קידום אתרים במנועי חיפוש: מסע מסביב לעולם עם קידום אורגני (SEO)

קידום אורגני במנועי חיפוש (Search Engine Optimization) זה מקצוע שמטרתו לבצע אופטימיזציה של אתרים (עוד על בניית אתרים) עבור מנועי חיפוש על מנת להגביר ולמקסם את החשיפה שלהם ועקבות כך גם את הכניסות לאתר.

 כשאומרים קידום תוצאות חיפוש או קידום אורגני במנועי החיפוש מתכוונים ברוב המקרים לקידום אורגני בתוצאות של גוגל – מנוע החיפוש המוביל בעולם. יוצאי דופן הם שווקים בהם גוגל הוא לא המנוע הדומיננטי – כמו סין למשל. על כך ארחיב בהמשך המדריך. ניתן לבצע קידום אורגני באופן עצמאי או לקחת שירותים של קידום אצל סוכנות לקידום אתרים.

צריכים קודם להבין מה זה בכלל קידום אתרים אורגני? את ההסבר הכי מפורט בארץ תמצאו כאן.

האמת?

שיווק אתרים בעזרת מנועי חיפוש היא 1 מבין 2 השיטות היעילות ביותר כיום כדי לקדם עסקים ולהרוויח כסף באינטרנט.

וזה לא משנה אם:

  • אתם עסק שמוכר שירות
  • עורך דין בכל תחום
  • אתם עסק שמוכר מוצר
  • אתם משווקי שותפים שרק רוצים להרוויח מהאינטרנט בעזרת עמלות
  • מקדמי אתרים או חברה של קידום אתרים שעושים גם אפיליאציה
  • אחר / שילוב של כמה מהדברים הנ"ל

קידום במנועי חיפוש

קידום תוצאות חיפוש: איך עובד תהליך של קידום אורגני בחיפוש?

אבל היום אני הולך לדבר לא רק על פרסום אורגני באמצעות מנועי חיפוש או הקידום הקלאסי במובן הצר יחסית כמו שרובינו מכירים אותו, אלא גם במובן הרחב יותר של הגדלת המכירות או כל יעד אחר אותו תרצו להשיג כגון רווח מתנועת גולשים (עוד על איך עושים כסף מהבית) או השפעה ויצירת עניין בקרב קהלי יעד ממוקדים.

אני ארחיב גם על מנועי חיפוש שהם לא גוגל ואיך כדאי לקדם בהם.

לפני שנתחיל: בואו ניסגר על ההבדל בין קידום אורגני וקידום ממומן.

קידום תוצאות חיפוש בגוגל ובשאר מנועי החיפוש מגיע ב-2 צורות: קידום אורגני וקידום ממומן (הערוץ הנפוץ ביותר הוא פרסום בגוגל).

בוידאו הזה אני מסביר בדיוק את ההבדלים:

אם בא לכם להתעמק עוד יותר, עשיתי מדריך מפורט מאד שמשווה בין הערוצים (ויש גם שאלון בסוף שיעזור לכם להחליט מה יותר רלוונטי עבורכם).

הגורמים החשובים ביותר עבור קידום אורגני דרך מנועי חיפוש

כשמדברים על קידום אורגני (SEO) ולא משנה באיזה מנוע חיפוש, ה-3 גורמים העיקריים המשפיעים ביותר על הדירוגים הם:

  1. תוכן (איכות וכמות). לכל המדריכים שלי על תוכן.
  2. אופטימיזציה (גם אופטימיזציה טכנית וגם אופטימיזציה של מילות מפתח לתוכן). למדריך המקיף שלי על אופטימיזציה לאתרים.
  3. קישורים חיצוניים (כמות ואיכות). למדריך שלי על קישורים חיצוניים.

על כל אחד מהגורמים מהפרמטרים האלה אפשר לכתוב ספר שלם ומדריכים רבים, וזה בדיוק מה שעשיתי ותוכלו למצוא אותם פה באתר.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

בנוסף, יש לי קורס קידום אתרים חינמי לחלוטין שדרכו תוכלו ללמוד רבות על כל אחד מהגורמים הנ"ל ועל נושאים נוספים יותר בהרחבה.

קידום זה לא רק מיקומים!

בעבר הקונספט של קידום האתר במנוע חיפוש כזה או אחר התבסס אך ורק על מיקומים מכיוון שלמיקומים הייתה השפעה ישירה על כמות הכניסות לאתר.

חברות הקידום הבטיחו למנהלי האתרים ובעלי העסקים שהם יוכלו להביא אותם למיקומים גבוהים בגוגל ובדרך כלל לא הייתה שום דרישה אחרת מעבר לכך.

אבל בשנים האחרונות זה החל להשתנות משתי סיבות עיקריות:

א. המיקומים הם הרבה יותר דינאמיים ונזילים

ב. גידול בכניסות לאתר כבר לא מעיד בהכרח על כך שהוא משיג את היעד שלו (אף על פי שזה תמיד היה נכון באופן מסוים).

לפיכך, היום קל יחסית להבדיל בין חברת קידום אתרים או מקדם אתרים שמבטיחים את המינימום ובין כאלו שמגדילים ראש ובאמת מקדמים את האתר שלכם מעבר לסתם מספרים.

כיום כל מקדם אתרים צריך להחזיק ברשותו סט של כלים שיעזרו לו למדוד את ההשפעה של הקידום בגוגל על הביצועים של האתר.

לא מדובר אפילו בכלים יקרים, וקל מאוד לראות את הקשר בין הערוץ ממנו מגיע הגולש ובין האופן בו הוא גולש בתוך האתר.

לדוגמה, יכול להיות שקידמנו עמוד כמו "טיולים במדריד", אבל אם לא שכנענו את הגולש שכדאי לו להזמין דרכנו טיולים מאורגנים או שהוא חשד שאנחנו סתם מפנים אותה לחברה אחרת (מה שקורה לא מעט), הוא לא באמת יעשה את מה שציפינו ממנו לעשות, "לא ימיר" בשפה המקצועית (קיראו עוד על שיפור יחסי המרה).

נכון, מקדם אתרים או מומחה קידום אתרים הוא לא קופירייטר ואפילו לא מעצב גרפי, ולכן לא תמיד יכול לשלוט במראה והאטרקטיביות של האתר, אבל הוא כן אמור להיות מסוגל לזהות נקודות תורפה כמו עמודים בעייתיים / עמודי זבל או אחוזים נמוכים של כניסות לאתר.

היום מאוד קל לעשות את זה באמצעות הכלים של גוגל כמו למשל Google Analytics שמשמשים לא רק למדידת מספר הכניסות, אלא גם לקביעת יעדים.

בנוסף, לכל סוג של אתר יכולים להיות יעדים אחרים.

אם ניקח לדוגמה אתר חדשות, הרי ששם הפרמטרים הכי חשובים הם מספר הצפיות בכל דף, זמן השהייה באתר ומספר הכניסות לכל דף. אם באתר יש פרסומות, אנחנו גם צריכים לדעת גם כמה כסף כל גולש הכניס לנו. לעומת זאת, אם יש לנו  אתר של אגודה למען מטרה מסוימת, יכול להיות שהמטרה הכי חשובה שלנו תהיה למדוד את מספר הנרשמים לרשימת התפוצה או מספר האנשים שמילאו את טופס התרומות.

יש להתחשב גם בקידום מקומי

כשמדברים על קידום אורגני במנועי החיפוש השונים, בדגש על קידום לוקאלי, שמים כיום דגש חזק על התאמת התוצאות למיקומו הפיזי של הגולש או מקום המגורים שלו.

הסיבה היא שאין שום סיבה להחזיר בית מלון בתל אביב עבור מי שמחפש חופשה בירושלים או חיפה. לפעמים הגולש מתמקד באזור מסוים כבר בתוך השאילתה, ולפעמיים מנוע החיפוש מזהה איפה הוא נמצא על פי היסטוריית הגלישה שלו בטלפון או ה-GPS.

יש הרבה מן המשותף בין קידום דרך גוגל או מנוע אחר ובין קידום מקומי, אבל הם לא בדיוק זהים אחד לשני.

לדוגמה, אם בקידום סטנדרטי הקישורים לאתר משחקים תפקיד מאוד משמעותי, הרי שעל מנת שהעסק (והאתר) ימוקמו במקום גבוה בקידום המקומי, הם חייבים לצבור הרבה ביקורות חיוביות ולהיות רשומים באינדקסים שיאמתו שהם באמת קיימים ולא מדובר בעסק מפוברק. לגוגל קצת פחות חשוב לראות קישורים במקרה הזה מכיוון שהאתר של העסק הוא רק אחד מן הפרמטרים שלו.

למרות זאת ממש אין מה לזלזל בקידום המקומי. אם אתם מקדמים עסקים בחו"ל במקומות כמו מדינות שונות בארה"ב, קידום מקומי הוא גורם קריטי שחייבים לקחת אותו בחשבון. חשוב גם לנצל את המומנטום לפני שגוגל תחליט אולי לגבות כסף על הופעה במפות.

למידע נוסף על קידום מקומי:

רוצים להתעמק יותר בנושא? בידקו את המדריך שלי על קידום בגוגל מפות.

קידום במנועי החיפוש בינג + יאהו

קידום אתרים בישראל שונה מאד מקידום אתר בחו"ל מכמה סיבות. על קצה המזלג:

  • רמות התחרות
  • הבנת השפה של מנוע החיפוש
  • רגולציות
  • תקציב נדרש
  • אופי הלקוחות
  • ועוד…

אם יש לכם אתר בינלאומי ובמיוחד כזה שפונה גם לקהל אמריקאי, חשוב מאוד להכיר את בינג (Bing) וגם את יאהו (Yahoo).

זה אולי יפתיע אתכם, אבל בארה"ב הנתח של גוגל הוא "רק" 87% פחות או יותר, השאר מתחלק בין בינג ויאהו בעיקר – אבל בשוק ענק כמו ארה"ב, מדובר עדיין במספרים לא קטנים בכלל.

החדשות הטובות הן שבבינג שינויי האלגוריתם קצת יותר רגועים מאשר בגוגל, ולכן אם אתם מקדמים ביטויי נישתי ולא מאוד תחרותי, אתם יכולים לקבל יופי של תנועה.

בינג הוא גם מנוע שמעוצב בצורה הרבה יותר אלגנטית מגוגל (למרות שגוגל עושה מאמצים להפוך את התוצאות שלה ליפות יותר).

ל-Bing יש ממשק גישה ישירה לנתונים שלו בשם Bing Webmaster Tools שמקביל ל-Search Console, אבל מפת הקישורים שלו מעט יותר טובה ואפשר גם לראות האם אתם עומדים במדיניות של בינג מבחינת מה שמותר ומה שאסור לעשות בקידום (בגוגל אפשר לראות רק ענישה ידנית במקרה הטוב).

למרות שחברות SEO אמריקאיות אולי יתנו לכם יתרון בקידום בבינג, יש כמובן גם לא מעט חברות מקומיות ומקדמים שמכירים היטב את השוק ומקדמים אתרים בבעלות ישראלים או חברות ישראליות בארה"ב.

קידום בבאידו ויאנדקס

יש עוד שתי מדינות שבהן אין לגוגל שליטה אבסולוטית: סין ורוסיה, וזה כנראה לא מקרי ששתי המדינות האלו ידיעות בצנזורה המקיפה שלהן על האינטרנט.

מנוע החיפוש המוביל בסין הוא באידו (Baidu) וברוסיה, ביחד עם גוגל: מנוע חיפוש יאנדקס (Yandex). מדובר בשווקים גדולים מאד ששווים לגוגל לא מעט כסף.

גוגל יצאה מסין כבר לפני שנים ובשל הלחץ הציבורי היא כנראה לא תחזור לשם למרות שכאמור השוק הסיני שווה לה המון.

ברוסיה היא נמצאת בתחרות רצינית עם יאנדקס ובשנתיים האחרונות היחס עומד כנראה על פחות או יותר 40% של גוגל מול 50% ליאנדקס (בעבר היחס היה כמעט שווה מכיוון שגוגל היה מנוע החיפוש הכמעט יחידי באנדרואיד). עם זאת, חשוב לשים לב שהצנזורה שם, שהולכת ומחמירה כנראה לא מבשרת טובות לגוגל.

קידום אתרים ביאנדקס: גורמי דירוג

  1. ליאנדקס יש מספר פרמטרים ייחודים, והאמת שבמובנים רבים הם מאוד שונים מאלו של גוגל:
  2. קידום מקומי – מאוד קריטי מכיוון שיש המון מדינות מברית המועצות לשעבר שגם בהן יאנדקס פופולארי. חובה לשים בכל אתר את הכתובת המלאה של העסק וכל הסניפים שלו. אפשר גם להבדיל דרך סאב דומיינים.
  3. התנהגות משתמשים: כאן מדובר לא רק על מדדי מעורבות, שיש כאלו שטוענים שהם אפילו יותר חשובים מקישורים, אלא שגם צריך להיזהר מאוד משתילת תוכנות זדוניות או תוכנות מעקב (בטעות או במודע). גם פרסומות רבות יכולות להיות מאוד רעות לקידום.
  4. וותק הדומיין: לעומת קידום בגוגל, שם יש וויכוח על הנושא, ביאנדקס יש לוותק הדומיין משמעות גדולה ולכן שווה לחפש דומיינים יד שנייה עם או בלי קשר לקישורים.
  5.  "פקטורים מסחריים" – מלבד כתובת ברורה של החברה ומדדי אמון, יאנדקס מתייחס ספציפית גם לתיאורי מוצרים, שירותי המשלוח, דרכים ליצירת קשר עם שירות הלקוחות, מחירים ומדיניות ההחזרים (משהו שאולי גוגל יכול דווקא ללמוד ממנו…).
  6. תגי מטא: יאנדקס מפעיל פילטרים של ספאם על תגי מטא (כזכור, התגים שמקנים לאתר את התיאור והכותרת שלו בתוצאות), ולכן תגי מטא מוגזמים יכולים בהחלט להעיף אתכם מהתוצאות. שימו לב שיש גם תג מטא של מילות מפתח, וגם איתן צריך להיזהר.
  7. תגי קנוניקל: תגי קנוניקל הם תגים שמצביעים על עמוד עם תוכן מקומי ועמודים שדומים לו באותו האתר. לדוגמה, יכול להיות שהעמוד הראשי שלנו מסדר מוצרים מהחדש והישן, והעמודים האחרים מסדרים אותו על פי פרמטרים אחרים.
  8. בעוד בגוגל אפשר במקרים מסוימים להצביע על עמודים דומים מדומיינים אחרים אם רוצים להפיץ תוכן בכמה אתרים במקביל, ביאנדקס האופציה הזו לא נתמכת. לכן, צריך יותר להיזהר עם תוכן משוכפל אם אתם מפיצים אותו גם באתרים שאינם האתרים שלכם, שלא לדבר כמובן על העתקת תוכן מאחרים
  9. קישורים: באופן שיפתיע רבים מאיתנו, קישורים באינדקס הם אפקטיביים בעיקר אם הם מביאים תנועה לאתר שלכם. על הנייר לקישור בפני עצמו אין השפעה… מנגד, סתם קישורי ספאם יכולים עדיין להעניש אתכם.
  10. עמודי טורבו – שמירת עמודים על השרתים המקומיים של יאנדקס: מדובר בפתרון שטוען עמודים באופן מהיר במובייל, רק שכאן, בניגוד לגוגל, הדבר מתאפשר באמצעות שמירת העמודים על השרתים המקומיים והמהירים של יאנדקס.
  11. בנוסף, יש ליאנדקס גם אלגוריתם תואם פנדה וכזה שמעניק לאתרים מדדי סמכות ואמינות, מה שאומר שטקטיקות ספאם שעובדות עם תוכן הן מאוד לא מומלצות.
  12. עוד דבר שחשוב לדעת: מהירות הוספת הדפים של יאנדקס לאינדקס שלו אינה מהירה כמו של גוגל, ולכן צריך להקפיד ולשלוח מפת אתר דרך ה-Yandex Webmaster.

למאמר מפורט עם פירוט כל גורמי הדירוג

תמיכה של יאנדקס בנוגע לכל מה שקשור לחיפוש (באנגלית)

מדריך וידאו על קידום אתרים ב-Yandex:

קידום במנוע חיפוש באידו: גורמי דירוג, צנזורה ועוד כאבי ראש

למרות מספר התושבים העצום בסין (כבר 1.4 מיליארד סינים לא טועים…), שיעור החדירה של האינטרנט למדינה הוא עדיין נמוך יחסית וההערכות מדברות על 640 מיליון משתמשי אינטרנט.

ועדיין, מדובר במספר עצום שאסור לזלזל בו ומספר השאילתות בו באידו מטפלת ביום כמעט משתווה לזה של גוגל (3.3 מיליארד מול 3.5 מיליארד). מספר השאילתות הגדול יכול להעיד אולי על כך שיותר אנשים משתמשים בזנב ארוך.

לא רק שעמודי התוצאות של באידו (Baidu) הם יותר מגוונים, אלא שחברת באידו מציגה לצד כל אתר את מדד האמון שלו מאחד ועד שלוש. הסיבה לכך היא שבניגוד לתדמית שיצאה לזיופים הסינים, הסינים עצמם מעדיפים דווקא חברות גדולות ומוכרות על פני מותגים ועסקים קטנים.

בעבר באידו היה שוק פרוץ למקדמי אתרים והיה קל מאוד לקדם בו באמצעות טקטיקות ספאם, אבל ב-2013 הוא עבר שינוי איכותי גדול מאוד בדומה להשקת פנדה ופינגווין של גוגל.

ההבדל הוא שהאלגוריתם דמוי פנדה (Pomegranate) מטפל גם באתרים עם חווית משתמש גרועה ושיטות פרסום אגרסיביות, משהו שבגוגל לא מקושר בהכרח לפנדה.

מבחינה טכנית, "חומת האש הגדולה" של סין גורמת לכך שאתרים מחוץ לסין נטענים מאוד לאט, ולכן חובה להשתמש בשרת מקומי.

נשמע פשוט, אבל מסתבר שיש צורך ברישיון מיוחד בשם ICPL. כדי לקבל אותו עליכם להחזיק במעין תעודת זהות תושב מקומית או להציג עסק שרשום בסין. זו אחת הסיבות לכך שעדיף לעבוד עם חברה שמתמחה בשוק הסיני.

מעבר לכך, לאתרים בינלאומיים קשה מאוד לקבל מדד מינימלי של אמון (V1). פתרון אחד אפשרי שיבטיח לפחות חשיפה מינימלית הוא להשתמש ברשת הסינית של CloudFlare.

גם מבחינות טכניות אחרות באידו יכול לעשות לכם צרות:

  • התמיכה שלו ב-HTTPS מוגבלת
  • יותר מדי פרמטרים בשורת הכתובת יכולים להיות בעייתיים
  • ממש לא כדאי לכם לשלוף תוכן באמצעות סקריפטים של Javascript. גם אם אתם משתמשים בהם, ייתכן שהם (כמו גם קבצי עיצוב של CSS) לא יעבדו כמו שצריך דרך CDN.
  • באיידו מציינת שעמודים בלי תוכן בחלק המרכזי (ה-BODY), תוכן באיכות נמוכה או תוכן דל לא בהכרח יתאנדקסו.
  • אתר שני בסאב דומיין עשוי לגרום לענישה.
  • באידו קורא בעיקר טקסטים בסינית פשוטה ולא יאנדקס עמודים בשפות לועזיות

בנוגע לצנזורה: כולנו יודעים עד כמה הצנזורה בסין מחמירה ולאן זה מתפתח. לכן, גם אחרי שאתם מוצאים ספק אחסון, הקימו אותו על שרת ייעודי עם כתובת IP משלו, אחרת הוא עשוי להיות מסונן ברמת המדינה בגלל שהוא נמצא בצמוד לאתרים אחרים שעשויים להיות בעייתיים. מן הסתם, אל תשימו באתר תוכן שמותח ביקורת על המשטר ועדיף בכלל לא להיכנס לפוליטיקה…

הנה עמוד יחסית פשוט שמסביר קצת יותר על באידו.

וכמובן שגם מצרף גם כאן מדריך וידאו לי שזה רלוונטי עבורו:

לסיכום

  1. אל תתייחסו רק למיקומים : בהקשר של פרסום אתר במנועי חיפוש, זכרו שמיקומים גבוהים לא שווים כלום בלי המרות ולכן דאגו לאתר אסתטי ונקי שגם ממיר נכון. שימו לב גם לעמודים בעייתיים מבחינת מספר הלחיצות (דרך ה-Search Console).
  2. הקפידו על קידום מקומי, השקיעו בדף העסק והעלו אליו תוכן באופן קבוע. אם אתם מקדמים בארה"ב, קחו חברה שמכירה את כל הניואנסים שלו.
  3. אם אתם מקדמים בארה"ב, בצעו אופטימיזציה גם לבינג וזכרו שמדדי גולשים חשובים יותר מאי פעם.
  4. קידום ביאנדקס דורש דגשים אחרים ולכן רצוי לקחת חברת SEO או מקדם שמתמחים בשוק דובר הרוסית.
  5. קידום בסין יכול להיות כאב ראש רציני. נסו לעבוד עם חברה מקומית בסין שתבצע עבורכם את רוב העבודה. אין הרבה מאוד חברות ישראליות שמספקות שירות כזה, אבל אם מחפשים טוב אפשר למצוא.

אה – ולגבי האפיק השני הכי פופולארי? פייסבוק, כמובן :-). למידע נוסף על שיווק בפייסבוק.

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו