מהו משפך שיווקי וכיצד מייעלים אותו?

מה זה משפך שיווקי? למה זה טוב? מהם היתרונות הבולטים של המשפל השיווקי, איך מיישמים את זה בפועל…?

על שאלות אלו ואחרות אני עונה במדריך הבא..הישארו עימי 🙂

מה זה משפך שיווקי ולמה זה טוב לי בחיים?

אז מה זה בעצם משפך שיווקי?

משפך שיווקי (Marketing Funnel) הוא מושג בשיווק הקלאסי שנועד לתאר את הדרך שהלקוח עובר מרגע החשיפה הראשונית אלינו ועד שהוא מחליט לרכוש מאיתנו.

לכן יש כאלו שקוראים למשפך השיווקי גם “מסע הלקוח” (Customer Journey).

כך או כך, משפך שיווקי הוא התהליך שבו כמות הלקוחות הפוטנציאלית יורדת ככל שהם מתקדמים במשפך מכיוון שלא כל מי שייחשף אלינו גם ייקנה מאיתנו בסופו של המשפך.

משפך שיווקי

המשפך השיווקי הקלאסי

יש מספר גרסאות של משפך שיווקי קלאסי, אך הגרסה הנפוצה ביותר של המשפך השיווקי המכונה AIDA מורכבת מהשלבים הבאים:

  • Awareness (מודעות): השלב שבו המטרה שלנו היא ליצור מודעות אצל הלקוחות. נקרא לעיתים גם שלב החשיפה.
  • Interest (עניין): השלב שבו התפקיד שלנו הוא ליצור עניין אצל הלקוח לאחר שהתוודה אלינו.
  • Desire (חשק) : השלב שבו אנחנו רוצים ליצור אצל הלקוח חשק במוצר שלנו וגם חיבור רגשי לאחר שהוא כבר הביע בו עניין.
  • Action (פעולה) : השלב שבו הלקוח מבצע את הפעולה שאותה רצינו שיבצע מלכתחילה.

לאחר שלב זה קיים מנגנון נוסף של שימור (Retention).

לא תמיד יש לו ייצוג גרפי במשפך השיווקי, אך הכוונה היא לשימור של הלקוח בתוך המשפך כדי שיבצע עוד רכישה או פעולה.

משפך שיווקי מודרני

משפך שיווקי יעיל כפי שאנחנו רואים אותו ברשת כיום הוא מעט שונה למרות שהעקרונות הם בסופו של דבר פחות או יותר זהים.

באינטרנט יש לנו שני תסריטים נפוצים ששניהם מעט שונים זה מזה, אך שניהם חשובים:

  1. בתסריט הראשון הגולש מחליט לבצע רכישה או פעולה אחרת באופן אימפולסיבי (רכישה של מחשב נייד) ולכן עובר זמן מועט מאוד בין השלבים.
  2. בתסריט השני עובר זמן ארוך יותר מרגע המודעות ועד שהגולש נותן בנו אמון. אחרי הכול, אין שום איש מכירות שעומד מאחוריו ולוחש לו סיסמאות באוזן. הוא בודק את כל המידע שהוא צריך ולוקח את הזמן.

שני התסריטים האלו עשויים במקרים מסוימים ליצור משפכים מורכבים יותר, במיוחד התסריט השני.

לדוגמה, אחת הגרסאות של המשפך השיווקי היא כזו שכוללת גם שלב של “מעורבות” לאחר שלב החשיפה.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

לדוגמה, יכול להיות שגולש שולח טופס כדי ליצור איתנו קשר, אבל רק לאחר שיחה איתנו מבצע את הרכישה. כנ”ל לגבי גולש שהגיע לעמוד שלנו בפייסבוק והשאיר לנו הודעה במסנג’ר.

שלב אחר שיכול להצטרף אל השלב הזה הוא שלב ה”גישוש” (Discovery).

בשלב הגישוש הלקוח עדיין לא בטוח ברכישה והוא משוטט בין אתרים שונים. על מנת למשוך את הגולש חזרה משלב הגישוש אלינו, בדרך כלל משתמשים בטקטיקות שמחזקות את אלמנט הזכירות. לדוגמה, שיווק מחדש.

כיצד מייעלים את המשפך השיווקי בקידום אורגני?

אם עקבתם עד כאן, יכול מאוד להיות שכבר הבנתם שמשפך שיווקי בדרך כלל עובד בצורה הטובה ביותר ביחד עם קידום ממומן.

אחרי הכול, בקידום ממומן (פרסום בגוגל) יש לנו את השליטה הטובה ביותר בשלבים השונים באמצעות מסלול ברור שבו אנחנו מכוונים את הגולש: הצגת מודעה -> העברה שלו לעמוד נחיתה ספציפי -> מסרים שיווקיים חזקים -> רכישה.

לעומת זאת, בקידום אורגני – SEO (ספציפית בגוגל) המעבר משלב החשיפה כל הדרך עד לשלב הפעולה יכול לעבור באינספור מסלולים בתוך האתר, ועוד לא לקחנו בחשבון ביקורים חוזרים אורגנים…

משפך שיווקי – מה עושים על מנת לשפר אותו?

הדבר הראשון שאני מציע לעשות זה לזהות את המשפך השיווקי הקצר ביותר שכבר יש לנו.

כלומר, את אותם הגולשים שעוברים בדרך הכי קצרה מהנחיתה באתר מגוגל ועד לעמוד בו הם מבצעים את הפעולה.

עוד קטגוריה שחשוב לשים לב אליה היא מבקרים שהגיעו דרך תנועה ישירה, ובמיוחד כאלו שכבר ביקרו אצלנו באתר.

זה יכול להעיד על מקרים שבו הגולש לא עובר את כל המשפך השיווקי בפעם אחת, מה שעשוי להיות כאמור אופייני במקרים של קבלת החלטות מורכבות (הצטרפות לביטוח דרך האינטרנט).

קל יחסית לראות את המסלולים בדוחות ב-Analytics מכיוון שבשלב הראשון נחפש המרות שבהן המשתמש עבר לכל היותר בשני עמודים.

הסיבה לכך שאנחנו לא מחפשים רק עמוד אחד היא שטכנית, בגלל האופן בוAnalytics  פועל (גם 4 לפי הבנתי), אי אפשר לעקוב אחרי גולשים שלא נעו בין שתי נקודות באתר. זאת למעט גולשים שקפצו חזרה לגוגל, אבל אז אין בעצם אפשרות שהם ביצעו המרה…

בהקשר של שיפור יחס המרה (CRO), אני ממליץ לצפות בסרטון הבא:

כשנדע אילו עמודי נחיתה הם הכי ממירים, נוכל לבדוק את התוכן והאלמנטים הבולטים בהם ולנסות למה דווקא הם מביאים להמרות הכי מהירות.

הטיפים הבאים יעזרו לכם לבצע אופטימיזציה גם לשאר העמודים:

שיפור המשפך השיווקי ברמת ה-On Page

ברמת ה-On Page, השלב הראשון בו הגולש נחשף אלינו הוא כאשר הוא רואה את האתר שלנו בתוצאות החיפוש.

מכיוון שאנחנו רוצים לגרום לו להיכנס, אנחנו צריכים לבצע אופטימיזציה מלאה לתגי המטא בהתאם לכוונה שלו.

המשמעות היא לא רק לכתוב תגי מטא שיווקיים וברורים, אלא גם להתרכז במילות המפתח הכי אפקטיביות מבחינתו של הגולש.

זה יבטיח שאחוזי הנטישה בתוך המשפך יהיו כמו שיותר נמוכים.

שלב העניין מתרחש כאשר הגולש נוחת לתוך העמוד עצמו. אם עשינו את העבודה שלנו בפסקה הקודמת כמו שצריך, אנחנו יודעים פחות או יותר מה הגולש מחפש ויכולים לבנות לו את העמוד הכי מתאים.

האם הוא מחפש את התכונות של מה שאנחנו מנסים למכור לו? אולי בכלל מידע מקצועי? ויכול להיות שהוא בעצם מכיר אותנו ורוצה להבין אם אנחנו באמת כל כך טובים במה שאנחנו עושים (במקרה הזה נשתמש בהמלצות חברתיות ותיק עבודות).

שלב ההחלטה הוא אולי השלב הכי מאתגר כאן.

לכאורה כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה למצוא את הקריאה הכי טובה לפעולה, אבל זה לא תמיד כל כך פשוט באתר מרובה עמודים עם כל מיני סוגים שונים של תכנים (לעומת עמוד נחיתה).

אם אני לוקח למשל פוסט עם מידע מקצועי, אני צריך לגרום לגולש להחליט לרכוש ממני אפילו אם הוא כבר מצא את המידע שהוא צריך.

כאן יש לי כמה אפשרויות:

  • לשים טופס במקום בולט שהגולש לא יכול לפספס אותו (מה שאני עושה אצלי כמעט בכל עמוד).
  • להקפיץ Popup כללי בנקודות מפתח על פי זמן השהייה באתר או ההתנהגות של הגולש (כשהוא רוצה לסגור את החלון או כשהוא גולל את העמוד עד לחלק מסוים).
  • לשים קישור בולט שמזמין את הגולש ליצור עימי קשר, יכול לעבוד טוב אם התוכן קצר ואני לא רוצה לשבור אותו עם טופס.

אפשרות אחרת שיש לי היא לשכנע את הגולש להירשם לרשימת תפוצה. לכאורה אני שובר כאן את המשפך, אבל זו אחת הדרכים היחידות לבצע שיווק מחדש באופן אורגני.

למשל, אם אני פסיכיאטר שרושם פוסט על ציפרלקס , השיטות למעלה עשויות להיות חודרניות מדי, ולכן הפנייה לעדכונים על הפוסטים האחרונים דרך רשימת תפוצה תהיה אפקטיבית יותר.

ברגע שהגולש ייקרא כמה וכמה פוסטים שלי, האמון שלו בי יגבר והסיכוי שהוא ירצה להיות מטופל דווקא אצלי (או לפחות לבדוק את האופציה) יגדלו.

שלב הפעולה הוא השלב האחרון.

כאן הגולש כבר עומד מול הטופס / מבצע רכישה / מוריד ספר אלקטרוני או מבצע כל פעולה אחרת שאנחנו מייעדים לו (לעיתים יהיו לנו כמה פעולות שונות).

המטרה שלנו כאן היא פשוט לדאוג לכך שכל זה יעבור בשלום בלי יותר מדי תקלות. כלומר, שהטופס יהיה ברור מספיק, שלא יהיו כל מיני קישורים שבורים ובעיקר שהגולש יוכל לראות שהפנייה שלו התקבלה או שהוא סיים את הרכישה כפי שצריך.

כיצד פרופיל הקישורים שלכם יכול לתרום גם הוא למשפך השיווקי?

עד כה דיברתי בעיקר על ה-On Page, אבל למעשה גם ל-Off Page יכול להיות תפקיד במשך השיווקי: אם מסתכלים על הקישורים שמובילים לאתר שלכם והגולשים לוחצים עליהם, אז הם למעשה מקבילים לשלב המודעות.

לכן, חשוב שלפחות חלק מהקישורים שלכם יהיו כאלו שתכוונו שבאמת יילחצו עליהם ולא יהיו סתם לצרכי SEO טהורים.

לדוגמה, אלו יכולים להיות קישורים מרשתות חברתיות, קישורים מפוסטים אורחים, ספריות מקצועיות וכו’.

מלבד עצם יצירת הקישור עצמו, טקסט הקישור הוא אולי החלק השני הכי חשוב מכיוון שטקסט קישור לא מדויק או כזה שנמצא בפסקת טקסט ארוכה יזכה למעט לחיצות.

יוצא אפילו לי לראות מקרים שבהם לא דאגו לקונטרסט מספיק טוב בין הקישור לרקע שלו… לדוגמה, קישור אפור וטקסט שחור (רציני לגמרי).

בכל מקרה, כמו עם שאר פרופיל הקישורים, רצוי לנסות כל מיני וורסיות כמו:

  • השם שלכם
  • שם החברה שלכם
  • קישורים עם קריאה לפעולה
  • שם העמוד אליו מוביל הקישור
  • קישורים קלאסיים עם מילות מפתח

הדבר החשוב הוא שטקסט הקישור יהיה באמת בהקשר הנכון ולא ייראה תקוע לצרכי SEO.

משפך שיווקי: לסיכום

משפך שיווקי הוא אחד המודלים החשובים ביותר בשיווק שרלוונטי גם לרשת כפי שהיא כיום.

משפך שיווקי הוא תהליך שמשתלב מצוין בעיקר על רשתות חברתיות או קמפיינים ממומנים, אך למרות זאת חשוב שניישם אותו גם על אתרים אורגנים שאנחנו רוצים לקדם כדי להגדיל את שיעורי ההמרות מהתנועה שמגיעה אלינו.

עוד מדריכים טובים:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו