דף הבית / ללקוח הפוטנציאלי / קידום אתרים עם התחייבות לתוצאות – האמנם?

קידום אתרים עם התחייבות לתוצאות – האמנם?

אחד הנושאים הקריטיים ביותר שעולים בין מקדמי אתרים ובין הלקוחות שלהם הוא כל נושא ההתחייבות לתוצאות.

הלקוח הפוטנציאלי רגיל שאם הוא משלם על שירות מסוים, הוא יקבל בדיוק את מה שהבטיחו לו, ובעולם מושלם חברת הקידום או המקדם היו יכולים להתחייב לכך ב-100%.

קידום אתרים עם התחייבות לתוצאות

אז נשאלת השאלה: האם יש כזה דבר קידום אתרים עם התחייבות לתוצאות?

במציאות, כל מי שיודע קצת איך גוגל עובד, מבין שמאחורי דירוג התוצאות עומדים מאות גורמים שונים ולכן אין לנו אפשרות לדעת בדיוק איזו פעולה (או פעולות) בדיוק תביא לשינוי המיוחל בדירוג – ויותר חשוב – האם התוצאות יישארו לאורך זמן. גם המקדמים המנוסים ביותר לא יכולים לצפות עדכונים ושינויים עתידיים שגוגל עושים לעיתים קרובות, במיוחד אם מדובר בשינויים משמעותיים שטורפים את הקלפים בתוצאות בצורה חדה ומהירה. דוגמא לעדכונים משמעותיים כאלה – פנדה, פינגווין, עדכון ה Mobile First ועוד רבים. השניים הראשונים כבר מוטמעים באלגוריתם הליבה אבל עדיין מתרחשים גלגולים שונים שלהם שיכולים לגרום לזעזועים.

מעבר לכך, העבודה לא מתבצעת בתנאי מעבדה, והמשמעות היא שגם המתחרים פועלים לקידום האתר שלהם ולא יוותרו לנו כל כך במהירות. ככל שהתחרות קשה והתחום צפוף יותר – ככה בדרך כלל יש יותר שינויים ואי יציבות בתוצאות. ניתן לראות לדוגמא את הביטוי "קידום אתרים" – אני לא חושב שהיה מתישהו אפילו יום אחד בשנה האחרונה שבו סדר התוצאות בעמוד הראשון לא השתנה בכלל.

צריך שניים לטנגו

עוד ציפייה של הלקוח היא שהמקדם יעשה את כל העבודה בעצמו והוא יוכל לשבת על זרי הדפנה ולצפות מהצד.

בפועל, אי אפשר לקדם את רוב האתרים בלי לבצע שינויים מסוימים: לפעמיים אין אפשרות לשנות את התגים הנדרשים של עמודים בודדים בתוך מערכת הניהול, לפעמיים יש כותרות כפולות או כותרות שלא מסומנות נכון, ולפעמיים צריך לעבוד שעות נוספות רק על מנת שהאתר יותאם כמו שצריך לגלישה ממכשירים ניידים (משהו שגוגל מקפיד עליו מאוד בשנים האחרונות).

גם אתרים שהמבנה ההיררכי שלהם לא טוב והם כוללים עמודים כפולים, עמודים ריקים או שאיכות התוכן בהם פשוט לא מספיקה טובה הם למרבה הצער לא מחזה נדיר. בהקשר זה ממליץ לעיין בקייס סטאדי שפרסמתי על הנושא הזה.

גם אם הלקוח לא טכנולוגי בעליל ולא מבין אינטרנט, צריך שיהיה שיתוף פעולה מינימלי כמו למשל לאשר תכנים שהמקדם שולח וכו' (יש לי לקוח שאני ממתין לו 4 חודשים שיאשר לי מאמר!).

כך יוצא שהלקוח וחברת הקידום שלו חייבים לעבוד הרבה פעמיים ביחד בשביל לראות תוצאות, וחשוב ששניהם יבינו זאת עוד לפני שהם חותמים על חוזה. (במיוחד אם ללקוח יש מתכנת או חברת בניית אתרים שהוא תלוי בה).

לקוח פוטנציאלי של קידום אתרים בפעם הראשונה? כדאי שתקרא את המדריך הזה.

ומה עם חברות שכן מתחייבות לתוצאות?

הסיבה העיקרית לכך שהרבה חברות לקידום אתרים כן מוכנות להתחייב היא לא בהכרח האגו הגדול שלהן, אלא שכך הן מסוגלות להחתים את הלקוח על חוזה לטווח ארוך.

מצד אחד תמיד יהיו את אותן החברות הלא אמינות שיחייבו את הלקוח רק בשביל למשוך זמן ולא ישקיעו בו יותר מדי (או שישקיעו המון בחודשים הראשונים ואז בקושי יעשו משהו).

מצד שני, יש הרבה חברות שמחתימות את הלקוח לתקופה של חצי שנה או שנה מהסיבה הפשוטה שקידום אתרים לוקח זמן. אם הלקוח יוכל לברוח להן מתי שהוא רק רוצה, סביר להניח שהוא לא יראה תוצאות ושני הצדדים לא יהיו מרוצים.

רוצה לקבל הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

מצד שלישי – זה מאד תלוי על איזה תוצאות מתחייבים, ומה קורה בתכלס – אם לא מגיעים לתוצאות? הכסף יוחזר ללקוח? המקדם ימשיך לעבוד על חשבונו? כמובן שצריך לדעת את הדברים האלה מראש – במידה והחברה אכן מתחייבת לתוצאות.

לגבי החלק הראשון של המשפט – נורא קל להתחייב להביא אתר למקום הראשון בחיפוש כמו "מגשי אירוח טבעוניים ללא גלוטן בחיפה" או משהו בסגנון, כן?

אבל בתכלס – אם ההתחייבות היא אמורפית ולא כוללת משהו מדיד עם ערך ללקוח (למשל גדילה בטראפיק בשיעורים משמעותיים, גידול בלידים, הגעה למקומות הראשונים בגוגל על ביטויים תחרותיים ועוד) – אין לה שום ערך.

אז איך נבדיל בין חברה אמינה שרוצה לבנות לה רשת הגנה לגיטימית לבין חברה שרוצה לנצל את החוזה לרעה בתירוץ של התחייבות לתוצאות?

  1. הצעת מחיר – חברה אמינה תבדוק את האתר לעומק לפני שהיא תעריך את זמן העבודה הנדרש והמחיר, ולכן לא תיתן לנו הצעה על המקום. למידע נוסף על מחירי קידום אתרים.
  2. לקוחות מרוצים – חברה אמינה תוכל לחשוף בפנינו פרויקטים שהצליחו. לעומת זאת, חברה לא אמינה בדרך כלל תנסה לשכנע אותנו בעיקר במילים יפות, תשחק אותה כאילו היא נעלבת מחוסר האמון שלנו ("אתה לא סומך עלי?" הוא משפט מאוד נפוץ במחוזותינו…), או שתתעקש שכל הלקוחות שלה חתומים על חוזה סודיות (מה שיכול להיות נכון, אבל לא באופן גורף).
  3. מפת דרכים – חברה אמינה תוכל לקבוע לוח זמנים ולהציג תכנית עבודה מפורטת לכל חודש, או לפחות על מה הולכים לעבוד בתקופה הקרובה. לעומת זאת, חברה בלי שום תכנית עבודה, גם לא בקווים כללים, עשויה להיות אחת שתפסיק להשקיע בנו בשלב מסוים ועדיין תמשיך לדרוש את התשלום החודשי (ריטיינר).

מהם היעדים של הקידום?

היעד הקלאסי של קידום אתרים הוא להתברג במקומות גבוהים על מילות מפתח פופולאריות, אך בשנים האחרונות מיקום גבוה במילה ספציפית הוא כבר פחות רלוונטי.

יש לכך הרבה סיבות:

  • לדוגמה, לפעמים עדיף להתברג על הרבה מילות מפתח פחות תחרותיות מאשר על מילה אחת כללית (כך גם הגולש שמגיע לאתר הוא יותר ממוקד).
  • שנית, הגולשים היום מתוחכמים יותר וגוגל עוזר להם לנסח שאילתות מורכבות שאף אחד לא הקיש בעבר.
  • כמו כן, כל גולש היום מקבל סט שונה של תוצאות על פי היסטורית החיפושים שלו ואפילו המקום הגאוגרפי בו הוא נמצא (ברמת העיר או היישוב).

כל זה לא אומר שלא צריך לכוון למיקומים גבוהים, אלא שצריך לעשות זאת בצורה רוחבית באמצעות בניית והצבת מילות מפתח באופן חכם.

יש לדעת שגם המיקום הכי גבוה לא יביא תנועה אם האתר לא מספיק מושך ולגוגל יש היום אפשרות להציג פורמט מיוחד של מידע שמבליט את האתר בתוצאות החיפוש (למשל, דירוגים של סרטים ומתכונים שהגולשים נתנו).

בסופו של דבר, הקידום צריך להתמקד בעיקר בהבאת תנועה כמה שיותר איכותית לאתר, שניתן יהיה לתרגם אותה לפי מטרות הפרוייקט – אם זה אתר מכירות, אז יותר רוכשים ולקוחות, אם זה אתר תדמית אז לידים, אם זה פרוייקט אחר היעד יכול להיות חשיפה וכו'.

התחלתי תהליך ואני לא בטוח שאני מקבל את הסחורה – מה עושים?

זאת תלונה מאד נפוצה, ואפשר להבין את זה.

הרי ללקוח קצה שלא מבין בתחום מאד קשה למדוד את התוצאות ולהעריך את עבודת המקדם. הוא יודע להרגיש רק את השורה התחתונה – האם יש יותר פניות ולקוחות בעסק.

הבעיה? להבדיל מתהליכים מהירים כמו פרסום בגוגל או פרסום בפייסבוק, שאת תוצאותיהם אפשר להרגיש תוך שעות או ימים, קידום אורגני לוקח לפחות כמה חודשים, והיום, ברוב התחומים (בגלל התחרות הגוברת כל הזמן) נדרשת במינימום חצי שנה כדי לראות אפקט כלשהו.

לכן, הלקוח לא באמת יודע האם העבודה שהוא מקבל היא טובה, האם אפשר לקבל משהו יותר טוב תמורת אותו סכום כסף (או אפילו יותר, העיקר שדברים יתקדמו). גם גרפים וצילומי מסך ירוקים (המצביעים על עלייה במיקומים) לא עושים רושם על רוב הלקוחות – הם רוצים שהכסף ידבר, ובצדק.

via GIPHY

אבל, במידה ובוצע תיאום ציפיות כמו שצריך עם הלקוח – הוא צריך לדעת שהוא נכנס לתהליך מוזר שכזה שבו צריך לשלם תקופה מסוימת לפני שבכלל מרגישים שיש תמורה בעד האגרה.

אז מה שנותר ללקוח, שדווקא כן מאמין בקידום אורגני לטווח ארוך – זה פשוט למדוד את איכות השירות שהוא מקבל מהמקדם או חברת הקידום – האם הוא זמין לי? האם הוא מגיב למיילים וכמה זמן לוקח לו? האם הוא מגדיל ראש, שואל שאלות, יוזם וכו'? האם הוא בנאדם שנעים לעבוד איתו באופן כללי וכו'.

כל אלו "מדדים" שעליהם אנחנו, המקדמים (ובכלל, נותני שירות) נמדדים עליהם. לכן, מעבר למקצועיות והשגת התוצאות – חשוב מאד להקפיד על כל הנ"ל, כי אלו פחות או יותר הדברים היחידים שאנחנו נמדדים עליהם, עד אשר האורגני מתחיל לתת אותותיו.

איך בכל זאת אפשר לדעת אם העבודה שנעשית היא טובה?

בעקרון, זה מאד תלוי מאיזו נקודת פתיחה התחיל הפרוייקט.

באתרים חדשים בתחום עם תחרות בינונית-קשה, קשה לדבר על עלייה בטראפיק בחצי שנה הראשונה לתהליך. למה? כי רוב התנועה לאתר מגיעה, מן הסתם – מהתוצאות הראשונות בגוגל. שם כבר יש מתחרים שהתחילו לקדם ברוב המקרים שנים לפניכם. את הפער הזה צריך לצמצם ומה לעשות, זה לוקח זמן. תמיד יש לכך סייגים, כך למשל אם האתר חדש אך מכיל המון דפים, ניתן יהיה להרגיש בעלייה בטראפיק בפרק זמן מהיר יותר.

באתרים קיימים – זה תלוי האם כבר בוצעה עבודת קידום, תחרות התחום ועוד.

ציפיה ריאלית היא לראות מגמת התקדמות קבועה (פחות או יותר) בגרף של המיקומים, מדי חודש. תמיד יהיו חודשים פחות מוצלחים או יותר מוצלחים עקב עדכונים של גוגל וכד', אבל המגמה לאורך זמן צריכה להיות של עליות – בערך כמו המניה של גוגל בעשור האחרון 🙂

מניית גוגל - 5 שנים אחרונות.

על העלייה במיקומים, וככל שיש יותר ביטויים בעמוד הראשון – ככה גם זה ילווה בעלייה בכניסות לאתר, וכמובן שגם אמור להשפיע על הפניות, מכירות וכו'. למידע נוסף על שיפור יחס המרה באתרים.

לסיכום החלק הזה – אם הלקוח מספיק סבלני ונותן אורך נשימה לתהליך, ברוב המקרים (במידה והעבודה מקצועית) תוך שנה אפשר לצפות להחזר השקעה כלשהו (חלקי, מלא או אפילו הרבה יותר – תלוי תחום) כתוצאה מקידום.

להתאמץ כמה שאפשר

הסלוגן המפורסם של חברת השכרת הרחב Avis היה במשך חצי עשור "We Try Harder" והוצג במקור על מנת לשכנע סוכנויות רחב לבחור בה ולא במתחרה המובילה הרץ. אותו עיקרון תקף גם כאן: להתחייב לעשות את המקסימום האפשרי על מנת להצליח.

כאמור, הדרך הכי טובה לעשות זאת היא באמצעות תכנית עבודה מסודרת, לדוגמה: בניית מספר קישורים מינימאלי בחודש, הוספת דפים לאתר או עריכת תכנים קיימים וכך הלאה. ההתחייבות הזו לא מפחיתה מהצורך של הלקוח לשתף פעולה, אבל היא מעניקה לו את הביטחון שיש לו גב.

כמובן שהתחייבות כזו צריכה לכלול גם דו"ח חודשי מסודר שכתוב בצורה מובנית ועם הפניה לכל המקומות הרלוונטיים באתר או מחוצה לא.

בסופו של דבר, חייבים לזכור שגם התחייבות או חוזה בעייתי הם לא גזרה משמיים, והעיקר הוא שנדע להיזהר מחברות שיסחטו מאתנו סתם כסף בעזרת העקרונות שהצגתי כאן.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

מדד E-A-T של גוגל

מה זה E-A-T ולמה זה כל כך חשוב כיום?

E-A-T הן ראשי תיבות שנטבעו על ידי גוגל עבור מעריכי האיכות האנושיים שלה. המעריכים האנושיים ...

קידום אתרי מכירות

קידום אתרי מכירות: 11 סעיפים שחייבים להכיר

זהו מאמר אורח מאת איציק גולדנברג, מנכ"ל קורנגה קידום אתרים, העוסק בקידום אתרי מסחר ובכלל ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
close slider