052-9095200

איך למחוק תוצאות חיפוש מגוגל?

כשאנשים מדברים על מחיקת תוצאות מגוגל – זה יכול להתפרש ב-2 דברים:

  • הסרת התוצאה מגוגל לחלוטין – ברוב המקרים, אפשרי רק כאשר יש לנו גישה לאתר שבו מופיע התוצאה
  • דחיקת התוצאה בתוצאות של גוגל כמה שיותר למטה – אפשרי גם באתרים שאין לנו גישה אליהם, על ידי סט פעולות שנקראות ניהול מוניטין או דחיקת תוצאות שליליות בגוגל.

לפני הכול, אם אין לכם התראות בגוגל על השם שלכם או שם החברה שלכם, כדאי שתיכנסו ל-Google Alerts וקבעו כמה התראות על בסיס יום יומי (לכל הפחות).

מחיקת תוצאות מגוגל

ועכשיו חזרה לעינינו: אז איך למחוק תוצאה מגוגל?

בגדול צריך להבדיל בין תוצאות שיש לנו שליטה עליהן כמו למשל עמודים באתר שלנו לבין תוצאות שאין לנו שליטה עליהן כמו למשל פסק דין או חדשה לא מחמיאה באתר חדשות.

שליטה בעמודים באתרים שלנו שגוגל מאנדקס

זו הדרך הפשוטה ביותר לבצע הסרת תוצאות חיפוש בגוגל אם אנחנו רוצים לסנן אותן החוצה. בדרך כלל אנחנו לא עושים זאת מסיבה של פגיעה במוניטין, אלא מסיבות אחרות.

  1. עמודים שקשורים למערכת ניהול התוכן ואנחנו לא רוצים שגוגל יסרוק אותם או שהם יופיעו בתוצאות החיפוש.
  2. אתר שנמצא בבנייה ואנחנו לא רוצים עדיין להציג אותו לגוגל.
  3. עמודים שפוגעים באתר שלנו מבחינת SEO ואנחנו רוצים לחסום*

לפני שאמשיך, אם אתם מעדיפים לקבל הסבר בוידאו – כאן אני מסביר על מחיקת תוצאות מגוגל בהרחבה:

איך חוסמים עמודים מגוגל?

יש שתי דרכים לחסום עמודים מגוגל. הראשונה היא דרך קובץ שנקרא robots.txt ויושב בספריית השורש של האתר או הסאב דומיין, לדוגמא:

https://danielzrihen.co.il/robots.txt

בקובץ הזה אנחנו יכולים להורות לבוט של גוגל בדיוק מאילו עמודים אנחנו רוצים שהוא יתעלם דרך פקודות allow ו-disallow (ברירת המחדל היא שכל האתר פתוח).

שיטה אחרת מתייחסת לכל עמוד בנפרד ויושבת בתג מטא מיוחד או התגובה ששרת מחזיר (HTTP Response) עבור עמוד מסוים.

שיטה זו נקראת noindex. פעם היה אפשר להורות על noindex בתוך robots.txt, אבל כיום האפשרות הזו כבר לא נתמכת.

אם אתם משתמשים ביופרס ועובדים עם התוסף Yoast, אז עושים את זה בעזרת התוסף ברמת העמוד הספציפי. זה נמצא בלשונית "מתקדם" בתוסף עצמו:

איך חוסמים עמוד בעזרת Yoast

שתי השיטות האלו לא בדיוק זהות.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

נניח שיש לנו עמוד ישן שגוגל מכיר כבר. אם נחסום אותו דרך robots.txt, גוגל לא ימהר למחוק אותו מהאינדקס ועשוי להציג אותו עם התווית "אין מידע זמין עבור עמוד זה" במקום עם הכותרת והתיאור שאנחנו רגילים אליהם. עם זאת, גוגל כן מודע לכך שכנראה העמוד הזה חשוב פחות לנו ולכן אפשר להשתמש בו לסינון של תכנים באיכות נמוכה.

מנגד, שימוש בתג noindex יחייב את גוגל לא לכלול את העמוד באינדקס שלו, אבל הוא עדיין עשוי לבקר בו ולסרוק קישורים שיוצאים ממנו.

זוהי שיטה טובה לרוב הסיטואציות, אלא אם כן יש לכם חלק גדול באתר שאתם לא רוצים שגוגל יגיע אליו מלכתחילה כמו למשל ספריית של פאנל ניהול. במקרה הזה רצוי להשתמש ב-robots.txt.

אם אתם משתמשים בשיטה זו, בקשו להסיר את התוכן באופן דרך ה-Search Console כדי שגוגל ייראה את התג ויהפוך את ההסרה לקבועה.

בעמודי העזרה של גוגל תוכלו למצוא הוראות מדויקות כיצד להשתמש בשתי השיטות.

מדוע לא להשתמש בשתי השיטות יחד?

שימוש בשתי השיטות יחד עשוי ליצור מצב בעייתי מכיוון שאם גוגל כבר הוסיף את העמוד לאינדקס שלו ואתם מונעים ממנו לסרוק אותו שוב דרך robots.txt, הוא לא ייראה שאתם בעצם לא רוצים להוסיף אותו לאינדקס. אותו הדבר נכון לגבי תג קנוניקל: אם גוגל לא יכול לגשת לגרסה העדכנית של העמוד, הוא לא יוכל לדעת שמדובר בעמוד עם תוכן שדומה לתוכן של עמוד אחר.

*למה לפעמים בכלל עדיף למחוק את התוכן וזהו?

חסימה של תוכן בעייתי לצרכי SEO טהורים, ברוב המקרים – היא לא פתרון מומלץ למשך זמן רב מכיוון שבסופו של דבר אין סיבה שהתוכן הזה יישאר באתר. זהו פתרון שיכול להיות רלוונטי כפתרון זמני עבור מי שרוצה לשפר את התוכן בעמודים האלו או למזג אותם עם עמודים אחרים בלי לספוג נזק (או נזק נוסף) ולשמור על מבנה ה-URL בגלל קישורים נכנסים שעדיין מפנים אליהם.

מחיקת תוצאות מגוגל: הסרת מידע מגוגל לצמיתות

הסרת מידע מגוגל לצמיתות כוללת מחיקת עמודים חיצוניים שעשויה להיות להם השפעה שלילית על המוניטין שלנו או מחיקה ספציפית של קישורים שמזיקים לנו (אם לדוגמה חטפתם עונש ידני ואתם לא יכולים להסתפק ב-Disavow Tool). הדרך הכי מהירה לעשות זאת היא באמצעות פנייה למי שהמידע מפורסם אצלו ובקשה ידידותית להסיר את הדף עצמו או לפחות את המידע הבעייתי.

אבל זאת לא בהכרח הדרך הכי פשוטה או הכי יעילה.

במקרים אחרים זו יכולה להיות בעיה גדולה יותר. לדוגמה, אתר שמפרסם עלינו פסק דין בעייתי שמבחינה חוקית אין בעיה לפרסם אותו כי לא מדובר בלשון הרע או השמצה. בדרך כלל אתר שכזה עושה את הכסף שלו בדיוק מסיטואציות כאלו, ולכן אנחנו צריכים לשלם לו "דמי כופר" או לדחוק אותו החוצה מהתוצאה (לשם אגיע בחלק הבא).

או, פשוט בעל אתר עסוק / לא זמין / לא כזה שבאמת אכפת לו לנסות לעזור.

יש עוד שני פתרונות חלופיים לסיטואציה כזו שאפשר לנסות:

1. לגוגל יש אינטרס ברור לא להפוך את עניין התוכן ברשת לכזה שגורמים מסחריים ינצלו לטובתם בצורה בעייתית.

לכן, היא מאפשרת לכל אחד להתלונן בדיוק על אתרים כאלו, וזאת כל עוד לא מדובר בביקורת לגיטימית על עסקים. זהו הטופס בו אתם צריכים להשתמש. שימו לב שהתוכן עצמו לא מוסר מהאתר, אלא רק מהאינדקס של גוגל, ולכן אין כאן שום בעיה חוקית.

2. ישנו גם טופס משפטי קונקרטי.

כלומר, הוא מיועד לאתרים שלא מסירים תוכן שיש אתו בעיה משפטית מסיבות שונות ולא בהכרח מכיוון שהם מחזיקים אותו כבן ערובה. כאן תוכלו לקבל מידע נוסף. שימו לב שבמקרה הזה רצוי להסתייע בעורך דין.

בכל מקרה, אחרי שאתם מסיימים עם התהליך, בקשו מגוגל למחוק את העמוד גם מהמטמון שלו בעזרת הדף הזה. כך אף אחד לא ייראה את התוכן בתקופה שבה הוא עדיין יהיה באינדקס שלו

השלמה אוטומטית בעייתית

לא מדובר בדיוק בתהליך של מחיקת תוצאות מגוגל, אבל עוד סיטואציה לא פחות מעצבנת ובעייתית נוגעת להשלמה האוטומטית של גוגל.

אם מישהו מספיק מתוחכם כדי להשתמש בבוטים או משתף פעולה עם הרבה מאוד אנשים אחרים ויוצר מצג שווא של חיפושים פופולאריים אותנטיים, הוא עשוי לגרום להשלמה אוטומטית בעייתית להופיע עבור חיפוש של השם שלכם.

זה עשוי להיות מורכב, אבל לא בלתי אפשרי ופוגע במוניטין שלכם באופן קשה מכיוון שהרבה אנשים עדיין חושבים ש"גוגל זוכר הכול" ומה שהוא אומר זה תמיד נכון.

אם הקישור לצד התוצאות על דיווח לרעה לא עוזר, אתם יכולים ליצור דף שמתמקד בחיפוש הזה ולשים בו בעצם מה שאתם רוצים – דרך יעילה "להסביר את הצד שלכם".

דחיקה של תוצאות חיפוש למקומות לא רלוונטיים

כשאנשים מדברים על הסרת תוצאות חיפוש בגוגל, הם לרוב מודעים לכך שגם דחיקה של התוכן לעמוד השני ומטה הופכת אותו לכמעט בלתי רלוונטי (זה הדבר הראשון שמקדם אתרים ממוצע יאמר ללקוח הפוטנציאלי שלו…).

לכן, זו השיטה הקלאסית שבה בדרך כלל משתמשים אחרי שכל הפעולות האחרות לא היו יעילות או כשהאתרים שמפרסמים את התוכן הבעייתי הם לא אתרים חזקים במיוחד (לרוב זה דווקא לא המקרה מכיוון שהעובדה היא שהם מופיעים במקומות גבוהים).

בכל מקרה, הרעיון כאן הוא לבנות אתרים או עמודים חדשים בעלי הקשר חיובי או ניטרלי (כדי שהוא לא ייראה מלאכותי). לחילופין, אפשר להוסיף תוכן לאתרים קיימים, ועדיף שיהיו כמה שיותר מקודמים בגוגל.

השימש בכמה נכסים לא רק מחזק אותם באמצעות קישורים פנימיים בינם לבין עצמם, אלא גם גורם לכך שהם ייתפסו יותר מקום בתוצאות, זאת לעומת קידום של נכס יחיד שבדרך כלל יכול לתפוס עד שני מקומות.

הנה דוגמאות לכמה סוגים של "נכסים" שאתם יכולים ליצור בעצמכם:

  • בלוגים פשוטים של וורדפרס על שרת שלכם או של הלקוח (לוקח בדיוק עשרים דקות להעלות ולהתקין על שרת) שישמשו כאתרי תדמית משניים.
  • פרופיל עסקי בלינקדאין או שיפור של הפרופיל הקיים ברשתות כמו פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וטוויטר. לא חייבים להשתגע ולפתוח בכל מקום. לדוגמה, לא בטוח שלפתוח למדביר פרופיל בלינקדאין זה כל כך רלוונטי (אלא אם כן הוא מספק שירותים לחברות גדולות, למשל).
  • פתיחת רשומת מקומית בגוגל לעסק שלי עבור בעלי עסקים קטנים.

מלבד קישורים פנימיים בין הנכסים לבין עצמם, רצוי גם לבנות קישורים חיצוניים כדי לחזק אותם. אני ממליץ על השיטה הבאה:

  1. עבור הנכסים הללו קשרו מאתרים חזקים, אבל לא "סופר חזקים". לדוגמה, מגזינים מקומיים, אתרי חדשות ועסקים נישתיים, בלוגים מקצועיים של התעשיה הרלוונטית (כגון תעשייה. קום) וכו'.
  2. עבור האתר הראשי שאותו הכי חשוב לכם לקדם, השתמשו בקישורים מאתרים כמו ynet, מאקו, דה מרקר וכל תוכן שאתם יכולים לקשר ממנו ככל שהתקציב מאפשר לכם (באתרים האלו קשה לקבל משהו בחינם).

זכרו שהתוכן באתרים חזקים מאוד נוטה להידחף למעלה גם בלי קישורים אליו, ולכן זו צריכה להיות מטרת העל שלכם. אפילו יש בהם כבר תוכן בעייתי, גוגל נוטה להעדיף תוכן חדשותי עדכני, במיוחד אם האתר משתתף בתוכנית של "גוגל ניוז". עוד מידע וכללי אצבע לגבי קניית קישורים.

  1. אפשר גם להשתמש בנכסים שזמינים לכל אחד. לדוגמה, אתר ב-Wordpress.com, בלוגר, אתרי מאמרים מסוימים כגון e-mago, הוספת קישורים לויקיפדיה (או שכירת מישהו שמכיר את הניואנסים שם) ועוד. שימו לב שאתם לא מתעסקים עם כל מיני אתרי ספאם ואינדקסים באיכות נמוכה.

כמה צריך להשקיע?

הסרה של תוצאות חיפוש בעייתיות מגוגל נראית כמו משימה שיש לה סוף והתחלה, אבל כמו עם קידום אתרים קלאסי, העבודה בעצם אף פעם לא נגמרת:

  • תמיד עשוי להיות שינוי נוסף באלגוריתם של גוגל שיקפיץ תוצאות שכבר דחקנו למקומות גבוהים
  • אם מדובר בהכפשה מתוכננת של יריב או חברת קידום אחרת, אף פעם לא נוכל לשבת בשקט
  • תמיד יש סיכוי שיתפרסם עלינו מידע חדש ולא מחמיא פעם נוספת (גם אם עובדתית הוא נכון).

יש כאלו שיוסיפו עשרה מאמרים בחודש ויש כאלו שיוסיפו גם עשרים או יותר. העניין הוא שצריך לשלב בין בניית קישורים לכתיבת תכנים, ולכן חשוב לתכנן את האסטרטגיה הנכונה מראש בהתאם לתקציב ולזמן שיש.

מלבד זאת, היום החיפוש במובייל (ורוב התנועה לגוגל היום היא משם) לא מחולק יותר לעמודים, מה שיכול לחשוף גם תוצאות בעמוד השני, ולכן הדחיקה שנדרשת עשויה להיות אגרסיבית יותר.

לפעמיים עדיף להשקיע בקידום ממומן

קידום ממומן מבוסס על מחירים של מילות מפתח, ולכן מסע פרסום על השם שלכם או שם החברה שלכם לא אמור להיות יקר מדי. צריך לשים לב שאומנם יש עד ארבעה מקומות לפני התוצאות האורגניות שמוקדשות למודעות, אבל גוגל בדרך כלל תימנע מאותו חשבון מודעות לתפוס את כל המיקומים אם הוא לא מפרסם מותגים שונים (או שמות שונים). מעבר לכך, גם אם זה יהיה אפשרי, שימוש באותן מילות מפתח גורם לכם למעשה להתחרות מול עצמכם ולהעלות את המחירים של כל הקמפיינים.

רשתות חברתיות

עד עכשיו דיברתי בעיקר כיצד איך למחוק תוצאות מגוגל, אבל התקופה המודרנית מחייבת אותנו להתחשב גם ברשתות החברתיות ולפעולה בהן בצורה נכונה.

חשוב לדעת, כי אפשר לדווח על תוכן בעייתי שפייסבוק וכמעט כל רשת חברתית אחרת פרסמו דרך לחיצה על החץ שפונה למטה לצד כל פוסט ובחירה באפשרות הכי מתאימה. הבעיה הגדולה יותר היא בדרך כלל עם שמועות שמתחילות לזלוג בזמן אמת לכל מיני מקומות, ואז זה קצת כמו לנסות לכבות שרפה גדולה עם צינור גינה…

אם זה המצב, השיטה הכי טובה היא כידוע לא להיכנס לפאניקה ולא לתקוף את מי שתוקף בחזרה. זה רק מלבה את האש ויוצר את הרושם שיש לכם מה להסתיר. הגיבו בצורה כמה שיותר קונקרטית ובקשר ממי שמתלונן לפנות אליכם בהודעה פרטית. להרחבה בנושא קיראו את המדריך שלי על פרסום שלילי בגוגל ופייסבוק.

דבר נוסף, אם השם או החברה שלכם מועדים לפגיעות, יש המון שירותים ברשת שיכולים לנטר אזכורים שונים, תיוגים וכו' בתוך רשתות חברתיות (גוגל די מוגבל בזה). שירותים כאלו אפשר למצוא כחלק מחבילות כמו אלו של Buzzsumo ו-Hootsuite. הם לא תמיד זולים, אבל כמו שאתם יכולים לנחש, הנזק שעלול להיגרם אם לא תשתמשו בהם הוא גרוע פי כמה וכמה.

בהצלחה!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
המאמרים הפופולאריים ביותר
מאמרים אחרונים
עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Call Now Buttonחייגו עכשיו