מה זה כתיבת מיקרו קופי לאתר ואיך תנצלו אותו לטובתכם

נתחיל עם ההגדרה היבשה והמתבקשת – מה זה מיקרו קופי?

מיקרוקופי או מיקרו קופי (Microcopy) הוא מושג שנועד לתאר את כל אותם דברים קטנים שעוזרים לנו ליצור קשר עם המשתמש בצורה טובה יותר דרך מספר מילים או אפילו אייקונים.

לדוגמה, רוב הטקסט וההוראות שמלווה טפסים היום באינטרנט הם למעשה מיקרו קופי.

כתיבת מיקרו קופי הינה רלוונטית לאתרי אינטרנט, אפליקציות וגם יישומי אינטרנט אחרים – אפילו בעולם הגיימינג וכו'.

אפשר גם להשתמש במיקרו קופי עבור תפריטים או הוראות קצרות ברחבי האתר. למרות שאין הגדרה לאורך המקסימלי של המיקרו קופי, נדיר לראות כאלו שעוברים את החמש שש מילים.

היום המיקרו קופי הוא חלק בלתי נפרד מעולם ה-UI/UX (עיצוב חוויה וממשק משתמש) מכיוון שמדובר באחת הדרכים האפקטיביות ביותר ליצור שיח פחות רשמי ויותר ידידותי עם המשתמש.

מה זה מיקרוקופי ואיך תנצלו אותו לטובתכם

מה היתרונות של מיקרו קופי?

ל-Microcopy יש כמה וכמה יתרונות חשובים שעל חלק מהם כבר הספקתי לרמוז:

✔️ מיקרוקופי הופך את הקשר עם הגולש לישיר יותר

אחד התפקידים של המיקרו קופי הוא לתת לגולש תחושה שהוא לא רק עוד משתמש שנכנס לאתר.

לדוגמה, במקום לתת סתם כותרת לטופס המרכזי בעמוד הבית שלי, כתבתי "אז, יאללה, על איזה אתר אנחנו מדברים".

הטקסט הזה עוזר לשבור את הדיסטנס ונותן לגולש תחושה שאני באמת פונה אליו אישית ולא סתם מספק שירות.

✔️ מיקרוקופי משפר את אחוזי ההיענות באמצעות קריאה מושכת יותר לפעולה

פועל יוצא מהסעיף הקודם.

בדוגמה של הטופס הנ"ל אני לא רק נותן לו כותרת מושכת יותר, אלא כותב בכפתור השליחה "אשמח לקבל הצעה לקידום האתר".

זהו לא טקסט מתחכם או כזה שמנסה להיות "סחבקי" יותר על המידה (ויש כאלו), אבל הוא נותן לגולש תחושה טובה.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

למידע נוסף על הנעה לפעולה.

✔️ מיקרו קופי עוזר להפיג חששות אצל הגולש

אחד המכשולים הגדולים ביותר שעדיין לא הצלחנו להתגבר עליהם הוא החשש של גולשים לבצע פעולות מסוימות ברשת.

לדוגמה, הרבה אנשים לא מבינים למה הם צריכים לתת את מספר הטלפון שלהם בחלק מהאתרים.

גם אם השדה הזה הוא לא חובה, כדאי שניתן לגולש סיבה מספיק טובה למה כן כדאי לו להשאיר את הטלפון שלו. לדוגמה, אולי כדי שנוכל לשלוח לו פרטים מסודרים דרך ה-Whatsapp (עבור חלק
גדול מהאנשים זה יותר אינטואיטיבי מלפתוח את תיבת המייל).

אחת הדוגמאות הקלאסיות למיקרו קופי היא קוד ה-CSV של כרטיסי האשראי.

אומנם היום רוב האנשים יודעים כבר שמדובר בקוד שנועד לשפר את האבטחה והוא נמצא בחלק האחורי של הכרטיס, אבל זה עדיין מוסבר כמעט בכל טופס שמבקש אותו.

✔️ מיקרוקופי מונע טעויות

לא מדובר רק במידע שהגולש צריך לחשוב אם לתת או לא לתת, אלא גם במקרים שבהם דברים פשוט לא עובדים והם לא בהכרח כל כך אינטואיטיביים.

לדוגמה, בחנות הווירטואלית של ג'ושע פורטר, שטבע את המונח מיקרו קופי כבר ב-2009, הגולש היה חייב להקליד את הכתובת שמקושרת לאשראי שלו כדי שהעסקה תאושר (אצלנו יש לפעמיים דרישה זהה עם שם המחזיק של הכרטיס).

מכיוון שרוב הגולשים לא ידעו את זה וחלק מהם הקלידו את הכתובת שבה הם גרו בפועל, הרבה מאוד עסקאות נכשלו, אבל לא הייתה להם דרך לדעת למה.

לאחר השינוי פורטר סיפר שהמכירות שלו זינקו בחדות…

אלו אומנם מקרים קצת קיצונים של מיקרו קופי, אבל כמו שאנחנו יודעים, טפסים ובכלל תהליכים של טרנזקציות באינטרנט לפעמיים עובדים בצורות משונות.

מיקרו קופי: איפה הכי כדאי לשלב אותו?

אז איך מיקרו קופי משתלב בעבודת קידום אתרים ושיווק באינטרנט? בתהליכים של SEO באופן כללי? האם יש צורך גם בשירות כזה גם לאפליקציה, ובאילו עוד מקרים זה פוגש אותנו?

האמת, שאפשר להיעזר במיקרו-קופי בכל מקום באתר, אבל הוא בדרך כלל ממוקד בעיקר באלמנטים של טפסים.

דוגמאות ליישום של מיקרו קופי באתר:

✔️ הטקסט ליד השדות או טקסט ממולא מראש בתוך השדה שמסביר מה יש לכתוב בו

✔️ הטקסט שעל הכפתורים עצמם

✔️ האפשרות הראשונה בתיבת גלילה

✔️ טקסט ליד תיבות סימון (לדוגמה, הצטרפות לרשימת תפוצה)

✔️ יש גם כאלו שמכלילים במיקרו קופי טקסט לאימות שמקבלים בהודעות SMS ואפילו טקסט שמאמת חשבון בדואר אלקטרוני (אם מדובר בהודעה קצרה עם קישור שפשוט צריך ללחוץ עליו).

אפשר לראות סוג מעט שונה של מיקרו קופי באתרים עם קטלוגים סטייל איקאה שבהם ליד כל פריט או סגמנט יש טקסט שמתאר אותו.

בעבר היה שימוש דומה ב-Tooltip (הטקסט הקצר שמופיע אם שמים את העכבר מעל משהו), אבל היום כבר כמעט שלא משתמשים בו יותר.

איך לא לעשות טעויות עם מיקרו קופי?

אחת הבעיות עם מיקרו-קופי הוא שאם עושים בו שימוש לא נכון, הוא יכול לגרום ליותר נזק מתועלת.

אני לוקח דוגמה קצת מוגזמת כדי להדגיש את העניין: באתר של הבנק שלכם תחת חלוקה של ההוצאות בכרטיסי אשראי לא הייתם רוצים לקבל טקסט כמו "כמה בזבזתי החודש?!".

זה אולי משהו שהייתם שואלים את עצמכם לפני שהייתם פותחים את הפירוט של האשראי, אבל יש לו גם קונוטציה שלילית. לכן, רוב הבנקים מסתפקים במשהו כמו "חלוקת ההוצאות שלכם לפי ענפי מסחר.

זה אולי לא הטקסט הכי מגניב שיש, אבל הוא מספיק מפורט כדי שהגולש יבין מה הוא בדיוק רואה וגם משרת את הסקרנות שלו (יכול להיות שקצת הגזמתי עם הבגדים החודש…)

מה הן מיקרו אינטראקציות ובמה הן דומות למיקרו קופי?

מיקרו-אינטראקציות הן האפקט הגרפי של פעולות שונות שהגולש מבצע שנותנות לו את החיווי המתאים ולכן גם התפקיד שלהן הוא לעזור לגולש להתמצא באתר או באפליקציה.

לדוגמה, יש אתרים מסוימים שמבצעים הליכים מורכבים כמו למשל חיפוש טיסות ואז יש צורך באנימציה שתראה לגולש שהאתר (למעשה השרת) עדיין מעבד מידע והוא לא נתקע.

דוגמה אחרת היא תהליכים שמורכבים מכמה חלקים או מסכים ובשלב מסוים יש חשש שהגולש פשוט יאבד את הסבלנות. רואים את זה לא מעט במסכים של פתיחת חשבון, יצירת קמפיינים ממומנים וכו'.

מיקרו אינטראקציות יכולות להיות אפילו יותר פשוטות.

למשל, אם יש לי באתר תפריט נגישות, אני צריך להראות לגולש מתי אופציה מסוימת פועלת ומתי לא, באופן דומה לאייקונים שמופיעים במסך האפשרויות (זה שנגלל מלמעלה) בסמארטפון.

אגב, אם כבר אייקונים – למעט סימנים מוסכמים כמו למשל רמקול עם איקס מעליו שמסמל השתקה 🔇 (ליד סרטון נניח), אל תצאו מנקודת הנחה שהגולש מכיר את כל הסימנים וצרפו גם טקסט ליד.

למרבה האירוניה, זה קורה עם לא מעט תפריטי נגישות ♿.

מיקרו קופי: לסיכום

מיקרו קופי הוא קונספט שאנחנו עושים בו שימוש יום יומי גם אם לפעמיים אנחנו לא שמים לב אליו. ובכל זאת, אני ממליץ לראות איך אתרים אחרים משתמשים בו ולהעתיק רעיונות טובים אליכם.

זוהי ממש לא משימה מסובכת, ואתם בטח לא צריכים להיות קופרייטרים כדי להצליח בה. הרבה יותר חשוב להכיר את קהל היעד שלכם ולדעת מה הוא מצפה למצוא.

לא רק מיקרו קופי: מדריכים נוספים על SEO:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו