הגדלת תנועה לאתר, בדגש על תנועה (טראפיק) של גולשים רלונטיים – זהו יעד שכמעט אין בעל אתר שלא מעוניין בו.
במדריך הבא, שאני מבטיח ששווה לך להקדיש 5 דקות מהחיים שלך בשבילו, אני ארחיב יותר על מה זה תנועה לאתר, ואיך מגדילים תנועה באתר שלכם, על מנת למקסם את הפוטנציאל שלו – בין אם למטרה עסקית או למטרות אחרות.
לפני הכל: מה זה טראפיק (Traffic), או תנועה לאתר?
משמעותה של המילה "טראפיק" בעברית בהקשר של אתרי אינטרנט, היא "תנועה לאתר", כאשר בדרך כלל מתכוונים למספר האנשים שנכנסים לאתר בתקופה מסוימת (לדוגמה, יום שבוע או חודש).
עם זאת, יש להבדיל בין מספר הגולשים הייחודים שנכנסים לאתר לבין מספר הגולשים הכללי.
לדוגמה, יכול להיות שהתנועה הכוללת לאתר במשך שבוע הייתה 20,000 איש, אך 2,000 איש מתוכם היו מבקרים חוזרים.
במקרה כזה, נהוג לומר כי לאתר הגיעו 18,000 גולשים ייחודיים (Unique Visitors).
כאשר משתמשים ב-Google Analytics (שהיא מערכת מדידת התנועה הכי פופולארית כיום), סך כל הטראפיק נמצא תחת "ביקורים" ואילו מספר הגולשים הייחודים נמצא תחת "משתמשים".
אז איך להגדיל תנועה לאתר ולהשיג יותר טראפיק?
על מנת להגדיל את טראפיק באתר – צריך להבין משהו עקרוני לפני כן.
הגדלת תנועה לאתר תמיד הייתה יעד חשוב, שהרי אנחנו רוצים לכמה שיותר גולשים שמגיעים אלינו לקנות מוצר, לשכור את שרותינו או לקרוא חדשות ולהיחשף למודעות.
לצערנו, בשנים האחרונות לא מעט אתרים החלו לאבד תנועה לטובת הרשתות החברתיות ואתרי הקניות הגדולים כגון אמזון.
הסיבה לכך היא שחלק ניכר מהגולשים מעדיף לבקר במקום אחד מרכזי בו הם יכולים למצוא את כל המידע שהוא רוצה. אפילו אתרי החדשות לא נותרו חסינים בפני השינויים האלו, והיום מסתבר שיותר ויותר גולשים צורכים את החדשות שלהם דרך פייסבוק או טוויטר.
הגדלת תנועה לאתר: ההבדל בין טראפיק איכותי ובין טראפיק לא איכותי
כאשר אנחנו רוצים להביא לאתר שלנו תנועה, השאיפה היא לגרום לה להיות כמה שיותר ממוקדת.
לדוגמה, אם אנחנו עורכי דין שמתמחים בפליליים, אין טעם למשוך לאתר טראפיק של אנשים שצריכים עורך דין לתביעות אזרחיות מכיוון שכמעט אף אחד מהם לא יפנה אלינו. אגב, מידע מורחב אפשר למצוא במדריך שלי על קידום אורגני לעורכי דין.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
על מנת לעשות זאת ולהביא תנועה כמה שיותר איכותית ומדויקת, עלינו להשתמש ביכולות שונות של כל פלטפורמה להבאת תנועה לאתר כפי שנראה מיד. יש מספר מדדים חשובים להערכת איכות התנועה שמגיעה לאתר, לדוגמה:
- איזה אחוז של האנשים עזבו את האתר לאחר הדף הראשון
- משך הביקור הממוצע של כל גולש
- מספר הדפים הממוצע שראה כל גולש
- היחס בין מספר הגולשים שהגיעו לאתר לבין מספר הגולשים שביצעו את הפעולה הרצויה מבחינתנו (יחס המרה)
מעבר לכך שמדובר בממוצעים, חשוב גם לזכור שהמדידה עצמה לא מדויקת ב-100% ושלאתרים שונים יש מטרות שונות. לדוגמה, עבור אתר שמתבסס על מודעות, מספר גבוה של גולשים חדשים יכול להיות דווקא סימן חיובי.
הגדלת תנועה אל האתר שלכם: כיצד להביא תנועה איכותית לאתר?
למרות שאתרים רבים איבדו לא מעט טראפיק של האתר בשנים האחרונות, גם מספר הדרכים להביא טראפיק נעשה מגוון יותר.
ישנן כמובן גם דרכים "לקנות" טראפיק לאתר (שלא דרך פרסום בגוגל או פרסום בפייסבוק), אך בשוק הזה הרוב המכריע של השיטות הן מפוקפקות והסיכוי שהתנועה תהיה איכותית הוא כמעט אפסי.
התנועה הקנויה הזו בדרך כלל מגיעה מ"חוות" בהם יושבים גולשים ונכנסים לאתרים או אפילו רובוטים אוטומטים (בוטים) שיוצרים כניסות אוטומטיות והטעיית גולשים שלוחצים על קישור המוביל אותם לאתר אחר מזה אותו ציפו לקבל. הרבה פעמים המטרה היא ליצור רושם כאילו באתר יש הרבה תנועה בניסיונות למשוך מפרסמים או למכור אותו, אבל גם על התרמיות האלו קל יחסית לעלות.
איזה ערוצי טראפיק הכי פופולאריים כיום ברשת?
1. קידום ממומן בגוגל
קידום ממומן בגוגל הוא למעשה כל אותן מודעות שאנחנו רואים במנוע החיפוש עצמו או באתרים אחרים (סימן ה-i הקטן מראה שמדובר במודעה של גוגל).
במודל הזה, המפרסמים משלמים לגוגל על כל לחיצה על המודעה, כשלכל מילה בה הם בוחרים להתמקד (מילת מפתח) יש מחיר קצת שונה. למודעות שבעמודי החיפוש יש מחיר מינימום להופעה במקום ראשון או הדף הראשון.
היתרון העיקרי של הקידום הממומן הוא קבלת תנועה מיידית לאתר, מה שיכול להיות מצוין לאתרים שעדיין לא מקבלים תנועה ממקורות אחרים. מצד שני, אין לקידום ממומן אפקט ארוך טווח מכיוון שברגע שמפסיקים לשלם לגוגל, גם המודעות מפסיקות להופיע.
למדריך מקיף על קידום ממומן בגוגל
2. קידום של האתר על ידי קידום אורגני בגוגל
קידום אורגני בגוגל הוא כנראה הערוץ הכי מוכר שיכול להגדיל טראפיק לאתר, ובצורה משמעותית: הגולש מחפש משהו בגוגל ולוחץ על התוצאות שאינן מודעות.
היתרון הגדול של הערוץ האורגני הוא שיש לו אפקט ארוך טווח, כאשר האתר עולה במיקומים עם הזמן (בהנחה שבוחרים חברת קידום אתרים טובה). אמנם צריך להמשיך ולהשקיע בקידום, אבל התנועה בדרך כלל לא פוחתת באופן חד מאוד אם מפסיקים לקדם או עוברים לקדם לבד.
החיסרון של הקידום האורגני הוא משך הזמן שצריך לחכות עד שמתחילים לראות תוצאות, במיוחד אם הרבה אתרים מתחרים על אותה נישה.
למדריך קידום אתרים אורגני
3. שיווק / פרסום בפייסבוק
פייסבוק ורשתות חברתיות בכלל הן מקור טראפיק נהדר לאתר או לדף נחיתה.
עם זאת, פייסבוק ממש לא אוהבים להוציא גולשים החוצה מהמגרש הביתי שלהם ולכן פוסטים שמפנים החוצה (למשל הפניה למאמר באתר שלכם) זוכים לחשיפה ממש מינימלית, במיוחד אם אין להם אינטראקציה בכלל (תגובות, שיתופים, לייקים וכו').
לעומת זאת, סטטוסים המכילים תמונות או סרטונים (המוטמעים בפייסבוק) זוכים ליותר חשיפה באופן משמעותי.
מסיבה זו, הרבה מאוד מפרסמים פונים לקידום הממומן. הקידום הממומן בפייסבוק יכול להקפיץ מודעות או פוסטים ספציפיים לפיד של גולשים רבים, והוא גם ממוקד יחסית בהתאם לתחומי העניין של הגולשים או קשרים שלהם עם גולשים אחרים (קל יותר למכור לחבר של מישהו שכבר רכש מוצר). גם ניהול הקמפיין בפייסבוק הוא פשוט (יחסית) לעומת המערכת של גוגל.
4. קניית מדיה: פרסום ישיר באתרים וקניית שטחי פרסום / תכניות שותפים
לצד הבאנרים ומודעות התמונה של גוגל ופייסבוק, קנייה ישירה של שטחי פרסום באתרים גדולים היא עדיין פרקטיקה מקובלת להגדלת טראפיק בצורה משמעותית.
כאן המיקוד הוא גבוה למדי, והמפרסם משלם על חשיפה (המחיר יכול להיות לכל אלף חשיפות או מחיר פיקס חודשי), מה שאומר שהוא למעשה לא מוגבל בלחיצות.
החיסרון כאן הוא שתקציבי הפרסום די גבוהים ומקובל לקנות חבילות של כמה אלפי חשיפות לכל הפחות.
בנוסף, חברות רבות למעשה מחלקות את המודעות בין אתרים בתוך הרשת שלה, ולכן המפרסם צריך לעיתים להשתתף ברווחיו עם המפרסם (מודל הקרוי תכנית שותפים).
5. פורומים וקהילות
לגולש הישראלי נראה שכולם נמצאים בפייסבוק, אבל עדיין יש לא מעט אתרי פורומים פעילים בארץ, במיוחד הפורומים המקצועיים יותר בנושאי רפואה, עריכת דין, התמודדות עם הבירוקרטיה וכו'. בעבר, פורומים היו מקור טראפיר הרבה יותר חזק, אך פייסבוק פחות יותר הרגו אותם.
בנוסף, קיימות רשתות חברתיות נוספות כגון Quora (שאלות ותשובות) ו-Reddit (דיונים על כל נושא שאפשר לחשוב עליו).
אתרים אלו מושכים אליהם המון תנועה ולכן רצוי להיות פעילים בהם, במיוחד אם אתם מכוונים לשוק האמריקאי.
מצד שני, גם כאן הנחת הקישורים לאתר שלכם צריכה להיות חכמה מכיוון שאם תנסו להשתתף בדיונים רק על מנת להפיץ קישורים, סביר להניח שיעלו עליכם מהר מאוד ויסמנו אתכם כספאמרים או טרולים.
על Quora למשל, ערכתי סרטון שמסביר איך להשתמש בזה לטובת טראפיק וקידום אורגני:
6. טאבולה ואאוטבריין
מקור טראפיק לא קטן נוסף זה טאבולה או אאוטבריין.
את הכתבות התדמיות של פעם בעיתונים שפתאום התחלף בהן הפונט? טאבולה ואאוטבריין הן בערך אותו דבר, כאשר המפרסם מעלה רשימה של טיפים, תחקירים או המלצה על מוצר חדש ולמעשה מושך גולשים למלא טופס פנייה. הקישורים לכתבות האלו נמצאים באתרים שכביכול "ממליצים" על תוכן.
זו שיטה יחסית חדשה ויש כאלו שמאוד אוהבים אותה מכיוון שהיא משדרת מקצועיות, אבל אם מתאמצים יותר מדי, התוכן עשוי להיראות באמת כמו מודעה אחת גדולה, וזה מבריח גולשים. חשוב גם לשים לב שהתמונות והכותרות שמובילים לתכנים לא נראים מוגזמים ויוצרים סוג של "פיתיון קישורים".
7. רשימות תפוצה
ביחד עם קידום אורגני, רשימת תפוצה זה כנראה מקור טראפיק מהאיכותיים ביותר שיש.
הרבה גולשים עדיין אוהבים לקבל עדכונים באופן מרוכז למייל שלהם, וזו הסיבה לכך שרשימות התפוצה לא מתו.
הפילוח של רשימות התפוצה אולי לא מדהים (למרות שתמיד אפשר ליצור כמה רשימות שונות), אבל קל מאוד לראות אילו הודעות עובדות ואילו לא ואפילו מהם הקישורים עם אחוזי הלחיצה הגבוהים ביותר בתוך המודעה.
זהו יתרון עצום כאשר רוצים לבצע אופטימיזציה לתוכן או הקופירייטנג.
8. מיתוג וכניסות ישירות
אתרים שצוברים להם הרבה גולשים נאמנים מצליחים להביא אליהם טראפיק לא מבוטל ותנועה קבועה של גולשים שרוצים לבדוק מה חדש.
מן הסתם, תמיד צריך להשקיע בתוכן וברושם שהאתר יוצר, אבל כאן חשוב לא פחות למצוא דרכים להפוך את האתר למותג ולא לסתם עוד אתר שנכנסים אליו… אפשר לעשות זאת באמצעות עיצוב יוצא דופן, הדגשת המותג בתוכן, יצירת שפה פרטית שרק הגולשים הקבועים יבינו וכך הלאה.