תוכן זה אחד הדברים הכי חשובים שיש להשקיע בהם בכל מה שקשור לשיווק וקידום אתרים באינטרנט.
להבדיל מקישורים חיצוניים, שחשופים לעדכונים רבים של גוגל ובאופן כללי די נמצאים על זמן שאול ולא ברור בדיוק מה יעלה בגורלם עוד מספר שנים, התוכן הוא נצחי ואפיק שתמיד כדאי להשקיע בו. בסופו של דבר, התוכן צריך להיות מיועד ב90% לאנשים ו-10% למנועי החיפוש.
נשאלת השאלה – האם ישנה עדיפות מסוימת לתוכן ארוך ומושקע בהשוואה לתוכן קצר וקולע?
התשובה לזה אינה אבסולוטית ותלויה בהרבה גורמים ובינהם מה המטרת הטקסט ואת מי הוא אמור לשרת. כמו כן, אין פה עניין של שחור ולבן ומי שנתקל, לצורך העניין, בכמה וכמה עמודי נחיתה במהלך השנים יכול להעיד כי יש כאלו המכילים לא יותר מטופס, תמונה ופסקה של כמה מילים, ומנגד יש כאלו שכוללים מגילה שלמה של טקסט. בשני המקרים זה יכול לעבוד מצוין וזה יכול להיות כשלון טוטאלי.
אך בכל הקשור לבלוגים מקצועיים, בדרך כלל מאמרים ארוכים ומושקעים יותר – יעשו את העבודה טוב יותר. צריכים רעיונות ליצירת תכנים באתר? כתבתי פוסט על 14 דרכים ליצירת תוכן באתרים. להלן כמה סיבות למה כדאי להשקיע בתוכן ארוך ומעמיק:
1. יותר טראפיק מביטויי זנב ארוך (Longtail)
ההגיון פשוט – ככל שיש יותר טקסט בעמוד מסוים, כך יש יותר סיכוי שהוא יקלע ליותר שאילתות שאנשים מקלידים בחיפוש. ככל שהאתר בו מתפרסם התוכן הזה הוא סמכותי וחזק יותר, הסיכוי לטראפיק מביטויי לונגטייל גבוה יותר. את מרבית מהשאילתות עבורן ידורג התוכן הזה, ניתן יהיה לראות ב Search Console של גוגל תחת "ניתוח חיפושים". יכול להיות שחלקם יצדיקו מאמר בפני עצמו אבל זה כבר נושא אחר. להרחבה בנושא הזה קיראו את הפוסט שכתבתי 9 דרכים לקבל המון רעיונות למילות מפתח.
מידע נוסף על קידום ביטויי זנב ארוך:
2. חסינות מפני עדכונים הקשורים לתוכן
שאני אומר "חסינות" צריך לקחת את זה בערבון מוגבל, כי גוגל זה לא בדיוק הדבר הכי יציב בעולם.
אבל, ככל שבאתר יש יותר עמודים עם תוכן איכותי, מקורי, מעמיק ולא "רזה", האתר פחות חשוף לפגיעה מעדכונים כמו פנדה ו/או "דפי סף" (Doorway pages). כמו כן, מומלץ מאד לבדוק את מצב האינדקס של האתר (באמצעות הפקודה site:domain.co.il) ולראות כיצד גוגל רואה את האתר. לפעמים גוגל יכול לאנדקס "עמודי זבל" שאנחנו לא מודעים אליהם, שנוצרים אוטומטית ממערכת ניהול התוכן. לדוגמא:
- עמודי תגיות
- עמודי פילטור מוצרים
- עמודי ארכיון
אין זה אומר שזה בהכרח דבר שמזיק, אבל במידה ורוב האינדקס של האתר מבוסס על עמודים כאלה ולא עמודים עם תוכן ייחודי, בהחלט יכולה להיווצר בעיה, אם לא עכשיו – אז בעתיד. ניתן להתמודד עם הסוגיה בכמה דרכים – בין היתר חסימת סוגי עמודים מסוימים לאינדוקס או הוספת מלל אליהם. הרחבתי עוד בנושא הזה (בין היתר) בפוסט "איך לקדם אתר תקוע".
התייחסתי גם לשאלה "האם לשדרג תוכן קיים או להוסיף תוכן חדש" בסרטון הבא:
3. יותר סיכוי לשיתופים וקישורים טבעיים
תכנים מעמיקים וארוכים יותר, בדרך כלל זוכים ליותר שיתופים (ובאופן טבעי גם קישורים). זה לא אני אמרתי, זה הם אמרו לאחר ניתוח של מעל 100 מליון כתבות.
מקור לתמונה – huffingtonpost.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אין זה אומר שכל תוכן ארוך יזכה ליותר שיתופים, מן הסתם. התוכן צריך באמת לתת ערך, לפתור בעיה או להציע משהו ייחודי. בשורה התחתונה – אנשים אוהבים לשתף דברים שבאמת הזיזו אצלהם משהו ולהעביר הלאה לחברים שלהם. זה כמו הקטע הזה שאתה ממליץ למישהו על סרט או סדרה, ומרגיש "אחריות" – שהוא חייב לאהוב את זה, אחרת עשית פדיחה.
תעשו ניסוי – באמצעות הכלי BuzzSumo, שסורק אתרים ומאתר את התכנים המשותפים ביותר בהם, שימו כתובת של בלוג כלשהו שאתם עוקבים אחריו, ותראו מהם התכנים הפופולאריים ביותר. בדרך כלל (אך לא תמיד) תהיה קורלציה בין אורך התוכן לכמות השיתופים שהוא זכה להם.
כמובן שיש עוד מרכיבים להצלחה של פוסט מלבד אורך התוכן ובאמצעות הכלי הזה, אגב, ניתן לקבל השראה ורעיונות לפוסטים מוצלחים. רק אל תעתיקו, כן?
בהערת אגב אציין – שגם כאשר מבצעים פרסום מאמרים וכתבות בתשלום, כדאי להשקיע במאמרים ארוכים קצת יותר מהממוצע.
במקרה (או שלא במקרה), 3 הפוסטים הכי משותפים אצלי באתר הם גם הארוכים ביותר (אחד מהם כולל למעלה מ-8000 מילים).
צילום מסך מתוך BuzzSumo.
4. להגדיל את האוטוריטה שלכם
תכנים מושקעים וארוכים עוזרים להגביר את המוניטין שלכם, גם באינטרנט וגם "בעולם האמיתי", כי אתם נתפסים על ידי אחרים כאוטוריטה ומקצוענים בתחום שלכם. התמדה והשקעה בתוכן כזה לאורך זמן תסייע לכם לבנות קהילת קוראים נאמנים שיסמכו עליהם ובהמשך יכולים להפוך ללקוחות פוטנציאליים.
יתר על כן, לאורך זמן, תקבלו הכרה מגוגל שהאתר סמכותי וחזק בנישה שלכם, וזה ישפיע על הציון הכולל והחוזק של האתר באופן רוחבי.
5. דירוגים טובים יותר בגוגל
זה כמובן לא קביעה גורפת ותוכן ארוך בפני עצמו ממש לא יבטיח שתהיו במקום הראשון, אבל, זה לפחות יעזור לכם "לסגור את הפינה" בכל מה שקשור ל Onpage של העמוד הספציפי. תמיד ניתן לחזק את התוכן בעזרת קישורים פנימיים וחיצוניים, אבל לפחות תדעו שנתתם את המקסימום בצד של התוכן.
כמו כן, מחקר שבוצע על ידי serpIQ מצא כי ברוב המקרים תוכן ארוך יותר מדורג גבוה יותר:
יש אבל, וזה אבל גדול – הנתונים מתייחסים לגוגל ארה"ב. הקשר בין Google.com ו Google.co.il מקרי בהחלט, במובן הזה שגוגל ארה"ב הרבה יותר מתקדם מבחינת האלגוריתמים והבנת השפה, בעוד שבגוגל ישראל עדיין ניתן לראות תוכן זבל מדורג גבוה ועל ביטויים תחרותיים. יחד עם זאת, בסופו של דבר השינויים מגיעים גם אלינו באיחור אופנתי ויש לקוות (למען כולנו) שגוגל ישראל יתחיל להיות קצת יותר מתוחכם. אם לוקחים בחשבון את נתח השוק של ישראל לעומת גוגל בכל העולם – אני לא ממש אופטימי. אבל היי – מי שבקטע, אפשר להמשיך לחגוג עם הספאם…
כמובן, תוכן ארוך לא מבטיח מיקומים טובים בכל שאילתא. ההמלצה שלי היא לפעול לפי השלבים הבאים:
- חיפוש בגוגל של הביטוי שמעניין אותכם להתקדם עליו.
- סקירה של התוצאות הראשונות – כלומר כניסה לכל עמוד שמדורג בדף הראשון ובדיקה – מה יש שם שגורם לגוגל לדרג דווקא את הדף הזה? האם יש תוכן עשיר, תמונות, משהו אחר? כמובן שבדיקה כזו היא די שטחית כי היא מתעלמת לחלוטין מגורמים אחרים אבל זה נותן איזשהי אינדיקציה על מה מדורג כרגע עבור השאילתא הספציפית וכיצד אתם יכולים לשפר את זה.
כמובן, שיכולים להיות מקרים בהם גוגל מציג תמהיל מגוון של תוצאות – דף חדשות, פורום, מאמר, סרטון ועוד. מה עושים במקרה כזה? כלל האצבע הוא לנסות להיכנס לראש של הגולש שמחפש את השאילתא הספציפית ולתת לו את המענה בצורה הטובה ביותר. לדוגמא – אם מישהו מחפש "אינסטלטור בתל אביב", האם הוא בראש עכשיו של לקרוא מאמרים? כנראה שלא. אז מה כן? אם לשפוט בעקבות התוצאות הנוכחיות שגוגל מראה עבור השאילתא, כנראה רשימה של אינסטלטורים מקומיים ומספרי טלפון שלהם שניתן יהיה לבחור מהרשימה איש מקצוע מתאים. - לראות מה המתחרים עושים ולעשות את זה עוד יותר טוב מהם, ברמה הכי גבוהה שאפשר. אם למשל אתם רוצים לכתוב מדריך על נושא מסוים – חפשו אילו מדריכים קיימים כבר עכשיו בתוצאות, מה החולשות שלהם וכיצד אפשר לעשות משהו יותר טוב. ברגע שתייצרו פיסת תוכן איכותית בהרבה, סיימתם את החלק הראשון של העבודה.
- החלק השני, והלא פחות חשוב, זה להתחיל להפיץ את התוכן הזה בכמה שיותר ערוצים ולקהל יעד ממוקד. דרך טובה לעשות זאת היא כמובן בעזרת רשתות חברתיות שיכולות להוביל גם לקישורים נכנסים.
6. הגברת זמן שהייה באתר ומעורבות גולשים
דיברתי בעבר על זמן שהייה ולמה זה מדד קצת בעייתי. יחד עם זאת, שמסתכלים על הממוצעים והמספרים הגדולים – זמן שהייה נמוך יכול להעיד על בעיה – אולי התוכן לא מספיק מעניין, אולי האתר לא עולה מספיק מהר וגורם למשתמשים לנטוש, אולי אין מספיק קישורים פנימיים ולא מספיק מעודדים גולשים לצרוך תוכן נוסף באתר ועוד מגוון של סיבות. כמובן שזה תלוי סוג אתר ונישה. ממוצע זמן שהייה של בלוג לא יהיה כמו של אתר תדמיתי, אתר מכירות, או אתר שנותן מענה לצורך מאד ספציפי (לדוגמא – "מה המזג אוויר היום?").
מהבחינה הזו, תכנים ארוכים ומעמיקים מאפשרים לכם לדבר על נושא מסוים בהרחבה, ונותנים הזמנות טובה לקשר (פנימה והחוצה) למקורות נוספים לצורך העמקה בנושאים ספציפיים. כמו כן, הטמעת עקרונות של גיימיפיקציה (Gamification) יכולה להגביר את מעורבות הגולשים אצלכם באתר ובסופו של דבר גם להגדיל את כמות הנרשמים, הפניות, המכירות וכו'.
לסיכום
יתרונות של תוכן ארוך ומעמיק:
- הגדלת הטראפיק לאתר באמצעות ביטויי זנב ארוך
- יעזרו לכם להתמודד עם שינויים באלגוריתמים של גוגל הקשורים לאיכות וכמות התוכן
- מאפשרים "להתלבש" על נושא מסוים ולתקוף אותו מכל כיוון אפשרי, ובכך להוריד את המוטיבציה של המתחרים שלכם בכלל לנסות להתעלות על זה
- אנשים נוטים יותר לשתף ולקשר לתכנים כאלו
- מסייע להגדיל את האוטוריטה והמוניטין שלכם (גם בעיני הגולשים וגם בעיני גוגל)
- מדורגים (לרוב) יותר טוב בגוגל
- הגברת מעורבות הגולשים
יתרונות של תוכן קצר:
- קל יותר לתחזוקה והתמדה לאורך זמן
- לגולשים רבים אין סבלנות לצרוך תוכן ארוך
- עדיין יכול להיות איכותי – "קצר וקולע"
- יותר ידידותי למכשירים ניידים ולקריאה "על הדרך"
- קליל יותר
זכרו – אין "דרך המלך" אחת שנכונה לכל סיטואציה. צריך לדעת להתאים את סוג ואורך התוכן בהתאם לאופי האתר ומטרות הספציפיות, והכל תמיד תוך הצצה למתחרים.
בהצלחה!
מדריכים נוספים על תוכן שלא תרצו לפספס:
- הסרת תוכן פוגעני בגוגל – איך ובאילו מקרים?
- גניבת תוכן באינטרנט – איך מתמודדים עם זה?
- באיזו תדירות כדאי לפרסם תוכן באתר?
- איך בוחרים חברה לקידום אתרים?