קידום אתרים ללא התחייבות: למה זאת הגישה הכי טובה ל-2 הצדדים?

אחת הסוגיות שמעסיקות כמעט כל בעל עסק שפונה לבעל מקצוע כדי לקבל שירותי קידום אורגני לאתר היא האם במסגרת ההתקשרות ישנה התחייבות כלשהי שלו, למשך התקשרות מינימלי.

אני אציין כאן בפתח הדברים שאני לא נוהג לחייב את לקוחותיי לשום תקופת זמן מראש, והם צריכים בכל חודש מחדש לבחור להמשיך לעבוד יחד.

באופן אישי לי זה נראה נכון יותר לעבוד ככה.

קידום אתרים ללא התחייבות

אולם לא מעט מקדמים אחרים פועלים בצורה שונה, ובמאמר הזה אני רוצה להסביר את הרציונל מאחורי ההתחייבות של הלקוח לפרק זמן מינימלי של התקשרות.

כמו כן, אנחנו לא שוכחים שיש גם צד אחר למשוואה הזאת, והוא המקדם.

במאמר הזה ננסה להבין גם איך נכון שמקדם יתחייב על התוצאות שאמור לספק ללקוח, בעולם שבו כמעט ובשום מקרה לא ניתן להבטיח הצלחה במאה אחוז על פרויקט קידום אורגני.

בואו נתחיל דווקא מן הצד של הלקוח, וננסה להבין כיצד משפיע העדר התחייבות על פרויקט הקידום.

כיצד משפיע העדר ההתחייבות של הלקוח על תהליך הקידום?

בואו נתחיל דווקא מהדברים החיוביים שיכול תהליך ללא התחייבות להניב לשני הצדדים…

1. ביטחון בבחירה כל פעם מחדש

לקוח שיכול בכל חודש מחדש לבחור במקדם שלו, עושה עם עצמו בכל חודש תהליך שבו הוא משכנע את עצמו שזה כדאי ונכון להמשיך.

לקוח כזה, בדרך כלל לחוץ הרבה פחות, לא מרגיש מתוסכל וממורמר כשהתוצאות לטווח הביניים אינן משביעות רצון, יודע שהסיכון שהוא לוקח על עצמו מוגדר, והוא תמיד יכול לצאת מן ההתקשרות הזאת עם התוצאות אינן לשביעות רצונו, והוא נותן בדרך כלל למקדם הרבה יותר חופש פעולה להתרכז נטו בתהליך הקידום, ופחות בגרפים, הסברים, נימוקים וטיעונים שמצדיקים את תהליך הקידום (למידע נוסף על דוחות קידום אתרים).

עם זאת, אני בהחלט יכול להבין את הרציונל של מקדמי אתרים שדורשים התחייבות של הלקוח לפרק זמן מינימלי, ובסעיפים הבאים אדגים כמה בעיות שהתחייבות כזאת יכולה לפתור.

2. העדר התחייבות יכול לגרום לפספוס מבצעי קישורים

מעת לעת ניתן למצוא ברשת מבצעי קישורים שווים ביותר (מה זה בניית קישורים?) במיוחד כאשר מתבצעת רכישת כמות גדולה שלהם.

כעת, ברור שאם מדובר באיזו נישה צידית, מקדם האתרים לא יסכים לקחת על עצמו את הסיכון, לרכוש כמות גדולה של קישורים לטווח זמן ארוך, וכל זאת כאשר ללקוח אין שום התחייבות להמשיך ולעבוד עם המקדם לאורך תקופה.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

התוצאה הישירה של הסיטואציה הזאת, היא שבפועל הלקוח ישלם יותר עבור אותם קישורים בדיוק. יש כאן טרייד אוף ברור בין השקט הנפשי של הלקוח לבצע את העסקה ובין המחיר שהוא יכול לקבל עליה.

3. העדר התחייבות עלול לגרור השקעה רק במה שמוביל לתוצאות מיידיות ולא בתשתית

בקידום אתרים, לפעמים קיים מתח בין פעולות שנכון יהיה לבצע ובין פעולות שתייצרנה תוצאות בטווח המיידי.

קידום אתרים הוא פרויקט שמושפע מאינספור פרמטרים ומשתנים שלכולם דרגת חשיבות שונה.

לעיתים הדבר הנכון ביותר עבור תהליך הקידום של האתר הוא פשוט רכישה של עוד כמה קישורים, לפעמים השקעה בקצת יותר תוכן איכותי, לפעמים אופטימיזציה קלה תוכל להביא לתוצאות משמעותיות, ויש גם פעמים שחשוב יהיה לבצע עבודת תשתית מסיבית כדי לשפר בטווח הארוך את הנראות של דפי האתר במנועי החיפוש.

דוגמאות לפרויקטים ארוכי טווח כאלו, למשל, אפשר למצוא במעבר למערכת ניהול תוכן שונה, בביצוע הפניות גורפות לעמודי האתר, בניקוי עמודי זבל באתר, ועוד.

אלו פרויקטים שיש להם פוטנציאל אמיתי לשיפור הדירוגים של האתר, אולם בהעדר ההתחייבות של הלקוח לפרק זמן ארוך יחסית, לא יהיה שווה למקדם לפעול בשיטות האלו, שדורשות לא מעט תכנון וזהירות.

4. העדר התחייבות יכול לפגוע במוטיבציה של המקדם שרוצה לשמר את אחוזי ההצלחה שלו

אף מקדם אתרים לא רוצה להוסיף לרזומה שלו פרויקט כושל.

כדי להגדיל את סיכויי הצלחה של הפרויקט, כאמור, נדרשת לעיתים התחייבות של הלקוח לפרק זמן משמעותי. לפעמים, עצם ההתעסקות עם הלקוח לא תהיה שווה את כמות האנרגיה והמאמץ אם היא נפסקת אחרי חודש אחד בלבד של עבודה.

זאת הסיבה, שהרבה מקדמי אתרים בוחרים לחייב את לקוחותיהם להתקשר מולם לפרק זמן מינימלי של מספר חודשים, בהם הם יכולים לנקוט בפעולות הדרושות, לדעתם, שיוכלו לסייע בקידום האתר ובשיפור הנראות שלו בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש המובילים.

בוידאו הבא אני מדבר על "סוגיית ה-3 חודשים" – הבטחה ללא כיסוי שהרבה חברות פח אוהבות לפזר ללקוחות שלהן:

5. העדר התחייבות עלול לייקר את תהליך הקידום

הסיבות שציינתי לעיל עלולות לגרום לכך שהעדר התחייבות מצד הלקוח ייקר את תהליך קידום.

למה זה קורה?

  1. ראשית, משום שכאמור, בעל העסק והמקדם עלולים לפספס מבצעים טובים שמתפרסמים מעת לעת באוסף של שירותים הקשורים בקידום אתרים. המבצעים האלו היו יכולים לאפשר למקדם לגלגל את החיסכון אל הלקוח ולהוזיל את תהליך הקידום.
  2. שנית, מומחה SEO, כמו כל בעל מקצוע, מתמחר בסופו של דבר את הזמן שהוא נדרש להשקיע בשיחות מכירה, בשכנוע, במחקר מחדש של נושאים, בלמידה והיכרות עם התחום ועוד. ככל שהלקוח מתחייב ליותר זמן, כך יכול המקדם להתרכז בתהליך הקידום עצמו, ופחות בסט אפ שלו, מה שיכול לסייע בהוזלת תהליך הקידום.

ההתחייבויות של מקדם האתרים

עד עכשיו דיברנו על התחייבות מצד הלקוח. מה לגבי ההתחייבות של המקדם?

אז ככה –  מאחר שקידום אתרים הוא תחום קצת אמורפי, שבו קשה להבטיח ללקוח תוצאות מדויקות, בין היתר בגלל העדר השליטה על האלגוריתם של גוגל, והעדר השליטה על פעילות המתחרים, רבים ממקדמי האתרים נמנעים מלהתחייב על תוצאות מדויקות של תהליך הקידום.

עם זאת, ברור גם הלחץ של הלקוחות, שרגילים שבכל מקום אחר שבו הם משקיעים כסף, המוצר או השירות מובטח להם בצורה מדויקת, ומראש. אז לגבי שיטות התחייבות של מקדמי אתרים – יש לא מעט כאלו. אציג כאן רק חלק מהן:

1. התחייבות על מיקומים של סל ביטויים

בעוד שהתחייבות של המקדם להביא את הלקוח למצב שבו הוא מדורג בשלישיה הראשונה עבור ביטוי מסויים היא בעלת סיכון גדול למקדם האתרים, הרי שהתחייבות של המקדם לקדם חלק מ"סל ביטויים" מוגדר מראש לשלישה הראשונה הוא כבר הרבה יותר ריאלי.

בצורה כזו, מסוגל מקדם האתרים להגן על עצמו מכישלון בקידום האתר על ביטוי קשה עורף במיוחד, ומצד שני לספק ללקוח תוצאות משביעות רצון.

אני אישית, לא אוהב את השיטה הזו, ומעדיף למדוד את האפקטיביות של ה-SEO יותר במונחים של טראפיק (כניסות לאתר) ופחות במיקומים, שהם מאד דינמיים וגם לא מספרים את כל הסיפור – שהוא כניסות לאתר, לרוב מעשרות, מאות או אלפי (תלוי בגדול האתר) ביטויי זנב ארוך.

2. התחייבות על טראפיק אורגני

לעיתים הלקוח יחליט, שהביטויים הספיציפיים שבהם התקדם הדירוג של האתר שלו פחות חשובים לו, והוא מעוניין פשוט להגדיל בצורה משמעותי את הטראפיק האורגני של האתר.

במקרה כזה, עמודים לרשות מקדם האתרים כלים רבים וטובים להשגת היעד הזה.

מקדם האתרים, למשל, יכול להחליט שהאסטרטגיה הנכונה ביותר בהקשר הזה, לאחר ניתוח של סביבת התחרות, היא הוספת תוכן לאתר והתמקדות בביטויי זנב ארוך (כפי שהזכרתי בסעיף הקודם), שרמת התחרות עליהם היא נמוכה יותר, רמת האינטנט שלהם גבוהה יותר, והם מאפשרים יצירת טקטיקת חדירה לדפי תוצאות החיפוש.

3. התחייבות על הגדלת הכנסות מטראפיק אורגני

יהיו גם לקוחות שיגידו שלא ממש משנה להם מאילו ביטויים מגיעים אליהם הגולשים, וגם לא כמה כאלו מגיעים ביום.

בסופו של יום, הם רוצים למדוד האם הגיעה התנועה הנכונה לאתר, זו שמייצרת לידים איכותיים עם שיעורי המרה גבוהים (למידע נוסף על שיפור יחס המרה).

לצורך כך, אותם לקוחות מסכמים עם מקדם האתרים שלהם למדוד את ההכנסות מן הטראפיק האורגני, או במילים אחרות, את איכות הכניסות המגיעות לאתר כתוצאה מתהליך הקידום.

יש לא מעט היגיון בשיטה הזאת, אולם חשוב יהיה להיזהר כאן: לעיתים עבודת הקידום מבוצעת היטב, ומביאה את התנועה הנכונה והאיכותית ביותר לאתר, והעדר המכירות נובע דווקא מן התהליכים הפנימיים של המערכים השונים בעסק: הלוגיסטיקה, התמיכה, שירות הלקוחות, ההתקשרות מול חברות השילוח, ההכשרה המקצועית של נציגי השירות ועוד.

לסיכום

כמו בכל דבר, גם לעבודה מול לקוח בתצורה של התחייבות יש יתרונות וחסרונות.

אני באופן אישי מעדיף לא לחייב את הלקוחות שלי לחצי שנה או שנה מראש, למרות שיש בזה הרבה הגיון עסקי. אני מעדיף לישון טוב בלילה ולא לעבוד עם אף אחד בכפייה. ואגב – הרצון לעבוד צריך להיות הדדי.

דרך אגב – יש שיטה נוספת להתפרס מקידום אתרים וזה עבודה ללא לקוחות בכלל. הרבה סוכנויות של קידום אתרים עבודות למעשה ללא לקוחות בכלל ומקדמות אך ורק נכסים עצמאיים שלהן – ומצליחות להתפרנס על ידי שיווק שותפים או מודלים אחרים של הכנסה מהאינטרנט.

מאמרים שווים נוספים:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו