מה זה קניבליזציה של מילות מפתח ולמה זה פוגע בכם

קניבליזציה של מילות מפתח היא לא תופעה נדירה במיוחד, אבל היא בהחלט קיימת וייתכן שהיא אפילו קרתה לכם בלי שתדעו שכך קוראים לה. כל מומחה קידום אתרים מכיר את הבעיה ויידע כיצד לטפל בה.

אם קרה לכם שגוגל העדיף עמוד אחר על פני העמוד שהגדרתם לו, ייתכן והאתר שלכם סובל מקניבליזציה והמאמר הזה הוא בשבילכם!

קניבליזציה של מילות מפתח מתארת מצב שבו מילות מפתח תופסות את המקום אחת של השנייה בתוצאות החיפוש. כתוצאה מכך, אתם עשויים לראות כי עמוד מסוים מדורג על מילת מפתח בעוד אתם התכוונתם שעמוד אחר לחלוטין יהיה מדורג עליה.

בוידאו הבא אני מדבר קצת על הנושא הזה:

מדוע זה רע?

במבט ראשון זה לא נשמע כל כך גרוע, אחרי הכול, למה זה משנה איך מישהו הגיע לאתר שלי, העיקר שהוא הגיע…לא?! בפועל הקניבליזציה הזו בדרך כלל מובילה לדירוגים נמוכים של שני העמודים במקום לדירוג גבוה של אחד מהם.

אחת הסיבות האפשריות לדירוגים הנמוכים היא שאם התחלתם לבנות קישורים נכנסים לשני העמודים בנפרד, אתם בעצם מחלקים את "מיץ הקישורים" שזורם לכל אחד מן העמודים במקום להפנות את כל הכוח של הקישורים למקום אחד.

גם מבחינת מעקב אחר התוצאות, היא מקשה יותר לעקוב אחרי הביצועים של כל אחד מן הדפים בנפרד. לדוגמה, אחרי ה-CTR, מספר ההמרות, מספר הקישורים הנכנסים וכו'.

ואם כבר דיברנו על המרות, יכול מאוד להיות שהגולש יגיע לעמוד שאין לנו בו קריאה ברורה לפעולה.

לדוגמה, השקענו המון בדף "שירותי ניקוי למשרדים", אבל הגולש הגיע בכלל למאמר שהכותרת שלו היא "שירותי ניקוי למשרדים גדולים".

הפגיעה האחרונה היא דווקא ב"תקציב הזחילה": ככל שיש לנו יותר עמודים באתר, כך גם גוגל מספיק לסרוק חלק קטן יותר מהעמודים באתר בכל פעם. אם הוא סורק עמודים דומים מאוד, הרי שאנחנו בעצם גורמים לו לבזבז את תקציב הזחילה.

מדוע זה מתרחש?

קניבליזציה של מילות מפתח בדרך כלל נגרמת עקב אופטימיזציית יתר של מספר עמודים או עבודה לא מסודרת שלכם או של מקדם אתרים. לדוגמה:

1. אני מתחיל לבנות המון קישורים חיצוניים עם מאפיינים דומים, אבל לעמודים שונים.

2. ההיררכיה של הקישורים הפנימיים לא טובה ויש קישורים יותר מדי דומים (אפילו עם אותו טקסט קישור ממש) לעמודים שונים.

3. בניתי עמודים ממוקדים לאותה מילת המפתח או כמה זנבות ארוכים דומים מדי אחד לשני ("ניקיון במשרדים" ו"ניקיון למשרדים), לפעמים אפילו בלי לשים לב. לעיתים קרובות זו תוצאה של החלפת מאמרים מרובה בלי מעקב אחרי מאמרים קיימים.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

בדרך כלל אין סיבה אחת ספציפית אלא שילוב של כמה סיבות. ככל שהאתר יותר גדול וככל שהוא עבר יותר ידיים (מבחינת SEO), כך הפקעת נעשית מסובכת יותר.

החוכמה היא לא רק להבין את הסיבות האלו, אלא גם לדעת כיצד לא לחזור עליהן. כאמור, עבודה מסודרת בדרך כלל תמנע קניבליזציה חוזרת למילות מפתח חשובות.

איך מזהים קניבליזציה של מילות מפתח?

לפני שנדבר על הדרכים לפתור את הקניבליזציה הזו, אנחנו חייבים למצוא דרך איך לאתר מקרים בעייתיים.

1. אם יש לכם מילת מפתח חשודה, אתם יכולים להכניס אותה לאחר האופרטור site:mysite.com. האופרטור הזה יציג לכם את כל התוצאות מהאתר שלכם שמתאימות למילת המפתח ברלוונטיות יורדת.

דף התוצאות הזה אומנם לא יוכל להגיד לכם מה קורה בפועל כשמישהו מחפש את מילת המפתח ורואה גם דפים אתרים אחרים, אבל כן תוכלו להסיק ממנו עד כמה העמודים דומים אחד לשני באמצעות סקירה של התוכן שלהם.

2. אם יש לכם תוכנה לזיהוי מיקומים, ייתכן שאתם יכולים לראות את כל העמודים שעליה היא מדורגת (בחלק מן המערכות אתם צריכים להקליד גם דף וגם מילת מפתח).

3. אם אין לכם במערכת מהסעיף הקודם אפשרות כזו או שאתם לא משתמשים במערכת באופן קבוע, אתם תמיד יכולים להשתמש ב-Search Console. כך גם תוכלו לראות נתונים היסטוריים ולא להתבסס על בדיקה מדגמית.

כשאתם בוחרים בשאילתה מסוימת בדו"ח הביצועים ואז עוברים לטאב של "דפים", תוכלו לראות את כל הדפים שעלו בתוצאות כתוצאה מהקלדת השאילתה הזו. אם יש לכם המון שאילתות, תוכלו קודם לסנן אותן על פי מילת מפתח (המסנן יושב בשורה מעל לכותרת העמודות בצורת משולש הפוך).

כשאתם עוברים בין הטאבים של שאילתות ועמודים, תוכלו גם להשוות את מספר השאילתות למספר העמודים ולמספר הלחיצות. המטרה שלכם היא לזהות יחסים או מקרים בעייתיים.

לדוגמה:

1. שאילתה מסוימת מחזירה שני עמודים שונים במיקומים גבוהים (אם אחד העמודים הוא במקום 15 ואילך, אין לכם ממש ממה לדאוג).

2. סיננתם שאילתות לפי מילת מפתח, אך כשאתם משווים בין הטאבים של שאילתות ועמודים, יש הרבה יותר עמודים מאשר שאילתות.

איך מטפלים בקניבליזציה של מילות מפתח?

אחרי שהבנו מהי בדיוק התופעה ואיך מזהים אותה, הגיע הזמן לחשוב על פתרונות. יש כמה דרכים עיקריות לפתור את הבעיה:

1. לחזק עמודים קיימים שאנחנו רוצים שיוצגו כתוצאה מהקלדת השאילתה

2. להחליש את הסיגנלים מהעמודים שפחות חשובים לנו, אך עדיין להשאיר אותם באתר.

3. אם יש עמודים שאין להם שום ערך לגולש, אפשר לגבות ולמחוק אותם.

4. אם שני העמודים לא מספיק איכותיים (מה זה תוכן איכותי?), עדיף למזג אותם לעמוד אחד איכותי (שימו לב למיקומים המקוריים שלהם, הם אמורים להיות די נמוכים).

חיזוק עמודים קיימים

חיזוק עמודים קיימים היא פשוטה למדי.

אם אתם יודעים מה אתם עושים, אבל במצב הזה אתם צריכים גם לחזור אחורנית ולשאול את עצמכם האם הקישורים הנכנסים לעמוד הזה (מהאתר ומחוץ לאתר) הם רלוונטיים והאם ביצעתם אופטימיזציה נכונה של התוכן?

החלשת העמודים הבעייתיים

כאמור, יש הבדל בין החלשה למחיקה. בהנחה שלא מדובר בעמודי תגיות של פוסט וחצי ויש להם ערך כלשהו, חבל למחוק אותם.

1. מבחינת מילות המפתח, שימו לב שהצפיפות לא גבוהה מדי ושאתם לא נצמדים אליהן יותר מדי (לדוגמה, בכותרות). רצוי לא להחליף מילת מפתח אחת באחרת בכל הטקסט מכיוון שאז אתם יכולים לגרום למצב עוד יותר בעייתי.

2. אם יש קישורים פנימיים, שימו לב שלא ביצעתם גם להם אובר אופטימיזציה, לדוגמה, על ידי כך שהשתמשתם בטקסט מדויק מדי. אם נראה לכם שיש יותר מדי קישורים, אתם בהחלט יכולים להסיר חלק מהם או לשנות את דף המטרה שלהם. בניגוד לקישורים חיצונים, קשה לעשות טעויות שאי אפשר לתקן בקלות.

3. קישורים חיצונים: הקטגוריה של הקישורים החיצוניים יכולה להיות מאתגרת. הסיבה היא שאם תסירו יותר מדי קישורים חיצונים, אתם עשויים לגלות שהחלשתם את כל האתר ("מיץ הקישורים" הרי עובר מדף לדף). לכן, הייתי ממליץ על עבודה דומה לזו מהסעיף הקודם, אבל תוך כדי זהירות יתרה.

לפני שאתם משנים את המאפיינים של קישור חיצוני (בהנחה שיש לכם גישה אליו) כגון שינוי היעד לדף שאותו אתם רוצים לחזק במקום הדף אותו אתם רוצים להחליש, חשבו האם אתם לא מבצעים שוב פעם אובר אופטימיזציה. התעסקות עם יותר מדי קישורים חיצונים עשויה להיות מסוכנת והרבה פעמיים קשה לחזור למצב ההפוך, במיוחד אם הקישורים מגיעים מאתרים של "צד שלישי" (יש גבול כמה  פעמים מישהו יסכים לשנות את הקישורים שלכם).

מחיקת עמודים לא איכותיים

מחיקה של עמוד משמעותה גם ויתור על חיפושי זנב ארוך שאולי בכלל לא התמקדתם בהם. לכן, קודם כל בדקו אם יש אליהם תנועה או לא והאם הם מדורגים על מילות מפתח אחרות שנראות לכם רלוונטיות.

אם הגעתם למסקנה שאין לכם מה לעשות איתם ואין בהם שום דבר שלא כתוב בעמודים אחרים, אתם יכולים למחוק אותם פיזית מהאתר (לאחר גיבוי) או לבצע הפניה לעמוד אחר.

אני באופן אישי מעדיף לא לבצע הפניה לעמוד אחר, אלא אם כן יש לכם יותר משניים או שלושה עמודים דומים ומגיעים אליהם קישורים חיצונים שאתם לא רוצים לאבד את הערך שלהם.

תג קנוניקל פחות מומלץ כאן לדעתי מכיוון שהוא לא יעביר את הכוח של הקישורים ובסופו של דבר לא יעזור לכם לפתור את העומס של הדפים המיותרים שהגולשים רואים.

למידע נוסף בידקו את המדריך שלי על עמודי זבל.

מיזוג שני דפים

האפשרות האחרונה שיכולה להיות אולי הטובה ביותר עבור מקרים מסוימים היא פשוט למזג את שני העמודים באופן חכם: לקחת את כל מה שיש בעמוד הפחות מוצלח ולשלב אותו בתוך הטקסט או כל חלק אחר (כגון תמונות) בעמוד החזק יותר.

אם אתם מגיעים למסקנה ששני העמודים לא איכותיים במיוחד ואף אחד מהם לא מדורג במקום ריאלי, מזגו אותם אחד לתוך השני במטרה לקבל דירוג גבוה.

אני מרחיב עוד על מיזוג עמודים בסרטון הזה:

לסיכום

קניבליזציה של מילות מפתח היא תופעה מעצבנת שיכולה פתאום לצוץ משום מקום, אך למרבה המזל קל יחסית לפתור אותה אם עובדים באופן מסודר. מלבד תיקון של המצב הקיים, חשוב גם ללמוד כיצד לא לחזור על הטעויות שיכולות לגרום לה מלכתחילה. מקווה שהצלחתי במלא במעט להסביר מהי קניבליזציה של מילות מפתח. בכל מקרה לפני ביצוע פעולה כזו או אחרת התייעצו תמיד עם חברת קידום אתרים או מומחה לקידום אתרים כדי שלא תפגעו בתהליך קידום אורגני של האתר.

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו