052-9095200

מה זה CTR, למה הוא חשוב ואיך משפרים אותו?

CTR – Click Through Rate שהוא שיעור הלחיצות, הוא אחד המונחים החשובים והבסיסיים ביותר בקידום אתרים (וגם בקידום ממומן) והוא מציין את אחוז הגולשים מכלל כל אלו שראו את האתר או המודעה שלכם בתוצאות החיפוש ולחצו עליהם.

CTR

הקשר בין ה-CTR לבין המיקום בגוגל

אני יכול להביא לכם לפחות עשרה מקורות שונים שמראים את היחס בין המיקום של האתר שלכם בתוצאות האורגניות לבין ה-CTR של התוצאות בגוגל, אבל כל מקור ייראה לכם נתונים קצת אחרים.

מלבד זאת, אם מכניסים לתוך המשוואה גם את העובדה שיש כיום יותר תוצאות ממומנות בחלק העליון, תוצאות מקומיות ועוד כמה סוגי תוצאות מיוחדות, ממש לא הייתי מסתמך על הנתונים כאלו כנוסחה שתיתן לי את התשובה לשאלה "בכמה אני אגדיל את ה-CTR שלי אם אקפוץ X מקומות בגוגל".

כמובן שאני לא מזלזל בעניין המיקומים, אבל אם אתם רוצים באמת לשפר את ה-CTR, פשוט תתרכזו במה שאתם יכולים להשפיע עליו באופן ישיר.

אז איך משפרים את ה-CTR בתוצאות האורגניות?

כשמדובר על קידום אורגני, קל לחשוב שהדרך היחידה לשפר את ה-CTR היא פשוט לכתוב כותרת (טייטל) ותיאור טובים יותר באמצעות תגי ה-META. אבל בזכות כל השינויים בגוגל וטכניקות נוספות שמקלות למצוא בדיוק את מילות המפתח שמושכות משתמשים, יש עוד כמה דרכים יצירתיות לעשות זאת.

1. שיפור הכותרת (Meta Title)

נתחיל דווקא עם הבסיס, הכותרת (Meta Title).

הדבר הראשון שחשוב לזכור (עוד לפני שמדברים בכלל על מילות מפתח) הוא שכותרת משותפת להרבה דפים באתר כמו למשל השם שלו בלבד (וראיתי מקרים כאלו) תהרוג לכם את ה-CTR.

הגולש רוצה לדעת לאיזה דף בדיוק הוא הגיע ולא רק לאיזה אתר. ואפילו אם הוא הגיע לעמוד הראשי, השם של האתר לא תמיד אומר לו מה בדיוק יש בו.

דבר שני, הגולש מושפע קודם כל ולפני הכול מהמילים הראשונות שהוא רואה. לכן את שם האתר שלכם שימו בסוף ולא בהתחלה! אלא אם כן אתם מותג חזק מאוד שרק אזכור השם שלו יכול לגרום לגולש להתלהב. לפעמיים המותג הוא בעצם השם שלכם, כך שזה לא עד כדי כך נדיר.

טיפ נוסף : אם העמוד בנוי ממידע או מאמר שמאורגן ברשימה (כגון "חמש דרכים להתמיד בדיאטה"), תמיד השתמשו בספרה במקום שם המספר באותיות ("5 דרכים…"). אנשים אוהבים את זה וזה גם ייתן לכם עוד קצת מקום בתצוגה המוגבלת של גוגל.

מבחינת אורך הכותרת: בדרך כלל גוגל יציג רק 60-70 תווים, ואם אין לכם הרבה ניסיון בכתיבת כותרות, תגלו שזה ממש לא הרבה… רצוי להיעזר בתוסף Yoast (במערכת וורדפרס) כדי לראות שאתם באורך הנכון מכיוון שהוא תמיד מעודכן.

טיפים ומידע נוסף על מטא טייטל תמצאו בסרטון הבא:

2. שיפור התיאור בתוצאות (Meta Description)

התיאור (מטא דיסקריפשן או Meta Description) מורכב מ-2 השורות שרואים בדרך כלל מתחת לכותרת.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

כאן אתם יכולים לתת לגולש מידע קצת טוב יותר למה הוא עשוי לצפות. התיאור לא אמור להיות יבש ואפילו כדאי לעשות לגולשים טיזינג. למשל "מצאנו שיטה סופר פשוטה להרחיק יונים מהחלון של חדר שינה, היכנסו וגם אתם לא תאמינו כמה זה קל!".

מבחינת אורך התג, תג התיאור הממוצע הוא בין 150 ל-160 תווים (במובייל הוא קצת פחות וגוגל אפילו משנה אותו מדי פעם). שוב, ממליץ להיעזר ב-Yoast או תוסף דומה כדי לראות שהוא לא קצר מדי ולא ארוך מדי.

מידע נוסף על מטא דיסקריפשן תמצאו בסרטון הבא:

דוגמא לתצוגה של טייטל + דיסקריפשן ועריכה שלהם בתוסף Yoast באתרי וורדפרס:

עורך תגיות מטא של יוסט

כשגוגל מחליט בעצמו

דבר קטן שכדאי לכם לדעת: למרות שהרבה פעמיים גוגל מציג את התיאור שקבעתם, הוא יכול גם להציג תיאור שלמעשה לקוח מאותו המשפט בדף שמכיל את מילת המפתח שהגולש חיפש.

בנוסף, התיאור שגוגל מציג עשוי להשתנות על בסיס השאילתא – כך שעבור אותו עמוד תוכלו לראות תיאורים שונם על בסיס החיפוש שביצעתם.

לכן, אם זה קורה לכם אתם לא צריכים להיבהל ולהתחיל לבדוק את כל תגיות ה-Description באתר שלכם.

ועכשיו בואו נלך על השיטות המעט יותר מתקדמות:

3. ביצוע מחקר מילות מפתח לזנב הארוך

הזנב הארוך יכול להיות אטרקטיבי מבחינת הקלות היחסית לקדם אותו והיכולת שלו לארגן לכם בצורה טובה יותר את העמודים באתר, אבל הוא גם מצוין לתג הכותרת והתיאור מבחינת הגולש.

דווקא בכותרת לא תמיד כדאי לשים אותו כפי שהוא מכיוון שביטוי מדויק מדי יכול דווקא להוריד אתכם בדירוגים (ואני רואה את זה יותר ויותר לאחרונה גם בעברית), אבל אם תשימו אותו בתיאור לגוגל לא ממש יהיה אכפת.

הסיבה היא שכותרת שמכילה זנב ארוך מאותת לגולש שהוא יימצא בדיוק את המידע שהוא מחפש. גוגל היום גם מספיק טוב בזיהוי של Click Baits ועמודים שלא באמת מקיימים מה שהם מבטיחים בתיאור.

מצד שני, אל תגזימו עם מילות המפתח. הגולש מבין בעצמו ש-"קידום אתרים בגוגל" הוא אותו דבר כמו "קידום בגוגל".

להעמקה בנושא אני ממליץ בחום לעבור על המדריך שלי על מחקר מילות מפתח.

יתרונות נוספים של קידום זנב ארוך תמצאו בסרטון הבא:

4. שימוש במידע מובנה / סכמה (Schema)

מידע מובנה או סכמה מוסיף אלמנטים שונים לתוצאות החיפוש ולכן מבליט תוצאות בעמודים שבהן תוצאות אחרות לא משתמשות בו. זאת למרות שאין לתצוגה שום קשר למיקומים.

יש מידע מובנה שיותר קל לשלוט בו כמו למשל דירוגים של דפים באתר (על פי הגולשים) או שמות של מתכונים, אבל לעיתים גוגל מחליט שהתוצאה מהדף שלכם מתאימה לפורמט אחר לחלוטין. לדוגמה, הוא יכול להציג קישורים פנימיים בתוך האתר (Sitelinks), כותרות מאתרי חדשות בחלק העליון של דף התוצאות (היום מדובר ב"סטוריס" והם לא רק במובייל) או בכלל שאלות ותשובות (FAQ Schema) (שם הקישור מוצג רק אם הגולש פתח את אחת השאלות).

אני לא יכול לעבור על כל סוגי המידע המובנה מכיוון שיש המון. מקור טוב להיעזר בו נמצא כאן.

כאמור, לא תמיד יש שליטה על סוג התוצאות שגוגל יציג (לדוגמה, גוגל קובע בעצמו אם להציג Sitelinks לאתרים שחיפשו את השם שלהם), אבל כן כדאי לסמן מידע שיש לו פורמט מובנה מתאים בכל הדפים באתר שלכם.

בוידאו הבא אני מדגים איך עושים שימוש בסכמת שאלות תשובות:

5. שימוש בתקצירי תוצאות – תוצאה אפס (Featured Snippets) ולמה אולי לא בהכרח תרצו אותן

מדובר בסוג מיוחד של מידע מובנה שלמעשה "הופך" את התצוגה הרגילה, כך שהמידע הרלוונטי מהאתר (כגון רשימת צעדים) מופיע לפני התוצאה הראשונה.

נכון לאוגוסט 2020 – זה עדיין לא קיים בגוגל ישראל. בארה"ב זה קיים כבר לא מעט זמן.

נשמע מצוין, אז מה הבעיה עם זה?

יש ויכוח עקרוני אם התוצאות האלו עוזרות לאתרים או לא: מצד אחד הן מקפיצות אותם למקום הראשון (או אפילו מקום 0 כפי שחלק מתייחסים אליו).

מצד שני, אם גוגל מספק לגולש את מה שהוא צריך כבר בתוצאות החיפוש, למה שהם ירצו להיכנס לאתר?

והנתונים באמת מראים שלמרות שהאתרים בתוצאות האלו מקבלים בערך 8.5% מהלחיצות (כלומר, 8.5% מהגולשים בכל זאת נכנסים לאתר), התוצאה הראשונה הקלאסית כבר זוכה לפחות לפי 2 יותר לחיצות (וזו הפעם היחידה שאני מצרף לכאן סטטיסטיקה של נתונים…).

לכן, השאלה האם התוצאות האלו יעזרו לכם או לא תלויות בדירוג המקורי שלכם. אתם יכולים להכריח את גוגל לא להציג את האתר שלכם בתוצאות האלו באמצעות תג מיוחד ואז לבדוק האם ה-CTR הושפע לטובה או לרעה דרך דוח הביצועים ב- Search Console (אגיע אליו בחלק המסכם).

6. שימוש ב-URL נכון ופירורי לחם

גוגל שינתה מספר פעמיים את האופן שבו היא מציגה את כתובת הדף אליו אתם מגיעים.

החל מאוגוסט 2019, במקום כתובת הדף המלאה, מופיעה היררכיה הפנימית של האתר בצורת "פירורי לחם", בהתאם לאופן הטוב ביותר בו גוגל יכול לקרוא אותה (במובייל המבנה הזה קיים כבר מ-2015…).

התצוגה הזו יכולה להגדיל לפעמיים את ה-CTR מכיוון שחלק מהגולשים מתעכבים עליה לפני שהם בכלל קוראים את הכותרת, במיוחד אם מדובר באתרים שבהם הקטגוריות מאוד חשובות. לדוגמה, חנויות, אתרים שמרכזים ביחד הרבה שירותים שונים (כגון אתרי הבנקים) וכו'.

אם במקרה ה-title  שלכם חיוור ולא שימושי (מה שכבר לא אמור לקרות לכם אם הגעתם עד לכאן), לפעמיים ה-החלק יכול להציל אתכם כי הוא הדבר היחיד שירמוז לגולש לאן הוא יגיע.

יש שתי דרכים לרמוז לגוגל על האופן שבו הוא יציג את פירורי הלחם:

1. להפריד בין ההיררכיה באתר עם ספריות משנה. לדוגמה, אם ככה נראה פוסט בפורומים של גוגל:

https://support.google.com/sites/thread/18388882?hl=en

התצוגה המקדימה שלו תיראה כך:

support.google.com › sites › thread

כמו שאתם רואים, גוגל לא בהכרח מכניס את הדף המדויק, אבל הוא מכניס את מה שחשוב כדי להבין באיזה חלק הדף נמצא בתוך האתר.

2. הדרך השנייה היא להשתמש בפירורי לחם מוגדרים מראש.

כאשר עושים שימוש בפירורי לחם באופן הזה, אנחנו אלו שמבצעים את ההפרדה כבר בקוד. זה יכול להיות יעיל אם לדוגמה אנחנו משתמשים ב-URL באנגלית, אבל אנחנו רוצים שהיררכיה בתצוגה המקדימה תופיע בעברית על פי הכותרת הפנימית של הדף.

7. שימוש ב-Search Console כדי לבדוק את העמודים הטובים והגרועים ביותר שלכם

זהו בעצם החלק המסכם של כל המאמר הזה: הדרך הכמעט יחידה לבדוק את ה-CTR באופן הכי מדויק מגוגל לתוך האתר שלכם היא באמצעות ה-Search Console.

המידע הזה נמצא בתוך דו"ח הביצועים. ברגע שאתם לוחצים על השדה של "שיעור קליקים (CTR), תוכלו לראות את הגרף שלו משתלב בגרפים האחרים וגם בטבלה למטה.

עדיף להתחיל דווקא מהטבלה למטה: לחצו על הטור של "שיעור קליקים" ותוכלו לראות אותם בסדר יורד. בטורים האחרים תראו את סך כל ההופעות והמיקום הממוצע של השאילתה בתוצאות (אפשר גם ללחוץ עליהם כדי למיין את הטבלה שוב).

שימו לב שהשאילתות הן נפרדות מהעמודים עצמם, אבל בדרך כלל יהיה לכם קל לזהות באיזה דף מקובל (אלא אם כן אתם סובלים מקניבליזציה של מילות מפתח). אם אתם לא בטוחים, עברו לחלק של "עמודים" והשוו בין תצוגת ברירת המחדל של "שאילתות" אל מול "עמודים".

הסבר מורחב על סרץ' קונסול תמצאו בסרטון הבא:

בכל אופן, שימו לב לשני מקרי הקיצון הללו:

  • CTR גבוה במיקום נמוך – אלו יראו לכם את התצוגות הכי טובות שלכם בגוגל מכיוון שהגולשים נטו ללחוץ עליהן למרות מיקום נמוך
  • CTR נמוך במקום גבוה – אלו יראו לכם עמודים עם פוטנציאל מבוזבז מכיוון שהתצוגה שלהם כנראה לא משהו והם לא מקבלים הרבה לחיצות למרות שהם במקום גבוה

זה כמובן לא מדע מדויק ואתם צריכים לזכור שגם מהמקום השני לשלישי ה-CTR נופל דרסטי, אבל זה בכל זאת הדבר הראשון שהייתי בודק.

עוד דבר שאתם צריכים להיות מודעים אליו: לא תמיד תהיה התאמה בין מספר הכניסות מגוגל ב-Search Console לבין אלו ב-Google Analytics, אבל מכיוון שה-CTR הוא מדד יחסי, זה לא עד כדי כך קריטי (את ה-CTR עצמו לא תוכלו לראות ב-Analytics אלא אם תחברו בינו לבין ה-Search Console, וגם אז הנתונים משני המקורות יהיו נפרדים).

לסיכום

ה-CTR נראה לעיתים כמו "גזרה משמיים" שאי אפשר לשפר אותו אם כבר כתבנו תיאורים וכותרות טובים.

אבל מהניסיון שלי תמיד יש מה לשפר וחשוב מאוד גם לעקוב אחרי השינויים של עמודי התוצאות בגוגל כדי לראות אילו הזדמנויות חדשות אתם יכולים לנצל.

מדריכים נוספים ושווים על קידום אורגני:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
המאמרים הפופולאריים ביותר
מאמרים אחרונים
עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Call Now Buttonחייגו עכשיו