מה זה תג קנוניקל ומתי נעשה בזה שימוש?

תג קנוניקל (Canonical) הוא למעשה שורה של קוד HTML, הנמצא באזור ה-Head של העמוד, ותפקידו להגדיר למנועי החיפוש, את הגרסה המועדפת של כל כתובת URL.

על כן, תג קנוניקל (Canonical tag) מוגדר בכל עמוד בנפרד, במידת הצורך. קנוניקל עוזר לנו, בין היתר, להימנע ממקרים של שכפול תוכן.

מה זה תג קנוניקל / תגית קנוניקל

ככה זה נראה בקוד:

<link rel="canonical" href="http://www.example.co.il/page1.html" />

האם חייבים להשתמש בתג קנוניקל?

לא. כאמור, תג קנוניקל או תגית קנוניקל נועדה להגדיר כתובת URL מועדפת, כלומר הגרסה האחת והיחידה שצריכה להתאנדקס על ידי מנועי החיפוש.

ההחלטה האם להשתמש בקנוניקל או לא תלויה במבנה הכתובת באתר, מערכת הניהול ועוד.

מקרים נפוצים בהם מומלץ להשתמש בקנוניקל:

  • למנוע אינדוקס של כתובת URL עם גרסה הדפסה.
  • למנוע אינדוקס של כתובת URL עם פרמטרים שונים (נפוץ באתרי מסחר בהם ניתן למיין מוצרים לפי מחיר ועוד סינונים שונים).
  • כאשר אנו רוצים לפרסם אצלנו באתר מאמר ממקור אחר (בהסכמה כמובן) ולהצביע על ידי תג קנוניקל על כתובת ה-URL של הטקסט המקורי (קנוניקל עובד גם בדומיינים אחרים). דבר זה יגרום לעמוד הספציפי לא להתאנדקס אצלנו באתר, וכך יימנע תוכן משוכפל.
  • באופן כללי, לכל עמוד באתר מוטב שתהיה גרסת קנוניקל בקוד. הכתובת הקנונית היא למעשה ה-URL של הדף. מצב כזה מונע (או לפחות אמור למנוע) אינדוקס לא נכון של גוגל – לדוגמא אינדוקס כתובת הדף עם UTM או פרמטרים שונים שלא אמורים להופיע באינדוקס.

מלבד אלו קיימים כמובן מקרים נוספים בהם נרצה להשתמש בקנוניקל.

בסרטון הבא אני מסביר יותר על תג קנוניקל והשימוש בזה:

שימוש ב- Canonical לעומת הפניות 301

להבדיל מתג Canonical, שמנועי חיפוש לא חייבים "לציית" לו, הפניות 301 זה ברמת השרת – וזאת פעולה טכנית שמפנה מעמוד X לעמוד Y.

כך למשל שאם אני מגדיר הפנית 301 לכתובת מסוימת, הגולש (וגם הזחלן של גוגל לצורך העניין) יופנה אוטומטית לכתובת החדשה – וזה יגרום לגוגל לאנדקס את הכתובת החדשה שאליה הפניתי.

הפניות כאלה עושים במקרים רבים, בעיקר של שדרוג אתרים אבל גם במקרים שיש לנו עמודים שהם כבר לא רלוונטיים מבחינתנו ונרצה "למזג" אותם עם עמודים אחרים בעזרת הפניה.

לעומת זאת, אם יש לנו עמודים דומים באתר אבל אנחנו כן רוצים שתהיה גישה לשניהם – הן על ידי מבקרים והן על ידי מנועי חיפוש, נעדיף להשתמש בתגית קנוניקל.

חשוב לדעת: למרות שהתג נחשב "המלצה" ומנועי חיפוש לא חייבים לציית אליו, ברוב המוחלט של המקרים זה ישפיע ולכן צריך לדעת להטמיע אותו נכון – מומלץ להשתמש בכתובת URL מלאה (אבסולוטית) ולא רלטיבית, כלומר לכלול את כל המחרוזת עם שם הדומיין. בנוסף, הטמעה לא נכונה של תגי קנוניקל יכולה לגרום לבעיות אינדוקס של עמודים מסוימים. לקריאה נוספת בהקשר הזה.

הקשר בין תג קנוניקל וקידום טוב יותר לאתר

הטמעת תג קנוניקל, כאשר מבוצע נכון – יכול לסייע משמעותית לקידום באתר, במיוחד באתרים גדולים ומאתגרים מבחינת תוכן.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אתרים אלו כוללים, כפי שהזכרתי – אתרים מסחר עם מוצרים רבים, קטגוריות רבות ובכלל דרכי סינון רבים – שיכולים לייצר מצב שבו גוגל מאנדקס המון עמודים מיותרים באתר.

ממליץ בחום לקרוא את המאמר שלי על עמודי זבל כדי להבין לעומק את ההשפעה השלילית הפוטנציאלית של ריבוי עמודים באיכות נמוכה על ה-SEO של האתר. תגית קנוניקל, ביחד עם כלים נוספים – יכולים לצמצם וגם למנוע לחלוטין מקרים כאלו.

יש לכם שאלה על תגית קנוניקל? השאירו לי תגובה!

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

4 תגובות

  1. היי דניאל,
    אם יש לי עמוד דינאמי של מסעדה בתל אביב שעושה משלוחים בכל אזור המרכז ויש לה עמוד דינאמי לכל עיר (נגיד 10 אזורים שונים) אם אני שמה קנוניקל בעמוד הדינאמי של תל אביב, האם שאר העמודים יאונדקסו או שאני מפספסת אותם? אני שואלת כי בדוחות של האתר אני מקבלת התראה (מוצדקת) של שכפול תוכן וזה לא באמת שכפול, זה עמוד דינאמי.

    1. היוש, צריך לראות דוגמא לאיך זה בנוי כדי להבין.. את יכולה לצרף פה או לשלוח לי דרך פנייה באתר 🙂

Comments are closed.

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו