מטא דיסקריפשן – כל מה שכדאי לדעת ואיך לעשות את זה נכון

תגית המטא דיסקריפשן היא אחת מאוסף תגיות מטא המוטמעות בעמודי אינטרנט רבים, ולמעשה, אינן מוצגות למשתמש בעת הגלישה באתר, אלא בעת הצגת העמודים האלו במנועי החיפוש השונים.

כאשר גולש מבצע שאילתא במנוע החיפוש, התוצאות הרלוונטיות מסודרות עבורו בקבוצות של שלושה רכיבים:

  1. תג הכותרת, שהוא בפועל הכותרת של עמוד האינטרנט במנוע החיפוש (ולאו דווקא באתר עצמו),
  2. כתובת העמוד (זהו ה – url של העמוד)
  3. ותג התיאור (זהו המטא דיסקריפשן).

במאמר הזה נתמקד במטא דיסקריפשן (Meta Description) נבין למה הוא משמש, כיצד לבנות אותו בצורה נכונה, וגם ננסה להבין ממה חשוב יהיה להיזהר כאשר כותבים אותו.

ככה זה נראה בתוצאות של גוגל:

תגיות מטא

לפני נמשיך, קבלו הסבר מצולם על מטא דיסקריפשן:

איפה ניתן למצוא את המטא דיסקריפשן באתר?

כאמור, תגית התיאור אינה מופיעה פיזית בעמוד – אלא מאחורי הקלעים, ומנועי חיפוש, כמו גוגל ואחרים, משתמשים בתגית זו על מנת להציג את תיאור הדף המנועי החיפוש.

האם המטא דיסקריפשן שהגדרנו יופיע בוודאות במנוע החיפוש?

אנחנו רגילים לחשוב, שתוכן שאנחנו עורכים באתר אינטרנט שנמצא בבעלותינו, הוא גם התוכן המוצג, בסופו של דבר, בדפדפן של המשתמש.

לא זה תמיד המצב עם מטא דיסקריפשן.

גוגל, וגם מנועי חיפוש אחרים, יכולים להחליט שלא לעשות שימוש במטא דיסקריפשן שהגדרנו עבור עמוד באתר, אם הם חושבים שיש להם דרך מוצלחת יותר להציג תיאור רלוונטי לגולש.

מאיפה יכולים מנועי החיפוש לגבש תיאור כזה? בעיקר הכותרות (H1) שהוטמעו בעמוד הרלוונטי באתר, ומחלקי טקסט שונים באתר.

האם המטא דיסקריפשן הוא פקטור באלגוריתם של גוגל לדירוג עמודים?

אין היום מישהו שיכול לחתום באמת על כל דבר שקשור לפקטורים באלגוריתם החיפוש של גוגל, אגב, גם לא עובדי גוגל עצמם.

אבל, הדיבור בקהילות של קידום אתרים הוא שמטא דיסקריפשן לא משפיע בצורה ישירה על דירוג תוצאת העמוד בגוגל עבור שאילתות רלוונטיות, אלא רק בצורה עקיפה.

זאת, להבדיל מתגית הכותרת (מטא טייטל) שלה יש השפעה די משמעותית על דירוג העמוד בגוגל.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

ובכל זאת, חשוב יהיה לציין, שלמטא דיסקריפשן יכולה להיות השפעה חיובית או שלילית על ה – CTR – כלומר, שיעור ההקלקות של גולשים אשר תוצאת החיפוש הזאת מוצגת עבורם. כאשר מדובר ב – CTR, כבר הרבה יותר מסביר להניח שהוא מהווה פקטור באלגוריתם הדירוג של גוגל.

אני מדבר עוד על CTR בסרטון הבא:

טיפים חשובים בכתיבת מטא דיסקריפשן

איך ניגשים לעבודת טיוב (אופטימיזציה) של מטא דיסקריפשן?

ובמיוחד – איך ניגשים לעבודת טיוב כזאת כאשר אנחנו מתחילים בעבודת קידום של אתר המכיל מאות ואולי אלפי עמודים?

באתרים גדולים (עם אלפי ועשרות אלפי עמודים), ההמלצה שלי היא קודם כל להגדיר שטנץ (תבנית) הגיוני לכל תגיות הדיסקריפשן באתר (על מנת שלא יהיו עמודים עם תגית תיאור ריקה), אבל בשלב מאוחר יותר לדרוס נקודתית תאת התגיות לעמודים החשובים – כלומר להגדיר בצורה ידנית מטא דיסקריפשן לעמודים האסטרטגיים באתר, ובהדרגה גם לכל השאר, במידת הצורך.

ההגיון הוא שתגיות מטא המנוסחות אוטומטית כמעט אף פעם לא יכולות להתחרות עם כאלו המנוסחות על ידי בן אנוש, עם חשיבה יצירתית וחריפה יותר.

ניתן לראות אתרים גדולים עושים הגדרה רוחבית של תגיות מטא דיסקריפשן, בעמודי תגיות למשל.

דוגמאות? בבקשה:

תיאורים של עמודי תגית באתר Ynet
תיאורים של עמודי תגית באתר Ynet

וגם באתר מאקו:

דוגמאות של מטא דיסקריפשן בתגיות באתר מאקו
דוגמאות של מטא דיסקריפשן בתגיות באתר מאקו

אופטימיזציה של מטא דיסקריפשן – טיפים לעבודה נקודתית ויעילה

התחילו מן העמודים החשובים

כפי שהזכרתי מקודם – כאשר עורכים תגיות דיסקריפשן, כדאי לעבודה בצורה אסטרטגית ומהעמודים החשובים תחילה.

אלו העמודים שאתם צופים שיהיה להם את הטראפיק הגדול ביותר (או שיש לכם כבר את המידע שזה אכן כך) באתר. לרוב, אלו יהיו עמודי הקטגוריות, עמוד הבית, ועמודי מוצרים מובילים.

תיפסו את כל המקום המוקצה לכם

מטא תיאור יכול להיות טקסט באורך של משפט ויכול להיות פסקה משמעותית ואיכותית.

מה עדיף?

לדעתי, בעידן שבו אתם עובדים קשה מאוד על המיקום שלכם בדף תוצאות החיפוש, חשוב יהיה שתתייחסו למקום הזה ברצינות.

הוקצה לכם שטח? נצלו אותו עד תום.

כך תוכלו לדחוק גם את תוצאות החיפוש הבאות אחריכם עוד כמה סנטימטרים מטה. נכון, זה נראה דבר זניח ולא משמעותי, אולם מאחר שאתם כבר נמצאים בשדה העריכה של תג התיאור – פשוט שרבבו עוד כמה מילים כדי להפוך אותו למשמעותי יותר.

שימו לב לניסוח

מטא דיסקריפשן, עם כל הכבוד, הוא לא טקסט פח שאתם פשוט זורקים על התגית כדי לסיים את העבודה. הקפידו על טקסט איכותי אבל כזה שכתוב בשפה שמניעה גולשים.

אל תתפלצנו, כמו שאומרים, כתבו בשפה שמתאימה לגולשים שסורקים תוצאות חיפוש רבות, ובין היתר גם את אלו שלכם.

שלבו מילות מפתח עיקריות במטא דיסקריפשן

כדאי יהיה מאוד לשלב מילות מפתח עיקריות עליהן אתם רוצים שהעמוד ידורג במטא דיסקריפשן.

וכי למה? משום שבקונסטלציות מסוימות, גוגל יבחר להבליט ולהדגיש את המילים האלו. הגולשים, שלא ממש קוראים את המטא דיסקריפשן, אלא בעיקר סוקרים אותו, יוכלו למצוא את מילות המפתח החשובות להם, ולהחליט האם תוצאת החיפוש הזאת רלוונטית עבורם.

נסו להניע גולשים לבצע פעולה

נכון. זה קשה. לא מדובר בטקסט הכתוב על דף נחיתה שמקבל את כל הפוקוס של הגולש. אבל, לרוב, כדאי יהיה לכם לנסות ולהניע את הגולשים המגיעים אל תוצאת החיפוש המובילה לעמוד שלכם, לבצע פעולה ולהקליק על תוצאת החיפוש. תוכלו לייצר זאת באמצעות נוסחא שבה תציגו שאלה ואז תשיבו עליה בהנעה לפעולה.

לדוגמא: רוצים לגלות איך תוכלו לחסוך 200 ש"ח בחודש מבלי לעשות דבר? היכנסו ותוכלו להתחיל ולחסוך כבר היום.

  • המלצה שלי – לא יזיק גם לעבור על מתחרים המדורגים היטב, ולראות כיצד הם מנסים את הדיסקריפשנים והטייטלים שלהם.

היו מקוריים

לא סביר יהיה להניח שאתם הספקים היחידים בעולם שמצליחים לייצר ולספק לקהל הגולשים את המוצרים או השירותים שאתם מדורגים עליהם.

עם כל הכבוד, אתם נמצאים בסביבה תחרותית, שרבים מן הסימנים מראים שהיא ככל הנראה תתגבר בשנים הקרובות.

זאת הסיבה, שכדאי יהיה לכם לבחור בטקסט ייחודי ומקורי בנוף המטא דיסקריפשנס המפוזרים בדף תוצאות החיפוש.

סרקו בעיניים את תגי התיאור המצויים בדף תוצאות החיפוש עבור שאילתות מפתח שאתם מעוניינים להיות מדורגים עליהן, ונסו לייצר משהו שהוא באמת שונה על הרקע הזה.

היו רלוונטיים

זאת נראית כמו עצה בסיסית למדי, אולם כדאי יהיה שתוודאו שהמטא דיסקריפשן שלכם מותאם להוויה ולהלך הרוח שבו נמצא הגולש לפני שהוא מגיע לאתר.

זאת יכולה להיות נימה מבודחת של מטא דיסקריפשן, או נימה ממלכתית ומכבדת – בכל מקרה, אל תצאו מהקונטקסט שבו מצוי הגולש כשהוא מגיע אליכם.

קחו בחשבון את מסע הלקוח כאשר אתם נפנים לכתוב מטא דיסקריפשן מוצלח.

קחו בחשבון מודעות ממומנות המוצגות על חיפושים משותפים

כאשר אתם מנסחים תג תיאור לעמודים חשובים באתר שלכם, כדאי יהיה שתסתכלו על כל המרחב: לא רק התוצאות האורגניות האחרות הן מתחרות עבורכם, אלא גם התוצאות הממומנות.

יתרה מכך, לרוה, תגי תיאור של תוצאות ממומנות נכתבים על ידי סוכנויות וקופירייטרים שזה המקצוע שלהם. סקרו את התוצאות הממומנות וקחו אותן בחשבון כאשר אתם נפנים לטיוב המטא דיסקריפשן בעמודי האתר שלכם.

שימו לב לשימוש בתווים מיוחדים

חלק מן התווים שבהם תירצו אולי לעשות שימוש, יכולים לייצר לכם הרבה יותר נזק מתועלת. למשל, שימוש במרכאות כפולות הוא בדרך כלל פעולה שגורמת למנועי החיפוש להתעלם מן הטקסט שבתוך המרכאות ולא לעשות בו שימוש.

קחו בחשבון שעדיף יהיה בהקשר הזה, שהמטא דיסקריפשן שלכם יכלול תווים חוקיים בלבד, כדי שלא יגרום נזק בדפדפנים שונים ופלטפורמות שונות של מנועי החיפוש.

עוד טיפים הקשורים לאופטימיזציה של אתרים:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו