כאשר אנשים שהם לא מתחום הדיגיטל מסתכלים על אתרי אינטרנט, לעיתים קרובות הם לוחצים על קישורים באופן כמעט לא מודע מבלי להקדיש מחשבה לטקסט המודגש שמבדיל אותם מן הסביבה (כלומר, משאר הטקסט).
הטקסט הזה, שמקשר לכתובת פנימית או חיצונית, נקרא טקסט עוגן או אנקור טקסט ("Anchor Text").
למרות שהוא כמעט שקוף מבחינתנו, החשיבות של טקסט עוגן הינה עצומה מבחינת קידום אתרים וגם מבחינת השימושיות של אתרי אינטרנט.
טקסט עוגן וכיצד הוא משפיע על קידום אתרים בגוגל?
אחד מהפרמטרים החשובים ביותר של גוגל הם הקישורים שמובילים לאתרי אינטרנט שונים מאתרים אחרים, כאשר בדרך כלל, קישור היוצא מאתר א' לאתר ב', נחשב להצבעת אמון של אתר א' באתר ב'.
אך האם רק העובדה שהקישור עצמו קיים משנה?
ממש לא… על מנת ללמוד על הנושא של האתר המקושר (אתר ב'), גוגל מסתכל גם על טקסט העוגן של הקישור ומשקלל אותו כאשר הוא מדרג את אתר ב' בתוצאות החיפוש.
במילים אחרות, טקסט העוגן הוא אחת הדרכים של גוגל להבין מהו הנושא של האתר המקושר (האתר המקבל את הקישור).
גם כאשר הקישור הוא פנימי (כלומר, אתר ב' מקשר לעצמו), לאנקור טקסט ישנה חשיבות.
מעבר לנושא של טקסט העוגן, יש עוד הרבה פרמטרים שמשפיעים על איכות הקישורים – על כולם כתבתי בהרחבה במאמר שאליו קישרתי ממש בתוך המשפט הזה 🙂
אנקור טקסט ועדכון פינגווין
ב- 23/9/2016 גוגל השיקו את עדכון פינגווין האחרון – פינגווין 4.0 או "פינגווין בזמן אמת".
בכמה מילים – פינגווין זה עדכון שמתייחס בעיקר להיבט של הקישורים במטרה להילחם בספאם – מניפולציות שמקדמי אתרים עושים על מנת לדחוף אתרים למעלה בעזרת קישורים חיצוניים.
יש חילוקי דעות רבים האם אכן שימוש מוגזם באנקור טקסט מדויק בפרופיל הקישורים יכול לגרום לענישה של אתר.
לדוגמא: ניקח אתר צימרים שבו 40% מהקישורים הנכנסים הם של טקסט העוגן "צימרים".
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
נניח שלאתר יש 1000 קישורים נכנסים ו400 מתוכם מקשרים אליו עם טקסט העוגן "צימרים".
האם שימוש כזה אגרסיבי עם טקסט עוגן בהכרח יגרום לענישה?
אז זהו, שלא.
אין בנושא הזה הודעה רשמית מגוגל, אבל מניסיוני לאחר מחקר פרופיל קישורים של מאות אתרים במצטבר, לא ניתן לומר באופן גורף שפרופיל קישורים כזה (ואף של 50-60% טקסט עוגן מדויק ויותר) בהכרח יוביל לענישה.
כאמור, יש עוד פרמטרים רבים הקשורים לקישורים, שככל הנראה שזורים זה בזה ומעבר לקישורים גוגל מסתכל על עוד המון דברים אחרים כמו היבטים של אופטימיזציה, תוכן ועוד.
צילום מסך של חלוקת טקסט עוגן של אתר אמיתי שמדורג נכון לכתיבת המאמר הזה חזק מאד בביטויים "צימרים" ונגזרותיהם:
כפי שניתן לראות, 40% מהקישורים המפנים אליו (לפי Ahrefs) מכילים את טקסט העוגן המדויק "צימרים". האם זה מפריע לו לככב בתוצאות? ממש לא.
טקסט עוגן: שורה תחתונה?
אם מרבית הקישורים שלכם ברמה גבוהה (אתרים איכותיים, קישורים ממוקמים באזורים טבעיים, משרתים את הגולש וכו') – גוגל יהיה סלחן גם עם שימוש יחסית גבוה של אנקור טקסט מדויק.
האם לאמץ זאת כפרקטיקה?
לא הייתי ממהר, אבל דבר אחד בטוח – גם בעידן פוסט פינגווין 4 אין ספק כי לאנקור טקסט משקל משמעותי מאד בציון הרלוונטיות שגוגל מעניק לקישורים היוצאים.
איך לחלק את אנקור טקסט בצורה נכונה?
אז למזלכם, יצרתי מדריך נפרד על חלוקת אנקורים נכונה לקידום אתרים.
בגדול? חלוקה נכונה של טקסט העוגן היא בגדר אומנות של ממש – ומשתנה בהתאם לתחום מה שהמתחרים עושים.
המלצה שלי היא לא בהכרח להיצמד לחוקיות כזו או אחרת – אלא להתאים את האסטרטגיה של חלוקת טקסט העוגן לפי מה שמקובל ומי שעובד באותה נישה.
ההבדלים יכולים להיות שמיים וארץ מתחום אחד למשנהו.
* חשוב לדעת: גם יותר מדי גיוון עם טקסט עוגן יכול לעשות נזק משמעותי!
אני מסביר על כך עוד בסרטון הבא:
טקסט העוגן ושימושיות
תופעה שקשורה ספציפית לשפה העברית היא קישורים על חלק ממילה או קישורים שלא מתחברים כלל עם הטקסט שלפניהם או אחריהם.
לדוגמה:
- כמה פעמים יצא לכם לראות מילה עם ו' החיבור או ה' הידיעה שהקישור בה נמצא רק על המילה בלי האות הראשונה בה?
- כמה פעמיים יצא לכם לראות משפט עילג שנראה שאחד הקישורים נדחף אליו בכוח?
לא מדובר בטעות, אלא בדרך כלל בניסיון מכוון של מקדם אתרים לקדם את האתר שלו על ביטוי מדויק מבלי להתחשב בטובתו של המשתמש או בכללי הדקדוק העברי.
אמנם מרבית הטקסטים הבעייתיים נמצאים באתרים פחות פופולאריים ולעיתים אלו שמיועדים בראש לקדם אתרים אחרים (אתרי מאמרים או אתרי לווין), אך השגיאות הללו עדיין צורמות.
הבא ניקח דוגמא חיננית:
(הצורה הנכונה היא "חברות הובלה", אך הצורה "הובלות" נדחפה אל המשפט על מנת שיהיה אפשר לקשר ממנו אל האתר אותו רוצים לקדם). כמובן שעם קצת מחשבה היה ניתן די בקלות לנסח את הטקסט הזה מחדש.
רוצים דוגמא יותר משעשעת? קיבלתם:
יותר אונס של טקסט עוגן מזה אין 🙂
לכן, אם רוצים ליצור אנקור טקסט "יעיל קידומית" ושימושי גם מבחינת המשתמש, יש להקפיד על כמה כללים פשוטים:
- אנקור טקסט צריך לשרת קודם כל את הגולשים
- התאמה של טקסט העוגן למשפט שלו כך שישתלב בה באופן טבעי
- לא לאנוס ולא לדחוף בכח קישורים פנימיים או חיצוניים (יש מצב שאני עושה את זה מדי פעם, אצלי זה כבר הרגל בילט אין…)
- לא לפחד להשתמש באנקורים מדויקים מדי פעם – הם עדיין אפקטיביים מאד, אך עדיין להיות אם אצבע על הדופק ולא להגזים עם זה.
יש לכם מה להוסיף על אנקור טקסט? כמו תמיד, מוזמנים להגיב 🙂