דף הבית / מכירות / אופטימיזציה של טפסים: איך לקבל יותר פניות באמצעות טפסים

אופטימיזציה של טפסים: איך לקבל יותר פניות באמצעות טפסים

כאשר בעל אתר אינטרנט מדמיין את הרגע האולטימטיבי מבחינתו, הוא רואה לנגד עיניו את הגולש מול טופס מילוי הפרטים באתר (או, מרים טלפון…ועל כך בהמשך).

כן, עד כדי כך השלב הזה חשוב: זהו הרגע שבו הגולש מבצע את הפעולה שבעל האתר הוביל אליה, זה הרגע שבו הוא משאיר פרטים או אפילו רוכש מוצר. בינגו! זו המטרה העיקרית של העסק, בסופו של דבר.

כדי שיותר ויותר גולשים יבצעו את הפעולה החשובה הזו ובעצם לשפר את יחס ההמרה באתר, חשוב לבצע אופטימיזציה של טפסים באתר – כלומר ללטש, לחדד ולדייק אותם, ואת כל המסביב שלהם – כדי שיהיו כמה שיותר נוחים וכמה שיותר מזמינים ומושכים. זה כמו ההבדל בין מוכר חייכני, נעים וכריזמטי לבין מוכר עייף, חסר חשק ושאינו קשוב ללקוח. ברור באילו משני המקרים יתבצעו יותר רכישות (להרחבה על שיפור המרות באתרי מסחר)

בואו נצא לדרך.

שיפור יחס המרה בטפסים

לפני הכל – טופס יצירת קשר או כפתור חיוג?

יש כמה יתרונות וחסרונות לכאן ולכאן.

בתחומים מסוימים שבמהות שלהם הם שירותי חירום או "כאן ועכשיו" – מטבע הדברים, יהיה הרבה יותר רלוונטי להדגיש את המספר טלפון בכל הזדמנות. שירותים כמו מנעולנים שבאים לחלץ אותך מרכב תקוע, החלפת מצברים, אינסטלטור וכו' – אלו שירותים בהם רצוי שהטלפון באתר יהיה בולט ונגיש.

לעומת זאת, בתחומים בהם הזמינות פחות דחופה – לרוב טפסים רגילים יהיו האופציה המועדפת.

אעבור בקצרה על יתרונות וחסרונות של כל שיטה:

יתרונות של יצירת קשר באמצעות טפסים:

  • תיעוד מסודר – נשלח למייל ובמקרים רבים גם למערכת CRM לצורך מעקב ובקרה
  • רשמי יותר
  • נוח למי שלא אוהב / מעוניין לדבר בטלפון
  • מצוין למי שרוצה להשוות מחירים / לקבל כמה הצעות מספקים שונים
  • ניתן ליצור קשר בכל עת – לא צריך להתחשב בחגים, שבתות וכו'

חסרונות של יצירת קשר באמצעות טפסים:

  • פחות מתאים לשירותים שצריך כאן ועכשיו
  • בעיות טכניות – לפעמים המייל לא מגיע מכל מיני סיבות
  • עד שמתקבל מענה, הליד יכול להתקרר או אפילו לסגור עם מישהו אחר

יתרונות של יצירת קשר באמצעות טלפון:

  • כאמור – מיידי. מתאים למגוון תחומים
  • במידה והליד חם – הסגירה יכולה להתבצע כבר במעמד השיחה (קרה לי לא מעט פעמים)
  • ניתן לבצע תיעוד במעקב בעזרת מערכות שונות שגם מתחברות ל-CRM, גוגל אנליטיקס וכו'.

חסרונות של יצירת קשר באמצעות טלפון:

  • במידה ואין מענה וגם אין מעקב מסודר – הרבה פעמים השיחה הולכת לאיבוד על פארש.
  • במקרים רבים, וסליחה על הביטוי – מדובר בזייני שכל שמבזבזים אנרגיה וזמן יקר. פניות כאלו יהיה הרבה יותר קל לסנן במייל (למרות שרוב המקרים אלו לא הטיפוסים שבכלל שולחים מייל)
  • בהמשך לסעיף הקודם – במידה ואין מוקד מכירות או איש מכירות בעסק, רוב הזמן השיחות יגיעו בזמן לא הכי אידיאלי מבחינתכם (כי הרי מישהו צריך לעבוד לא?) ואז יוצא שהצד השני מקבל נציג לא מפוקס, עסוק ואולי אף עצבני. לכן, כאשר שולחים פנייה במייל – יש לכם את השליטה בזמן התגובה, וניתן להתקשר או לחזור במייל בזמן שנוח לכם (אם כי, לא תמיד זה יהיה אידיאלי לצד השני).

אוקיי..ובחזרה לטפסים

אז מהם הטיפים הטובים ביותר שאני יכול לתת לגבי שיפור טפסים באתר? להלן רשימה צנועה אך די ממצה לטעמי:

רוצה לקבל הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

1. השקיעו בעיצוב של הטופס

הנראוּת היא, כמו תמיד, הדבר החשוב ביותר כאן. לכן כאשר אתם מגבשים את מראה הטופס (או הטפסים) שבאתר שלכם, מומלץ שתקדישו לעניין הזה מחשבה רבה. ומה כדאי לכלול כאן?

  • מראה נעים לעין
  • הטופס צריך לדבר בשפה הכללית של האתר אך להיות מספיק בולט
  • מראה בולט בהשוואה לשאר הפריטים בעמוד – קונטרסט של צבעים וכו'
  • כיתוב נקי, ברור וגדול יחסית
  • תבנית מסודרת ומאורגנת

דוגמא לטופס שנראה טוב:

 טופס באתר טופ אלפא

דוגמא לטופס שפחות:

טופס מכוער

שלא לדבר על מקרה בו לחצתי על מודעה בגוגל (מודעה, בתשלום!) וקיבלתי את הדבר הבא:

טופס מעפן של מודעה של ביובית

הערה – אין זה אומר שום דבר על יחס ההמרה של כל אחד מהם (למעט זה שלא נטען..) ראינו מספיק מקרים של אתרים מכוערים שעובדים פגז. אבל הרעיון הוא לשאוף למשהו שגם עובד טוב וגם נראה טוב – כי זה משדר לא מעט עליכם ועל הרצינות שלכם.

2. לוודא רספונסיביות ושהכל נראה פיקס במובייל

לא יכול להיות שבעידן של היום, עידן הסמארטפונים ושלל סוגי המסכים, יהיה לכם אתר שאינו רספונסיבי – כלומר כזה שמתאים את עצמו אוטומטית לגודל המסך שבו משתמש הגולש.

יש לכם אתר רספונסיבי? זה לא נגמר כאן: חשוב מאוד שיהיה לכם גם טופס רספונסיבי, כלומר טופס שמתאים את עצמו למסך שבו נמצא הגולש. אחרת? אחרת הגולש יתמודד עם טופס שלא נוח להתמצא בו – והוא פשוט יעזוב.

3. מרוב טפסים לא רואים את היער – ולפעמים טוב שכך

רוצים שהגולש ינוע לפעולה, כלומר יבצע רכישה או ישאיר פרטים? יפה מאוד.

במקום לחכות שהוא יגיע לעמוד הנכון, דאגו שכל עמוד באתר יהיה נכון. במילים אחרות, הציבו טופס למילוי פרטים או לרכישה מתחת לכל פוסט, מאמר או מוצר באתר.

ממש כמו שבטבע המטייל יזרוק פסולת לפח אם יהיה פח בסביבה, כך הגולש באתר שלכם ימלא את הטופס אם יהיה אחד כזה בסביבתו. דאגו שלא יקרה מצב שהוא לא נתקל בטופס שכזה כאשר הוא רוצה בכך.

כמובן, שכמו בכל דבר בחיים – לא להגזים. ריבוי טפסים יכול לתייג אתכם ו/או את האתר שלכם כספאמרים ולעשות את האפקט ההפוך.

טיפ מחץ – אחד הטפסים היותר ממירים אצלי באתר – הם אלו של הרשימת תפוצה, שממוקמים פעמיים בכל מאמר – פעם אחת ממש באמצע התוכן, ופעם שניה בסוף המאמר. אחוזי ההמרה בטפסים אלו מגיעים לפעמים גם למעל 14% – בדגש על אלו שממוקמים באמצע התוכן.

כמובן שזה לא קשור רק למיקום הטופס עצמו אלא במקרה שלי גם בעיקר לתוכן. אנשים שנתקלים בתוכן טוב ואיכותי רוצים לצרוך ממנו עוד ועוד ולקבם גם עדכונים בהמשך – וזה מה שנותנת ההרשמה לטופס – לתפוס את הקהל ברגע שהוא חם (וגם המתנה בטח לא מזיקה).

דוגמא לעוד טופס שעוד מצוין וממוקם באמצע התכנים (אתר של עורך דין):

טופס שממיר יפה

4. טופס יצירת קשר מקוצר: גם הוא חשוב

נכון, כבר הצבתם טפסים בכל מקום רלוונטי, אבל זה לא מספיק: הרי לא בכל עמוד באתר יהיה פוסט, מאמר או מוצר שלכם, נכון? בעמודים שבהם אין טופס פשוט הציבו טופס מקוצר, כזה שלא יתפוס הרבה מקום, כדי 'לא להציק', אך שיישאר בולט.

כך הגולש זוכה לעוד הזדמנות לנקוט בפעולה, מבלי שהוא מרגיש מוטרד. אותו טופס מקוצר יכול להיות גם כפתור שבלחיצה פותח חלון שבו הטופס המלא.

מדוע זה חשוב? גם כדי שהגולש ידע שהוא לא צריך לפשפש ולחפש אחר דרך לתקשר איתכם, וגם כדי שאתם תדעו שהסיכוי לכך שהגולש ינטוש בלי להשאיר סימן (כלומר פרטים…) נמוך מאוד.

אגב, בדומה לנושא הרספונסיביות, כדאי מאוד לכלול כפתור יצירת קשר גם במובייל – למרות שמדובר בשטח תצוגה קטן יותר משמעותית בהשוואה למחשב, למשל.

5. השקיעו הרבה מאוד בקריאה לפעולה

כל טופס חייב לכלול קריאה לפעולה – את זה אנחנו מניחים שאתם כבר יודעים. אבל אותה קריאה לפעולה חייבת להיות ברמה הגבוהה ביותר, משום שבמקרים רבים היא עושה את ההבדל הגדול ביותר בין פעולה לאי-פעולה.

קריאה לפעולה בטפסים מתחלקת ל-2:

  • טקסט מקדים לפני הטופס – זה יכול להיות שוחד אתי, הקדמה קצרה עם סיבות למה לפנות אליכם וכו'
  • כפתור קריאה לפעולה – במקום כפתור סתמי כמו "שלח" – אפשר לכתוב משהו אחר כמו למשל התועלת שתצא לבנאדם מעצם שליחת הפנייה – לדוגמא "כן, אני רוצה את הספר בחינם" או "כן, אני רוצה את הטיסה במחיר הזול ביותר" וכו'.

הנה דוגמא לטופס שמניב יותר מ-10% המרה לאורך זמן:

 טופס באתר השחרת חלונות לרכב

תכלס? לא מתוחכם במיוחד, אפילו די פשוט – אבל עושה את העבודה.

זיכרו – חשוב להתאים את הטופס והשפה לקהל היעד 🙂

6. יודעים מה זה מיקרו קופי? זה הזמן להשתמש בו

נוסף על הקריאה לפעולה, ישנו עוד טקסט – קטן ומזערי – שיכול לעשות שינוי גדול: המיקרו קופי. אותם טקסטים קצרים בעלי מסרים מדויקים, אשר מפוזרים ברחבי האתר ומובילים אל הקריאה לפעולה, הם טקסטים שגם להם כדאי להעניק תשומת לב רבה במיוחד, משום ששילוב נכון בין המיקרו קופי לבין הקריאה לפעולה יכול להעלות את שיעורי ההמרה שלכם באופן דרמטי.

7. חשוב: רוצים לדעת מה עובר על הגולש? נסו את מילוי הטופס בעצמכם

כל בעל עסק היה משלם כסף רב כדי לדעת מה עובר על הגולש שלו בזמן מילוי הטופס, ואילו מחשבות מתרוצצות לו בראש. אחת הדרכים לדעת זאת, או לכל הפחות להבין מהי רוח הדברים, היא פשוט למלא את הטופס בעצמכם, ולאתר בו טעויות או דברים שזקוקים לחיזוק: בחירה מסוימת שמובילה לשגיאה בהמשך הדרך, שגיאות כתיב או הקלדה בתוכן עצמו, תצוגה לא ברורה או שיבוש בהופעת הטקסט – כל אלו דברים שחשוב לאתר מבעוד מועד, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות בדיקה עצמית.

מדובר בסוג של QA על הטפסים באתר ויש לבצע כמה תרחישים שונים על מנת לקבל כל מיני שגיאות ולוודא שהן מוצגות בצורה הכי ברורה ופשוטה מבחינת חווית משתמש.

מומלץ גם לבקש מחברים וקולגות להשתמש בטפסים ולאתר בעיות אפשריות.

8. מודל KISS – Keep it Simple, Stupid

התכונה החשובה ביותר שהטופס שלכם צריך להתהדר בה היא פשטות וידידותיות: חשוב מאוד ליצור טפסים שלגולש נעים למלא אותם – והתוכן שאותו הזכרנו כאן הוא חלק משמעותי מכך. מה עוד יהפוך את הטופס שלכם לידידותי באמת?

  • ודאו כי הוולידציה של כל תא בטופס נבדקת מייד לאחר שהלקוח סיים למלא אותו – ולא רק לאחר מילוי כל השדות כולם.
  • כללו בטופס אפשרות למילוי אוטומטי.
  • התחילו מהפרטים הקלים והפשוטים ורק לאחר מכן עברו ל'כבדים' יותר.
  • חסכו בשדות ובמילים – אין צורך להאריך לחינם. יש לכלול רק את השדות שהם ממש חובה מבחינתכם.
  • ותרו על אפשרות ה-CAPTCHA המציקה. יש כיום שלל תחליפים לכך, שנחשבים קלים הרבה יותר ומטרידים הרבה פחות מבחינת הגולש.

9. ודאו שהטפסים שלכם מסונכרנים עם שאר מערכות האתר

זה כיף וזה נחמד שיש לכם טופס למילוי פרטים באתר, אבל עניין זה לבדו לא מספיק: חשוב מאוד שהטפסים שלכם יקושרו אל שאר המערכות באתר, יעדכנו אותן ויתעדכנו מהן. דוגמה חשובה לכך היא הקשר בין הטפסים השונים לבין מערכת ה-CRM שלכם. כך תדעו שכל לקוח מוזן ישירות למערכת הזו והופך להיות חלק ממסד הנתונים של החברה.

10. אל תניחו שום דבר מראש – בידקו הכל!

זה אולי הטיפ החשוב ביותר. בכל מה שקשור לטפסים ובכלל לשיווק באינטרנט – אנחנו יכולים לחשוב שאנחנו יודעים הכל, אבל בעצם אנחנו לא יודעים כלום (ההקצנה בכוונה).

שום דבר לא הוכח כל עוד לא נוסה בפועל, על קהל גדול מספיק ולאורך זמן. לא מן הנמנע שדווקא העיצוב המכוער יעבוד יותר טוב, או הצבעים המזעזעים או התמונה של החתול במקום הכלב – כל דבר חובה לבדוק בפועל ולהסיק את המסקנות בהתאם.

מה שיפה בכל העניין – אל תסיקו לעולם שיחס ההמרה שלכם מושלם – אין כזה דבר. תמיד אפשר לשפר עוד ועוד. לכן, למעשה נושא ה- A/B טסטינג לא נגמר לעולם!

בונוס קטן – וידאו שהכנסתי על שיפור יחס המרה באתרי וורדפרס

לסיכום

טפסים הם בין המרכיבים החשובים ביותר בכל אתר. על מנת שאתר יגשים את יעודו – הוא צריך טופס מקוון שעובד טוב וממיר הכי טוב שאפשר.

אל תזלזלו בעוצמה שיש לטפסים ולכל המרכיבים שלהם באתר ונסו תמיד לשפר. יש לכם טיפים נוספים? אשמח לשמוע 🙂

עוד מדריכים חשובים:


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

להיות ראשון בגוגל

להיות ראשון בגוגל – 4 שלבים בדרך אל הטופ

כל מקדם אתרים עובד על פי אסטרטגיה שונה בהתאם לסוג הלקוח ואתרו, אך נדמה כי ...

מחיר פרסום בגוגל

מחיר פרסום בגוגל: כמה עולה פרסום בגוגל?

אז כמה עולה לפרסם בגוגל? התשובה הקצרה היא: כמה שיותר. למה? כי אם הקמפיין מנוהל ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
close slider