דף הבית / קישורים / איך לבנות קישורים טבעיים בצורה מלאכותית?

איך לבנות קישורים טבעיים בצורה מלאכותית?

אחד הנדבכים המרכזיים בכל עבודת קידום אתרים היא בניית קישורים באופן טבעי, אך ישנו דיסוננס, פרופיל קישורים שמטופל ע"י מקדם אתרים אף פעם לא יהיה באמת טבעי. פוסט אורח מאת עידן בן אור.

בפוסט זה ננסה להבין מהו פרופיל קישורים ומה הופך אותו לטבעי בעיני גוגל.

קצת רקע – למה הקישורים כ"כ חשובים?

אי שם בעבר הרחוק, המציאו בחברה קטנה בשם גוגל אלגוריתם העונה לשם PageRank והחליטו לדרג על פיו את מיקומי האתרים ברשת האינטרנט.

לאחר יצירת אלגוריתם זה שכללה חברה קטנה זו (שכבר לא הייתה כ"כ קטנה) את האלגוריתם והוסיפה לו את אלגוריתם הTrust Rank.

שני אלגוריתמים אלה לקחו טכניקה פשוטה מהחיים – המלצות, והעבירה אותם לעולם הוירטואלי.

אז איך ממליצים באינטרנט? קישורים.

השיטה של גוגל הייתה פשוטה מאוד וניתן להכניס אותה תחת הגדרה של "תאוריית המעגלים".

גוגל הגדירו מספר לא ידוע של אתרים כאתרים האמינים עליהם ב100% (סוגים שונים של אתרי אקדמיה, ממשלה וכו'), בתאוריה, יכול להיות שאתרים אלו היו עסוקים כל הזמן במכירת קישורים אבל בעיני גוגל הם אתרים אמינים ואובייקטיבים ועל כן קיבלו את הדירוג המקסימלי.

אתרים אלה קיבלו את הזכות "להמליץ" על אתרים נוספים, ושוב אשאל, איך ממליצים באינטרנט? כן, כן, גם הפעם התשובה היא קישורים.

אתר שקיבל קישור ישיר מהמעגל הראשון(זה שסומן ע"י גוגל כ"אמין ביותר") הפך בעיני גוגל אמין ב90%, אתר שקיבל קישור מאתר במעגל השני הפך בעיני גוגל לאמין ב80% וכו' וכו'.

סירטוט זה מסביר בפשטות את תאוריית המעגלים:

מדד Trust Rank

אומנם זהו הסבר מאוד פשטני על האלגוריתם אבל עושה את העבודה ועוזר לנו להבין את הרעיון הכללי.

אם כן, ברור לנו כעת מדוע קישורים חיצוניים הם כה חשובים והרי הם "הצבעת האמון" הוירטואלית שאנו מקבלים.

בשביל ההדגמה – אתר שמקבל קישור מאתר בעל אמון גבוה מקביל לעסק שקיבל המלצה מ"יצאת צדיק" (רק בלי חיים הכט).

במשך השנים שכללו גוגל עוד ועוד את האלגוריתם שלהם והבינו כי מקדמי האתרים מבצעים מניפולציות על מנוע החיפוש שלהם ועל כן הכניסו את עדכון פיגנווין המוכר והמאיים.

מטרתו של עדכון פנגווין (ומומלץ לבדוק כמה נקודות לפני שהוא יגיע) היא להבין אילו קישורים הם כאלה הנועדו לבצע מניפולציה על מנוע החיפוש ואילו קישורים הם קישורים להם זכה אתר באופן אובייקטיבי.

1.שימוש באנקורים טבעיים

הקו המנחה שלנו תמיד יהיה טבעיות.

מילה זו הפכה להיות שנואה על מקדמי האתרים היות ונוהגים להשתמש בה על מנת לתאר כמעט כל פעולה בתחום הSEO אך בנושא הקישורים ישנה חשיבות יתרה לטבעיות.

איך מקשרים בטבעיות? כמו שמדברים.

גוגל מתקדם בעולם הסמנטי ויודע לזהות דבר מתוך דבר, החשיבות של שימוש באנקורים מדוייקים יורד וכשעדכוני הפינגווין יגיעו בעוצמה המלאה לגוגל ישראל הם גם יפגעו.

במידה וישנו עמוד אשר העולם הסמנטי שלו (טייטל, כותרות, טקסט וכו') קשור בביגוד, ואנו מעוניינים לקשר ממנו לאתר אחר העוסק בביגוד על מנת לחזק אותו, לא יהיה צורך לקשר תחת הביטוי "קניית בגדים" אלא להפך, כל ביטוי טבעי יעשה את העבודה בצורה מצויינת .

איך נראה קישור טבעי? כך נראה קישור שקישרתי לפוסט של דניאל (באמת קישור טבעי):

דוגמא לקישור טבעי

מה אנו רואים בקישור?

  1. פוסט שלי שמדבר על כלים לקידום אתרים בכל הרבדים (טייטלים, כותרות, טקסט, תמונות וכו')
  2. קישור ללא אנקור טקסט מדוייק לפוסט רלוונטי של דניאל.
  3. הפוסט קפץ לאחר הקישור ממקום 3 למקום 2 – כמובן שלא ניתן לשייך בהכרח לפעולה זו (היות ודניאל קפץ בכמה ביטויים בשבועיים האחרונים) אך ניתן לשער שהייתה לקישור זה השפעה.

2. בניית קישור מעמוד טבעי

לא מעט פעמים עולה בידנו "להשיג" קישור מאתר טוב בתחום בו אנו רוצים להתקדם.

מהר מהר אנו כותבים מאמר ומעבירים אותו לבעל האתר השני ממנו אנו יכולים לקבל את הקישור.

עד לפה נשמע הגיוני, אך ישנה בעיה – רוב בעלי האתרים יבקשו לקשר אל עמוד הבית שלהם – לא טבעי.

הדרך הנכונה – כתיבת מאמר תואם באתר שלנו אליו נקשר מהמאמר החדש שיעלה באתר השני.

יצירת תוכן ייחודי אצלנו באתר על מנת לקשר אליו יעילה מכמה סיבות:

  1. הגיוני שפוסט חדש אצלנו באתר יקבל קישור מפוסט חדש באתר אחר (תאריכים קרובים שמקשרים אחד לשני).
  2. נושא הפוסט באתר שלנו יהיה מותאם באופן מושלם לנושא הפוסט שיקשר אלינו באתר החדש (היות ואת שניהם כתבנו).
  3. קישורי עומק (אגע בסעיפים הבאים).

3. התאמת סוג העמוד המקשר לאנקור טקסט

אוקי, הבנו שטבעיות היא מילת המפתח ולכן מעתה והלאה אחבוש את כובע הטבעיות שלי בכל פעולה שאנקוט וקשורה לקישורים.

הצעד הבא יהיה לחשוב איזה סוג של אנקור טבעי שיופיע בכל סוג של אתר.

למה אני מתכוון?

כאשר אנו מפרסמים קישור בפורום (תופתעו לגלות כמה קישור בפורום רלוונטי מפוסט רלוונטי יכול להועיל) עלינו לבדוק מהי הדרך הטבעית בה מפרסמים קישורים בפורום.

גוגל ידוע לזהות מערכות פורומים ויודע לזהות התנהגות גולשים סביב דומיין מסויים וסביב סוגי אתר מסויימים.

בפורומים, בד"כ אנשים מעתיקים את כתובת הURL ומדביקים אותה As Is ללא כל אנקור טקסט (כלומר כתובת הURL היא האנקור טקסט).

לא טבעי מצב בו מקשרים עם אנקור טקסט כאשר מפרסמים בפורום ובוודאי לא עם אנקור טקסט מדוייק.

הערה:דרך מחשבה זו תהיה נכונה גם לגבי תגובות בבלוגים וכו'.

עלינו לאמץ את צורת המחשבה הזו בכל פעם שניגש לייצר קישור מסוג מסויים של אתרים.

4. משחקים בNOFOLLOW – פיסול PR

כשהיינו קטנים (לפחות אני), ההורים מאוד אהבו לקנות לנו פלסטלינה, לשחק איתנו ולפסל כל מיני צורות מוזרות (אצלי בטוח היה מוזר, אצל אחותי פחות ), אומנם לא הייתי מאוד מוצלח בזה כשנדרשה מיומנות פיזית אבל בכל הנוגע לפיסול PR למדתי להיות לא רע בכלל.

מהו פיסול PR?

כל אתר מקבל "כח קישורים" מסויים, כח זה מגיע בעקבות קישורים נכנסים שיש לאתר. בעבר אנשים נהגו לשחק עם כח המועבר לכל אתר ע"י הצבת תגיות NoFollow

איך זה עובד?

בפשטות – כל אתר מחלק את "מיץ הקישורים" שלו בצורה הבאה:

פיסול PR

כלומר לעמוד יש כח X אותו הוא יכול לחלק, היות והוא מקשר החוצה ל4 קישורים כל קישור מקבל X חלקי 4.

עד פה – פשוט.

מקדמי האתרים אנשים חכמים (ברובם), החליטו "לשחק" עם הכח הזה באמצעות תגית הNoFollow .

כלומר, אם יש 4 קישורים שמקשרים החוצה אבל אחד מהם הוא NOFOLLOW אזי הכח יתחלק ל3 ולא ל4.

הייתה תקופה מסויימת שזה עבד נפלא עד שלגוגל נדלקה נורה – היי! זה לא טבעי.

מה עשו בגוגל? אמרו אין בעיה חברים, אתם יכולים לשים תגית NOFOLLOW על חלק מהקישורים אבל זה כנראה לא יעזור לכם – הכח שהיה לקישור לא יתחלק בין האתרים אלא פשוט "ילך לפח".

אפשר להבין בדרך גרפית מהתמונה הבאה:

פיסול PR - גרף 2

אם כך, היות ומשחק עם הPR בקישורים החוצה מאתר הוא לא דבר טבעי וגם לא אהוד על גוגל אנו לא נרצה לקבל קישורים מאתר שמשחק עם הקישורים היוצאים שלו ובטח לא מאתר שמחק עם הקישורים מאותו המאמר.

כלומר אם חלק מהקישורים החוצה ממאמר מסויים הם NOFOLLOW וחלק הם FOLLOW כדאי להתרחק.

5. רעננות הקישורים

פרמטר נוסף אותו אוהבים לבדוק בגוגל הוא "רעננות". אנו מכירים את מודל ה Freshness של גוגל בנוגע לתוכן מתעדכן באתר, אך מה לגבי קישורים?

גוגל מצפה שקצב הגדילה בקישורים לאתר יהיה יחסית קבוע. למידע נוסף על תדירות הוספת קישורים לאתר.

אתר שקיבל קישורים רבים, איכותיים וטובים לפני שנתיים ומאז כמעט ולא קיבל קישורים עלול להחשב ללא רלוונטי בעיני גוגל, הרי אם היה עדיין רלוונטי כנראה שהיו ממשיכים לקשר אליו.

על כן עלינו להקפיד על שני דברים:

  1. לא להפציץ בקישורים בתקופה קצרה – גוגל יצפה לזה גם בעתיד.
  2. לא להביא למצב בו אין לאתר בכלל קישורים תקופה ארוכה – עלולים לאבד רלוונטיות.

מה יוצא הדופן בחוק הזה? פה יש עדכון, כאשר עמוד פנימי חדש (בד"כ יהיה ברמה היררכית שלישית, כלומר פוסט בבלוג של האתר) מקבל קישורים רבים זהו דווקא דבר הגיוני.

אם כתבתי עכשיו מאמר טוב מאוד המדבר על תחום מסויים, סביר שהקולגות שלי והמתעניינים בתחום ירצו לקשר אליו ולעניין את הגולשים אצלם באתר בחידושים שאני הצגתי.

כלומר במצב זה הגיוני שהם יקשרו לעמוד החדש שיצרתי אבל לא הגיוני שהם פתאום יחליטו לקשר לעמוד הבית שלי.

טיפ חשוב: היות ונרצה לחזק גם עמודים ותיקים באתר המדורגים על ביטויים חזקים אך עדיין לא להביא לחשד של גוגל, אני ממליץ לקשר לעמוד חדש ומהעמוד הזה לקשר (ניתן אפילו בביטוי מדוייק, בקישורים פנימיים יש לזה פחות חשיבות) לתוך העמוד הותיק יותר והמדורג.

6. קישורים מטקסט ותיק בעמוד קיים

מה יכול לגרום לבעל אתר, לקחת טקסט שלא התעדכן תקופה ארוכה ופתאום להחליט שמביטוי מסויים הוא פתאום מוציא קישור החוצה?

בד"כ התשובה תהיה כסף או החלפת קישורים.

בעיני גוגל הדבר ייראה כמובן לא טבעי.

במידה ואנו רוצים לקבל קישור מטקסט קיים , תמיד נבקש להוסיף פסקה בטקסט.

הייתי מרחיק לכת ואפילו מבקש להוסיף בראש הטקסט את תאריך העדכון האחרון של המאמר על מנת שגוגל יבין שכנראה ישנו חידוש / שינוי ועל כן בעל האתר לא בחר רק להכניס קישור אלא הוסיף תוכן רלוונטי למאמר וכמובן עדכן את הגולשים כי מאמר זה עודכן בתאריך כך וכך.

לסיכום

עבודת הקישורים לא הופכת להיות פשוטה אלא רק מתוחכמת יותר ויותר.

עלינו לנסות ולהבין תמיד האם הפעולה בה בחרנו היא הטבעית מכולן או אולי עלולה לעורר את החשד של האח הגדול שיבחן אותנו מעתה והלאה בזכוכית מגדלת.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות עידן בן אור

idan.nearme@gmail.com'
בעל תואר ראשון בכלכלה ומותיקי מקדמי האתרים בארץ.עידן מתמחה במציאת פתרונות מיוחדים ויצירתיים לאתרים בנישות תחרותיות במיוחד.כותב בלוג קידום אתרים ונושם את התחום מאז היה בן 18.

שווה לקרוא גם את

קידום בגוגל איטליה

איך נכנסנו לעמוד ראשון בגוגל תוך 4 וחצי חודשים ב-3 ביטויי מפתח בשוק תחרותי בגוגל איטליה

פוסט אורח מעניין מאת מעוז זוגרבו, על קידום אתרים בחו"ל (ספציפית גוגל איטליה), נושא שאני ...

אנקור טקסט (טקסט עוגן)

אנקור טקסט (טקסט עוגן)

כאשר אנשים שהם לא מתחום הדיגיטל מסתכלים על אתרי אינטרנט, לעיתים קרובות הם לוחצים על ...

12 תגובות

  1. michal@webguru.co.il'

    אחלה מאמר, עידן. שים לב שהדוגמא שלך לאנקור טבעי נוגדת את הנחיות הנגישות (שנכנסו לתוקף בימים אלה). על פי ההנחיות, האנקור צריך לשקף את נושא הדף. לאור העובדה שזה מה שטוב לנגישות ולאור העובדה שמילות מפתח באנקור כן תורמות לקידום, אני הייתי משנה בדוגמא שלך את האנקור ל"לפוסט המצוין של דניאל שעוסק בכלים לקידום אתרים". ככה יש לך גם טבעי, גם טוב לגוגל וגם לנגישות. מה דעתך?

    • תגובה לא קשורה לעצם העניין אבל נחמד לראות אותך מגיבה פה לראשונה 🙂
      אני אזמין את עידן לכתוב פה יותר אם זה ככה 🙂

      • michal@webguru.co.il'

        אני חושבת שהתגובה כן קשורה ואני חושבת שזו לא פעם ראשונה שאני מגיבה אצלך. אבל אולי אני טועה בשניהם… בכל מקרה אני קוראת כמעט הכל…

    • idan.nearme@gmail.com'

      היי מיכל, תודה על התגובה! 🙂
      היות ולצערי אני עדיין לא מכיר מספיק טוב את הנחיות הנגישות יהיה לי קשה להגיב לעניין, אבל, אם בתחילת המשפט אני מסביר שלא אציג את כל הכלים הקיימים ולאחר מכן מקשר באותה השורה לפוסט של דניאל אני מניח (ומקווה!) שהגולש יכול להבין.

      באופן שבו המשפט כתוב כרגע, להכניס שוב את הביטוי "כלים לקידום אתרים" יהיה (בעיני לפחות) לא טבעי.

      אני מבסס את הידע שלי פחות על האלגוריתם בארץ ויותר על ניסיונות ופרוייקטים בהם עבדתי עם האלגוריתם של גוגל COM וגם קצת UK, מה שעובד שם בטוח לא יזיק בארץ (גם אם לפעמים בארץ זה יעבוד באופן פחות אפקטיבי…)

      ודניאל – הבלוג שלך הוא מקום חמים ונעים לאירוח, אבוא יותר 😉

      • michal@webguru.co.il'

        הי עידן,
        התוכנות שמקריאות את המסך לבעלי מוגבלויות, מאפשרות למשתמשים בהן להעלות חלון עם רשימות כל הקישורים בדף. ברשימה הזו, הקישורים מופיעים לפי האנקורים שלהם ומכאן עלתה הדרישה שיהיה להם אנקור עם משמעות, כיון שהקישור הופרד מהמיקום שלו. נכון, זה לא קשור ל SEO, אבל לפחות בישראל אנחנו מחוייבים לזה עפ"י חוק. אני מניחה שהדבר הכון הוא לכתוב תיאור חופשי תיאורי. לדעתי גם גוגל יהיה בסדר עם זה וגם חוקי הנגישות.

  2. virial@gmail.com'

    אחלה של פוסט שנוגע בדיוק בנקודה הדרושה. כדאי קצת להכיר את הפלטפורמה שבה רוצים להציב את הקישור, כדי להציב אותו בצורה ה"טבעית" ביותר (למרות האירוניה). אפשרויות נוספות, לא פחות טבעיות ואולי אפילו מהטבעיות ביותר: מודעות דרושים ואתרי קופונים.

  3. היי עידן. באמת אחלה פוסט, שאפו.
    מעניין אותי לשמוע את הגישה לך לגבי קישורים לדף הבית – מנסיון שלי לפחות, אלו הקישורים שתורמים הכי הרבה לחיזוק האתר ברמה הרוחבית, ולא רק עבור הביטויים בהם מדורג דף הבית. אני בכל פרוייקט כמובן דואג לגוון ולקשר לעמודים פנימיים גם בהקשר אקטואלי וגם בכלל, אבל אין ספק שאני שם דגש רב בקידום דף הבית מתוך הנחה (מבוססת) שהג'וס של הקישורים עובר פנימה לשאר העמודים והאתר מתחזק באופן רוחבי.
    מה אתה יכול לספר על זה? איך אתה משלב אסטרטגיה של קישורים לדף הבית (אולי זה נושא לפוסט נפרד אבל בכל זאת…)

    • idan.nearme@gmail.com'

      תודה דניאל 🙂

      כל אתר צריך לקבל קישורים לעמוד הבית, הערכה שלי היא כ30% מכלל הקישורים צריכים להיות לעמוד הבית.

      קישור לעמוד הבית בעצם מאפשר לנו לנווט את "הכח" באיזו דרך שאנו רוצים ולמקומות שאנו מזהים כחשובים.

      הדרך לקשר היא "ISSUE" בפני עצמה, לכל אתר אני בונה תוכנית שונה על פי אופי האתר ועל פי הדרכים הטבעיות שסביר שיקשרו לאתר מסוג כזה.

      לא עונה על התשובה אבל לפחות נותן קווים כללים 🙂

  4. barak770@walla.com'

    תודה רבה
    נשאר עכשיו רק ליישם !

  5. meirthy@gmail.com'

    אבל בארץ עובדות גם שיטות הרבה פחות טובות לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה