דף הבית / מסחר באינטרנט / שיווק שותפים: מדריך למתחילים

שיווק שותפים: מדריך למתחילים

שיווק שותפים או Affiliate Marketing  היא אחת משיטות השיווק הוותיקות ביותר לעשיית כסף באינטרנט, אבל למרות כל השינויים שעברו על בתחום בעשור האחרון, היא עדיין מצליחה להוכיח את עצמה כיעילה במיוחד.

שיווק שותפים

העיקרון שעומד בבסיס השיטה הוא פשוט ביותר: השותף מקשר למוצר או שירות מסוים ואם הגולש שאותו הפנה מבצע רכישה או אפילו ממלא טופס (בעגה המקצועית – "ליד"), השותף מקבל עמלה או אחוז מסוים מן המכירה. על מנת להגדיל את סיכויי ההמרה של הגולש, לפעמיים השותף יכול לתת לגולש קוד מסוים שמקנה הטבה כלשהיא.

יש תוכניות שותפים ישירות ותוכניות שותפים עקיפות דרך חברה מתווכת. היתרון של חברה מתווכת הוא שניתן לפרסם מוצרים רבים יותר ולהחליף באופן דינאמי את הפרסומות בהתאם לשטחי הפרסום שבאתר.

דוגמאות לחברות שיווק שותפים:

  • Wesell
  • Clickon
  • Sekindo
  • Clickbank
  • CJ Affiliate
  • ועוד המון…

בנוסף לאלו, ניתן לעבוד ישירות עם חברות שונות ולהיות מעין מפיץ שלהם, תמורת עמלה כמובן. בדרך כלל, לחברות גדולות יש כבר תוכנית שותפים מובנית, אך יש כאלו שלא פיתחו פלטפורמה משלהן לשיווק שותפים ונעזרות בחברות צד ג', כפי שהוזכרו לעיל.

ניתן למצוא המון תחומים בהן יש לחברות תוכנית אפיליאציה, כמו למשל תחום ההכרויות, תחום התיירות, אחסון אתרים ועוד.

ההבדל בין שיווק שותפים לבין מכירה ב – Marketplace

אם אתם מתעניינים בשיווק באינטרנט וגם אם לא ממש, בוודאי יצא לכם לשמוע לא מעט על ישראלים שהפכו למוכרים באמאזון או ב – ebay והתחילו לעשות המון כסף. רוב המוכרים האלו אינם שותפים רגילים, אלא הם מוכרים בתוך זירת מכירות הידועה בתור Marketplace.

במקרים כאלו השותף הוא למעשה האחראי הבלעדי למכירת המוצר גם אם הוא משתמש בשירות המשלוחים של האתר ואפילו את הסטוק שלו היא וירטואלי (כלומר, הוא לא מחזיק את המוצרים במחסן מקומי).

במקרים כאלו המוכר משלם עמלה כלשהיא לאתר המארח ושאר הרווחים נשארים שלו. למעשה פוטנציאל המכירות הוא גדול יותר, אבל גם ההשקעה הנדרשת עשויה להיות גדולה יחסית מכיוון שהוא מתחרה עם לקוחות אחרים ישירות בתוך ה – Marketplace.

בכל מקרה, במאמר הבא אתמקד בתוכנית השותפים הקלאסית מהסוג הראשון.

כיצד משתתפים בתוכנית שותפים מבחינה טכנית?

גם מבחינה טכנית, שיווק השותפים עובדת בצורה פשוטה יחסית: כל מה שצריך לעשות זה לקשר אל האתר של תוכנית השותפים, כאשר הקישור יכול להיות קישור פשוט, קישור תמונה או אפילו סרטון של כמה שניות. הקישור כולל קוד מיוחד שמזהה את השותף באופן ספציפי ולכן לא יכול להיות מצב שבו מישהו גונב את ההפניה של השותף… בנוסף, בהתאם לתנאים של תוכנית השותפים, ההפניה יכולה להיות אפקטיבית לזמן מסוים. כלומר, אם הגולש מבצע את פעולת ההמרה רק אחרי יום או יומיים, השותף עדיין יקבל כסף על ההפניה.

כיצד ניתן לעבוד עם תוכנית שותפים?

מכיוון שתוכנית שותפים עובדת על ידי קישור פשוט או לכל היותר טופס בסיסי, אפשר לעבוד אתה על מגוון של פלטפורמות אינטרנטיות. לדוגמה, פייסבוק, אתרים אישים ובלוגים (שאותם ניתן לקדם באמצעות קידום אורגני למשל) ואפילו מודעות אדוורדס (בהתאם למדיניות של גוגל).

הנה כמה דוגמאות:

פייסבוק

בשנים האחרונות פייסבוק הפכה לכר פורה לשותפים בתוכנית שותפים. את הקישורים אפשר לפרסם בקבוצות או דפים עסקיים אותם אתם מנהלים, אבל גם במודעות פייסבוק ממומנות, כל עוד זה משתלם. לפעמים, לוקח זמן להחזיר את ההשקעה, אבל ברגע שמגיעים לפילוח קהל יעד מדויק, ניתן להחזיר את ההשקעה בגדול ולתת לקמפיין לרוץ ולהיות רווחי לאורך זמן. למידע נוסף על פרסום ושיווק בפייסבוק.

בלוגים ואתרים

אם יש לכם בלוג באתר שלכם או אפילו בלוג חיצוני, אתם יכולים להשתמש בו על מנת לקשר לתוכניות שותפים. עם זאת, מומלץ לתת לגולשים מידע נוסף על מנת שהפוסטים שלכם לא יראו סתם כמו ספאם (ולא חסרים פוסטים כאלו…). למשל, אתם יכולים לכתוב סקירה על המוצרים שאליהם אתם מקשרים או מדריכים שונים.

על מנת להביא יותר תנועה לבלוג או לאתר שלכם, ייתכן מאוד כי תצטרכו להשתמש בקידום אורגני על מנת להתברג על מילות מפתח רלוונטיות. לפעמיים נוצר מצב בו אתם למעשה מתחרים עם האתר הרשמי של החברה או המוצר אותו אתם מקדמים, ולכן זו עלולה להיות טכניקה מעט בעייתית למי שלא רגיל לפעול בזירות תחרותיות. גם אם לא בא לכם להתעסק יותר מדי עם קידום אורגני אני ממליץ לפחות להכיר את רזי האופטימיזציה של עמודי אינטרנט, שזה גם ככה סוגר לכם אחוז מכובד מהעבודה של הקידום. כפעולה משלימה ניתן לקנות קישורים חיצוניים מדי פעם ולקבל מענה די טוב לסוגיית הקידום של האתרים.

קמפיינים באדוורדס

בעיקרון אין בעיה להשתמש במודעת אדוורדס עם קישור של תוכנית שותפים, אבל כאשר אתם עושים זאת, אין לכם שליטה על עמוד הנחיתה, וזה יכול לסבך אתכם עם גוגל במקרים מסוימים. לכן, ההמלצה היא ליצור עמוד נחיתה משלכם בו תמקמו את הקישורים ולהציע תוכן נוסף כלשהו לגולשים (כמו עם הבלוגים). כמובן שגם כאן אתם צריכים ליצור מצב שבו העלויות של הקמפיין עדיין משתלמות לכם יחסית לגובה העמלות אותן תקבלו.

וגם במקרה הזה, מומלץ לתת ערך מוסף ולכלול מידע שיכול לעזור ללקוח הפוטנציאלי לרכוש דווקא דרככם את המוצר ו/או השירות הספציפי. למשל סקירה מאד איכותית על חברת אחסון, תוסף וורדפרס מסוים או כל דבר אחר.

רשימות תפוצה

רשימות תפוצה הן עוד כלי נהדר לשותפים שמאפשרות להגיע לכמות גדולה מאוד של גולשים ולשלוח להם מסרים שיווקיים ממוקדם. השאלה היא איך בדיוק צוברים את המנויים לרשימת התפוצה, במיוחד לאור חוק הספאם שלא מאפשר לשלוח יותר ממייל אחד למי שלא נתן הסכמה מפורשת לקבל מכם מיילים. התשובה היא שבדרך כלל צריך לעבוד קשה ולספק לגולש הצעה טובה שבזכותה הוא יסכים להצטרף לרשימה, זה יכול להיות אתר מקצועי שששולח עדכונים על בסיס שבועי, ספרון PDF בנושא מסוים וכך הלאה.

בשום פנים ואופן אסור לקנות רשימת תפוצה מוכנה, גם בגלל חוק הספאם וגם בגלל שהנמענים במודעה כזו הם לרוב לא ממוקדים מספיק.

כמו שאפשר להבין, לא צריך בהכרח אתר לתפעול של תוכנית שותפים, וזהו אחד היתרונות המשמעותיים שלה לעומת דרכי שיווק אחרות ברשת.

תוכניות שותפים פופולאריות

נסקור קצת יותר בהרחבה כמה מתוכניות השותפים הפופולאריות:

גוגל אדסנס

גוגל אדסנס היא אחת מתוכניות השותפים הטובות ביותר עבור אתרי אינטרנט מכיוון שחלוקת הרווחים היא הוגנת למדי. הרעיון הוא שאתם מציבים שטחי פרסום באתר שלכם וגוגל מתאימה באופן אוטומטי את המודעות המתאימות ביותר על סמך תוכן האתר או היסטורית הגלישה של הגולש (למשל מודעות רימרקטינג), ואתם מרוויחים כל פעם שמישהו לחץ על אחת מן המודעות.

החיסרון העיקרי של גוגל אדסנס היא שפוטנציאל הרווחים תלוי בנישה של האתר, ואם מדובר בנישה שאין בה רווח גבוה לכל לחיצה, תצטרכו הרבה מאוד תנועה כדי להרוויח מן האתר. בכל אופן, חשוב לזכור שאתם יכולים להשתמש באדסנס בכל האתרים שלכם במקביל וכל הרווחים ירשמו באותו חשבון.

סקינדו

סקינדו היא אחת מתוכניות השותפים הפופולאריות והוותיקות ביותר בארץ. התוכנית עובדת עם מותגים מובילים במשק הישראלי ומאפשרת לכל בעל אתר לבחור מבין מגוון גדול של מפרסמים במודלים שונים כגון תשלום לליד, תשלום לכל לחיצה או תשלום למספר חשיפות מסוים.

Leadim4u

עוד רשת שותפים ישראלית שהיתרון המרכזי שלה הוא שהיא מאפשרת לעבוד הן עם מפרסמים מהארץ והן עם מפרסמים מחו"ל. יחד עם זאת, היא עובדת בתחומים מאוד ספציפיים כמו למשל אתרי הימורים (בחו"ל) או חברות להשכרת רכב (בארץ).

קליקבנק (Clickbank)

קליקבנק היא ללא ספק אחת מפלטפורמות השותפים הגדולה והנחשבת בעולם, ומתמקדת בלעדית במוצרים דיגיטליים (ספרים אלקטרוניים, קורסי אונליין וכאלה). למעשה מדובר כאן ברשת של מוכרי מוצרים שונים, כאשר לכל מוכר יש רשת שותפים משלו. מגוון הקטגוריות והמוצרים הוא עצום ואפשר לראות את העמלה הממוצעת לכל מכירה ואת העמלה כחלק מהאחוז הכולל של המכירה.

תוכנית השותפים של אמאזון

בעיקרון תוכנית השותפים של אמאזון עובדת באופן דומה למדי לזו של Clickbank, אבל יש לה כמה יתרונות משמעותיים

  • למוצרים פיזיים כמו אלו שנמכרים באמאזון יש פופולאריות גבוהה מאוד.
  • השם והממשק של אמאזון משדרים יוקרתיות ואמינות, זאת לעומת מוכרים רבים בקליקבנק שהאתרים שלהם נראים מיושנים ואפילו מפוקפקים.
  • העמלה עולה ככל שמוכרים יותר מוצרים בחודש ובאופן רטרואקטיבי (כלומר, העמלה לכל המוצרים שכבר מכרתם עולה ביחד עם העמלות למכירות חדשות).
  • אתם מרוויחים גם אם מישהו קנה מוצרים נוספים ולא רק את המוצר הספציפי אליו הפנתם

עם כל זאת, לאמאזון יש חיסרון אחד מרכזי והוא שאתם חייבים אתר אינטרנט או לפחות בלוג כדי להשתתף בתוכנית .

אהבתם את המדריך? תעשו לייק או תשאירו תגובה שאדע 🙂

יש לכם מה להוסיף? מוזמנים תמיד…

בהצלחה!


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

קידום ושיווק B2B

קידום אתרים B2B – איך עושים SEO לקהל עסקי

את מי אתם אוהבים יותר, את אמא או את אבא? השאלה הבלתי אפשרית הזו הוצגה ...

כמה עולה לבנות אתר

מחיר בניית אתרים: כמה עולה לבנות אתר אינטרנט?

מכירים את האתרים האלה שמזמינים את הגולש להיכנס אליהם על ידי כותרת משכנעת כמו "כמה ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה