גניבת תוכן באינטרנט – איך מתמודדים עם זה?

האינפלציה בכמות אתרי האינטרנט שפועלים ברשת, יצרה תופעה מדאיגה למדי בשנים האחרונות: יותר ויותר בעלי זכויות יוצרים על תוכן דיגיטלי מדווחים כי גורמים שונים הפרו את זכויות היוצרים שלהם, ועשו שימוש אסור בתוכן שיצרו.

בעלי אתרי אינטרנט, שלא מעוניינים להשקיע זמן ומשאבים ביצירת תוכן איכותי ובעל ערך מוסף, פשוט מעתיקים תוכן מאתרי אינטרנט אחרים.

גניבת תוכן באינטרנט

פעולת ההעתקה הזאת היא פעולה קלה ופשוטה לביצוע. אף אחד לא מסתכל, אפשר לעשות זאת לאור היום, והמשטרה אינה מסתובבת ברחבי הרשת, אפילו לא לשם התרעה.

במאמר הזה אנסה לסקור את התופעה הזאת של גניבת תוכן באינטרנט, להבין את המניעים שלה, להסביר כיצד ניתן לאתר ולנטר אותה, ולהציע מספר פתרונות אפשריים לתופעה.

למה אנשים גונבים תוכן?

תכלס? יש כמה מניעים לגנוב תוכן מאחרים. להלן כמה מהם:

1. גניבת תוכן באינטרנט היא פעולה פשוטה וקלה

כאשר בעל עסק מעתיק תוכן המצוי באתר אחר, כל שהוא נדרש לעשות הוא להיכנס לעמוד האינטרנט הרלוונטי, לסמן את הטקסט שאותו הוא מעוניין להעתיק, להעתיק אותו ולהדביק אותו באתר שלו. זהו.

הוא לא נדרש ללבוש מסכה. הוא לא נדרש להתגנב באמצע הלילה. הוא לא נזקק לשיתוף פעולה עם אף אדם ולא משריין לעצמו רכב מילוט. מדובר בפעולה קלה, פשוטה וזמינה לביצוע בכל עת.

הערה בהקשר הזה: נכון, יש אתרים שחוסמים את האפשרות לסמן את הטקסט באתר, ואף את האופציה ללחוץ על קליק ימני בעכבר – שזה בתכלס סתם מעצבן ומי שבאמת רוצה להעתיק ויש לו קצת ידע טכני – ידע איך לעקוף את זה. אז בעלי אתרים שעושים את זה – חלאס עם זה.

2. גניבה באינטרנט לא נתפסת כאקט פלילי

אותם בעלי אתרים שמבצעים גניבה של תוכן באינטרנט לא היו מעזים לעשות זאת בעולם האמיתי.

הם לא היו ניגשים לסניף של עסק מתחרה, מנתקים את המחשבים שלו מן החשמל ויוצאים מן הסניף עם השלל. זאת, מאחר שבתפיסה שלהם, גניבה פיסית היא מעשה פלילי בעוד שגניבה לוגית היא מעשה לגיטימי.

3. מדובר בהעתקה ולא גניבה

כאשר אדם כלשהו גונב בעולם האמיתי, הוא למעשה מחסיר מן האדם ממנו בוצעה הגניבה את הנכס שגנב. ברגע שהדבר הזה קורה, ברור לכולם שהמצב משתנה. בעל הנכס שנגנב יכול להתלונן במשטרה, לחפש אחר זהות הגנב, לנקוט בפעולת תגמול ועוד. יתרה מכך, אם הנכס שנגנב הוא נכס שמייצר באופן שוטף הכנסות לעסק, יש כאן פגיעה ממשית שבעל הנכס ישים אליה לב. הדבר מייצר באופן מיידי חשד ומתחילה חקירה.

לעומת זאת, גניבת תוכן באינטרנט אינה דומה לגניבה פיסית. גניבה באינטרנט היא למעשה העתקה, כלומר שכפול, יצירת עותק.

במצב דברים זה, לא רק שבעל הנכס המקורי לא נפגע באופן ישיר (ברוב המקרים), אלא הוא כלל לא יודע על הגניבה עד שזאת מובאת לידיעתו.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

זאת הסיבה, שאנשים מרגישים הרבה יותר בנוח, שלא בצדק כמובן, לגנוב תוכן באינטרנט.

4. לאנשים אין מושג שזה לא בסדר, בעיקר כי זה לא המקצוע שלהם

אחת הבעיות הגדולות בכל הקשור לגניבת תוכן היא היבט המודעות.

לאנשים לא תמיד מובן שהעתקה של מידע מאתר אינטרנט אחד לשני היא גניבה. בסופו של יום, למרות היכולת לנסח שוב ושוב ושוב את אותו תוכן בצורות שונות, תוכן הוא בסך הכל מידע קיים, שלאו דווקא נוצר על ידי בעל הנכס המקורי.

ניקח, לדוגמה, ארגונים גדולים המעסיקים עובדים רבים ומתחלפים באופן שוטף. אחד האיסורים שחלים על העובדים ברבים ממקומות העבודה הוא האיסור לחבר מדיה נתיקה (אמצעי USB למיניהם) למחשבי הקצה.

הסיבות לכך רבות ומגוונות, אבל בעיקרן נובעות מן הצורך לאבטח את רשת החברה ולמנוע דלף מידע מן הארגון או החדרת פוגענים שונים. מעת לעת, בארגונים האלו, מזהים ניסיונות חיבור של מדיות נתיקות כאלו על ידי עובדים.

מדוע? האם אותם עובדים הם עבריינים? סביר להניח שלא.

רבים מהם עושים זאת בשל העדר מודעות. אבטחת מידע היא לא המקצוע שלהם והם לא באמת מבינים את ההשלכות הצפויות של הכנסת מדיה נתיקה כזאת לרשת החברה.

נחזור להעתקת תוכן באינטרנט. בעל מקצוע שעוסק, למשל, בטיפולים שונים, מקדיש את עיקר חייו המקצועיים ללמידה והתנסות בטיפולים שונים. הוא לא בקיא ברזי האינטרנט ולא מודע לכך שהעתקת תוכן מאתר אחר היא מעשה לא לגיטימי.

5. העתקת תמונות באינטרנט – בעיה קטנה לא פחות

בעיה נפוצה נוספת, היא העתקת תמונות מאתרים אחרים ופרסומן ללא אישור מבעל האתר, או בעל הזכויות של התמונה – ובכך להפר זכויות יוצרים באופן בוטה, וגם מסוכן.

יש לא מעט עורכי דין “ציידים”, וגם כלים שונים, המאפשרים לאתר שימוש לא חוקי בתמונות באתרים שונים – והנזק על כזה דבר יכול להגיע לאלפי שקלים ליותר, ללא הוכחת נזק.

יש המון אנשים שמעתיקים תמונה מאתרים אחרים, או פשוט מחפשים תמונה בגוגל תמונות וחושבים שזה לגיטימי להשתמש בתמונות האלה לכל מטרה שהיא.

לא!!!

זה מסוכן מאד, ובסיכוי גבוה מפר זכויות של אחרים – אל תעשו את זה.

במקום זה – תשקיעו קצת ותרכשו תמונות מתוך מאגרי תמונות. תמונות שעולות לרוב דולר בודד אבל יעניקו לכם שקט נפשי וחסכון פוטנציאלי של הרבה יותר דולרים בהמשך…

לפני שנמשיך הלאה, בוידאו הבא אני מרחיב קצת יותר על תוכן משוכפל והבעיה איתו:

אחרי שהבנו מדוע אנשים מרשים לעצמם לגנוב תוכן באינטרנט, בואו ננסה להבין כיצד בעלי המידע יכולים לאתר תוכן כזה שנגנב.

איך מאתרים תוכן גנוב או משוכפל?

באופן עקרוני, קיימות שתי שיטות עיקריות לאיתור של תוכן שנגנב והועתק לאתר אחר:

חיפוש אחר טקסט ייחודי

רשת האינטרנט מלאה בתכנים שיש ביניהם מכנים משותפים רבים. זה טבעי.

לעיתים אתרי אינטרנט מצטטים אתרי אינטרנט אחרים. מגזינים שעוסקים בחדשות מדווחים לעיתים קרובות בדיוק על אותו אירוע ואז סביר שחלק גדול מן הניסוחים יהיה דומה.

לכן, כאשר אתם רוצים לבדוק האם מישהו אכן העתיק מידע ששייך לכם, ולא רק ניסח באופן דומה מאמר בנושא דומה לזה שמוזכר אצלכם, העתירו פיסת תוכן גדולה יחסית, שמכילה טקסט ייחודי, שברור לכם שרק אתם ניסחתם. אם תוצאות החיפוש תחזרנה לכם עוד מקורות מידע שכוללים את הטקסט הזה, הרי שמישהו ככל הנראה העתיק את המידע שיצרתם – גם אם ביצע זאת בתום לב.

שימוש בכלים שונים

דרך נוספת לאתר תוכן שהועתק היא לעשות שימוש בכלים כמו copyscape כדי לאתר תוכן משוכפל ברחבי הרשת.

יש לכלים האלו כל מיני מודלים בתשלום ומודלים חינמיים, שיאפשרו לכם למשל, לבדוק קיום שכפול של תוכן נתון בכתובת url נתונה (עבור הגרסה החינמית), או לבדוק טקסט אוף ליין לפני ההטמעה שלו (בגירסה בתשלום).

בכל מקרה, חלק מן הכלים האלו יכולים לאתר תוכן משוכפל גם בתוך האתר עצמו, לרוץ בצורה אוטומטית, לסרוק את הרשת ולהתריע בפניכם על קיומו של תוכן גנוב ומשוכפל שנמצא ברשת.

מה ניתן לעשות כנגד תופעת גניבת התוכן באינטרנט?

הטיפול במפרי זכויות יוצרים ברשת האינטרנט הוא לא פשוט.

בחלק מן המקרים תקבלו שיתוף פעולה מאנשים שלא רוצים להסתבך ובמקרים אחרים תאלצו להיגרר לדיונים בבתי משפט כדי לקבל את מה שמגיע לכם.

נציין כאן כמה מן הפעולות שבהן תוכלו לנקוט כדי לטפל בתופעה הזאת.

בכל מקרה, חשוב יהיה להבין שמרגע שאתם מזהים גניבה של תוכן שלכם, עליכם לתעד אותה באופן יסודי, לכל מקרה שלא יהיה, כבר במועד הגילוי.

אז בואו נראה אילו אפשרויות עומדות בפניכם:

להתעלם ולתת למנוע החיפוש להבין מי המקור

במקרים מסוימים, מי שגנב מכם את התוכן הוא אתר קיקיוני שלא מופיע גם כך בתוצאות החיפוש או מופיע במקום נמוך מאוד, ולכן לא יהיה שווה את המאמץ, האנרגיה וההשקעה. במקרים כאלו, פשוט התעלמו מן הגניבה.

לפנות בבקשה להסרת המידע

האופציה הטובה ביותר לטיפול בגניבת תוכן היא לפנות אל בעל האתר שבו נמצא התוכן המשוכפל ולבקש ממנו להסיר את התוכן.

כאמור, בעלי עסקים רבים לא היו מעוניינים להסתבך ולכן יטו להסיר את התוכן המשוכפל בלי ויכוחים מיותרים.

חשוב להבין, שגם במקרים בהם לא בעלי האתרים עצמם הם אלו שגנבו את התוכן, וייתכן שאף שילמו על התוכן הזה לגורם שביצע את הגניבה שלא ידיעתם, האחריות על הסרת התוכן חלה על בעלי האתרים.

לאיים בתביעה

עוד אופציה שעומדת בפניכם היא התרעה לפני נקיטת צעדים משפטיים.

נסחו באמצעות עורך דין מכתב ופנו לגורם שהפר את זכויות היוצרים שלכם עם הודעה על כוונתכם לטפל בנושא במלוא הרצינות תוך נקיטת צעדים משפטיים. בהרבה מן המקרים, פעולה כזאת תסייע לכם להסיר את התוכן המשוכפל שלכם מאתרים אחרים.

לדווח על הפרת זכויות היוצרים בפלטפורמה בה נמצא התוכן

פייסבוק, גוגל ויוטיוב מעמידים לרשות בעלי תוכן כלי לדיווח על הפרת זכויות יוצרים.

זה מחזיר אותנו לחלק שבו ביקשתי מכם לתעד היטב את הפרת זכויות היוצרים שלכם. בקשה מנומקת מלווה בראיות חותכות, תסייע לכם להגדיל את הסיכוי שדיווח כזה מצדכם יטופל על ידי הפלטפורמה.

צריכים השראה ליצירת תוכן מקורי באתר? צפו בסרטון הבא:

מדריכים נוספים שישמחו לקבל ביקור:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו