ClickCease

052-9095200

קופירייטר – למה צריך אותו ואיך בוחרים אחד כזה?

כשחושבים על קופרייטר ועל קופירייטרינג בכלל, מדמיינים בדרך כלל מישהו עם ראש רכון אל שולחן הכתיבה (או המחשב) בתוך חדר אפלולי ומלא עשן עם ניירות מקווצ'צ'ים שעוטפים אותו מכל הכיוונים…

קופירייטר

אבל כמו הרבה מקצועות אחרים, גם מקצוע הקופירייטינג עבר לא מעט שינויים בשנים האחרונות: קופירייטרים עדיין משרתים כמובן את משרדי הפרסום הגדולים, אבל כיום יותר ויותר פעילות בתחום עוברת לרשת ובעיקר לתחום הפרסום והשיווק המקוון, למשל:

  • ניסוח מודעות גוגל ופייסבוק
  • ניהול עמודי פייסבוק וכתיבת פוסטים שאינם בהכרח ממומנים
  • יצירת סלוגנים וסיסמאות לתמונות נושא (קאבר)
  • כתיבת מאמרים שיווקיים לאתרים
  • ניסוח עמודי נחיתה
  • כתיבת תיאורים לאפליקציות, עמודי הורדות וכו'

עכשיו אתם בטח שואלם את עצמכם אם חייבים קופירייטר בשביל כל הדברים האלו? התשובה היא שלא חייבים, אבל בהחלט מומלץ. 

שימו לב שכאשר אני אומר קופירייטר, אני מתכוון למישהו שלמד לפחות קורס אחד או שניים בתחום אם לא קורס מקיף יותר באחד מבתי הספר שקיימים בארץ. לדוגמה, הבצפר, ACC, האוניברסיטה הפתוחה וכו'.

מה הקשר בין קידום אתרים וקופירייטינג?

קודם כל, חשוב להבין שקופירייטינג לא בהכרח רלוונטי לכל אתר.

באתרי מסחר – בהרבה מקרים תוכן פשוט, מפורט שפשוט מסביר על כל מוצר כמו שצריך, יכול לעשות עבודה מצוינת.

בבלוגים, כמו זה למשל – אני לא ממש משתמש בקופירייטינג (לפחות לא באופן מודע), אלא משתדל לכתוב הכי תכלס ובגובה העיניים. אני מאמין גדול בתוכן אותנטי – כזה שמחבר אנשים אליכם גם בלי שתנסו למכור משהו בכח.

יחד עם זאת – למילים יש הרבה כח, ומי שיש לו את הידע, יכול בהחלט להשתמש בעקרונות מסוימים של קופי כדי להמיר יותר.

כאן זה מתחבר לשאלה – קופירייטינג יכול לשפר את חווית המשתמש באתר, את יחס ההמרה וכפועל יוצא מכך גם את הקידום (SEO) של האתר.

לפני שנמשיך הלאה: אם בא לכם לדעת יותר על יחס המרה, הכנתי סרטון על זה:

כותב מאמרים הוא לא קופירייטר

כמובן, שקיימים בתחום גם לא מעט כאלו שאין להם ניסיון אמיתי בקופירייטינג ובכל זאת מציגים את עצמם ככאלו או מוסיפים את המקצוע הזה לרזומה שלהם.

זה לא אומר בשום פנים ואופן שהם לא יודעים לכתוב, אלא שהם לא למדו איך להפוך את הכתיבה שלהם לכתיבה מכוונת קופירייטינג. 

ולמה זה יכול לפגוע בכם? הרבה פעמיים יוצא לי לראות עבודות של כותבי תוכן שמבלבלים בין שני התחומים ומציעים לבעלי אתרים תכנים שיווקיים שהבסיס שלהם הוא אינפורמטיבי בלבד ולמעשה הם מיועדים יותר ל-SEO. המסרים השיווקיים במאמרים מתאפיינים בדרך כלל בכתיבה ילדותית וניסוחים קלוקלים.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

לדוגמה:

  • שימוש מוגזם במילה "אנחנו"
  • שימוש מוגזם במילה "אתם"
  • תיאור של עובדות שכמעט כל אחד מכיר
  • הרבה סימני קריאה
  • מילות מפתח מוגזמות

אני אתן פה דוגמה קיצונית על "צימרים יוקרתיים" רק כדי שתבינו למה אני מתכוון:

דוגמא למאמר שכתוב לא טוב

אז למי המאמר הזה מנסה למכור את עצמו? לגוגל או לגולש?

בקיצור, אם אתם רוצים לקבל כתיבה שיווקית בשילוב תגי מטא שבאמת יעשו את העבודה, אתם צריכים כותב מאמרים שיש לו רקע בקופירייטינג. השאלה היא איך עושים את זה ומה בדיוק צריך לבדוק? 

חפשו תעודה של בית ספר מוכר 

בגדול, אני לא חסיד של תעודות או תארים – אלא הרבה יותר ביכולת אישית, מוטיבציה ודברים כאלה.

אבל בכל זאת, ברמת הסינון (במיוחד אם יש עודף אפשרויות) – כנראה שלא יזיק לתת עדיפות לרזומה או תעודה של בית ספר מוכר ולא של מישהו שעבר קורס אקדמאי כחלק מתואר.

הסיבה היא שמי שהחליט לקחת קורס כזה הוא בדרך כלל מי שנכנס לתחום מתוך רצון להיות בו ולא מישהו שהחליט פתאום שזו עבודה נורא קלה והוא יכול להרוויח ממנה המון כסף.

קופירייטינג ותיק עבודות

גם אם אתם לוקחים מישהו שרק מתחיל בתחום והמחירים שלו סבירים (עוד על מחירי כתיבת מאמרים), בקשו ממנו לראות תיק עבודות – או בקיצור, דוגמאות של כתיבת קופירייטינג

ברוב בתי הספר והקורסים הסטודנטים מקישים פרויקט סיום, מה שיכול להעיד לא מעט על האיכות שלהם ושל העבודה העתידית שלהם. במקרה שכבר יש לו ניסיון, חפשו עבודות ומאמרים שלו גם באתרים אחרים בהם יש לו קרדיט על התוכן ולא רק באתר האישי שלו או בבלוג.

האם יש כאן זיקה אישית?

אתם ממש לא חייבים שלמי שכותב עבורכם תהיה זיקה אישית לנושא, אבל זה טוב למוטיבציה ובדרך כלל גם משפיע לטובה על הלוחות זמנים.

לפעמיים תצטרכו להשתמש גם בהגיון בריא. האם הייתם נותנים לאדם בן חמישים לכתוב על אופנה לנערות בנות 13? סביר להניח שלא… 

זו הסיבה שאם אתם מפרסמים הצעת עבודה, כדאי שתהיו כמה שיותר ספציפיים.

אני לא יכול לספור כמה פעמיים ראיתי כל מיני הצעות עבודה "מסתוריות" באתרי הפרילנסרים השונים.

ההצעה שלכם לא חייבת לכלול שמות של מותגים או כמובן את שם הלקוח שלכם, אבל רקע כללי על הנושא ייתן לכם יותר הצעות רלוונטיות. 

לעולם אל תבקשו כבר בהתחלה כמות גדולה מדי של מאמרים

זוהי אחת הטעויות והנפוצות ביותר שאנחנו עושים: 

כמות המאמרים השיווקיים שאתם אמורים להשתמש בהם לא צריכה להיות מלכתחילה גדולה כמו זו של מאמרי הקידום כי המטרה היא לא בהכרח לקבל קישורים, אלא קודם כול לקבל לידים והמרות תוך כדי משחק על הרגש של הגולש. עם זאת, יש כמובן מקרים יוצאי דופן כמו קמפיין מודעות גדול בו יש לכם ניסוח נפרד לכל מילת מפתח.

אבל אפילו אם נניח שאתם זקוקים לכמות גדולה כל כך, הזמינו קודם כול 3-2 מאמרים מכל מי שאתם בודקים אפשרות לעבוד איתו.

נכון, זה עשוי לעלות לכם קצת יותר, אבל לפחות לא תזרקו כסף לפח. יש כותבים שמכתחילה האיכות שלהם לא משהו, ויש כותבים שמתחילים לחפף אחרי עשרת המאמרים הראשונים וגם איתם לא ממש תרצו לעבוד על בסיס קבוע.

תתכוננו להשקיע גם קצת מעצמכם

אם הגעתם למסקנה שהקופירייטר מתאים לכם, אבל הוא זקוק לקצת יותר הכוונה מצדכם או יותר מידע על העסק באופן כללי, אל תפחדו להעיר לו ולבקש ממנו תיקונים קלים.

אם לא תהיו באותו הראש, יהיה לכם קשה מאוד לעבוד יחד בטווח הארוך והתוצאה הסופית תהיה בהתאם.

הקפידו על לוחות זמנים (או לפחות תיאום ציפיות)

הקפדה על לוחות זמנים חשובה לעבודה מול כל נותן שירותים, אבל במקרה של קופירייטר שאמור לספק לכם תמורה איכותית במיוחד עבור הכסף (וגם עולה לא מעט), עיכובים ואיחורים יכולים לעלות לכם ביוקר.

יש קופירייטרים שיסכימו ללוח זמנים נוקשה יחסית בטבלת אקסל, ויש כאלו שיעדיפו לקבל כל פעם מעט עבודה ולהקיש אותה תוך X זמן (נניח, חמישה ימים או שבוע).

מכיוון שאתם עובדים כאן עם עצמאיים, לוח זמנים נוקשה מאוד הוא לא בהכרח השיטה הכי מומלצת מכיוון שלכל אחד יכולים לקרות דברים בלתי צפויים בעבודה ובחיים בכלל.

למשל אם אתם שוכרים את הקופירייטר עבור לקוח סופי שלכם (לדוגמה, מריצים קמפיין עם מודעות ב-Google Ads), קחו לכם מספיק מרווח זמן בשביל שגם אם יהיה עיכוב של יומיים – שלושה, הלקוח הסופי לא ירגיש את זה.

מובן שעדיף שכל זה יהיה מנוסח בחוזה סטנדרטי.

הוא בכל זאת צריך להבין קצת בכתיבת SEO

למרות מה שכתבתי לפני כמה שורות, קופירייטר מודרני כן צריך להבין את הבסיס של כתיבה מבוססת מילות מפתח. לא כתיבה של חזרת מילת מפתח X 3 פעמיים בכל פסקה, אבל כן כתיבה שמעודדת שילוב של מילות מפתח בצורה שלא נראית בלתי טבעית לקורא. 

אם לא מתעקשים על ביטויים מדויקים ונותנים לקופירייטר לשלב גם אותיות בכל"מ, ה' הידיעה וכו', הרי שאין שום בעיה לכתוב מאמרים שיווקיים איכותיים שיעמדו גם בפני המסננים של גוגל וגם יכוונו לפעולה.

החדשות הטובות הן שמרבית בתי הספר לתקשורת או קופי שמכבדים את עצמם נותנים היום דגש גדול מאוד על כתיבה לרשת ובכלל זאת כתיבה לאתרים שרוצים להתקדם במנועי חיפוש.

ארוך יותר הוא לא תמיד טוב יותר

זה נכון שגוגל "אוהב" מאמרים ארוכים ובאמצעותם יש לכם הזדמנות לדחוס הרבה מידע ולקבל יותר כניסות לדף אחד.

אבל עולם הקופירייטינג עובד בצורה מעט אחרת וקופירייטר טוב הוא כזה שיודע לתמצת מסר מורכב שאדם אחר היה מבטא בכמה משפטים למשפט אחד או שורה וחצי.

זכרו שהגולשים היום נוטים להיות חסרי סבלנות ומתעצלים לקרוא אפילו פוסט פשוט בפייסבוק אם הוא ארוך מדי.

לכן, כדי שהם ימירו כמו שצריך, אתם ממש לא חייבים לכוון לאזור ה-1,000 מילים, אלא לחצי מזה ולפעמיים אפילו פחות. 

זה כמובן לא תמיד נכון ותלוי גם בקהל היעד שלכם והעמוד שאליו הטקסט מיועד.

לדוגמה, אם חברת בניית אתרים רוצה טקסט שיווקי לעמוד הבית שלה, היא תצטרך טקסט יחסית ארוך, 300 מילה לכל הפחות, אם לא יהיה קשה לה להתמקד במילות מפתח. לעומת זאת, חברת מטבחים שיש לה תמונות בגלריה יכולה להסתפק בפסקה אחת או שתיים לצד כל תמונה מכיוון שהיא לא בהכרח מקדמת את עמוד הגלריה עצמו והטקסט (עם תגי ה-ALT לתמונות) בדרך כלל מספיק כדי לתת לתמונה את הקונטקסט כדי שגוגל ימצא אותה. 

בשורה התחתונה, חשפו קופירייטר שיודע לעשות גם את זה וגם את זה.

אגב, זה נכון על אחת כמה וכמה לתגי ה-Meta שהאורך שלהם מוגבל. כמו שאני כמעט תמיד כותב, הרבה אתרים לא משקיעים בזה או מתמקדים בעיקר במילות המפתח במקום לנסות ולגרום לגולש להיכנס פנימה.

אל תשימו את כל הביצים בסל אחד

גם הקופירייטר הכי טוב יכול להגיע בסופו של דבר לשחיקה מסוימת, לכן יש בהחלט היגיון בעבודה עם 3-2 קופירייטרים במקביל. אני לא צריך להגיד לכם שהיום התקשורת היא פשוטה מאוד, מתבצעת בעיקר במיילים וגם הקבלות הן אלקטרוניות, ולכן זה בטח לא משהו שאמור לעכב אתכם בעבודה השוטפת.

אל תהססו לשלם על אקסטרות

אם אתם מרגישים שחסרים במאמרים מדיה או סרטונים, אל תהססו להוסיף עוד כסף כדי לקבל את כל החומר יחד עם העבודה הטקסטואלית. התוספת הזו יכולה להתבטא בזמן העבודה וגם בתמונות מקצועיות שאותן תקנו, אבל זה ישתלם לכם. אם תנסו לעשות את העבודה בלבד ו"לקשט" את הטקסט, אתם עשויים לפגוע במסר שלו ולשנות לחלוטין את המסר.

לסיכום

שכירת קופירייטר אינה זהה כלל לשכירת כותב תוכן שיכתוב בעבורכם "מאמרי SEO" או אפילו "מאמרים מקצועיים". המטרה כאן היא אחרת ולכן גם הפרמטרים שאותם אתם צריכים לבדוק אינם זהים. בשביל לבלום את החריקות בדרך ולצאת אליה בצד ימין, חשוב שתעשו את שיעורי הבית שלכם כמו שצריך.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Share on Facebook