אני נשאל לפעמים על ידי קולגות ולקוחות, כמה קישורים צריך כדי להתקדם בגוגל, או מה הקצב המומלץ של תדירות הוספת קישורים לאתר.
האמת היא, שאין תשובה חד משמעית לכך וזה תלוי בהמון גורמים. בואו נעשה קצת סדר בנושא.
קצת רקע על קישורים
במאמר שלי "מעל 100 גורמים לדירוג אתרים בגוגל" אני מתייחס בהרחבה בין היתר לנושא הקישורים.
גם היום, קישורים הם אחד המרכיבים המרכזיים של האלגוריתם של גוגל.
שחושבים על זה – הרי זה הגיוני.
מעשית, עם קצת השקעה של זמן ו/או כסף, כל אתר יכול לכתוב תוכן מעולה ולהפיץ אותו באמצעים שונים.
אבל מה שעושה את ההבדל הגדול בתחומים התחרותיים זה בניית קישורים באופן יזום ואגרסיבי. בלוג פרטי, מוצלח ככל שיהיה – אפילו כזה שמקבל קישורים טבעיים, כמעט לעולם לא יוכל להתחרות עם פורטלים גדולים בתחומו.
שימו לב שאני אף פעם לא נחרץ מדי בדברים שאני אומר כי תמיד יש יוצאים מן הכלל. כרגע אני מדבר על הכלל – שהוא להערכתי מעל 95% מהמקרים.
למעשה, קישורים, שהם חלק נרחב מסמכות של אתר, הם הגורם האינסופי, כזה שאין לו תקרה, ה-X פקטור אם תרצו, שמבדל בין אתרים "סבבה" לאתרים שהם מובילים בתחומם.
בסופו של דבר, הכל קשור לכסף. בין אם הכסף הזה הולך לכתיבה מאסיבית של תוכן, פרסום, יח"צ ועוד, שמובילים להרבה קישורים טבעיים (לדוגמא: מאקו, YNET ואחרים) ובין אם הכסף הזה הולך על בניית קישורים אגרסיבית לאתרים בעלי אינטרס מסחרי מובהק שסיכוי נמוך יותר שיקבלו קישורים טבעיים (חברות מסחריות בתחומים שונים).
שוב אני מסייג את דבריי ואני בטוח שיש מספר דוגמאות מצומצם של אתרים קטנים שבאמת מספקים ערך עצום לגולשים ויכולים להיות סמכותיים מאד בנישה שלהם.
זאת גם הסיבה, שקשה לי לראות מצב שבו פרמטר הקישורים ייעלם לחלוטין מהאלגוריתם של גוגל – אלא אם כן הם יפתחו טכנולוגיה של הבנת טקסט ו/או חווית משתמש ברמה כל כך גבוהה שהיא תדע להפוך את עניין הקישורים ללא רלוונטי – כרגע אנחנו ממש לא שם.
למאמר מעמיק בנושא – קיראו את המדריך מעל 40 דרכים להשיג קישורים חיצוניים לאתר.
כן אבל, מה לגבי תדירות הוספת קישורים לאתר?
כמה קישורים צריך כדי להתקדם בגוגל? שאלת המיליון דולר…
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אוקיי, אז בגדול – קצב הקישורים לאתר אמור, בעיניי גוגל, לשקף כמה הצבעות יש לאתר הזה מרחבי הרשת ועד כמה הוא פופולארי בתכלס.
קצב קישורים מוגבר, בדרך כלל אמור לבוא בד בבד עם תוכן חדש ורענן, או לחילופין לשקף פעילות אופליין או התעניינות גוברת באתר מסיבה כלשהי. זה לא באמת משנה אם לאתר מסוים נבנים 100 קישורים ביום או 100 קישורים בשנה – כל עוד זה קצב שנראה נורמלי ומתמשך.
אם אתם מצמידים לי אקדח לראש ומבקשים מספר או לפחות הערכה, אני יכול להגיד שללקוח ממוצע אני מייצר בין 5-15 קישורים בחודש, כאשר הנטייה היא להרבה יותר איכות מאשר כמות.
יחד עם זאת, אני דואג גם לגוון עם קישורים "ברמה סבירה ובינונית" רק לשם גיוון התמהיל – קצת פורומים, קישורי סושיאל ללא הגבלה (nofollow וזה), פה ושם אינדקסים (לא המוספמים) ועוד.
לא יקרה שום דבר אם חודש אחד יתווספו 2 קישורים וחודש לאחר מכן 20. זה קשקוש ולא צריך לחשוב בצורה טכנית מדי.
סוגי קישורים מומלצים
קישורים מתחלקים לכמה סוגים. להלן חלוקה, שהיא לגמרי דעתי האישית (אך המבוססת) של קישורים מהטוב אל הפחות טוב.
1. מלך הקישורים: קישור בודד מדף הבית של אתר חזק וסמכותי. הדגש הוא על קישור בודד ולא קישור רוחבי (פוטר / סיידבר). קישור רוחבי הכוונה לקישור שמופיע בכל עמודי האתר. עובדה זו אוטומטית מורידה מהערך שלו לעומת קישור שמקבל "מקום של כבוד" בדף בית או בדף חזק באתר מסוים.
2. קישור טקסטואלי (מתוך מאמר) באתר חזק ורלוונטי – כל קישור היוצא מגוף מאמר איכותי ומושקע, המפורסם באתר עם סמכות ורלוונטיות גבוהה לאתר המקושר. הרבה קישורים מתוך מאמרים נעשים במסגרת קניית קישורים, או במסגרת שירות של בניית קישורים.
3. פוסט אורח – אל תקשיבו לליצן מאט כץ. פוסטים אורחים עדיין עובדים, אם עושים אותם נכון. בתכלס, זה דומה מאד לסעיף 2 רק שהכוונה פה זה לקישור שיוצא מחתימה שבסוף הפוסט, שלדעתי מקבל משקל נמוך יותר מאשר קישור טקסטואלי שיוצא מגוף המאמר ומהווה סממן מובהק של המלצה.
4. קישור מתוך אינדקס נישתי ואיכותי – דגש על אינדקס שהוא בתחום של אתרכם, וכזה שמאשר ידנית רשומות (אחרת חבל על הזמן).
5. פורומים – קישורים מתוך פורומים כנראה עדיין עובדים, אך הרבה פחות מבעבר. אני ממליץ לא להתפרע עם שיטה זו ולבצע את זה בחכמה מתוך המלצה אמיתית ולא כחתימה מוספמת או קישור שלא קשור בשום צורה לדיון עצמו.
6. קישורי סושיאל – הם בתחתית הרשימה כי הם למעשה קישורי nofollow, אך לדעתי חובה לשלב אותם בכל פרוייקט (כתבתי גם למה במאמר הזה) והם מצוינים לצורך גיוון פרופיל הקישורים, ובכלל לשיתוף בקרב קהלים רלוונטיים (SEO זה לא הכל בחיים).
7. תגובות בבלוגים רלוונטיים – גם כאן מדובר בקישורי nofollow, אך קישורים אלו יכולים לתרום לכם גם מבחינה עסקית (שת"פים והיכרות עם בלוגרים אחרים בתחומכם) וגם לקבל טראפיק מאתרים רלוונטיים. בשורה התחתונה – מומלץ לשלב בחלק מהתמהיל אבל לא להגזים עם זה, להיות תמיד רלוונטיים ולא להספים אף אחד!
כמו תמיד, אשמח לשמוע תגובות ותוספות משלכם!