תפריט
תפריט

SEO: מה זה ולמה העסק שלך חייב את זה?

הקדמה: מאמר זה (כפי שהכותרת מרמזת) נועד למתחילים בתחום. מי שמחפש דברים מתקדמים יותר, מבטיח שיוכל למצוא אותם בבלוג שלי 🙂

כולנו שמענו שקידום אתרים יכול להביא לנו הרבה לקוחות ושאנחנו חייבים להיות במקום גבוה בגוגל, אבל האם גם בעידן הפייסבוק זה חשוב? רמז – התשובה היא כן, ותכף נבין מדוע.

SEO

גוגל מנסה לבלבל אותנו

הדבר הראשון שצריך לדעת הוא שיש שני סוגים של תוצאות: הסוג הראשון של התוצאות הוא התוצאות האורגניות שהן למעשה התוצאות "הטבעיות" בהן גוגל מסדר את האתרים לפי הרלוונטיות שלהם. על תוצאות אלו ניתן להשפיע (כן!) בעזרת תהליך המכונה SEO, ראשי תיבות של Search Engine Optimization (אופטימיזציה למנועי חיפוש). בעברית נהוג לכנות את התהליך קידום אורגני או קידום אתרים.

מלבד התוצאות האלו יש גם תוצאות ממומנות. התוצאות הממומנות הן תוצאות שקשורות באופן ספציפי למפרסם מסוים שמשלם כסף ישירות לגוגל על מנת להופיע בתוצאות החיפוש הללו. תהליך זה נקרא פרסום בגוגל או קידום ממומן בגוגל.

קידום אורגני וממומן בתוצאות של גוגל
קידום אורגני וממומן בתוצאות של גוגל

למרות שגם התוצאות החיפוש הממומנות מתבססות על ההתאמה של החיפוש למודעה, השאלה מי יופיע קודם ובעמוד הראשון קשורה למספר גדול של פרמטרים ובין היתר הביצועים ההיסטוריים של מודעות המפרסם וכמה הוא מוכן לשלם על כל לחיצה.

ולמה ההפרדה הזו כל כך חשובה לקידום אתרים?

התשובה הפשוטה היא שכיום גוגל עושה הרבה מאמצים בשביל לטשטש את ההבדל בין התוצאות האורגניות לבין התוצאות הממומנות הסטנדרטיות בפורמט הטקסטואלי. בפעם הבאה שאתם מקישים ביטוי עם אופי מסחרי כמו "טלוויזיה 4K", תוכלו לשים לב שלמודעות הממומנות יש סימן קטן של "מודעה" מתחתן. בעבר המודעות הללו היו בצבע רקע שונה והן גם הופיעו בציידי העמוד.

מהי בעצם המשמעות של כל זה בשורה התחתונה?

אם פעם חשבתם שאתם מתחרים רק עם עוד תשע תוצאות בעמוד הראשון, היום אתם מתחרים למעשה עם עוד 1-7 מודעות ולכן התחרות היא קשה יותר (כל זאת בהנחה שתצליחו להגיע לעמוד הראשון).

בנייד אגב הדברים קצת שונים מכיוון שכבר אין חלוקה לעמודים, אבל העיקרון זהה.

SEO – לתפוס את הגולש על חם

כאמור, היום הפרסום בפייסבוק הוא האיום הגדול ביותר על גוגל, הן במישור האורגני (פוסטים בעמודים) והן בתחום הממומן (כל אותם פרסומות שנתקעות לנו בפיד בפייסבוק).

חיפוש בגוגל
חיפוש בגוגל

עם זאת, לגוגל יש מספר יתרונות מרכזיים:

  1. הפרסום האורגני בפייסבוק נחלש מאד והרבה פחות אפקטיבי מבעבר: כיום החשיפה לתכנים אורגנים שלא משלמים לפייסבוק על מנת לפרסם אותם נמצאת בירידה תלולה, הרבה יותר מאשר הפגיעה בתוצאות האורגניות בגוגל מאז השינויים שדיברנו עליהם.
    בשביל שפוסט בפייסבוק יגיע להרבה גולשים צריך לשתף אותו כמה פעמים בכמה קבוצות או דפים.
  2. מחקרי שוק עושים בגוגל: אם גולש רוצה לקנות מוצר ספציפי, לחפש מידע או בעל מקצוע, סביר להניח שהוא יחפש בגוגל ויהיה יותר ממוקד מטרה ובשל לקניה (בחו"ל יש לאמזון נתח לא קטן משוק חיפוש המוצרים, אבל בארץ גוגל עדיין שולט בתחום).
  3. חיפוש ורטיקלי: בגוגל אפשר לבצע חיפושים ספציפיים כמו מוצרים, קטעי וידאו, תמונות ולאחרונה גם טיסות, שלא לדבר על מפות ועסקים מקומיים שמופיעים בחיפוש הרגיל במקום בולט.
    בפייסבוק יש סוג של חיפוש ורטיקלי שמופיע בחיפוש הכללי, אבל הוא פחות משמעותי ולא דומה לזה של גוגל (בפייסבוק נחפש קבוצות או פוסטים של חברים ולא בהכרח תמונות).
    בעבר כן היו כמה חיפושים מאד מעניינים שאפשר היה לעשות בפייסבוק, אבל מאז כל הרעש סביב נושא הפרטיות לצערי כיום רובם כבר לא רלוונטיים.

בנוסף, חשוב להדגיש הבדל מהותי בין 2 מפלצות הפרסום:

  • פייסבוק = Push Marketing – שזה במילים פשוטות אומרות "לדחוף" את המוצר/שירות שלך לקהל יעד מסוים.
  • גוגל = Pull Marketing – פרסום/קידום לקהל יעד שחיפש את המוצר/שירות שלך.

בהרבה מקרים ובתחומים מסוימים, Push Marketing כמעט לא רלוונטי: לדוגמא בשירותי חירום (מנעולן, חילוץ, החלפת מצבר, תיקון מכשירים וכו') הרוב המוחץ של האנשים יחפשו בעל מקצוע בגוגל ולא בפייסבוק.

לעומת זאת, Pull Marketing רלוונטי ל-99.9% מהעסקים.

רוצה לקבל יותר כניסות, פניות והכנסה מהאתר?

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אך בעצם החיפוש האורגני עובד?

עד כאן החלק התיאורטי, אבל איך SEO או קידום אתרים עובד בפועל?

לפני שאתחיל בחפירה, זה המקום לציין שיש לי מדריך קידום אתרים שהוא מקור עשיר של ידע בכל הקשור לתחום, עם אינספור הפניות למדריכים אחרים בכל בנושאים ספציפיים.

נכון להיום גוגל מסתכל בעיקר על החלקים הטקסטואליים באתר. אנחנו יכולים לספק לו תיאור קצר של תמונות או וידאו, אבל הוא לא יכול לרדת לפרטים הכי קטנים של מה שמופיע בהם.

1. מילות מפתח – הבסיס לתהליך של SEO

אחד הדברים הראשונים שצריך לעשות לפני שמחליטים לקדם אתר הוא להבין מה הגולש שנמצא בקהל היעד שלנו עשוי לחפש. החיפושים האלו נקראים גם "מילות מפתח" ולמעשה כל מילה היא ביטוי שיכול להיות מורכב ממספר מילים (לכן מסמנים מילות מפתח במרכאות).

התהליך הזה נקרא מחקר מילות מפתח ויש לא מעט כלים שמסייעים לנו לעשות אותו.

לאחר שיש רשימה של מילות מפתח, אפשר לבנות מסביבן את התוכן.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שלא כדאי להיצמד יותר מדי למילות מפתח באופן המדויק בו הן מופיעות בעזרים בהן אנחנו משתמשים ונגוון גם באמצעות ביטויים דומים או נרדפים.

הסיבה היא שהגולש עשוי לחפש מילות מפתח מעט שונות, לחבר כמה מילות מפתח או להזין מילה חדשה לחלוטין. כל אלו יוצרים חיפושים ייחודים שגוגל יכול לעבד ולהבין את המשמעות שלהם.

הרבה מהוריאציות השונות של החיפושים נוכל לראות דרך כלי של גוגל שנקרא Search Console ומספק המון תובנות מעניינות על האתר שלנו והחשיפה שלו בגוגל.

אגב, כאשר בוחרים מילות מפתח, חשוב להבין מהי כוונת הגולש כדי לדעת אם שווה לנו לקדם את המילה הזו. לדוגמה, אם אני מקדם אתר של יועץ משכנתאות, יכול להיות שהביטוי "משכנתא הפוכה" לא ממש רלוונטי עבורי מכיוון שאני לא מחפש את קהל היעד הזה.

גם אם אני אקבל הרבה תנועה מהביטוי הזה, היא לא תתבטא בפניות ולכן חבל שאבזבז על זה את הזמן שלי.

2. תוכן

ממה שכתוב למעלה, קל להבין שהתוכן באתר הוא עדיין הדבר החשוב ביותר כיום באתר והוא זה שנשקיע בו הכי הרבה אנרגיה, בטח אם התחלנו לקדם אתר חדש שלא היה בו הרבה תוכן או שהתוכן שהיה בו היה ברמה נמוכה.

מלבד התוכן שנמצא בתוך העמוד (כולל הכותרות), גוגל שואב מידע גם מהכותרת החיצונית של העמוד והתיאור, ואלו בעצם מה שרואים בדרך כלל בתוצאות החיפוש (למרות שגוגל יכול לקחת גם קטעים אחרים מאלו שהמלצנו לו עליהם בהתאם למה שהגולש מחפש).

על הנ"ל אנו נשפיע בתהליך שנקרא אופטימיזציה או On-site SEO.

כאשר כותבים את התוכן בהחלט חייבים להתייחס גם למילות המפתח, אך באופן לוגי בלי ליצור טקסט שנראה כמו רשימת מכולת.

בסופו של דבר, אנחנו רוצים שהגולש ירצה לקרוא את התוכן ולקחת את מה שאנחנו מציעים לו. במילים אחרות, הטקסט הוא קודם כל לגולש ורק לאחר מכן לגוגל.

3. היררכיה

מעבר לתוכן, גם המבנה של האתר חשוב. אם פעם גוגל היה מסתכל בעיקר בעמודים בודדים, היום הוא שופט כל עמוד גם לפי העמודים האחרים באתר: כמה עמודים בדיוק מקשרים אליו, באיזה חלק של האתר הוא נמצא, לאילו עמודים אחרים הוא מקשר וכך הלאה.

היררכיה נכונה היא היררכיה שבה לכל עמוד יש קישורים מעמודים אחרים שמקשרים אליו בצורה לוגית. למשל, קישורים מתוך מאמר שמסבירים מושגים ספציפיים, קישור למדריכים דומים וכך הלאה. אגב, גם קישורים מתוך תפריטים יוצרים היררכיה, ולכן התפריטים חייבים להיות ברורים ולא עמוסים מדי.

אם נעשה רגע זום אאוט אפשר להגיד שהיררכיה קשורה גם לעיצוב האתר וגם לעיצוב חווית המשתמש (UX).

4. קישורים מאתרים אחרים

רוב הקמפיינים בקידום אורגני כוללים גם עבודה של קישורים מאתרים אחרים (מכונים גם קישורים חיצוניים או Backlinks), וסביר להניח שזה הדבר הראשון שסיפרו לכם אם פניתם אי פעם לחברת קידום שניסתה לשכנע אתכם שהיא הטובה ביותר.

יש חברות קידום שמבטיחות להשיג לכם הרבה קישורים, אבל חשוב לדעת שלא כל הקישורים זהים. גוגל יכול לזהות את איכות הקישור לפי לא מעט פרמטרים. לדוגמה:

  • הדירוגים של האתר המקשר בגוגל.
  • האם מדובר באתר ספאם (מן הסתם לא תרצו לקבל קישורים מאתר כזה למרות שיש לא מעט שעושים זאת כדי לקבל תוצאות מהירות אך מסוכנות בטווח הארוך).
  • האם יש קשר לוגי חזק מבחינת התוכן בין העמוד המקשר לעמוד המקושר.
  • מה כתוב בקישור עצמו (הטקסט של הקישור נקרא גם "עוגן" או Anchor Text). רוב הקישורים שנרצה להשיג כוללים לפחות מילת מפתח אחת או חלק ממנה. לדוגמה, קישור למאמר הזה עשוי להיות "מדריך SEO למתחילים".
  • המיקום של הקישור בתוך הדף.
  • ועוד…

אגב, באופן תיאורטי, גוגל מעדיף קישורים שלא יצרנו בעצמנו, אך בפועל רק חלק זעום מהאתרים יכולים ומקבלים אותם על בסיס קבוע.

על מנת להגדיל את הסיכויים שבכל זאת נקבל אותם, אנחנו צריכים ליצור עמודים שימשכו אחרים לקשר אלינו באמצעות תוכן מושך ושיתוף ברשתות חברתיות.

5. אספקטים טכניים

עם כל כך הרבה מכשירים מהם אנחנו מתחברים לאינטרנט ואתרים שמספקים חוויות גלישה שונות (מחדשות ועד קניות), גוגל חייב להתחשב גם בביצועים של האתר ולא רק ברלוונטיות שלו.

כיום שלושת המדדים החשובים ביותר הם מידת ההתאמה למובייל (האם האתר נוח לשימוש ואין בו חלקים שקשה לגולש בהם מהנייד), מהירות (רצוי שהאתר יעלה תוך פחות מחמש שניות) ואבטחה (האם המידע מהאתר לגולש ובחזרה עובר בצורה מוצפנת).

על כל אחד מאלו אפשר לכתוב מדריכים שלמים (הנה למשל מדריך על התאמה לניידים), אך בשורה התחתונה זכרו שהחברה דרכה בניתם את האתר צריכה לעבוד באופן צמוד עם בונה האתר או המקדם שלכם בשביל לקבל תוצאות אופטימליות.

מי בסופו של דבר מבצע את הקידום?

העקרונות שהצגתי כאן הם כללים ונועד לספק רקע על עולם הקידום.

בפועל, הדברים אינם פשוטים ואפילו גוגל מודה שיש לה מאות פרמטרים שונים לדירוג אתרים שמשתנים כל הזמן.

לכן, למרות שאתם יכולים לקדם את האתר שלכם בעצמכם (כתבתי איך במדריך הזה), ברגע שהאתר שלכם גדל לנפח מסוים, כדאי לכם לתת למקדם אתרים או חברת קידום לעשות זאת בצורה מקצועית (כמה טיפים חשובים לבחירת מקדם).

הכסף שתשקיעו בקידום יהיה שווה לכם את כל הזמן שתוכלו לפנות לניהול העסק או האתר, וכמובן את המכירות והפניות שתקבלו.

בהצלחה! ואם אתם זקוקים לשירותי SEO או רוצים להתייעץ בנושא – אני אשמח לעזור 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה

400+ כבר הצטרפו – טיפים מקצועיים על SEO ישר לטלגרם שלכם!

דילוג לתוכן