SEO (יש הקוראים לזה SCO בטעות…) הוא התהליך של שיפור או טיוב נראות האתר במנועי החיפוש, ומכאן המילה אופטימיזציה. אלו ראשי תיבות של Search Engine Optimization, משמע בשפת הקודש – אופטימיזציה למנועי חיפוש.
במדריך הבא אני אסביר על הדברים הבאים:
✔️ מה זה בגדול ה-S.E.O הזה ומהם עקרונות SEO החשובים ביותר
✔️ איך עובד התהליך ואיך עושים את זה בגוגל כמו שצריך
✔️ מה ההבדל בין S.E.O (קידום אורגני) לבין PPC (פרסום ממומן לפי לחיצה – בדגש על פרסום בגוגל)
✔️ למה צריך שירותי SEO עבור האתר שלך
מה זה SEO ואיך זה עובד?
הסבר קצת לאלו מבינכם שאוהבים וידאו:
הדבר הראשון שצריך לדעת הוא שכאשר מדברים על קידום במנועי חיפוש, מדברים על קידום של 2 ערוצים שונים: קידום אורגני (שזה S-E-O) וקידום ממומן.
לסרטון בו אני מסביר יותר בהרחבה על ההבדלים ביניהם:
1. מה זה קידום אורגני? – נקרא גם קידום אתרים בגוגל.
הסוג הראשון של התוצאות הוא התוצאות האורגניות שהן למעשה התוצאות "הטבעיות" בהן גוגל מסדר את האתרים לפי הרלוונטיות שלהם.
על תוצאות אלו ניתן להשפיע (כן!) בעזרת תהליך המכונה, כמו שהבנתם – Search Engine Optimization (כאמור, אופטימיזציה למנועי חיפוש).
בעברית נהוג לכנות את התהליך קידום אורגני מקצועי, קידום אתרים אורגני או קידום אתרים במנועי חיפוש (למרות שכולנו משתמשים בגוגל) – ובתהליך זה אתרכז במאמר הנוכחי.
2. קידום ממומן – מלבד התוצאות האלו יש גם תוצאות ממומנות.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
התוצאות הממומנות הן תוצאות שקשורות באופן ספציפי למפרסם מסוים שמשלם כסף ישירות לגוגל על מנת להופיע בתוצאות החיפוש הללו.
תהליך זה נקרא פרסום בגוגל או קידום ממומן בגוגל.
ההבדל בין תוצאות אורגניות לבין תוצאות ממומנות בגוגל:
למרות שגם התוצאות החיפוש הממומנות מתבססות על ההתאמה של החיפוש למודעה, השאלה מי יופיע קודם ובעמוד הראשון קשורה למספר גדול של פרמטרים ובין היתר הביצועים ההיסטוריים של מודעות המפרסם וכמה הוא מוכן לשלם על כל לחיצה.
ולמה ההפרדה הזו כל כך חשובה לקידום אתרים?
התשובה הפשוטה היא שכיום גוגל עושה הרבה מאמצים בשביל לטשטש את ההבדל בין התוצאות האורגניות לבין התוצאות הממומנות הסטנדרטיות בפורמט הטקסטואלי.
בפעם הבאה שאתם מקישים ביטוי עם אופי מסחרי כמו "טלוויזיה 4K", תוכלו לשים לב שלמודעות הממומנות יש סימן קטן של "מודעה" מתחתן.
בעבר המודעות הללו היו בצבע רקע שונה והן גם הופיעו בצידי העמוד.
להשוואה מעמיקה יותר בין הערוצים קיראו את המדריך שלי: קידום אורגני או ממומן.
מהי בעצם המשמעות של כל זה בשורה התחתונה?
אם פעם חשבתם שאתם מתחרים רק עם עוד תשע תוצאות בעמוד הראשון, היום אתם מתחרים למעשה עם עוד 1-7 מודעות (ברוב המקרים) ולכן התחרות היא קשה יותר (כל זאת בהנחה שתצליחו להגיע לעמוד הראשון).
בנייד אגב הדברים קצת שונים מכיוון שכבר אין חלוקה לעמודים, אבל העיקרון זהה.
נוכחות בגוגל = לתפוס את הגולש על חם (ובמה זה שונה מפייסבוק, למשל)
היום הפרסום בפייסבוק הוא האיום הגדול ביותר על גוגל, הן במישור האורגני (פוסטים בעמודים) והן בתחום הממומן (כל אותם פרסומות שנתקעות לנו בפיד בפייסבוק).
עם זאת, לגוגל יש מספר יתרונות מרכזיים:
- הפרסום האורגני בפייסבוק נחלש מאד והרבה פחות אפקטיבי מבעבר: כיום החשיפה לתכנים אורגנים שלא משלמים לפייסבוק על מנת לפרסם אותם נמצאת בירידה תלולה, הרבה יותר מאשר הפגיעה בתוצאות האורגניות בגוגל מאז השינויים שדיברנו עליהם.
בשביל שפוסט בפייסבוק יגיע להרבה גולשים צריך לשתף אותו כמה פעמים בכמה קבוצות או דפים. - מחקרי שוק עושים בגוגל: אם גולש רוצה לקנות מוצר ספציפי, לחפש מידע או בעל מקצוע, סביר להניח שהוא יחפש בגוגל ויהיה יותר ממוקד מטרה ובשל לקניה (בחו"ל יש לאמזון נתח לא קטן משוק חיפוש המוצרים, אבל בארץ גוגל עדיין שולט בתחום).
- חיפוש ורטיקלי: בגוגל אפשר לבצע חיפושים ספציפיים כמו מוצרים, קטעי וידאו, תמונות ולאחרונה גם טיסות, שלא לדבר על מפות ועסקים מקומיים שמופיעים בחיפוש הרגיל במקום בולט.
בפייסבוק יש סוג של חיפוש ורטיקלי שמופיע בחיפוש הכללי, אבל הוא פחות משמעותי ולא דומה לזה של גוגל (בפייסבוק נחפש קבוצות או פוסטים של חברים ולא בהכרח תמונות).
בעבר כן היו כמה חיפושים מאד מעניינים שאפשר היה לעשות בפייסבוק, אבל מאז כל הרעש סביב נושא הפרטיות לצערי כיום רובם כבר לא רלוונטיים.
מעבר לאלו יש עוד יתרונות. צפו בסרטון בו אני מפרט על 8 יתרונות של התהליך האורגני:
בנוסף, חשוב להדגיש הבדל מהותי בין 2 מפלצות הפרסום:
- פייסבוק = Push Marketing – שזה במילים פשוטות אומרות "לדחוף" את המוצר/שירות שלך לקהל יעד מסוים.
- גוגל = Pull Marketing – פרסום/קידום לקהל יעד שחיפש את המוצר/שירות שלך.
בהרבה מקרים ובתחומים מסוימים, Push Marketing כמעט לא רלוונטי: לדוגמא בשירותי חירום (מנעולן, חילוץ, החלפת מצבר, תיקון מכשירים וכו') הרוב המוחץ של האנשים יחפשו בעל מקצוע בגוגל ולא בפייסבוק.
לעומת זאת, Pull Marketing רלוונטי ל-99.9% מהעסקים.
להשוואה מלאה בין שיווק Push ושיווק Pull.
איך עושים SEO – איך בעצם החיפוש קידום אתרים אורגני עובד?
בשלב זה אני מניח שהבנתם את הרעיון בגדול, ברמה התאורטית לפחות.
אולי עכשיו צצות לכם בראש השאלות הבאות:
- איך SEO עובד בתכלס?
- האם אני יכול לקדם לבד או שאני חייב חברה של קידום אורגני?
- כמה זמן וכסף צריך להשקיע בזה?
לפני שאתחיל בחפירה, זה המקום לציין שיש לי מדריך קידום אתרים שהוא מקור עשיר של ידע בכל הקשור לתחום, עם אינספור הפניות למדריכים אחרים בכל בנושאים ספציפיים. בנוסף, אם טרם ביקרתם בדף הבית – שם אני מסביר (כמעט) כל מה שצריך לדעת על קידום אתרים.
נכון להיום, גוגל מסתכל בעיקר על החלקים הטקסטואליים באתר.
אנחנו יכולים לספק לו תיאור קצר של תמונות או וידאו, אבל הוא לא יכול לרדת לפרטים הכי קטנים של מה שמופיע בהם.
השלבים שיש לעשות כדי לקדם אתרים בגוגל
1. מילות מפתח – הבסיס לתהליך
אחד הדברים הראשונים שצריך לעשות לפני שמחליטים לקדם אתר הוא להבין מה הגולש שנמצא בקהל היעד שלנו עשוי לחפש.
החיפושים האלו נקראים גם "מילות מפתח" ולמעשה כל מילה היא ביטוי שיכול להיות מורכב ממספר מילים (לכן מסמנים מילות מפתח במרכאות).
התהליך הזה נקרא מחקר מילות מפתח ויש לא מעט כלים שמסייעים לנו לעשות אותו.
בסרטון הבא אני מסביר מה זה מחקר מילות מפתח ואיך אני עושה מחקר מילים רציני:
לאחר שיש רשימה של מילות מפתח, אפשר לבנות מסביבן את התוכן למטרת קידום אתרים אורגני.
יחד עם זאת, חשוב לזכור שלא כדאי להיצמד יותר מדי למילות מפתח באופן המדויק בו הן מופיעות בעזרים בהן אנחנו משתמשים ונגוון גם באמצעות ביטויים דומים או נרדפים.
הסיבה היא שהגולש עשוי לחפש מילות מפתח מעט שונות, לחבר כמה מילות מפתח או להזין מילה חדשה לחלוטין. כל אלו יוצרים חיפושים ייחודים שגוגל יכול לעבד ולהבין את המשמעות שלהם.
הרבה מהווריאציות השונות של החיפושים נוכל לראות דרך כלי של גוגל שנקרא Search Console (כלי חובה עבור קידום אתרים) ומספק המון תובנות מעניינות על האתר שלנו והחשיפה שלו בגוגל.
אגב, כאשר בוחרים מילות מפתח, חשוב להבין מהי כוונת הגולש כדי לדעת אם שווה לנו לקדם את המילה הזו. לדוגמה, אם אני מקדם אתר של יועץ משכנתאות, יכול להיות שהביטוי "משכנתא הפוכה" לא ממש רלוונטי עבורי מכיוון שאני לא מחפש את קהל היעד הזה.
גם אם אני אקבל הרבה תנועה מהביטוי הזה, היא לא תתבטא בפניות ולכן חבל שאבזבז על זה את הזמן שלי.
2. תוכן לקידום אורגני
כשאתם שואלים את עצמכם מה צריך בשביל תהליך קידום מוצלח – אחת התשובות המשמעותיות ביותר שאתם יכולים לתת לעצמכם היא תוכן!
למה?
מהסעיף הקודם שלנו קל להבין שהתוכן באתר הוא עדיין הדבר החשוב ביותר כיום באתר והוא זה שנשקיע בו הכי הרבה אנרגיה, בטח אם התחלנו לקדם אתר חדש שלא היה בו הרבה תוכן או שהתוכן שהיה בו היה ברמה נמוכה.
מלבד התוכן שנמצא בתוך העמוד (כולל הכותרות), גוגל שואב מידע גם מהכותרת החיצונית של העמוד והתיאור, ואלו בעצם מה שרואים בדרך כלל בתוצאות החיפוש (למרות שגוגל יכול לקחת גם קטעים אחרים מאלו שהמלצנו לו עליהם בהתאם למה שהגולש מחפש).
ככה זה נראה בפועל:
על הנ"ל אנו נשפיע בתהליך שנקרא אופטימיזציה או On-site SEO.
כאשר כותבים את התוכן בהחלט חייבים להתייחס גם למילות המפתח, אך באופן לוגי בלי ליצור טקסט שנראה כמו רשימת מכולת.
בסופו של דבר, אנחנו רוצים שהגולש ירצה לקרוא את התוכן ולקחת את מה שאנחנו מציעים לו. במילים אחרות, הטקסט הוא קודם כל לגולש ורק לאחר מכן לגוגל.
3. הקשר בין ההיררכיה של האתר וקידום אתרים
מעבר לתוכן, גם המבנה של האתר חשוב.
אם פעם גוגל היה מסתכל בעיקר בעמודים בודדים, היום הוא שופט כל עמוד גם לפי העמודים האחרים באתר:
- כמה עמודים בדיוק מקשרים אליו
- באיזה חלק של האתר הוא נמצא
- לאילו עמודים אחרים הוא מקשר וכך הלאה.
היררכיה של אתר, כשעשויה היטב – היא היררכיה שבה לכל עמוד יש קישורים מעמודים אחרים שמקשרים אליו בצורה לוגית.
למשל, קישורים פנימיים מתוך מאמר שמסבירים מושגים ספציפיים, קישור למדריכים דומים וכך הלאה.
אגב, גם קישורים מתוך תפריטים יוצרים היררכיה, ולכן התפריטים חייבים להיות ברורים ולא עמוסים מדי.
אם נעשה רגע זום אאוט אפשר להגיד שהיררכיה קשורה גם לעיצוב האתר וגם לעיצוב חווית המשתמש (UX).
דוגמא להיררכיה של אתר ממוצע:
4. קישורים חיצוניים מאתרים אחרים – החמצן של הקידום
רוב הקמפיינים של קידום אתרים אורגני כוללים גם עבודה של קישורים מאתרים אחרים (מכונים גם קישורים חיצוניים או Backlinks), וסביר להניח שזה הדבר הראשון שסיפרו לכם אם פניתם אי פעם לחברת קידום שניסתה לשכנע אתכם שהיא הטובה ביותר.
יש לא מעט מקדמים או חברות בתחום שמבטיחות להשיג לכם הרבה קישורים, אבל חשוב לדעת שלא כל הקישורים זהים.
גוגל יכול לזהות את איכות הקישור לפי לא מעט פרמטרים. לדוגמה:
- הדירוגים של האתר המקשר בגוגל.
- האם מדובר באתר ספאם (מן הסתם לא תרצו לקבל קישורים מאתר כזה למרות שיש לא מעט שעושים זאת כדי לקבל תוצאות מהירות אך מסוכנות בטווח הארוך).
- האם יש קשר לוגי חזק מבחינת התוכן בין העמוד המקשר לעמוד המקושר.
- מה כתוב בקישור עצמו (הטקסט של הקישור נקרא גם "עוגן" או Anchor Text). רוב הקישורים שנרצה להשיג כוללים לפחות מילת מפתח אחת או חלק ממנה. לדוגמה, קישור למאמר הזה עשוי להיות "מדריך SEO למתחילים".
- המיקום של הקישור בתוך הדף.
- ועוד…
אגב, באופן תיאורטי, גוגל מעדיף קישורים שלא יצרנו בעצמנו, אך בפועל רק חלק זעום מהאתרים יכולים ומקבלים אותם על בסיס קבוע.
על מנת להגדיל את הסיכויים שבכל זאת נקבל אותם, אנחנו צריכים ליצור עמודים שימשכו אחרים לקשר אלינו באמצעות תוכן מושך ושיתוף ברשתות חברתיות.
5. אספקטים טכניים של אופטימיזציה למנועי חיפוש – קצת על קידום אתרים טכני
זהו הוא תהליך המשלב תוכן, יצירתיות וגם עבודה טכנית.
אז מה זה SEO טכני בעצם?
עם כל כך הרבה מכשירים מהם אנחנו מתחברים לאינטרנט ואתרים שמספקים חוויות גלישה שונות (מחדשות ועד קניות), גוגל חייב להתחשב גם בביצועים של האתר ולא רק ברלוונטיות שלו.
כיום שלושת המדדים החשובים ביותר הם מידת ההתאמה למובייל (האם האתר נוח לשימוש ואין בו חלקים שקשה לגולש בהם מהנייד), מהירות (רצוי שהאתר יעלה תוך פחות מ-3 שניות) ואבטחה (האם המידע מהאתר לגולש ובחזרה עובר בצורה מוצפנת).
על כל אחד מאלו אפשר לכתוב מדריכים שלמים (הנה למשל מדריך על התאמה לניידים), אך בשורה התחתונה זכרו שהחברה דרכה בניתם את האתר צריכה לעבוד באופן צמוד עם בונה האתר או המקדם שלכם בשביל לקבל תוצאות אופטימליות.
למידע מורחב על קידום אתרים טכני.
מי בסופו של דבר מבצע את הקידום? אני או חברת קידום?
העקרונות שהצגתי כאן הם כלליים ונועדו לספק רקע על העולם של הקידום האורגני.
בפועל, הדברים אינם פשוטים ואפילו גוגל מודה שיש לה מאות פרמטרים שונים לדירוג אתרים שמשתנים כל הזמן.
לכן, למרות שאתם יכולים לקדם את האתר שלכם בעצמכם (כתבתי איך במדריך הזה), ברגע שהאתר שלכם גדל לנפח מסוים, כדאי לכם לתת למקדם שלכם לעשות זאת בצורה מקצועית (כמה טיפים חשובים לבחירת מקדם אתרים).
מה זה איש SEO?
מקדם אתרים הינו אדם שמתמחה בתהליך ויודע לבצע את הפעולות שצריך על מנת לגרום לאתרים לככב בגוגל.
יש גם כאלו שעובדים עם חברה לקידום אתרים על מנת לקבל שירות קידום בגוגל. בפועל אין זה משנה אם מדובר באדם או חברה – אלא מהו טיב השירות שמקבלים (כמו בהרבה תחומים אחרים).
הכסף שתשקיעו בקידום אתר בעזרת איש SEO טוב, יכול להיות שווה לכם את כל הזמן שתוכלו לפנות לניהול העסק או האתר, וכמובן את המכירות והפניות שתקבלו.
אז כמה עולים שירותי SEO? לשם כך אתם מוזמנים לבקר במדריך המקיף שלי על מחירי קידום אתרים.
בהצלחה! ואם אתם זקוקים לשירותי קידום או רוצים להתייעץ בנושא – אני אשמח לעזור 🙂
למדריכים נוספים באתר:
- טיפים לקידום אתרים שכדאי להכיר
- איך תדעו לבחור מומחה לקידום אתרים אורגני
- אחסון אתרים וגם חברות אחסון וורדפרס מומלצות