ClickCease
תפריט

052-9095200

תפריט

אפיון אתר אינטרנט: למה זה חשוב ואיך עושים את זה נכון?

אחת הדרכים הטובות ביותר להיות עסק מצליח זאת נוכחות דיגיטלית מרשימה.

זה אכן נכון, אבל בימינו כבר לא מספיק שיהיה לנו רק אתר או דף נחיתה זרוקים להם סתם כך באינטרנט. זה פשוט לא יביא את כמות הביזנס הרצויה.

כדי שהאתר שלנו ישרת היטב את המטרות שלמענן הוא הוקם, יעזור לנו להגדיל מכירות ולגייס עוד לקוחות, אנחנו חייבים להגדיר כבר מראש את המטרות האלה ולפיהן לבנות, לעצב ולמלא את האתר שלנו בתוכן.

הרבה בעלי עסקים פשוט בונים, או משלמים למישהו שיבנה עבורם אתר מבלי לחשוב מה בכלל הפונקציה שהאתר נועד לשמש.

לכן הכנתי עבורכם את המאמר הבא שבו ארחיב ואפרט על הנושא החשוב-יותר-משנדמה-לנו שנקרא "אפיון אתרים".

אסביר לכם למה זה כל כך חשוב ובמה זה יכול להועיל לעסק שלכם. בנוסף, אתן כמה טיפים שימושיים שתוכלו ליישם בעצמם.

אפיון אתרים

מה זה בכלל אפיון אתרים ולמה זה טוב?

בגדול, אפיון אתר זה מהלך של חשיבה ותכנון מראש שנועד להגדיר את הפונקציה שהאתר ישמש ואת המבנה, העיצוב, התוכן ופרטים נוספים שיהיו לו בהתאם לכך.

תהליך האפיון נעשה לרוב בשיתוף פעולה בין הבעלים או הנציגים של העסק לבין מי שבונה את האתר ומעצב אותו (עוד על עיצוב אתרים).

אז לפני שאתם רצים לבנות אתר לעסק שלכם או לחדש אתר מיושן כדי שתשאלו את עצמכם:

  1. מה / מי בעצם האתר נועד לשרת?
  2. איך הוא יכול לקדם את העסק שלכם?

תהליך האפיון ייקח בחשבון את המטרות של העסק שאותם האתר נועד לשרת ויגדיר בהתאם להן את המבנה של האתר, העיצוב והתכנים שיופיעו בו ואפילו את חוויות המשתמש.

כדי שנוכל להגדיר את מטרות שאותם האתר יוכל לשמש, נשאל את עצמנו מה בכלל אתר אינטרנט יכול לעשות עבור העסק שלנו, ונבחר את המטרות שהכי רלוונטיות לצרכים של העסק שלכם.

אפיון אתרים זה תהליך שעושים בדרך כלל לאתרים גדולים ומורכבים ולא בכל אתר. באתרים תדמיתיים ו/או פשוטים אז עושים מסמך אפיון בסיסי לרוב, אם בכלל – שאפשר גם להכין אותו עם דף ועט.

אפיון אתרים מקצועי זה תהליך מורכב שדורש הבנה מעמיקה של כמה תחומים שונים ויכול לעלות כמו בניית אתר – לכן אפיון מקצועי הוא כזה ששמור לרוב לאתרים מורכבים מהממוצע.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

בשביל מה אני בכלל צריך אתר לעסק שלי?

כידוע לכם, אתרי אינטרנט יכולים לשמש כמות כמעט אינסופית של מטרות. הנה כמה מהנפוצות יותר שיכולות להיות רלוונטיות לעסק שלכם:

  • להביא לקוחות פוטנציאליים חדשים
  • להציע ולמכור שירותים ומוצרים
  • לבסס סמכות מקצועית בתחום העיסוק
  • להיות כרטיס הביקור של העסק

בנוסף, חשוב לומר שאפשר ולפעמים גם מומלץ להגדיר באופן מפורט ומדויק יותר את המטרות העסקיות שהאתר נועד להשיג. זה יכול להיות דברים כמו:

ככול שנגדיר בצורה יותר מדויקת ומפורטת את המטרות והיעדים שלנו, כך נוכל להיות במעקב יותר יעיל אחר ההתקדמות שלנו ולקחת החלטות בהתאם.

קצת על "יעדים חכמים"

כאן אני רוצה להזכיר מושג עסקי שנקרא S.M.A.R.T. Goals (בעברית "יעדים חכמים"), הכוונה בכך היא ליעדים מוגדרים היטב, שיעזרו לנו להשיג ולהעריך את ההצלחה שלנו באופן ממוקד ויעיל.

Specificספציפי

Measurable מדיד

Achievableבר הגשה

Relevant רלוונטי

Time-boundמוגדרות בזמן

הגדרה מדויקת ואיכותית של המטרות העסקיות שלנו תעזור לנו מאד בתהליך אפיון האתר. נוכל לדעת בזמן אמת אם ההחלטות שלקחנו נכונות ואם המשאבים שהשקענו משתלמים לנו.

המאפיין כאדריכל

תהליך אפיון אתרים דומה לעבודתו של אדריכל.

בנוסף למטרות שהאתר נועד לשמש, האפיון צריך לקחת בחשבון גורמים טכניים רבים, ועל פיהם ליצור תכנית עבודה לבנית האתר, לעיצובו ולאכלוס התוכן בתוכו.

מן הסתם, אם אנחנו רוצים לבנות בשטח מסוים בית פרטי למגורים, בניין משרדים או קניון, לדוגמא, נצטרך ליידע את האדריכל כדי שיתכנן בהתאם את תכנית העבודה על כל הפרטים שלה. לא יהיה מספיק שנאמר לקבלן "אני רוצה לבנות פה בית!"

באותו אופן, אם אנחנו רוצים לבנות חנות אינטרנטית, לא יהיה מספיק לבנות אתר תדמיתי פשוט, שמשמש כרטיס ביקור. ואם אנחנו רק רוצים לייצר לידים חדשים, אז כל המנגנון המורכב של אתר מכירה יהיה כבד עלינו ומיותר.

בתהליך האפיון אנחנו נשאל את עצמנו כמה שאלות חיוניות על העסק שלנו ועל הצורך שהאתר נועד לספק על מנת לתכנן את האתר שהכי מתאים לצרכים העסקיים שלנו.

הנה כמה שאלות שיעזרו לכם להבין איזה מן אתר העסק שלכם צריך:

  • מהם המטרות והיעדים העסקיים של האתר?
  • מה התקציב? עוד על מחירי בניית אתרים.
  • מי הם קהל היעד של האתר?
  • איזה מן אינטראקציה אנחנו רוצים שהגולשים יצרו עם האתר?
  • מהם הסגנון והעיצוב הרצויים?
  • איזה מן תוכן יופיע באתר?
  • מה צרכי קידום האתר?

כשננסח היטב את התשובות לשאלות האלו נוכל להתחיל לגבש תמונה יותר ברורה של איך האתר שלנו צריך להיראות ומה הוא צריך לכלול.

איזה מן אתר צריך אפיון?

באופן הכי כללי, בהמשך לאנלוגיה של האדריכל, היה נכון לומר שככל האתר הוא יותר גדול ומורכב וככל שמושקע בו יותר כסף, ככה האפיון שלו נעשה יותר חשוב ואפילו קריטי.

אפיון האתר מהווה בסיס משותף לתקשורת ותאום ציפיות בין הבעלים או הנציגים של העסק לבין בונה האתר.

ככל שאפיון האתר יהיה יותר מפורט ומדויק, ככה בונה האתר יוכל לתכנן את האתר בצורה יותר מדויקת ומועילה לצרכי העסק.

הגדרת הצרכים והמטרות ותאום הציפיות שאפיון האתר משמש ימנע אי הבנות וקונפליקטים בהמשך, ויחסוך הוצאות מיותרות ועבודה מבוזבזת.

איך אפיון אתר עובד בפועל?

נהוג בתחום בניית האתרים, לפחות בקרב נותני השרות שמבינים מהחיים שלהם, לנסח מסמך אפיון שמכיל שאלות טכניות ומהותיות לגבי האתר, המטרות שהוא אמור לשמש והדרישות או המגבלות שכרוכות בו.

מסמך האפיון נועד להגדיר ולנסח בפרוט את המטרות של פרויקט בניית האתר, את יעדי הביניים, ואת האמצעים להשיגן. עליו להכיל גם את קווי המנחה, הדרישות, התקציב, מגבלות ותאריכי יעד. ניתן גם לציין בו את בעלי התפקידים השונים המעורבים בפרויקט ולהגדיר את תפקידיהם.

רוצה לקבל הצעה לבניית אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

איך נראה מסמך אפיון אתרים?

כל מסמך אפיון הוא שונה ותלוי בפרויקט הספציפי.

לדוגמא, בפרויקט אחד יהיה צורך גם בבניה וגם בעיצוב ובפרויקט אחר יהיה רק צורך בבניה. בכל זאת, יש כמה אלמנטים בסיסים שמשותפים כמעט לכל הפרויקטים השונים.

ברשימה שלפניכם פירטתי כמה גורמים שכדאי שיהיו במסמך האפיון שלכם. אתם כמובן מוזמנים להשתמש בחלקם או להוסיף אחרים לפי הצרכים שלכם.

בגדול, כל מה שרלוונטי לפרויקט ושיש צורך לתקשר אותו באופן ברור וגלוי ולתאם בין הגורמים המעורבים, כדאי שיהיה מצוין במסמך האפיון.

סקירה כללית

הסעיף הזה צריך לתאר בקווים כללים את הפרויקט ואת הארגון שעומד מאחוריו. הוא יכול לכלול רקע על החברה, את הבעיה שאותה מנסים לפתור, את היקף הפרויקט ואת תחום העיסוק.

הצוות המעורב

מומלץ לציין מי הם בעלי התפקידים השונים בפרויקט ולהגדיר באופן כמה שיותר מדויק את תפקידם על מנת למנוע אי-הבנות וקונפליקטים בהמשך הדרך.

מטרות ויעדים

כאן נכתוב בקצרה מהן מטרות הפרויקט. זה ייתן לבונה אינדיקציה מה אנו מנסים להשיג ויעזור לו למצוא פתרונות ואפשרויות רלוונטיות ומועילות.

ציון מטרות ברורות וניסוח "יעדים חכמים" יכולים מאד להועיל.

שלבי העבודה

אם פרויקט בניית האתר הוא חלק מפרויקט גדול יותר, יכול מאד להועיל אם נתאר כיצד הפרויקט משתלב בתמונה הגדולה.

לדוגמא:

  • שלב ראשון: אתר שיווק בסיסי – פרויקט נוכחי
  • שלב שני: הוספת חנות אינטרנטית
  • שלב שלישי: שילוב מערכת ניהול לקוחות (CRM)

מבנה התוכן

מבנה התוכן מורכב מחלקים ומשתנים רבים ותלוי בסוג, היקף ומורכבות התוכן.

דרך נוחה ומקובלת להמחיש את מבנה התוכן הוא באמצעות "דיאגרמת עץ" של ההיררכיה המבנית של דפי האתר. אפשר גם לציין באיזה תבנית (template) יש להשתמש בכל דף וסוג תוכן.

עיצוב

אם העיצוב כבר נקבע מראש, יש לצרף את הקבצים הרלוונטיים למסמך האפיון. בנוסף, כדאי לנסח הוראות כמה שיותר מפורשות לבונה האתר כדי שיפעל על פיהם ללא חריגות מיותרות.

גולשים כיום משתמשים במגוון רחב של מכשירים ובמסכים בגדלים שונים. חשוב לקחת בחשבון כיצד האתר יראה על מסכים קטנים, ובמיוחד סמארטפונים.

מומלץ לציין את הקווים לעיצוב למובייל יחד עם העיצוב לדסקטופ.

אם העיצוב הוא חלק מהפרויקט בניית האתר, יש לתאר בקווים כללים את הדרישות והציפיות וגם לציין מגבלות טכניות או תקציביות.

לדוגמא, אם יש צורך להתאים את עיצוב האתר למיתוג של החברה, יש לציין זאת בפירוט.

כל מעצב פועל באופן עצמאי וייחודי, אבל יכול מאד לעזור אם נגדיר מראש את המשתנים הבאים:

  • קווים מנחים למיתוג: צבעים, פונטים, לוגוים ואלמנטים גרפיים אחרים
  • חומרים מודפסים: ספרוני מידע והדרכה, עלונים, כרטיסי ביקור, וכו'
  • חוות דעת על המתחרים: מה אהבנו או לא אהבנו באתרים שלהם
  • דוגמאות וסיבות לאתרים שאהבנו או לא אהבנו

פונקציונאליות

זה בעצם האופן שבו האתר עובד. זה יכול להיות כל דבר לגבי חלקים מסוימים של האתר שדורשים הסבר נוסף.

לדוגמא, אם יש דף הרשמה, איזה שדות אנחנו רוצים שהגולשים יתבקשו למלא? לאן המידע הזה ישלח?

הנה עד כמה דוגמאות לפרטים שכדאי לציין מראש:

  • אמצעי סליקה עבור אתר מכירה
  • SSL
  • נגישות רב לשונית
  • הגדרת תפקידי משתמש
  • מעקב נתונים ו-Analytics
  • הגדרות חיפוש

נגישות

נגישות אינטרנטית היא סטנדרט שהולך ומתפתח. הרעיון הוא שכל אדם ללא התחשבות במגבלותיו יוכל להשתמש באינטרנט.

ישנם סטנדרטים שנקראים "קווים מנחים לנגישות לתוכן אינטרנטי" (באנגלית  “Web Content Accessibility Guidelines” או “WCAG”) שנוסחו על מנת לעזור למפתחים בבניית אתרים יותר נגישים.

זה סטנדרט שהולך ונעשה יותר נפוץ ומקובל. האתרים שעומדים בו מגאים מאד בכך. אם יש לכם צרכים מסוימים סביב הסוגיה הזאת חשוב לציין זאת במסמך האפיון.

תמיכת דפדפנים ומכשירים שונים

ניתן לגלוש באתרים במגוון רחב של מכשירים ודפדפנים שונים. חשוב לציין מראש על ידי אילו מבניהם יש צורך שהאתר ייתמך, מכיוון שיש לכל אחד מהם דרישות טכניות שונות.

בפרט, אם יש צורך שהאתר ייתמך על ידי דפדפנים ישנים, כמו Internet Explorer, זה יכול להעלות את מחיר הפרויקט.

בסעיף זה צריך לציין באיזה מכשירים ודפדפנים יש לבחון את תפקוד האתר. לרב תהיה דרישה לבדוק את האתר בגרסאות האחרונות של הדפדפנים הפופולאריים.

אחסון

הסעיף הזה צריך לכלול את דרישות האחסון של האתר. אם יש שירותי אחסון שברצונכם להשתמש בו, ציינו זאת.

תמיכה ותחזוקה מתמשכים

אתרים דורשים תחזוקה, עדכון ושיפורים לאורך זמן. יש צורך להגדיר מי אחראי על כך ולקבוע את היקף השרות הניתן.

הנחות לא מפורשות

אחת הבעיות הנפוצות בפרויקטים של בניית אתר זה שכל אחד מהגורמים המעורבים מניח הנחות שנסמכות על ה-common sense לגבי מי אחראי לחלקים מסוימים של העבודה או איך דברים צריכים להיראות. כדאי להימנע מקונפליקטים מיותרים על ידי ניסוח מפורש של כל מה שדרוש לביצוע מיטבי של הפרויקט במלואו.

אלה כמה הנחות נפוצות שיכולות בקלות להפוך לאי-הבנה ומחלוקת, שכדאי להגדיר ולנסח מראש:

  • העלאת תוכן
  • שינוי והתאמת העיצוב
  • העלאת האתר לרשת
  • תחזוקה מתמשכת
  • קידום האתר במנוע החיפוש
  • פתרונות אחסון

יעדי ביניים ודד-לינים

עמידה בלוחות זמנים יכול להיות קריטי להצלחה של הפרויקט ולשביעות הרצון של הגורמים המעורבים. מומלץ להגדיר במסמך האפיון יעדי ביניים לשלבים השונים של הפרויקט ואת תאריך היעד הסופי.

הגדרת יעדי ביניים תעזור לכל הגורמים המעורבים להעריך את קצב ההתקדמות לפי אמת מידה מוסכמת ולמנוע סכסוכים מיותרים.

תקציב

על התקציב להיות מוגדר בברור בסעיף זה. מומלץ גם לפרט את חלוקת התקציב לחלקים השונים של הפרויקט. זה בקלות ימנע אי הבנות לגבי הוצאות לא צפויות בהמשך.

ניתן להוסיף פירוט על שיטת התמחור, כלומר אם זה מחיר קבוע, או תלוי בזמן עבודה או בכל גורם אחר.

לסיכום

מסמך אפיון מפורט יכול להוות גורם מכריע בהצלחה של פרויקט בניית אתר. זה יעזור לבעל העסק להעביר לבונה האתר את המטרות העסקיות שהאתר נועד לשרת ואת הדרישות או המגבלות הנלוות, כדי שהוא מצדו יבנה אתר שמשרת את המטרות האלה באופן המיטבי.

בנוסף, מסמך האפיון יעזור לצדדים המעורבים לתאם ציפיות בנוגע למוצר הסופי ולמשאבי הזמן הכסף הדרושים על מנת להשיגו, וגם להגדיר את תחומי האחריות בבירור. זה יעזור למנוע הוצאות וסכסוכים מיותרים בהמשך ולמקד את מאמצי העבודה ליעילות מרבית ולהשיג תוצאה שכולם יהיו מרוצים ממנה.

תמיד מומלץ לקחת את הזמן הדרוש כדי להגדיר ולתכנן מראש, גם אם לא מדובר בפרויקט גרנדיוזי. גם כשהכול נראה ברור ומובן מאליו, כשעובדים בצורה שיטתית ומתוקשרת, הוודאות והיעילות עולות והבלבול והטעויות פוחתים. זה תמיד משתלם.

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה

400+ כבר הצטרפו – טיפים מקצועיים על SEO ישר לטלגרם שלכם!

דילוג לתוכן