תפריט
תפריט

הוצאות מוכרות לעסק: הדברים שיכולים לחסוך לכם אלפי שקלים בשנה

אני עצמאי ועוסק בקידום אתרים כבר כמה שנים טובות.

במשך השנים האלו יצא לי לעבוד מול מאות עסקים שונים, הרבה מהם גם עסקים קטנים וגם עסקים של אדם אחד.

הוצאות מוכרות לעסק

במשך הזמן הזה צברתי נסיון וידע גם בתחומים שהם ממש לא מהמקצועי שלי – הרבה מזה הודות לכל מיני תחומים שאני מקדם (לא ידעתי שחלקם קיימים בכלל לפני שפנו אליי…) אבל גם בגלל ההתעסקות השוטפת עם גבייה, מיסים ושאר ירקות.

אני מדגיש כי אני לא רואה חשבון ולא עורך דין. מה שזה בעיקר אומר זה שהמאמר הזה בא להאיר את עינכם לנקודות מסוימות שאולי תוכלו ליעל בהתנהלות שלכם. לפני שתשנו משהו או תדווחו על הוצאה חדשה, אני ממליץ בחום לשאול רואה חשבון או יועץ מס.

אם אתם עסק קטן, יכול להיות שאתם משלמים את המינימום ההכרחי לרואה החשבון. במחיר הזה הוא לא יכול גם לתת לכם הדרכה מקיפה ותכנון מס מתוחכם, אבל אם תשאלו אותו אני בטוח שהוא ישיב בשמחה.

סוגי המיסים שאנחנו משלמים וסוגי ההוצאות

זה החלק בו אסביר לכם על מס הכנסה, ביטוח לאומי, מע"מ וסוגי ההוצאות השונות. לפני שאתם מפהקים פה למוות, אני יכול להגיד שהחלק הזה דווקא די מעניין, במיוחד אם אתם עושים את צעדיכם הראשונים בעולם העצמאות.

בכל מה שנוגע למיסוי והוצאות בשוטף עסק עובד מול 3 מוסדות שונים. אני מתכוון כאן רק למיסים הישירים הנובעים מהרווח ולא למיסי ארנונה, רכב, רישוי וכדומה.

שלושת המוסדות הם כמובן:

  1. מע"מ או מס ערך מוסף (שיחיו)
  2. מס הכנסה
  3. ביטוח לאומי (הרבה בריאות ואריכות ימים גם להם).

ההתנהלות והתשלום לגופים אלו היא מאד שונה, בואו נראה איך:

מע"מ – אנחנו משלמים מס המוטל על ההפרש בין המע"מ ששילמנו (נקרא גם מס או מע"מ תשומות) למע"מ שקיבלנו (מע"מ עסקאות).
בתור עוסק מורשה או חברה אנחנו בעצם משמשים סוג של צינור להעברת המע"מ למדינה.
הרבה עסקים עושים טעות ומחשבים את החלק של המע"מ בהכנסות שלהם כאילו זה הכנסה לכל דבר. זאת טעות חמורה, כי הרבה מתפתים להשתמש בכסף הזה (שנכנס לתזרים השוטף של העסק) להוצאות ואף בזבוזים לא הכרחיים ואז שמגיע יום הדין שצריך לשלם את המע"מ למדינה, הרבה עסקים מוצאים את עצמם בבעיה.

אני מכיר אנשים שפתרו את זה על ידי העברה של כל המע"מ לחשבון בנק נפרד לחלוטין – כך שבכל רגע נתון בעל העסק יודע מה המצב התזרים מבלי לחשוש שלא יהיה לו איך לשלם את המע"מ. בעיניי זה פתרון קצת מסורבל אם כי יש דרכים לבצע לזה סוג של אוטומציה (להפריש את אחוז המע"מ כל פרק זמן מסוים לחשבון ספציפי).
לדעתי פתרון יעיל יותר זה פשוט ללמוד להתנהל חכם ולתכנן תזרים כמו שצריך – כל עוד העסק רווחי כמובן (במידה ולא, זאת בעיה אחרת…)
המע"מ משולם כל חודשיים (או חודש, במחזורים מסוימים) לעוסק מורשה וחברה בע"מ עם מחזור קטן יחסית (לחברה). שימו לב שתשלום מע"מ עדיין לא אומר שאתם עסק מרוויח. יכול להיות שההוצאות שאינן חייבות במע"מ הן מאד גדולות ואתם מפסידים. ההוצאה הגדולה ביותר שאיננה חייבת היא בדרך כלל עובדים / כח אדם שכיר.

מס הכנסה ולצורך העניין גם ביטוח לאומי (בט"ל) – אלו גופים שגובים מס שנגזר מההפרש בין סך ההוצאות להכנסות. כאן אין הפרדה בין הוצאות חייבות במע"מ או כאלו שאינן. מה שחשוב הוא שאלו יהיו הוצאות מוכרות. את מס ההכנסה וביטוח הבריאות משלמים באופן חודשי ובעת סגירת שנת הכספים מתחשבנים על היתרות עם רשויות המס. שלא כמו המע"מ שהוא נוקשה, מול מס הכנסה וביטוח לאומי יכולה להיווצר יתרה חיובית או שלילית שאחר כך תסגר.

ועוד נקודה חשובה – למס הכנסה אין תקרה וזה תלוי בהפרש בין הכנסות והוצאות (מוכרות) – או במילים אחרות ככל שהעסק יותר רווחי, הוא ישלם יותר מס (לכן אני מאחל לכל מי שאני אוהב שישלם כמה שיותר מיסים!). כל עוד אנחנו לא תאגיד מטורף כנראה גם נמשיך לשלם מיסים באחוזים גבוהים, ואין ממש ברירה אלא לקבל את זה באהבה.

עם זאת – לביטוח לאומי כן יש תקרה (למזלנו) ויש יש סכום מקסימלי שאם הגעתם אליו בתור עצמאיים לא תשלמו יותר ממנו. מידע נוסף באתר של ביטוח לאומי.

רוצה לקבל יותר כניסות, פניות והכנסה מהאתר?

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

בתור בעל חברה בד"כ נשלם פחות ביטוח לאומי כי הסכום מחושב לפי המשכורת שאתה מפריש לעצמך ולא המחזור הכולל של העסק (לדוגמא, של עוסק מורשה).

אוהבים לקרוא על כסף? גם אני 😊 עוד כמה פוסטים שיכולים לעניין:

סוגי הוצאה

'הוצאה' מוגדרת כהוצאה שנועדה לצורך יצירת ההכנסה. ההגדרה הזו כוללת בתוכה מגוון רחב של הוצאות ממכשירי כתיבה ועד טיסות לכנסים.

  • הוצאה מוכרת -מדובר תמיד בכל הוצאה שמוכרת בשביל יצירת הכנסה. ההוצאות המוכרות מופחתות מההכנסות וההפרש, הוא הרווח, חייב במס הכנסה וביטוח לאומי.
    יש הוצאות שמוכרות כמעט לכל עסק (משרד, ציוד משרדי וכו') ויש כאלו שייחודיות לפי תחום העסק – במקרה שלי הרבה מההוצאות זה דומיינים, אחסונים, תוכן וכו' – אבל לעסק של נגרייה למשל זה דברים כמו כלי עבודה, עצים וכו'.
  • הוצאה מוכרת מעורבת היא הוצאה שמוכרת באופן חלקי. הרעיון הוא שמה שרכשתם שימש אתכם גם ליצירת הכנסה אבל גם לצריכה פרטית. הוצאה כזו היא למשל רכב או דירת מגורים שמשמשת לעסק. כל הוצאה כזו מוכרת רק על החלק היחסי שלה. למשל, אם רכב מוכר ב25% והוצאתם עליו 100 אלף שח, רק 25 אלף שח יוכרו לכם כהוצאה.
  • הוצאה מוכרת למע"מ – אלו רוב סוגי ההוצאות. על ההוצאות האלו שילמנו מע"מ ואותו נקבל בחזרה (נתקזז) עם המע"מ שקיבלנו. מכיוון שקיבלנו יותר משהוצאנו, נוצר הפרש חיובי עליו נשלם מע"מ. דרך אגב, בחודשים של הפסד ניתן לבקש החזר מע"מ. זה יכול לקרות אם אתם פתאום נכנסים להוצאה גדולה על ציוד למשל.
  • הוצאה כללית – זוהי הוצאה שמוכרת לצרכי מס הכנסה (וביטוח לאומי) אבל לא למע"מ. למשל עובדים או ריביות על הלוואה בבנק.
  • הוצאת פחת – זו הוצאה שההכרה עליה נפרשת על פני כמה שנים. הרציונל הוא פשוט, הכי טוב להשתמש בדוגמא: נניח שאנחנו רוכשים מחשבים ב10000 ש"ח. המחשבים עתידים לשמש אותנו 5 שנים ובתום התקופה יהיו שווים כמעט כלום.
    בשביל מס הכנסה ההוצאה הנרשמת היא 2000 ש"ח בשנה. שימו לב שלא מעניין אף אחד ששילמתם את ה-10 אלף ש"ח במלואם. הרעיון הוא שאחרי שנה הציוד שלכם שווה K8 כך שמה ששילמתם עד כה הוא בעצם רק ה-2000 ש"ח… את כל המע"מ על הרכישה נקזז כבר בתשלום המע"מ הדו חודשי הקרוב, מה שיכול לעיתים ליצור תשלום מע"מ שלילי.

מספר טיפים שיכולים לחסוך לכם הרבה כסף

אני מפנה את העצות כאן לעסק הקטן שאולי עובד ממשרד קטן בבית או בחוץ. אני מניח שמי שבבעלותו חברה גדולה מכיר ובכל מקרה מקבל יעוץ יותר צמוד בנושא.

1. עובדים מהבית? אתם יכולים להכריז על החלק היחסי של חדר העבודה שלכם בבית כמקום העבודה שלכם וכך יוכרו לכם ההוצאות הביתיות כהוצאות משותפות. שימו לב שאת החישוב הסופי תצטרכו לעשות עם איש מקצוע. אני רק אומר שמדובר כאן בהרבה כסף ושווה להתעקש כאן על כל פרט.

תוכלו להכיר בהוצאות החשמל, הגז ואפילו הנקיון וכולן בשיעור היחסי של איזור העבודה מהדירה. הוצאות הארנונה יוכרו רק אם תשנו את הארנונה לעסקית. זה לא תמיד מומלץ מפני שהיא לעיתים קרובות בתעריף הרבה יותר גבוה ממגורים… גם את הריבית על המשכנתא (שוב, החלק היחסי) תוכלו לקזז.

כל הוצאה שקשורה לחדר העבודה כגון ריהוט משרדי, שולחן וכמובן המחשב והציוד הנלווה יקוזזו במלואם.

2. עשו לכם הרגל לעקוב אחרי החשבוניות שמגיעות מהספקים שלכם.

יצא לי לא פעם לבקש מספק חשבונית ש'נשכחה' ולא הוצאה. זה גורם להרבה כסף לא להיות מקוזז גם מהמע"מ וגם ממס הכנסה ובט"ל.

הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לנהל מה שנקרא 'הנהלת חשבונות כפולה' למרות שאתם אולי לא נדרשים לעשות זאת. מה שקורה הוא שאתם רושמים את ההוצאה שלכם מייד כשהיא מתבצעת. במידה ולא קיבלתם חשבונית אתם תראו שאתם בזכות אצל אותו ספק. בכדי לאפס זאת, הוא כמובן צריך להוציא לכם חשבונית (או, אם הוא מעדיף, לספק עוד פעם את אותה הזמנה באותו סכום (-;…). לניהול הנה"ח כפולה יש עוד יתרונות בכל הנוגע למעקב אחר העסק. דרך נוספת היא פשוט לערוך את ההוצאות שלכם באקסל ולערוך מעקב על העניין.

3. פחת – בדקו טוב אם יש לכם ציוד או הוצאות אחרות שיכולות להיות מוכרות כפחת. לצורך העניין, גם אתר אינטרנט שנרכש במלואו או מיזוג מרכזי בעסק נחשב ככזה.

4. נסיעות לחו"ל – אם הנסיעה היא לכנס בתחום שלכם או כל מטרה עסקית אחרת, תוכלו להתקזז על ההוצאה ממס הכנסה. תוכלו גם להתקזז על חלק מההוצאות שלכם שמיועדות ליצירת ההכנסה. הטיפ כאן הוא בכך שתקחו זאת בחשבון, ביחוד בשנים רווחיות. אם תמיד רציתם לבקר בכנס מקצועי, המחיר של הנסיעה יצא בתכלס נמוך ממחירו הנקוב בשל החזר המס. זו הזדמנות לנסוע ולהתפתח ברמה המקצועית, כדי שתוכלו להרוויח יותר וכך גם רשויות המס יצאו נשכרות.

כל מה שכתכתי על נסיעות נכון גם לגבי לימודים והשתלמויות עסקיות ומקצועיות. בכל מקרה כזה של נסיעה או השתלמות צריך להביא ראיות לצורך המקצועי והעסקי של ההוצאה.

גם אם אתם מתכננים גיחה לאירופה או מקום אחר עשו לכם הרבה וחפשו אם יש כנס או סדנה מעניינת באזור באותם תאריכים – ככה, ניתן יהיה להכיר חלק מהוצאות הנסיעה עבור העסק וגם לשלב טיול על הדרך – מה רע? 🙂

5. הוצאות מיוחדות – יש עסקים שעוסקים בתחומים מיוחדים בהם ההוצאות אינן שגרתיות אבל הן עדיין הוצאות.

אני נתקלתי בהרבה בעלי עסקים שדווקא לא מגישים את אותן הוצאות 'כי הם לא רוצים לעורר את השדים' או משהו כזה. אני מבין את החשש אבל צריך להתגבר עליו. חבל להשאיר כסף על השולחן. הוצאות על מסעדות, כרטיסי כניסה לכל מיני מופעים או כל דבר אחר בסגנון יכולים בהחלט להיות הוצאה עסקית של מי שמייצר מזה הכנסה, נניח בעל בלוג על אוכל. אני שמעתי על חברה שקבעו פגישה עם פקיד המס בליווי רו"ח בכדי להציג להם את העסק שלהם ואת הצורך בהכרה בהוצאות הללו.

לקינוח – רשימה של הוצאות מוכרות. סביר להניח שעל חלקן לא חשבתם 😊

  • ציוד משרדי
  • חשמל
  • ארנונה
  • תאגיד מים
  • שכירות / משרד
  • עורכי דין / ייעוץ וכו'
  • הנהלת חשבונות
  • ביטוח אחריות מקצועית
  • כנסים והשתלמויות מקצועיות
  • ספרות מקצועית
  • ארוחות עסקיות
  • מתנות ללקוחות ו/או ספקים
  • שיפוצים ובעלי מקצוע (למשרד / לעסק כמובן)
  • ריביות בחשבון בנק עסקי
  • השקעה בחברות המוכרות על ידי המדען הראשי – למידע נוסף ראו חוק האנג'לים
  • כיבוד
  • טלפון
  • אינטרנט
  • שליחויות
  • תוכנות
  • דומיינים
  • אחסונים
  • מוסכים וטיפולים לרכב
  • דלק
  • רכב (ניתן להכיר במשכורת) או חשבונית עבור רכב מליסינג / השכרה
  • ביטוחים
  • קרנות השתלמות / פנסיה
  • תחבורה – GETT וכו'
  • הוצאות חניה (סעיף חזק עבור מי שעושה הרבה פגישות בתל אביב…)
  • עמלות כרטיס אשראי
  • ייעוץ עסקי / כלכלי
  • הוצאות שיווק ופרסום

יש לכם מה להוסיף? יותר מאשמח לשמוע! 😊

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה

400+ כבר הצטרפו – טיפים מקצועיים על SEO ישר לטלגרם שלכם!

דילוג לתוכן