דף הבית / קידום אתרים בגוגל / עדכון ה – Mobile First של גוגל: כל מה שחשוב לדעת

עדכון ה – Mobile First של גוגל: כל מה שחשוב לדעת

בשנים האחרונות הסמארטפונים תופסים חלק נכבד יותר ויותר מחיינו ולכן אין זה מפתיע שגם אחוזי השימוש באינטרנט מהסלולר גדלו באופן משמעותי. למעשה, הנתונים כיום מראים שיותר אנשים גולשים דרך הסמארטפון מאשר דרך מחשבים אישיים. למידע נוסף על קידום אתרי סלולר.

לפני שנמשיך, הנה גרף נחמד שממחיש את ההיקפים הגוברים של שימוש בסלולר בעולם:

היקפי שימוש באינטרנט סלולרי לעומת במחשבים נייחים
היקפי שימוש באינטרנט סלולרי לעומת במחשבים נייחים. התמונה מתוך StatCounter.

עובדה זו מציבה אתגר לא קטן בפני חברת גוגל שעד היום דירגה את האתרים השונים ברשת בעיקר על סמך הגרסה המסורתית שלהם, כלומר, הגרסה שמוצגת במחשבים אישיים. אתרים שמותאמים לניידים אמנם קיבלו עדיפות בתוצאות אם מישהו היה מחפש דרך הנייד, אבל האלגוריתם של גוגל לא התייחס למאפיינים הבלעדיים שלהם.

לדוגמה, אם באתרים רגילים יש טקסט שנפתח דרך תיבות נגללות ("אקורדיון") ועד כה גוגל לא התייחס אליו כבעל חשיבות גבוהה במיוחד, באתרים סלולריים יש לו חשיבות הרבה יותר גבוהה בשל הכמות המועטה של טקסט שניתן להציג בכל רגע נתון על המסך.

כבר בימים אלו (אוקטובר 2017) רואים ללא ספק את ניצני העדכון, שכן יש הרבה שיח ברשת על טסטים ושינויים שגוגל עושים ויש המון שינויים בתוצאות.


באחת הדוגמאות שיותר דובר עליה בקרב מקדמי אתרים, האתר Searchi של עופר לנגר קפץ מעמוד 3-4 לתוצאה 4-5 על הביטוי התחרותי "קידום אתרים" כמעט ללא קישורים חיצוניים או עבודת SEO משמעותית. אחת ההנחות היא בגלל שהוא האתר היחיד שהטמיע גרסת AMP לדף הבית.

למי שלא יודע – AMP זה קיצור של Accelerated Mobile Pages – פרוייקט של גוגל שמטרתו להציג גרסה רזה ומהירה הרבה יותר של עמודי אינטרנט בכדי לשפר את חווית הגלישה ממכשירים ניידים (הכל חלק מהמגמה של העדכון מובייל פירסט).

במקרה אחר, אתר לקוח שלי התרסק בביטוי תחרותי מאד ממקום 2 למקום 12 בגלל שגרסת המובייל של דף הבית שלו הייתה כמעט ללא מלל. ביצעתי בה שינוי ולאחר סריקה מחודשת הוא קפץ בחזרה לאותו מיקום.

בכל אופן, ימים יגידו אם השינוי הזה כאן כדי להישאר או שמדובר במשחקים שגוגל עושה באלגוריתם.

מה כל זה אומר לגבי בעלי ומקדמי אתרים?

אם אין לכם או ללקוחות שלכם אתר סלולרי כלל, אתם כנראה בבעיה… – רבים וטובים עדיין משתמשים באתרים שאינם מותאמים לסלולר, מדובר בעיקר באתרים קטנים יחסית כמו בלוגים או אפילו אתרי תדמית שהתבנית שלהם לא עודכנה כבר זמן רב. אם עד כה, הם נהנו עדיין מדירוגים גבוהים על סמך הרלוונטיות שלהם לשאילתה של המשתמש, הרי שלאחר ההטמעה המלאה של אינדקס ה – Mobile First, הם עשויים לספוג ירידה חדה בדירוגים כתלות ברמת התחרותיות בתחום שלהם.

משמעות ה- Mobile First היא שאתרי אינטרנט יישפטו לפי גרסת המובייל שלהם  – לכן אפשר להגיד שהיום קידום של אתר סלולרי על כל המשתמע מזה – יותר חשוב מקידום אתר רגיל.

אני יודע שרבים מאיתנו מזניחים את ההתייחסות הספציפית לגרסת הסלולר של האתר בעבודה בשוטף, כי כל עבודת ה-SEO נעשית במחשב השולחני (למעט צ'אק נוריס, שיכול לעשות SEO גם מהנייד), אבל אין ספק שזה משהו שצריך להתחיל להנחיל – כאשר מאפיינים אתר, בונים ומקדמים אותו – צריך קודם כל להתייחס לגרסת המובייל בכל ההיבטים הנ"ל.

אתר מובייל נפרד או רספונסיבי?

התייחסתי לשאלה הזו בעבר אבל אחסוך לכם – עדיף להשתמש באתר רספונסיבי (זוהי ההמלצה הרשמית של גוגל ויש סיבות נוספות) – אתרים רספונסיביים הם אתרים שמתאימים לכלל המכשירים בשוק מכיוון שהתצוגה בהם היא גמישה ומשתנה לפי המאפיינים של המכשיר בהם הגולש משתמש. לדוגמה, פסקאות הטקסט תמיד תופסות את כל רוחב המסך (כשהתפריט יכול להיות פתוח או סגור) והתמונות מתאימות את עצמן ליחס האורך – רוחב (Aspect Ratio) של המסך.

לאתרים אלו יש מספר יתרונות מבחינת קידום אתרים:

  • קודם כל, ברוב המכריע של המקרים הם כוללים תוכן אחיד ולכן אין צורך לבצע אופטימיזציה נפרדת לכל מכשיר ברמת העמוד (On Page).
  • מכיוון שלכל עמוד יש רק כתובת אחת, לא צריך לקדם שני אתרים במקביל מבחינת קישורים חיצוניים.
  • מבחינה תפעולית – מדובר באתר אחד שצריך לתחזק ולא כמה אתרים, על כל המשתמע מזה.
  • מקל על המשתמשים לשתף עמודים באתר שלכם – לא משנה מאיזה מכשיר נכנסים, הגולש יראה את הגרסה המותאמת לו.
  • מצמצם משמעותית את הסיכונים הכרוכים באי סנכרון בין אתר דסקטופ למובייל (כמו למשל הטמעה לא נכונה של תג קנוניקל ועוד)
  • ניצול טוב יותר של תקציב זחילה ופחות עבודה לרובוט של גוגל

דגשים נוספים לקידום אתרים בעידן ה Mobile First

יש להתחשב במילות המפתח הן בסלולר והן במחשב האישי – לעיתים נפח החיפושים של כל מילת מפתח משתנה מעט בין הסלולר למחשב האישי. למשל, מי שגולש מהסלולר נוטה לחפש יותר חנויות ועסקים לעומת מי שגולש מהמחשב האישי. לכן, צריך לקחת זאת בחשבון על מנת לתת עדיפות למילים מסוימות וליצור עמודים שונים בהתאם (למשל, חנות פרחים יכולה ליצור עמוד נפרד לחנות ועמוד נפרד לשירות המשלוחים שלה).

חשוב לשים דגש על מהירות – גוגל הודיעה רשמית שמהירות האתר היא אחד מגורמי הדירוג שלה. למרות שכיום לא ברור עד כמה גדולה החשיבות הזו, ההיגיון הבריא אומר שככל שיותר ויותר אנשים יעשו שימוש באינטרנט סלולרי, כך גם מהירות האתרים תהפוך ליותר ויותר קריטית. בנוסף, הטמעה של ה-AMP כנראה הולכת לקבל דחיפה חזקה במהלך 2018 ואם גוגל הודיעו לא מזמן שאין לזה השפעה בדירוגים, נראה שזה הולך להשתנות.

חווית משתמש מנצחת בסלולר – כאמור, לא מספיק היום להיות עם אתר סלולרי / רספונסיבי – זה כבר ממזמן הסטנדרט. ספקו לגולשים שלהם חווית גלישה לא פחות ממעולה באתר המובייל. בצעו QA במכשירים שונים (ניתן להעזר במשפחה / חברים) על מנת לוודא שהוא נראה טוב ברוב המכשירים הסלולריים ונסו לזהות מכשירים בעיתיים בעזרת האנליטיקס (למשל מכשיר ספציפי שבו יש שיעור נטישה גבוה במיוחד ו/או זמני שהייה נמוכים מאד).

במידה וגרסת הסלולר של האתר לא מספיק טובה – כדאי לשקול לשדרג / להחליף תבנית או כל מה שכרוך בזה. במידת הצורך ניתן להעזר בחברה מקצועית לאפיון האתר בגרסתו הסלולרית.

גם אבטחה קובעת – באופן דומה למהירות האתר, גוגל הכריזה לא מזמן על כך שהיא מעודדת אבטחה ברשת האינטרנט ולכן תתחיל לסמן אתרים מאובטחים בצורה בולטת יותר בדפדפן כרום (הזמין גם לאנדרואיד ו – iOS).

אחת הסיבות לכך היא שאם עד לפני כמה שנים עוד דיברו על כך שרוב האנשים חוששים לבצע קנייה דרך הנייד, הרי שהיום החשש הזה פחת בצורה משמעותית הודות לפתרונות כמו PayPal והיכולת לסרוק כרטיסי אשראי ישירות דרך שבב ה – NFC  של הנייד. המשמעות היא שגם אתרים סלולריים צריכים להיות מאובטחים ממש כמו אתרים "נייחים".

בהקשר הזה, יש לדעת שאתרים מאובטחים אינם רק אתרי קניות, אלא כלל האתרים המאחסנים מידע רגיש כמו למשל שמות משתמשים וסיסמאות של הגולשים שמשתמשים בהם. אם לא עברתם לפרוטוקול https – זה הזמן לעשות את זה.

למידע נוסף על אבטחת אתרים.

וכמה טיפים קטנים לקינוח:

  • רוצים לראות איך גוגל רואה את האתר שלכם במובייל? השתמשו בתוסף לכרום בשם User Agent Switcher
  • מומלץ גם לבצע בדיקת אחזור דרך ה Search Console ולבחור את הבוט של הניידים כדי לראות שגוגל סורק את אתר המובייל כמו שצריך
  • המרות במובייל: אל תקשו על משתמשים ליצור איתכם קשר מהנייד. טלפון לחיוג מהיר הוא בעיניי חובה (כמובן, כשזה משרת את מטרת האתר), כמו כן, אייקונים לשיתוף גם הם לא יזיקו. לאחרונה כתבתי פוסט מושקע על תוספי וורדפרס מומלצים, תמצאו שם את Zotabox שמספק פתרון מעולה לדברים האלו.

יש לכם מה להוסיף על עדכון Mobile First? אשמח לשמוע 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

קידום אתרים שומרי שבת

צדיק, אתר כבר פתחת היום? קידום אתרים שומרי שבת

כבר הרבה זמן רציתי שיהיה לי תירוץ לכתוב על נושא שאקרא לו קידום אתרים לצדיקים ...

קידום חנות וירטואלית

קידום חנות וירטואלית: מדריך קידום אתרי מסחר בגוגל

קידום חנות וירטואלית (אתרי E-Commerce) נחשבת למשימה מאתגרת: מדובר בדרך כלל באתרים גדולים, שיכולים להכיל ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה