דף הבית / ניהול מוניטין ברשת / ניהול מוניטין ברשת בשיטת "עשה זאת בעצמך"

ניהול מוניטין ברשת בשיטת "עשה זאת בעצמך"

תחום ניהול המוניטין ברשת מתייחס בעצם ל"ניראות הדיגיטלית" שלנו בעולם האונליין – זה יכול להיות בגוגל, בפייסבוק וברשתות חברתיות נוספות וגם בכל מיני אזכורים באתרי אינטרנט שונים. במאמר הבא אנסה לתת כמה טיפים שיעזרו לכם לנהל את המוניטין שלכם, בדגש על גוגל – בצורה טובה יותר ובכוחות עצמכם.

ניהול מוניטין (ORM – Online Reputation Management) הוא התחום החם של השנים האחרונות. יותר ויותר אנשים, בין אם הם אנשי עסקים, סלבס או אזרחים פשוטים, מוצאים את עצמם במצב לא נעים, כאשר חיפוש אחר שמם מוביל לתוצאות מביכות בגוגל. ידוע היום כי יותר מתמיד – דבר ראשון שאנחנו עושים כדי למצוא מידע על מישהו זה לחפש עליו בגוגל או בפייסבוק (כתבתי מדריך על חיפושים מעניינים שאפשר לבצע בפייסבוק). מעסיקים, הד-האנטרים, לקוחות פוטנציאליים ועוד – קרוב לוודאי יריצו חיפוש קצר בגוגל על שמך בכדי לגשש ולדלות כמה שיותר מידע עליך.

דוגמאות לתוצאות שליליות:

  • כתבה שלילית או עם אזכור בהקשר לא מחמיא באתר חדשותי גדול
  • ביקורת שלילית על מוצר/שירות/קניין רוחני (למשל שיר שכתבתם)
  • תוצאות מאתר כמו "תקדין" שמתעד פסקי דין שונים ופתוח לציבור
  • דיון שלילי בתוך פורום כלשהו
  • ועוד…

יש תוצאות לא מחמיאות על השם שלי! מה עושים?

למה גוגל מלכלכ עליזה בהחלט מצב לא נעים שיש אזכורים שליליים על השם שלך או שם החברה שלך. החדשות הטובות הן שניתן להשפיע על התוצאות (שזה בעצם קידום אורגני). החדשות הפחות טובות, זה שזה יכול לקחת הרבה זמן, יזע ודמעות. הכל תלוי בחומרת המצב, קרי: כמה אזכורים שליליים יש בדף הראשון בגוגל, ועד כמה הם חזקים (עד כמה סמכותיים האתרים שמופיעים שם). אם למשל, במקומות הראשונים על השם שלך יש כתבה לא מחמיאה מאתר כמו Ynet או TheMarker, זה עשוי לקחת לא מעט זמן על מנת להדחיק את התוצאה הזו לדף השני בגוגל (לשם מגיעים אחוז קטן מאד מן הגולשים). אם מדובר רק על תוצאה מאיזה פורום קיקיוני, המשימה קלה בהרבה.

אז איך ניהול מוניטין ברשת בעצם עובד?

כאשר יש מצב שבו שמנו או שם החברה שלנו מופיעים בהקשרים שליליים בתוצאות הראשונות בגוגל, מה שצריך לעשות למעשה הוא לקדם תוצאות אחרות על חשבון התוצאות השליליות. בתכל'ס זה סוג של קידום אורגני הפוך – במקום לקדם אתר אחד על הרבה תוצאות (ביטויים), מקדמים הרבה תוצאות על ביטוי אחד (או סט ביטויים מצומצם).

במקרים קשים (הרבה תוצאות שליליות מאתרים חזקים) מומלץ מאד להיעזר באיש מקצוע (אהם אהם…) אבל במידה ויש תוצאה מעצבנת אחת שלא מדורגת הכי גבוה בתוצאות, ייתכן שעם עבודה נכונה וסבלנות תוכלו להצליח לדחוק אותה לתחתית התוצאות בכוחות עצמכם.

פקטור נוסף ומשמעותי לא פחות, זה לדעת עד כמה התחרות גבוהה עבור השם שלכם או שם החברה שלכם. זה אולי נשמע מוזר – כולה שם, כמה תחרות כבר יש עליו? אבל האמינו לי – יש מקרים שהתחרות גבוהה מהצפוי. דרך טובה להעריך תחרות היא סריקה זריזה על הדף הראשון בגוגל וניתוח מהיר של האתרים שמופעים שם. זאת לא משימה כל כך אינטואטיבית עבור "עין בלתי מזוינת" בלי נסיון בקידום אתרים, אבל להלן כמה כללי אצבע לבדיקה:

  • האם האתרים המופיעים בתוצאות הם אתרים מוכרים / פורטלים גדולים בתחומם?
  • האם השם שלכם / החברה שלכם מופיעה בכותרת של התוצאה?
  • כמה תוצאות בגוגל יש על חיפוש השם במרכאות? (לדוגמא: "משה כהן")
  • האם יש תוצאות וידאו או פורום?

ניגש לתכלס: 8 דברים שאתם יכולים לעשות על מנת להעלים תוצאות שליליות בגוגל

  1. רשתות חברתיותעמודי פייסבוק. אם עדיין לא עשיתם, פיתחו דף פייסבוק עם שמכם / שם החברה ודאגו שהשם יופיע שם בצורה שמחפשים אותו. פייסבוק הוא דומיין מאד חזק וסמכותי ובשאילתות עם תחרות נמוכה ואפילו בינונית, ניתן לקדם עמודי פייסבוק לתוצאות הראשונות. עמוד פייסבוק הוא נכס אינטרנטי לכל דבר וניתן גם עליו לבצע אופטימיזציה, אמנם עם לא מעט מגבלות, אבל ניתן. זה כבר נושא אחר ומי שמעוניין להרחיב את הקריאה מוזמן. בקצרה – לדאוג שהשם יופיע גם בתיאור העמוד, בטח ובטח בשם העמוד עצמו, לעדכן פוסטים בעמוד שגם בהם מופיע השם ועוד.
  2. עמודי יוטיוב. גם עמודי יוטיוב (שכידוע שייכים לגוגל) מתקדמים יפה בתוצאות על חיפושים מסוימים. אותם כללים חלים גם כאן – ודאו שהשם מופיע בשם העמוד, בתיאור ואפילו בסרטונים המועלים לעמוד.
  3. סרטון יוטיוב. במידה ויש לכם סרטון תדמיתי ביוטיוב או כל סרטון שניתן להכניס עליו את השם שלכם בלי שזה יראה תלוש, ניתן לעשות זאת. סרטונים ביוטיוב הם בעלי פוטנציאל גדול להתקדם בתוצאות (שוב, לא בכל חיפוש). מי שמעוניין – כתבתי מדריך שלם על קידום סרטונים ביוטיוב באתר Start Israel.
  4. נכסים חברתיים נוספים. העיקרון זהה – פיתחו נכסים חברתיים (עמודים ופרופילים ברשתות חברתיות). דאגו שהביטוי המבוקש יופיע בכל שדה עיקרי (כותרת, תיאור וכו') ושתפו אותו ברשתות חברתיות אחרות. מנסיוני, עמודי פייסבוק ותוצאות מיוטיוב עובדים מצוין, אך יש לא מעט רשתות אחרות שגם כן מקבלות "אהבה" מגוגל: עמודי גוגל+, פרופילים בטוויטר, Pinterest, לינקדאין, About.me ואחרים.
  5. פרופילים באתרים פרטיים. מדובר על אינסוף אפשרויות. הרעיון הוא לפתוח עמוד פרופיל (כזה שמתאנדקס בגוגל) בכל אתר (רצוי חזק) שעולה על רוחכם. מכיוון שאני לא רוצה לעודד ספאם, אני ממליץ להירשם באתרים שיכולים להיות קרובים לליבכם. לדוגמא – אם אתם אוהבים לטייל, חפשו אתרים רלוונטיים לטיולים, הירשמו בהם ומלאו פרטים. אם אתם מעבירים שיעורים פרטיים, הירשמו באתרים רלוונטיים. אם אתם יוצרים, תוכלו לפתוח פרופיל באתרים כמו "גיבור תרבות" או "הבמה". אם אתם מוסיקאים – פיתחו חשבון באחד האתרים המובילים בארץ או בחו"ל, אם אתם צלמים… בקיצור, הבנתם את הרעיון.
  6. פיתחו בלוגים חינמיים. יש לא מעט פלטפורמות שניתן להשתמש בהן למטרה זו: תפוז, נענע, סלונה, קפה דהמרקר, Google sites ,Wordpress.com, Blogspot, Tumblr ועוד. במידה ואתם מתמודדים עם תחרות קשה, הבלוגים האלה יכולים גם לסייע לכם על מנת לחזק פרופילים או נכסים אחרים על השם שלכם, באמצעות קישורים חיצוניים אליהם. כמובן שלא מספיק רק לפתוח את הבלוגים, ויש לתחזק אותם ולפרסם בהם תכנים.
  7. פיתחו ערך בויקיפדיה. נכון, סיכוי קלוש שהוא ישרוד בלי להימחק. אבל אם במקרה אתם סלב או שבבעלותכם חברה מספיק מוכרת בלי ערך ויקיפדיה עדיין – זה הזמן לנסות לפתוח אחד כזה. אם זה לא הולך, אפשר לנסות להשחיל את השם בערך קיים כלשהו בויקיפדיה (רלוונטי כמובן) ולקוות שזה יתפוס. מרוב שויקיפדיה הוא דומיין סמכותי, לפעמים מספיק באזכור בלבד על שם מסוים בכדי שיופיע במעלה התוצאות בגוגל.
  8. הגישה הישירה – בקשו להוריד את הערך. אם מדובר בתוצאה מאתר חדשותי, הסיכוי שיורידו את הכתבה או אפילו רק את השם שואף לאפס (אלא אם אתם בעלי קשרים מיוחדים). אבל אם מדובר בתוצאה זניחה מאיזה פורום – בהחלט שווה לנסות. מנסיוני זה יכול להצליח.

אפשר גם להקדים תרופה למכה

אם הנוכחות הדיגיטלית שלכם חשובה לכם, מומלץ להקדים תרופה למכה ולנסות למזער את הנזק של תופעות כאלו מבעוד מועד. כמובן שבאופן כללי כדאי להיות אנשים הוגנים וישרים אבל היי, לפעמים יש אזכורים שליליים על שמנו שלא בהכרח באשמתנו (הוצאת דיבה, פסק דין, מישהו עם שם זהה לשלנו וכו') לשם כך, עליכם לגרום למצב כזה שאתם שולטים על כל הנדל"ן הגוגלי בדף הראשון בגוגל, והמהדרין אף יגידו גם בדף השני. בין אם זה על השם שלכם או שם החברה/העסק שלכם. כמובן שלא נוכל תמיד להימנע ממצב שאתר סופר-סמכותי פתאום מפרסם כתבה שלילית ומופיע מיד בתוצאות הראשונות, אבל לפחות יהיו לנו כבר הכלים להילחם בזה.

וכמובן, אם אתם רוצים לבצע ניקוי מוניטין על שמכם וכל התהליך נשמע לכם מסובך, אתם מוזמנים לפנות אליי ואשמח לסייע וגם לתת ייעוץ ראשוני בחינם.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

2 תגובות

  1. Idan.nearme@gmail.com'

    מאמר מצויין – הרבה לא מודעים להשפעה של אזכורים שליליים בגוגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה