחת "תצוגת חיפוש" – "שיפורים ב-HTML"

באזור הזה גוגל מתריעים לנו על כל מיני שגיאות שקשורות לHTML באתר. לדוגמא:

  • טייטלים כפולים (שלפעמים יכולים להעיד על בעיה רחבה יותר של תוכן משוכפל)
  • עמודים בלי טייטלים בכלל
  • עמודים עם טייטלים ארוכים / קצרים מדי
  • עמודים עם תיאורי Meta כפולים/קצרים/ארוכים
  • תוכן שלא ניתן להוסיף לאינדקס מסיבות שונות

שגיאות מסוג זה תוכלו למצוא גם בזמן אמת בכלים שונים כמו Screaming Frog.

ניתוח חיפושים

נמצא תחת "תנועת חיפוש" -> "ניתוח חיפושים"

אחד האזורים השימושיים של ה Search Console. בעזרתו אנו יכולים לקבל Insights על מה שקורה בשטח – כלומר בעמודי התוצאות של גוגל.

נתוני חשיפות מקונסולת החיפוש

נכון להיום, הכלי מציג כמה פרמטרים שונים:

  • שאילתות – על אילו חיפושים האתר נחשף בפרק זמן מסוים (ניתן לקבל מידע עד 3 חודשים אחורה)
  • סה"כ קליקים – כמה לחיצות הובילו לאתר בפרק הזמן הנתון
  • סה"כ הופעות – כמה פעמים האתר נחשף בתוצאות בפרק הזמן הנתון (זה כולל גם חיפושים של תמונות, וידאו וכו')
  • שיעור קליקים (CTR) ממוצע – אחוז ההקלה עבור כל שאילתא בפרק הזמן הנתון
  • מיקום ממוצע – פשוטו כמשמעו. המיקום הממוצע של השאילתא בתוצאות החיפוש. הקטע הבעייתי עם המדד הזה – הוא מציג גם ממוצע של מיקומים בחיפוש של התמונות. כך למשל, אם האתר שלכם מדורג בגוגל תמונות במקום ה-3 (לפי סדר הופעת התמונות בתוצאות) עבור ביטוי מסוים, זה ישוקלל בממוצע הכללי.
    כמו כל מדד ממוצע – יש לקחת את הנתונים בהתאם. מספיק שפעם אחת במהלך החודש עמוד מסים באתר שלכם נפל ממקום 3 למקום 90 (יכול לקרות), זה ישפיע משמעותית על הממוצע. בואו נגיד שזה לא כלי אידיאלי לבידקת מיקומים, בלשון המעטה, וזאת גם לא המטרה שלו.

כמו כן, ניתן לחפור בנתונים ולשלוף מידע מעניינים על עמודים ספציפיים ועל איזה ביטויים הם נחשפו לאורך הזמן, סינון הנתונים לפי ארצות, סוגי מכשירים ועוד פיצ'רים שימושיים.

קישורים המפנים לאתר

ה-Search Console, הוא, בין היתר, כלי לבדיקת קישורים נכנסים. אמנם הוא לא משוכלל כמו Majestic או Ahrefs, אבל מנסיוני, ברוב המקרים מציג את התמונה המקיפה ביותר – כלומר את רוב הלינקים שמפנים אל אתר מסוים.

את הקישורים המפנים לאתר שלכם ניתן לראות בתוך "תנועת חיפוש" -> "קישורים לאתר שלך".

שם ניתן לראות אילו אתרים מקשרים אליך, באיזה ביטויים, מהם העמודים המקושרים ביותר ועוד. כמו כן, ניתן להוריד את כל הקישורים לפורמט אקסל, ואז להצליב מידע עם קישורים ממקורות אחרים, למשל. מאגר הקישורים מתעדכן אחת לכמה ימים בדרך כלל.

פעולות ידניות

כלי מנהלי אתרים הוא האמצעי היחיד לדעת האם האתר הוענש באופן ידני על ידי גוגל. האזור הזה נמצא תחת "תנועת חיפוש" -> "פעולות ידניות". השאיפה שלכם צריכה תמיד לראות את ההודעה הזאת:

פעילות ידנית

סטטוס אינדקס

בעזרת Search Console ניתן לראות את סטטוס העמודים המאונדקסים באתר. כמובן שניתן לעשות זאת גם באמצעת הפקודה site: בשורת החיפוש בגוגל, אבל דרך כלי מנהלי האתרים ניתן לקבל אינדיקציה של סטטוס האינדקס לאורך זמן, ובאמצעות זה לאתר בעיות אפשריות כמו למשל ירידה חדה במספר העמודים המאונדקסים שיכולה להיגרם מכמה סיבות, או לחילופין – עלייה לא פרופורציונאלית במספר העמודים המאונדקסים, מה שיכול להסביר תופעות כמו פריצה לאתר ושתילת עמודי ספאם וכו'.

האזור הזה נמצא תחת "אינדקס  "Google -> סטטוס אינדקס.

שגיאות סריקה

באמצעות כלי מנהלי אתרים של גוגל ניתן גם להתעדכן על עמודי שגיאה באתר, זה יכול להיות עמודים שמחזירים שגיאת 404 או משהו אחר. עמודי השגיאה שמוצגים יכולים להיות גם מתוך האתר (קישורים פנימיים) וגם מחוץ לאתר (כלומר, אתרים מפנים שמקשרים לעמוד שכבר לא קיים). מומלץ לבצע את הבדיקות האלה מפעם לפעם ולבצע סריקה אחרת קישורים שבורים באתר.

אחזר כמו גוגל

אחד הפיצ'רים השימושיים של קונסולת החיפוש, זה לשלוח בקשה לגוגל בכדי לאנדקס עמוד מסוים באתר. כך למשל, ניתן לאנדקס עמודים במהירות במקרים ספציפיים (בדרך כלל תוך מספר שניות או דקות). עם זאת, אני לא ממליץ לעשות שימוש קבוע בפיצ'ר הזה, אלא לתת לגוגל לסרוק את האתר בטבעיות ולמצוא לבד תוכן חדש.

העלאת מפת אתר

פיצ'ר שימושי ופופולארי נוסף זה לשגר מפת אתר (Sitemap.xml) בכדי ליידע את גוגל על העמודים הקיימים באתר. יש כמה סוגים של מפות אתר – רגילה (עמודי HTML), וידאו, תמונות ועוד.

לסיכום

סקרתי כאן בקצרה כמה מהפיצ'רים היותר שימושיים ב Search Console של גוגל. כמובן שמעבר לאלו יש עוד הרבה אחרים. מומלץ להיכנס מפעם לפעם, לבדוק את המצב האתר ולחפור קצת בנתונים ובכלים הנסיוניים כדי לגלות דברים חדשים ולתקן במידת הצורך.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

פופאפים לקידום ושיפור יחסי המרה

איך להשתמש בפופאפים למטרות קידום ושיפור יחס המרה

אם הייתי שואל אתכם לפני 2-3 שנים מה האסוסיאציה הראשונה שעולה לכם לראש כשאתם שומעים ...

זפייר

איך לחבר בין טופס לידים באתר למסמך גוגל Sheets בעזרת Zapier

הרבה צדיקים ונשמות טובות מהפייס התאוננו לאחרונה על כך שהם מחפשים דרך לחבר אוטומטית בין ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה