ClickCease

052-9095200

מה זה ALT (טקסט אלטרנטיבי) וכיצד הוא תורם לקידום תמונות בגוגל

ישנם כמה וכמה מושגים שכל מי שמנהל אתר אינטרנט, מקדם אתר אינטרנט, או מקים אתר אינטרנט צריך להכיר בהקשר של שימוש בתמונות.

תגית ה – ALT או בשמה המלא Alternative Text היא אחד מן המושגים האלו.

מה זה ALT (טקסט אלטרנטיבי)

תגית ה – ALT משמשת אותנו לציון תיאור חילופי לתמונה (בהמשך נבין למה זה בכלל חשוב), והיא אינה מוצגת למשתמש אם התמונה נטענה באופן תקין.

עם זאת, במידה והתמונה לא נטענה למסגרת המיועדת לה בעמוד, יוצג במסגרת עצמה הטקסט החלופי המתאר אותה.

  • אז למה עושים שימוש בטקסט אלטרנטיבי לתמונה?
  • מה ההבדל בין טקסט אלטרנטיבי לכותרת התמונה ול- Caption?
  • איך בוחרים טקסט אלטרנטיבי נכון?
  • מה הקשר של תגית ה – ALT לדרישות החוק?
  • למה תגיות ALT לתמונות חשובות בהקשר של אופטימיזציה לתמונות?

על כל זאת ועוד במאמר הבא.

סדר בעולם המושגים

כאשר מתייחסים לתמונה המשולבת באתר אינטרנט, צריך להבדיל בין ארבעה מושגים עיקריים:

טקסט אלטרנטיבי – Alt Text – טקסט שאמור להכיל תיאור חלופי לתמונה, כלומר, לתאר במספר מילים בודדות מה רואים בתמונה. התיאור הזה מוצג למשתמש, כאמור, רק אם התמונה לא נטענה באופן תקין והוצגה למשתמש. בנוסף, תגית זו משתמשת אנשים עיוורים שנעזרים בתוכנה מיוחדת שמקריאה להם מה שכתוב בתגית ה-ALT של התמונה. כך למעשה לתגית הזו גם חשיבות גדולה בהקשר של הנגשת אתרים לעיוורים ובעלי מוגבלות.

כותרת התמונהImage Title – מתארת בשתיים או שלוש מילים את התמונה. הכותרת תוצג למשתמש במעין בועית עזרה, עם מעבר העכבר עליה.

שדה ה – Caption – כאן מדובר בטקסט שמתלווה לתמונה ומוצג בתיבת טקסט הצמודה אליה. נהוג לעשות שימוש בשדה הזה כדי להרחיב את המידע המוצג למשתמש באמצעות התמונה.

טייטל ותיאור תמונה

שם קובץ התמונה – פשוטו כמשמעו – השם במערכת הקבצים של הקובץ המכיל את התמונה.

המושגים שהצגנו כאן רלוונטים להיבטים שונים של קידום אתרים, נגישות אתרי אינטרנט, שיפור חווית משתמש באתר ועוד. בואו נצלול פנימה, ונתמקד בתגית ה – Alt Text.

למה בכלל צריך תגית אלט / טקסט אלטרנטיבי?

לטקסט אלטרנטיבי המוטמע בקוד HTML עבור תמונה באתר, מספר שימושים:

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

1. משמש כחלופה לטעינה לא תקינה של התמונה – כאמור, אם התמונה לא מוצגת, מסיבה כזו או אחרת, על המסך, הטקסט המופיע בתגית ה – ALT יוצג במקומה בתוך מסגרת התמונה שהייתה אמורה להיטען.

2. משמש לקידום האתר – טקסט אלטרנטיבי מסייע למנוע החיפוש להבין במה עוסקת התמונה, ועל ידי כך לחזק את ההבנה שלו לגבי הנושא בו עוסק העמוד כולו.

הבנה כזו היא חשובה, כמובן, אם רוצים שמנוע החיפוש יחליט לדרג את העמוד הספיציפי עבור ביטויי מפתח רלוונטיים, במקום ריאלי בדף תוצאות החיפוש.

3. משמש לקידום התמונה בחיפוש תמונות – טקסט אלטרנטיבי מסייע למנוע החיפוש להבין כי התמונה הזאת רלוונטית גם בעת ביצוע חיפוש של תמונות על ידי הגולש.

נכון, כל אחד יכול להזין תגית טקסט אלטרנטיבי לתמונה, ומובן שגוגל מתחשבת בעוד כמה פרמטרים בעת הדירוג של התמונה בחיפוש התמונות, אולם העדר של תגית ALT סביר שיפגע ביכולת של תמונה מסויימת להיות מדורגת היטב עבור חיפוש כזה.

4. משמש להטמעת נגישות באתר – טקסט אלטרנטיבי מסייע להנגיש את האתר עבור לקויי ראיה או עיוורים, העושים שימוש בתוכנה אשר מקריאה להם את תוכן האתר.

בצורה כזאת, יודעת התוכנה הרלוונטית לחלץ את תגית הטקסט האלטרנטיבי של התמונה, ולתאר את מה שנראה בתמונה עבור המשתמש.

יש לציין, כי תקנות הנגישות לשירות, מפרטות את החובות החלות על בעלי אתרי אינטרנט בנושא הנגשת אתרים.

צריך לזכור, שהנגשה של האתר לא רק מסייעת לבית העסק להגיע לקהל יעד רחב יותר, היא גם מייצרת לבית העסק יתרון תחרותי, מסייעת לו לקדם את האתר במנועי החיפוש השונים, משפרת את התדמית של בית העסק, ומסייעת לו להימנע מתביעות שונות.

לא רק תגית ALT: טיפים כלליים לשימוש בתמונות באתר

הזכרתי את כל הדברים האלה וכתבתי עליהם בהרחבה במדריך שלי על אופטימיזציה של תמונות, אבל כשירות לציבור אני אציין גם כמה מהגורמים היותר חשובים בהקשר של קידום תמונות בגוגל: 

  • גודל התמונה – כאשר מטמיעים תמונה באתר, מתקיים באופן תמידי המתח הזה שבין הרצון לעשות שימוש בתמונה איכותית ובין הרצון לעשות שימוש בתמונה רזה וקלה, שלא תגרום לאיטיות בזמני טעינת האתר.
    ביחרו בגודל התמונה האופטימלי שיאפשר לכם להשיג את שתי הדרישות האלו. בנוסף, יש היום המון כלים ודרכים להקטין את משקל התמונות. משתמשים בוורדפרס? זה מדריך שכדאי לכם לעבור עליו.
  • פורמט – גוגל יודעת לסרוק סוגים שונים של פורמטים של תמונות, כמו jpg, gif, bmp ועוד. ביחרו בפורמטים רזים יחסית, ובכל מקרה השתדלו שלא לעשות שימוש בפורמטים בזבזניים, כמו bmp.
  • מקוריות – השתדלו להימנע היכן שאפשר משימוש בתמונות סטוק מוכרות. יש תמונות שהן… איך נאמר זאת בעדינות, הפכו להיות פופולריות, פופולריות מידי בקרב בוני מצגות, מעצבי אתרים וכו'. היו מקוריים, והיכן שאפשר, שלבו תמונות איכותיות שצילמתם בעצמכם.
    זכויות יוצרים – בשום פנים ואופן אל תפרו זכויות יוצרים. כאשר אתם עושים שימוש בתמונה, הקפידו לברר לאיזה סוג מ – 6 הסוגים שהגדיר המוסד ללא כוונת הרווח Creative Commons שייכת התמונה, ובפרט האם מותר לכם לערוך אותה, להפיץ אותה, האם אתם חייבים במתן קרדיט לבעלים של התמונה ועוד.
    אם בכל זאת אתם רוצים להיות בטוחים שאתם לא מפרים זכויות וחשופים לתביעות שונות, צלמו את התמונות בהן אתם עושים שימוש בעצמכם, או ריכשו את התמונות ממאגרי תמונות בתשלום.
    רלוונטיות – עשו שימוש בתמונות רלוונטיות, ולא סתמיות.
    עיטוף התמונה – כדי שמנועי החיפוש השונים יבינו מהי התרומה הספיציפית של התמונה לעמוד האינטרנט שבו היא מוטמעת, חשוב יהיה לעטוף את התמונה בטקסט רלוונטי ואיכותי. השילוב הזה שבין תוכן איכותי שבהיר ונהיר למנוע החיפוש, ותמונה מוצלחת – יעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר.

ועוד קטנה לסיום…

אחת הדרכים החביבות עליי לאתר ולתקן תמונות ללא תגיות ALT באתר כלשהו, היא באמצעות סריקה בתוכנה Screaming Frog, שעושה את החיים קלים בהקשר הזה.

התוכנה גם מאפשרת לאתר תמונות כבדות באתר (למשל, מעל 100K) ועוד המון פעולות בסגנון. היכנסו למדריך שלי על זה או תצפו בסרטון בו אני מדגים שימוש בתוכנה:

בהצלחה 🙂
אגב – צריכים תמונות יפות לאתר שלכם? היכנסו למדריך שלי על אתרי תמונות ומאגרי תמונות לרכישה והורדה!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
המאמרים הפופולאריים ביותר
מאמרים אחרונים
עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Call Now Buttonחייגו עכשיו